Övergång från 125cc till 600cc

DollarKatten skrev:
Hallå!
Har haft en nsr 125 i snart ett år nu.
Börjar närma mig 18år och är grymt sugen på en mellanklass hoj med lite klös i!
Jag har funderat på o köpa en R6 och har funderat mkt på om typ motorn skiljer sig mkt i prestanda från typ år 99 - 02/03 eller om de är typ samma?

Har också tänkt på de här med strypning, ja hade tänkt o regga den strypt men släppa lös den sen, någon som vet om det är något grövre straff för att göra det? Eller om det bara är böter, och hur stor sannolikhet det är att bli tagen av polisen?

Jo, en sak till, någon som kan rekomendera en hojj att köra upp med? Känns som om farsans Cb 400 från 1980 inte är så vers lyckat! :P

Väldigt tacksamm för svar!!

//DollarKatten

Klart du ska skaffa 600 sport! Men köp en sån och kör upp med.

CBn är grymt lätt på lågfartsdelen. Du åker dit för olovlig körning vilket är indraget körkort och lite böter, :banana

DollarKatten skrev:
Hallå!
Har haft en nsr 125 i snart ett år nu.
Börjar närma mig 18år och är grymt sugen på en mellanklass hoj med lite klös i!
Jag har funderat på o köpa en R6 och har funderat mkt på om typ motorn skiljer sig mkt i prestanda från typ år 99 - 02/03 eller om de är typ samma?

Har också tänkt på de här med strypning, ja hade tänkt o regga den strypt men släppa lös den sen, någon som vet om det är något grövre straff för att göra det? Eller om det bara är böter, och hur stor sannolikhet det är att bli tagen av polisen?

Jo, en sak till, någon som kan rekomendera en hojj att köra upp med? Känns som om farsans Cb 400 från 1980 inte är så vers lyckat! :P

Väldigt tacksamm för svar!!

//DollarKatten

jag har precis köpt en r6. är på 25 kw men har inga brickor.
Ska dock köpa, kan va bra att iaf övningsköra med dem i.
:tungan

Men suger det inte o köra med dom i? Fast de kanske det är värt, om man vill behålla lappen, har fan ännu ett år kvar på prövotiden! :P

DollarKatten skrev:
Men suger det inte o köra med dom i? Fast de kanske det är värt, om man vill behålla lappen, har fan ännu ett år kvar på prövotiden! :P
du kör ju ett fordon du inte har behörighet till. Som att sätta sig i en lastbil (gissar på att du inte har det kortet heller).. så polisen blir ju inte jätteglad..? , när en sådan kraftig hoj stryps på det viset så har de en tendens till att gå löjligt dåligt, ingenting stämmer ju efter det. bättre kanske att stega upp med nånting lite mindre allvarligt först?

drovy skrev:
du kör ju ett fordon du inte har behörighet till. Som att sätta sig i en lastbil (gissar på att du inte har det kortet heller).. så polisen blir ju inte jätteglad..? , när en sådan kraftig hoj stryps på det viset så har de en tendens till att gå löjligt dåligt, ingenting stämmer ju efter det. bättre kanske att stega upp med nånting lite mindre allvarligt först?

det går ju inte alls lika bra som ostrypt men inte heller så dåligt.

då den kommer när den är ostrypt, dör den strypta

köp efter -01 för bakhjusen eller om du vill bränna mer pengar efter -03 för att få insprut och nytt chassie m.m.

Wargen skrev:
Klart du ska skaffa 600 sport! Men köp en sån och kör upp med.
KÖR för fan inte upp med en sporthoj! dumaste jag hört, det är väl ändå till att göra det jobbigt för sej? Hyr en vetig hoj utav en körskola bara när du ska köra upp, heller låna nån du känner. men för fan inte en sporthoj på uppkörnig! man har ju sådan underbar balans i 1-3km/h med en hoj som är byggd för 150 :kocko

Okej, då räcker det nog med o ha en strypt än så länge kanske! Men om man stryper en R6 från typ 02, vad blir det för topp hastighet då? (ungefär alltså)

Jag hade funderat på o kört upp på en Dakar 650, kan de va ngt att rekomendera? Tänkte att dom har ganska bra svängradie, lång framgaffel osv osv!

JA! Efter 01 är lysena snyggast, men motorn skilljer sig inte så mkt eller?

DollarKatten skrev:

Kan inte bli mycket bättre att köra upp med. Du behöver minst 375cc, och den får ha max 25kW = 34hk. Kan väl knappast bli bättre med en CB 400 från -80 då?

Bästa tipset... Köp en sporthoj från före 90... De äger... Har jag kommit fram till efter att ha kört r6 i fyra år och nu skaffat en hoj från 85...

Jo John, när farsan var med mig ute och körde på krypkörnings test med koner osv så hade jag typ lika lätt med min nsr som han hade med sin Cb, och grejen är att nsr svänger typ sämst i världen! Eller så är det bara pappa som är kassast på o köra hojj!? :P Men så du tror att Cb:n blir perfekt?! Då kanske de är värt o ut o trixa lite med den o se om man pallar den! :D
EDIT: Och farsan yrar massa om att den är reggad som tung!, kan de verkligen stämma, eller är den det för att det bara fanns Lätt och Tung mc när han köpte den?
---------

Så du föredrar en gammal 85:a framför en ny R6:a från 06? :S då måste du hittat ngt riktigt fint då! :D Nej men seriöst, vad är de du inte gillar med R6:or?

