Övningsköra med mig?

The_FacultyGirl skrev:
2. Varför ska det vara så jäkla svårt att vara tjej och få åka med folk/hjälp av folk när det handlar om motorcyklar.
Du skrämmer alla med det där vapnet :banana

Manne skrev:
Inte jag heller, men löste problemet utan tiggartråd ialla fall!

Hade iofs macke här på forumet som handledare fast han var inte riktigt sugen på att ta ansvar för min körning..........

Tiggartråd? Läs om, läs rätt.

Nu råkar det vara så att de flesta jag känner inte kan vara handledare av diverse olika skäl och majoriteten har haft kortet för kort tid. Så vad gör man? Ber folk att höra sig omkring eller hur?

The_FacultyGirl skrev:
Tiggartråd? Läs om, läs rätt.

Nu råkar det vara så att de flesta jag känner inte kan vara handledare av diverse olika skäl och majoriteten har haft kortet för kort tid. Så vad gör man? Ber folk att höra sig omkring eller hur?

Har läst hela, tycker fortfarande att det är lite desperat men alla använder vi olika sätt.
Var inte riktat mot dig personligen utan det generella tillvägagångsättet. Har inte tänkt att bitcha om mina åsikter utan önskar dig lycka till....

Jag tycker att det är helt rätt och be om hjälp och om det inte vore för avståndet så skulle jag gärna vara handledare.

Kanske någon som vill övningsköra i Umeå?

Fan va alla vill vara "gulliga" (kåta) o "behjälpliga"(desperata) helt plötsligt...
3 sidor med inlägg men INGEN som kan eller vill hjälpa på rätt sätt...
Beklagligt killar....faktiskt lägre än Glocalnet..

Detta hjälper ju knappast "flickorna" som vill hänga här med oss grabbar på SH.....

Ett tips till Trådskaparen e ju trafikskola...kan du köra någorlunda så kostar kortet inte mkt....själv kostade mitt kort 13000:- aldrig kört hoj tidigare och bara körskolelektioner inget privat..så trafikskola samt lite konbana så e du hemma rätt fort förutsatt att din teori e gjord...

Rätt mycket billiga raggningsförsök här. Att ni inte skäms.
Det enda rätta vore att erbjuda sin hjälp och om tycke uppstår så...
Men jag är väl en gammal stofil antar jag.

Kan väl hålla med mb, vem törs övningsköra med dig med den avataren? :D
Vad händer om ni blir osams? :hihi

Fakulty, några tankar om övningskörning:

De som jag övningskört med har lagt tid för sig själva på balansövningarna. Den tiden har alltså inte jag behövt spendera så mycket på. Kan du göra det på nåt sätt utan att riskera att bylingen kommer och ifrågasätter så är det säkert lättare att få hjälp med det egentliga körandet. Kolla också upp vad som gäller eftersom det såvitt jag förstått är nya regler för balansövningar etc.

Ang 69 km/h:
Jag har alltid sagt åt eleverna att hålla rytmen, dvs håller trafiken 55 på 50-väg så ska vi hålla 54 eller nåt sånt. Håller man 49 (resp 69) så blir eleven en stoppkloss vilket känns besvärande för eleven. Inte bra.
Jag har även tagit ut eleverna på krokvägar utanför stan och sagt att fri fart under förnuft gäller. Detta innebär alltså klartecken att skita i vad skyltarna säger men låta förnuftet styra, ex vis har jag inte accepterat höga hastigheter genom byarna man passerar. Jag har ibland inte ens accepterat laglig hastighet bland parkerade bilar, risk för småbarn, skymda utfarter etc. Men mellan byarna....
Jag tog (på den tiden det var grusparkering) ut eleverna till isstadion på bromsövningar. De skulle bromsa med kortvarigt låsta tofflor. De fick åka fram- och tillbaks och jag satte dom också på att blågasa i vändingarna, de måste ju få prova på hur en knarr beter sig när den börjar gå brett.
Vi har ofta också lödit friskt på flygrakor, bromsövningar från hög hastighet på våt/torr asfalt etc.
Kort sagt, eleven måste ju få lära sig vad som händer när man går över gränserna och när man gör sånt som ligger bortom vad vägskyltarna säger. Bättre att få prova på lite sånt under kontrollerade former än att eleven ska testa det själv första dagen med eget kort.

Fakulty, när du får kortet så bjuder jag på en kopp fika på nåt hojfik i sommar. Lycka till.

Till sist en kul story från en av de jag övningskört med:
Han har ett omänskligt bra balanssinne och övade mycket garagevändning etc själv. Kanske ska säga att han har en knarr som antagligen är rätt välbalanserad också.
Hursomhelst så kunde han stå helt still flera sekunder i taget i garagevändningen, fullt kontrollerat. Han åkte fram några centimeter i taget för att korrigera, givetvis utan att sätta ner fötterna. Ytterligare några centimeter och sen stog han still ytterligare ett par sekunder osv. Trafikinspektören (eller vad det heter) från Vv sade att "Jaja, du behöver ju inte överdriva". :tummenupp

janoshki-jonaz skrev:
Fan va alla vill vara "gulliga" (kåta) o "behjälpliga"(desperata) helt plötsligt...
3 sidor med inlägg men INGEN som kan eller vill hjälpa på rätt sätt...
Beklagligt killar....faktiskt lägre än Glocalnet..

Detta hjälper ju knappast "flickorna" som vill hänga här med oss grabbar på SH.....

Det kan ju faktiskt vara så att de som kan tänka sig att köra med henne skickar PM och inte skriver här... precis som hon ville

Robban_C skrev:
Rätt mycket billiga raggningsförsök här. Att ni inte skäms.
Det enda rätta vore att erbjuda sin hjälp och om tycke uppstår så...
Men jag är väl en gammal stofil antar jag.

<klipp>

Fakulty, när du får kortet så bjuder jag på en kopp fika på nåt hojfik i sommar. Lycka till.

:7peta

janoshki-jonaz skrev:
Ett tips till Trådskaparen e ju trafikskola...kan du köra någorlunda så kostar kortet inte mkt....själv kostade mitt kort 13000:- aldrig kört hoj tidigare och bara körskolelektioner inget privat..så trafikskola samt lite konbana så e du hemma rätt fort förutsatt att din teori e gjord...

Kör på skola, körde ca 2 ggr i veckan från juli - oktober förra året. Och ska börja nu så fort vädret tillåter. Skulle ha kört i morse om det inte vore -7 grader just då.

Så jag kör redan på skola :)

Och om jag bara kör på skola så lär jag väl bli klar i augusti någon gång och betalat 25-30 000 och det är jag inte så sugen på.
Dessutom har jag äntligen en hoj och klart man vill köra den så fort det går :)

duckie skrev:
Du får väl ändå hålla med om att bjuda på en kopp lank på ett hojfik är betydligt mer civiliserat och artigt än de mer eller mindre grova förslag som förekom i början av tråden?
Och jag har bjudit andra SH-members på fika utan att ha några avsikter med detta. Jag kan leta i botten på fickorna så ska det nog räcka till en kopp åt dig också. :tummenupp

Det rätta vore ju om DU Robban c som har rutinen övningskörde med faculty,

tänk er själva vilket scenario om det skulle ha varit en ung grabb istället vars hormoner arbetar övertid på heltid, grabben skulle ju glutta på facultys :arsele under färden o bli en ordentlig risk i trafiken :D

Last edited:
Efter 26 oktober kan du köra med mig, då har jag haft kort i 5 år...

Sorry, kan inte hjälpa dig.

/J

Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma