Överhettat mezeler m3?

Jag är ingen rutinerad banförare och inte heller världens bästa kurvtagare på landsväg men jag känner att jag gärna vill komma med ett inlägg här.

Jag fick monterat m3 både fram o bak på min förra hoj (cbr1000). Körde väldigt lugn i början av säsongen men gasade succesivt på lite efterhand som värmen kom i våras. Kände flera ggr att jag tappade greppet vid lite lagom nedlägg, tappade grepp både fram o bak. Kollade däcken och de var GLAShala över hela ytan både fram o bak. Påtalade detta för mc-firman som lagt på däcken med blev som vanligt bemött med en axelryckning (handlar inte däck där nåt mer i alla fall). Kan det vara så att det är vanligt med fabrikationsfel på m3-däcken? Någon mer som observerat samma som jag. Mina däck var glashala rakt igenom, t o m när bakdäcket var så slitet att mönstret försvunnit mitt på bakdäcket så var det ff glashalt där. Aldrig mer m3 för mig, det var riktigt trist att köra med dem. Det enda positiva var att bakdäcket tog slut redan efter 250 mil så jag kunde byta ganska snabbt igen.

Det enda positiva var att bakdäcket tog slut redan efter 250 mil så jag kunde byta ganska snabbt igen.

Låter mycket konstigt...
Har själv averkat en uppsättning m3or. Fick ut ca 600 mil på dem. Samt så körde med dem på bana några gånger.
30 grader varmt och stabila 1.17 tider på Gelleråsen så blev de lite degiga i slutet av dagen.
M3 är ett gatdäck som en vanlig gatåkare kan köra någon bandag med. Motsvarar Pilot power.

Som alltid så måste man vara medveten om vilken produkt man köpt.. Och vad den produkten är tillverkad för.
Men i mina ögon 250 mil på det däcket.. Då har du kört ruskigt hårt. Alternativt med helt fel däckstryck.

Själv kör jag på MAXXIS presasport på gata just nu.. Och jag tycker det däcket fungerar skitbra. Än så länge.

Låter mycket konstigt...
Har själv averkat en uppsättning m3or. Fick ut ca 600 mil på dem. Samt så körde med dem på bana några gånger.
30 grader varmt och stabila 1.17 tider på Gelleråsen så blev de lite degiga i slutet av dagen.
M3 är ett gatdäck som en vanlig gatåkare kan köra någon bandag med. Motsvarar Pilot power.

Som alltid så måste man vara medveten om vilken produkt man köpt.. Och vad den produkten är tillverkad för.
Men i mina ögon 250 mil på det däcket.. Då har du kört ruskigt hårt. Alternativt med helt fel däckstryck.

Själv kör jag på MAXXIS presasport på gata just nu.. Och jag tycker det däcket fungerar skitbra. Än så länge.

V-twinarna brukar slita lite mer på bakdäcken tack vare hårdare slag + mer motorbroms... men 250 mil låter lite i mina ögon också. Skulle va kul att veta vilket datum de M3orna tillverkades.

V-twinarna brukar slita lite mer på bakdäcken tack vare hårdare slag + mer motorbroms... men 250 mil låter lite i mina ögon också. Skulle va kul att veta vilket datum de M3orna tillverkades.

De var märkta 0608 (augusti 06 bör det väl vara).
Det jag misstänker är att däcken förvarats felaktigt. Jag vet att bakdäcket stod i butiken, framdäcket vet jag inget om. Men även om däcken varit exponerade för ljus etc så borde de ju inte vara stenhårda och glashala rakt igenom hela gummit. Det som är tråkigt är ju att handlaren inte var intresserad av att undersöka det hela utan jag bemöttes som sagt men en axelryckning.

Däcken satt som sagt på en cbr1000 som ju som bekant inte är en V-twin.

Har kört några tusen mil tlr med. Och fick ut ca 600 mil på pilot power.

rekomenderar 1,9 bak o 2,0 fram när du kör bana på racetek..

delar med mig av tips jag själv fått!

*/ ?>
Nyheter
Yamaha Ténéré 700 World Raid provkörd och klar!

Just nu återhämtar vi oss p...

Provkörning pågår, Ténéré 700 World Raid!

Just nu är vi mitt i provkö...

Världslansering, Yamaha Ténéré 700 World Raid!

Just nu är Bike på plats på...

Scenic – navigering för dig som prioriterar vägen framför destinationen

Screenshot I samband med...

CTEK visar upp ny laddare och ”booster”

CTEK NXT 5 Nu börjar sol...

Vi provkör nya H-D-modeller

Allt om MC åkte till Malaga...

IDM tar klivet upp – EURO MOTO lanseras

EURO MOTO ersätter inte IDM...

Galfer skärper greppet om racing

Pressrelease från Galfer: ...

Vi provkör Indian Chief Vintage