Last edited:
DollarKatten skrev:
Jo John, när farsan var med mig ute och körde på krypkörnings test med koner osv så hade jag typ lika lätt med min nsr som han hade med sin Cb, och grejen är att nsr svänger typ sämst i världen! Eller så är det bara pappa som är kassast på o köra hojj!? :P Men så du tror att Cb:n blir perfekt?! Då kanske de är värt o ut o trixa lite med den o se om man pallar den! :D
EDIT: Och farsan yrar massa om att den är reggad som tung!, kan de verkligen stämma, eller är den det för att det bara fanns Lätt och Tung mc när han köpte den?
---------

Så du föredrar en gammal 85:a framför en ny R6:a från 06? :S då måste du hittat ngt riktigt fint då! :D Nej men seriöst, vad är de du inte gillar med R6:or?

Bara att bita i det sura äpplet - din pappa var kass på att köra hoj. :D :D
Lättare än CB400 får du nog leta länge efter. :tummenupp

Nackdel dock. En CB400N från 1980 har 29kW som standard, enligt denna sida: Länk.
Det kan dock snabbt kollas upp vad det är för effekt. Skicka pm med regnummer på den hojen, så kan jag kolla det i ett kick.

Själv körde jag 125'a, och hoppade upp till en 350 som andra hoj. Ett tag med den, och så var jag redo för "stor" hoj, så nu är det en 1000-kubikare. Dock från tidigt 90-tal, för att försäkringen ska vara billigare.
Så i ditt fall skulle jag definitivt inte satsa på en R6 -06. Kanske en Suzuki GSXR 750 från 95, nånstans? Exempelvis denna?
http://www.blocket.se/vi/7038419.htm?ca=9_s

Sa aldrig att jag inte gillade r6an.. Men om man väger in ALLT så smiskar gammelhojjen r6an så det står härliga till.. Prestanda räcker rätt bra plus att den är tokbillig att äga.. Man kan även modifiera den utan att allt för mycket pengar väger tungt.. Så, jag trivs bra med mitt 10000 kronors köp. Gammelhojjen kostar tusen kronor om året i helförsäkring och r6an 1500 i månaden för halv..

Vargen2k skrev:
Sa aldrig att jag inte gillade r6an.. Men om man väger in ALLT så smiskar gammelhojjen r6an så det står härliga till.. Prestanda räcker rätt bra plus att den är tokbillig att äga.. Man kan även modifiera den utan att allt för mycket pengar väger tungt.. Så, jag trivs bra med mitt 10000 kronors köp. Gammelhojjen kostar tusen kronor om året i helförsäkring och r6an 1500 i månaden för halv..
Ha ha smiskar en 85 ans 750 fz en R6 i allt, jo jo visst. :hihi

HumAnyt skrev:
KÖR för fan inte upp med en sporthoj! dumaste jag hört, det är väl ändå till att göra det jobbigt för sej? Hyr en vetig hoj utav en körskola bara när du ska köra upp, heller låna nån du känner. men för fan inte en sporthoj på uppkörnig! man har ju sådan underbar balans i 1-3km/h med en hoj som är byggd för 150 :kocko

Klarar man inte uppkörningen på sin egen hoj kan man inte köra den
Tycker du inte det är lite fusk att hyra en lättkörd hoj till uppkörningen?

Hade inga problem med min cbr

Jag körde upp med en cb 400 från 80-talet. busenkelt, som att cykla;)
Det var lite skillnad när man kom hem och satte sig på 900:an som är "strypt" 25kw :rolleyes:

Har du bara lite vett och tar det lungt så kan du köra en större hoj ostrypt :tummenupp

Och visst finns risken att du torskar men du ska ha otur att fastna i en fordonskontroll där de verkligen kollar effekten. På besiktningen märker dom inget :rolleyes:

Många snackar om böter och indraget körkort, de e fan inget att oroa sig för!
Men om du hamnar i en olycka blir det troligen ditt fel även om du mot alla odds inte orsakade den(18år på 100hk ger dåliga odds). Du får inget på någon försäkring och får ersätta allt ur egen ficka, och får nån men för livet så blir du troligen ersättningsskyldig för livet.

[/moraltant]

kajlyl skrev:
Många snackar om böter och indraget körkort, de e fan inget att oroa sig för!
Men om du hamnar i en olycka blir det troligen ditt fel även om du mot alla odds inte orsakade den(18år på 100hk ger dåliga odds). Du får inget på någon försäkring och får ersätta allt ur egen ficka, och får nån men för livet så blir du troligen ersättningsskyldig för livet.

[/moraltant]
Trafikförsäkringen gäller alltid.

Nyheter
Steve Holcombe klar för GGN!

Pressmeddelande 2026-08-10 ...

Nya Chief Vintage Sturgis

I samband med 86:e Sturgis ...

Missa inte Bikes sommarnummer!

Innehåll Bike powered by...

Missa inte Bikes sommarnummer!

Innehåll Bike powered by...

Shelby Turner, klar för GGN