Övergång från 125cc till 600cc

kajlyl skrev:
Många snackar om böter och indraget körkort, de e fan inget att oroa sig för!
Men om du hamnar i en olycka blir det troligen ditt fel även om du mot alla odds inte orsakade den(18år på 100hk ger dåliga odds). Du får inget på någon försäkring och får ersätta allt ur egen ficka, och får nån men för livet så blir du troligen ersättningsskyldig för livet.

[/moraltant]

Första delen stämmer nog bra. Men andra delen, nej. Trafikförsäkringen slutar inte gälla

Jo John nu är det ju så att jag bara får ha 650cc, så en gixxer 750 blir nog inte aktuellt! Men en 95 gixxer 750cc är alltså slöare än tex en R6 från typ 99?

Nej de är det ja tänkt också, hur ofta lär dom kolla efffekten, ganska mycket idiot-poliser här på gotland som knappt vet vad en mc är för något! Man kan ringa till dom och fråga om saker ang Mc och dom bara sitter och hummar i telefonen osv, tex när ja skulle fråga om de va okej att skjutsa på en 125 om man inte var 18 år, då sa dom, jo bara båda har Hjälm! :S vilket jävla svar!

Men om ja nu måste strypa farsans Cb 400 från 29Kw till 25Kw, kommer det märkas mkt och hur omfattande är det?`Hur mkt kostar det osv?

//DollarKatten

DollarKatten skrev:
Jo John nu är det ju så att jag bara får ha 650cc, så en gixxer 750 blir nog inte aktuellt! Men en 95 gixxer 750cc är alltså slöare än tex en R6 från typ 99?

Nej de är det ja tänkt också, hur ofta lär dom kolla efffekten, ganska mycket idiot-poliser här på gotland som knappt vet vad en mc är för något! Man kan ringa till dom och fråga om saker ang Mc och dom bara sitter och hummar i telefonen osv, tex när ja skulle fråga om de va okej att skjutsa på en 125 om man inte var 18 år, då sa dom, jo bara båda har Hjälm! :S vilket jävla svar!

Men om ja nu måste strypa farsans Cb 400 från 29Kw till 25Kw, kommer det märkas mkt och hur omfattande är det?`Hur mkt kostar det osv?

//DollarKatten

ca 2000 spänn... som du sedan måste lägga ut ännu en gång på din nya hoj

Köp en ny hoj, stryp den och kör upp med den

DollarKatten skrev:
Hallå!
Har haft en nsr 125 i snart ett år nu.
Börjar närma mig 18år och är grymt sugen på en mellanklass hoj med lite klös i!
Jag har funderat på o köpa en R6 och har funderat mkt på om typ motorn skiljer sig mkt i prestanda från typ år 99 - 02/03 eller om de är typ samma?

Har också tänkt på de här med strypning, ja hade tänkt o regga den strypt men släppa lös den sen, någon som vet om det är något grövre straff för att göra det? Eller om det bara är böter, och hur stor sannolikhet det är att bli tagen av polisen?

Jo, en sak till, någon som kan rekomendera en hojj att köra upp med? Känns som om farsans Cb 400 från 1980 inte är så vers lyckat! :P

Väldigt tacksamm för svar!!

//DollarKatten

Jag kommer göra ungefär som du. Har kört nsr men slutade köra den nästan samma dag som jag tog mellanklasskortet.

Jag tänker skaffa en r6a som är strypt till 25kW. Både för min egen säkerhet och för att jag vill behålla körkortet ;) Och så nästa säsong tar jag bort strypningen. Då har jag vant mig med hojen , har ingen prövotid och får köra den lagligt.

Jag körde upp på en cb 500. Det var så fruktansvärt mycket enklare än att köra upp med nsren :tummenupp

espa skrev:
Ha ha smiskar en 85 ans 750 fz en R6 i allt, jo jo visst. :hihi

inte i allt kanske, det bör väl säga sig själv.. Men mest kul för pengarna är fzan oslagbar...

philsson skrev:
Trafikförsäkringen gäller alltid.

Mot tredje man - ja. För föraren - nej.

Dvs den som blir påkörd får inte lida - trafikförsäkringen går alltid in och betalar. Däremot kräver försäkringsbolaget i sin tur den förare som inte följt reglerna på de pengar som försäkringsbolaget betalat ut till den/det som skadades (så kallat regresskrav).

