Övertala fadern till att skaffa hoj/kort

G.Andersson

Ny medlem
Gick med
26 Nov 2015
Hoj
duke 125
Tjena, idag så slog det mig att farsan självklart ska skaffa motorcykel. Han har fått köra min 125a ett antal gånger och han har samma smile varje gång. Men när jag snackar med han om saken så verkar han inte ta det seriöst. Jag tycker att det skulle vara sjukt kul och få köra med farsan då vi annars har väldigt olika intressen han håller mest på med båtar och jag med olika motorfordon.
Jag tänkte då att första steget skulle vara att övningsköra med någon. Jag vet några som skulle kunna tänkas ställa upp som handledare. Men får han övningsköra med min 125a till tung hoj? Bara för att han ska känna hur det känns och ev köpa en motorcykel senare? Är det en bra ide? Jag är dock lite småskraj för jag vill ju självklart inte att det ska hända min hoj något.. :)

Edit: självklart vill jag inte att det ska hända fadern något heller! :)..

Last edited:
Luska ut vad han gillar för hojtyp, sedan är det lättare. Visst kan han övningsköra på din 125:a, men inte köra upp på den om han inte vill ta A1.

Nu vet jag ju inte vilken båttyp han pysslar med, är det segling så vet jag inte direkt... men jag är själv båtmänniska i grunden och för mig handlar motorcyklar och båtar om i grunden samma sak.
Frihet.
Med båt är friheten större, man kör var man vill (behöver ju inga speciella vägar, kan köra kors och tvärs) och man har få regler att följa, oftast inga alls.
Jo, i hamnar och i närheten av andra båtar osv, men på öppen sjö gör du som du vill.
Så båt är frihet!
Båt ger även inblick i natur mm på ett sätt man som landkrabba inte kan få ta del av.
...och om man som jag hade vass motorbåt får man dessutom prestanda.
Flertalet av dessa delar funkar nog även för en seglare.

Mc är typ samma.
Du är ute, du kör ute och du får en helt annan närvaro.
Du får ett annat bemötande än om du åker bil och alla du möter på mc hälsar, precis som båtfolk ju gör.

De som åker båt är lediga och avslappnade och de på mc oftast likadant.

...och med mc får du en helt annan prestanda än med en bil...

Så likheterna emellan dess intressen är betydligt fler än olikheterna.

Låt honom sen testa en tung mc, då får han nog ett annat sug än vad han får på en 125:a... för där en ju en viss skillnad.

Tänkte samma sak att han borde test köra något annat än min lill duke. Tänkte att han kanske skulle ta en mc lektion för att lära sig grunderna samt att han får köra någolunda vass hoj (Honda cb650f).
Nu så är han en seglare och han kör inte direkt en vass bil. Men som du säger så är det friheten att köra motorcykel som förhoppningsvis är suget.
Tänkte att man skulle dra till alternativ1mc i Kalmar någon dag och kolla på lite olika hojar. Tror ni att om man snackar med dom att han får provköra utanför på vägen även fast han inte har körkort? Dock inte en särskild bra ide då det kostar skjortan ifall han klotar.

Handlare kan vara svåra att övertyga på den punkten, de bryter mot lagen om de låter någon utan behörighet köra hojar, och deras försäkring gäller antagligen inte heller. Vet inte hur ni har det söderöver, men häruppe arrangeras start2ride nån gång om året med provkörning med körskolelärare för folk som inte har körkort, och ett flertal körskolor har pröva-på-dagar innan säsongen kör igång där man kan få testa gratis.

Jag jobbar med att få brorsan att ta kortet, men han har aldrig riktigt fastnat på kroken. I helgen var han förbi och såg en polares kåtte i mitt garage, och den där blicken dök upp i hans ansikte. Nu tror jag nog jag kan få honom att ta kortet. :hihi

Last edited:
"Jag är dock lite småskraj för jag vill ju självklart inte att det ska hända min hoj något.."

Skulle nog vara mer orolig över att det skulle hända farsan något :)...

Ring en körskola.
Man behöver troligen inte boka en hel lektion (som ofta är av dubbelmodell för mc) utan säg som det är, ni vill prova på.
Ibland är de heldag i nån körgård och testar, då kan man säkert hoppa in och prova tex.

Folket på Alternativ1 är bra, men är tveksam till om de skulle tillåta något sånt... det finns faktiskt en anledning till att mc är uppdelat i olika klasser.
En tung mc har inte mycket likt med en lätt, så bara för att han kan köra din så......

Handlare kan vara svåra att övertyga på den punkten, de bryter mot lagen om de låter någon utan behörighet köra hojar, och deras försäkring gäller antagligen inte heller. Vet inte hur ni har det söderöver, men häruppe arrangeras start2ride nån gång om året med provkörning med körskolelärare för folk som inte har körkort, och ett flertal har pröva-på-dagar innan säsongen kör igång där man kan få testa gratis.

Jag jobbar med att få brorsan att ta kortet, men han har aldrig riktigt fastnat på kroken. I helgen var han förbi och såg en polares kåtte i mitt garage, och den där blicken dök upp i hans ansikte. Nu tror jag nog jag kan få honom att ta kortet. :hihi
han fick en blick när han såg polarens kåtte i mitt garage:D

Ring en körskola.
Man behöver troligen inte boka en hel lektion (som ofta är av dubbelmodell för mc) utan säg som det är, ni vill prova på.
Ibland är de heldag i nån körgård och testar, då kan man säkert hoppa in och prova tex.

Folket på Alternativ1 är bra, men är tveksam till om de skulle tillåta något sånt... det finns faktiskt en anledning till att mc är uppdelat i olika klasser.
En tung mc har inte mycket likt med en lätt, så bara för att han kan köra din så......

Jo jag vet. Det är en stor vikt och effekt skillnad på en tung och en lätt(generellt). Men han hajjar principerna så som hur man använder sig av dom olika reglagen och hur man kör en mc. Han vet också att min 125a är svag och lätt i jämförelse med en tung hoj.
Han sa när vi käkade middag att han är sugen på att köra motorcykel. Jag tipsade han om smcs learn2ride men jag vet inte om dom kommer hålla något sådant iår? Jag hittade bara datum för 2015. Någon som vet något? Jag ska kolla med trafikskolan och höra vad dom säger.

Har du det gott ställt så kan du bara boka in en körlektion till han, dock kostar de ca 1500:- fråga din mor och sponsring kanske? :crash. Alternativ1 kommer inte låta han köra en meter med deras maskiner så länge han inte har körtkort.

Nyheter
Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti