Överhettat mezeler m3?

wernermannen

Skrapa skora
Gick med
1 May 2008
Hoj
Suzuki TL1000R -98*såld* Honda CBR1000RR -04 *Såld* Yamaha R1 2004 *såld* Dr650r 1993 *såld* Nuvarande Suzuki SV1000S 2004
Jag undrar hur mycket och hårt man kan köra med ett mezeler sporttech M3 innan det blir överhettat!

Jag kör på bana med 2,2bar i lufttryck, rätt lr fel? I en högerkurva som jag innan gasat rejält mycket mer i fick jag en "så nära highsider man kan komma utan o skita ner sig" upplevelse och håller på att flyga av hojen när den väl fick fäste igen! Efter highsidern eller sladden om man så vill säga beter sig hojen jävligt konstigt och det känns som allt fäste i bakslangen är helt väck! Tror inte att det tappade greppet satt i huvudet. Hur som helst åkte jag in i depån och kollade däcket...det var bulligt av uppruglat gummi och det kändes som jag hade en halkig belägning på den aktuella sidan av däcket.

Har det blivit överhettat lr vad tror ni?

Last edited:
Ni får gärna utveckla mer då jag kör på dessa däck!

De har gått 1.02 tider på midlanda utan problem till överhettning i augusti.

Har kört med 2.4 fram & bak som lufttryck.

Varför kör ni inte med racetec? k2orna är kanon!

Det blir till att byta men jag tänkte om det är möjligt att de kan ha blivit överhettat:va Var på A-torp 26/9....kanske 13-15 grader och sol...Jag hade oxå en tanke att ev 2,2 vart för lågt men jag har ju kört med det både på kinnekulle och nurburgring utan en tendens till bakhjulssläpp....

Ni får gärna utveckla mer då jag kör på dessa däck!

De har gått 1.02 tider på midlanda utan problem till överhettning i augusti.

Har kört med 2.4 fram & bak som lufttryck.

Baner lite längre upp i landet som Midland och Molanda så värkar dessa däck funka perfa ivarjefall, kan det va på grund av lägre tempratur?

Baner lite längre upp i landet som Midland och Molanda så värkar dessa däck funka perfa ivarjefall, kan det va på grund av lägre tempratur?

Eller så hänger inte ALLT på däcken utan även en massa fler faktorer som tex vem som framför motorcykeln mm. men jag tror alla kan vara överens om att ett Metzler M3 inte är ett bandäck och har då inte sina bästa egenskaper på bana heller.

Eller så hänger inte ALLT på däcken utan även en massa fler faktorer som tex vem som framför motorcykeln mm. men jag tror alla kan vara överens om att ett Metzler M3 inte är ett bandäck och har då inte sina bästa egenskaper på bana heller.

Frågan är då om jag kört med för lågt lufttryck i däcket? Någon som vet minsta tryck? Har för mig att jag läst tidigare att stommen i gat/sportdäck inte är gjord för för lågt lufttryck till skillnad från ett renodlat racedäck....

Frågan är då om jag kört med för lågt lufttryck i däcket? Någon som vet minsta tryck? Har för mig att jag läst tidigare att stommen i gat/sportdäck inte är gjord för för lågt lufttryck till skillnad från ett renodlat racedäck....

Stämmer. Michelin säger säger max -0,3 bar för bankörning på deras gatdäck. Metzler vet jag inte.

tror inte det e för lågt för bana utan mer faktorer som körstil och en väldigt stor faktor är nog fjädringen.
Varma slicks bör ha 1,7-1,8 och gatdäck ca 2,0-2,2 (bak) (självklart kommer nån att säga att det trycket är fel på just ett däck, men ett bra värde som nybörjare)
Fel fjädringsinställningar får däck att köras slut riktigt fort även med perfekta luft och värmeförhållanden. Bara för att inställningarna passar perfekt till landsväg passar det inte till bana.

En bra ide kan vara att helt enkelt "nolla" din fjädring och sedan spänna den bara en aning, tryck i rekommenderad luftmängd och kör igen o se om resultatet blir det samma.

Nej jag vet, jag är ingen fjädrings eller däckvärldsmästare, men att göra så löste däckproblemet för mig ett par år tillbax då fjädringen var inställd tokfel.

Varma slicks bör ha 1,7-1,8 och gatdäck ca 2,0-2,2 (bak) (självklart kommer nån att säga att det trycket är fel på just ett däck, men ett bra värde som nybörjare)

Vad jag förstått så innebär lägre tryck varmare däck temperatur. Och sänker man då trycket i gatdäck så blir de väl bara ännu lättare för varma och får sämre fäste om man kör på bana?

Kunde vara intressant att mäta däcktempen direkt efter ett banpass och därmed se om man kör för fort eller långsamt för det däcket man har på. Har man gatdäck och de blir varmare än ideal temp ska man ha race däck, har man race däck och de inte kommer upp i ideal temp kör man får långsamt osv...

Bra riktmärke är att sänka 0,2-0,3 mot sitt normala däckstryck.
Moderna sportdäck innehåller bindmedlet silica. Silica fungerar som en termos.. det bevarar värmen i däcken under en längre tid. Till skilnad mot racedäck som är konstruerade för att släppa värmen snabbt. Dessa stomar (gatdäck) är allmänhet så pass mjuka att går du ner på 2 bars tryck på dem som pallar inte stomen med detta resulterar i överhettning av däcket..
Allra helst i kombination med taskig fjädringsinställning samt hur du använder gasen.
Något många inte tänker på är att "vanliga gatknutten" som kör bana någon gång då och då i allmänhet går in långsamt i kurvorna för att sen gasa hårt ut. Istället för att gå in i en kurva med högre hastighet och mindre gas...
Vad ger detta för effekter på däcken???

1,7-1,8 i varma slicks är ju också ett värde som gäller för vissa fabrikat.
Hänger mycket på stome mm. Bridgestone tex har anget högre tryck.

Så var väl medveten på vilket däck du kör.. och vad tillverkaren rekomenderar.

framhjuls släpp.....

nja jag väljer andra däck i framtiden om jag nu överhuvudtaget ska åka hoj mer...

det är ju förfan livsfarligt:gnissla :gnissla

Jo, det var förmodligen däckets fel. Hemskt ledsen om det låter taskigt mot din polare som ligger på sjukhus men jag har mycket, mycket svårt att tro att det var däckets fel att han kraschade. Välj gärna andra däck men var medveten om att de är förmodligen lika livsfarliga. :tummenupp

*/ ?>
Nyheter
Yamaha Ténéré 700 World Raid provkörd och klar!

Just nu återhämtar vi oss p...

Provkörning pågår, Ténéré 700 World Raid!

Just nu är vi mitt i provkö...

Världslansering, Yamaha Ténéré 700 World Raid!

Just nu är Bike på plats på...

Scenic – navigering för dig som prioriterar vägen framför destinationen

Screenshot I samband med...

CTEK visar upp ny laddare och ”booster”

CTEK NXT 5 Nu börjar sol...

Vi provkör nya H-D-modeller

Allt om MC åkte till Malaga...

IDM tar klivet upp – EURO MOTO lanseras

EURO MOTO ersätter inte IDM...

Galfer skärper greppet om racing

Pressrelease från Galfer: ...

Vi provkör Indian Chief Vintage