Slutsats: den som svinar sig med olovlig körning kan få väldigt stora skadestånd mot sig.

Sandstrom skrev:
Mot tredje man - ja. För föraren - nej.

Dvs den som blir påkörd får inte lida - trafikförsäkringen går alltid in och betalar. Däremot kräver försäkringsbolaget i sin tur den förare som inte följt reglerna på de pengar som försäkringsbolaget betalat ut till den/det som skadades (så kallat regresskrav).

Slutsats: den som svinar sig med olovlig körning kan få väldigt stora skadestånd mot sig.

skitsnack.. du för pröjs även om du kör utan kort! finns massor med exempel på...

i vissa fall tom om du är full, har du inte läst tidningen om alla rattfyllon som fick prngar den senaste tiden??

R6:an är ju najs!

Jag körde upp på en DR800. Bra val då man körde slalombanan eftersom den var så smal över motorn.

uppdatering.. enligt trafikskadelagen så får en självrisk på trafikförsäkringen inte överstiga 1/10 av ett prisbasbelopp.

Spelar ingen roll om du har körkort eller ej!!!!

Dock om du är full o jävlig så kan det va så att inte trafiken gäller.. men dock endast om olyckan beror på fyllan!

bör tillläggas att jag är på väg att göra min trafikförsäkring ogiltig nu.. raap! :tomten

infon hämtad från folksams sida!

ozto skrev:
bör tillläggas att jag är på väg att göra min trafikförsäkring ogiltig nu.. raap! :tomten

gött de:)

kom nyss hem från Rallyt där va de många som inte hade trafikförsäkringen i behåll

ozto skrev:
uppdatering.. enligt trafikskadelagen så får en självrisk på trafikförsäkringen inte överstiga 1/10 av ett prisbasbelopp.

Spelar ingen roll om du har körkort eller ej!!!!

Dock om du är full o jävlig så kan det va så att inte trafiken gäller.. men dock endast om olyckan beror på fyllan!

infon hämtad från folksams sida!

Nu pratade jag inte om självrisk utan om regresskrav (alltså där försäkringsbolaget/-föreningen kräver tillbaka de pengar som denna fått utbetala till någon som fått en skada). Men det verkar som att du har rätt i att det ska till rattonykterhet (eller uppsåt/grov vårdlöshet) för att trafikförsäkringen ska kräva tillbaka pengar utöver självrisken.

Så glöm det jag tidigare skrev... var ute och simmade med hojen på ryggen :).

Sandstrom skrev:
Nu pratade jag inte om självrisk utan om regresskrav (alltså där försäkringsbolaget/-föreningen kräver tillbaka de pengar som denna fått utbetala till någon som fått en skada). Men det verkar som att du har rätt i att det ska till rattonykterhet (eller uppsåt/grov vårdlöshet) för att trafikförsäkringen ska kräva tillbaka pengar utöver självrisken.

Så glöm det jag tidigare skrev... var ute och simmade med hojen på ryggen :).

japp.. nästan så man tycker det är lite onödigt att man tog körkort nu när man vet det eller hur!? :rolleyes: :fyllisar

Ljunghusen skrev:
Klarar man inte uppkörningen på sin egen hoj kan man inte köra den
Tycker du inte det är lite fusk att hyra en lättkörd hoj till uppkörningen?

Hade inga problem med min cbr

Haha, nä, du har precis rätt. kan jag inte köra min hoj... Har den mest för att kolla på. Sen så hade jag inte en susnig om vad ja skulle ha för hoj när jag körde upp, men det kanske inte har med saken att göra? Man ska alltid göra så svårt för sej som man bara kan! helt rätt!

Nyheter
Steve Holcombe klar för GGN!

Pressmeddelande 2026-08-10 ...

Nya Chief Vintage Sturgis

I samband med 86:e Sturgis ...

Missa inte Bikes sommarnummer!

Innehåll Bike powered by...

Missa inte Bikes sommarnummer!

Innehåll Bike powered by...

Shelby Turner, klar för GGN

Pressmeddelande 2026-08-05F...

Premiär för Östgöta Dundret