Överhettad Suzuki Bandit?

henk2055

Ny medlem
Gick med
7 May 2007
Hoj
Honda CB600FA Hornet -08
Tjena, skulle köra från Göteborg ner till Halmstad och sedan tillbaka igen på min Suzuki GSF 600 Bandit -01 (luft/olje kyld). Tog motorvägen ner och allt gick som smort, hade en kortare paus i Halmstad när jag sedan blåste på tillbaka. Körde motorvägen igen ca 5 mil, där dom även har höjt hastigheten till 120, så jag låg väl runt 140-150 dessa mil. När jag sedan kom till Falkenberg tänkte jag att, äh fan va trist det va att köra motorväg så jag svängde av där och körde några småvägar när hojen efter en stund började tappa gas. Kändes ungefär som soppan började ta slut men jag tankade i Halmstad så det var gott om soppa. Sedan efter ett litet tag började oljelampan lysa och sekundrarna efter dog motorn. Den har aldrig läckt olja och oljenivån var bra.

Hoppade av hojen å la mig i gräset en halvtimma å testade sedan igen, startade bra, gick ca 2 mil sedan samma problem. Testade igen, kom till Varberg där jag stannade ca en timma, körde sedan vidare mot götet och problemet dök inte upp igen under resan.

Jag förmodar att motorn blev överhettad. Det var ganska varmt idag, men ska man ha det så här varje varm sommardag?

Någon som har nån vettig idé vad det kan vara och vad man ska göra åt det? Det finns ju ingen temp mätare åp banditen så det e lite lurigt för mig som lekman å veta vad som hände.

Tack på förhand!

Kolla efter rost i tanken. Kolla ventilationen av tanken. Dränera förgasarna från vatten. Byt olja till 20w50 och kontrollera så att du inte har silvriga streck i oljan - för då lär du totalrenovera (alternativt köpa beggad) motorn då vevstakslager och ramlager har tagit stryk av förlorat oljetryck.

tack för svaret, bara undrar vad som har hänt om man har "silvriga streck" i oljan?
Då har motorn inte fått tillräcklig smörjning och de silvriga sträcken är metallfragment som malts loss av det.

Nyheter
Höstrusch för våra fotografer

Inte bara sommarmånaderna, ...

Jonathan Rea avslutar sin racingkarriär

Efter nästan två decennier ...

Yamaha debuterar med V4 i MotoGP

Yamaha har meddelat att för...

Hojmys i Ugglans Park

Ända sedan början av 90-tal...

MC-mässan 2026

MC-Mässan är tillbaka 23–25...

Bike kör Stark Varg EX!