Överdrivet säkerhetstänk i Sverige?

69:an

Avskaffa SJ!
Gick med
24 Feb 2004
Ort
Halland
Hoj
en liter Honda
Vår räddning? Vajerräcken räddar helt klart fler liv än dom tar, det råder det ingen som helst tvekam om, och dom gånger jag åker vajerräcksväg så har jag aldrig märkt att dom hoppar ut framför mig. Det sitter ju i princip enbart såna på motorvägar, motortrafikleder och andra tämligen skittråkiga, raka vägar, och där gör dom nytta, för oss också! Mången trött bilist somnar på såna vägar och hindras av räcket från att fronta med mötande, eller folk som tror sig möta en moppe och kör om iaf hindras tack vare räcket.
Nu blir det OT, men jag kan inte låta bli.
Jag menar att din argumentation haltar. Mitträcken räddar tveklöst fler liv än de tar, men just vajerräcken är tveklöst den sämsta varianten av mitträcke ur alla andra aspekter än att passa in i en kortsiktig investeringsbudget för Transportstyrelsen.
Visst skyddar mitträcket oss hojåkare från avsomnade mötande bilister, men risken att som motorcyklist kollidera med en mötande bil är trots allt bara momentan längs en given vägsträcka och dessutom mycket låg - sett till både sträcka och tid. Stenar, träd, brofundament och stolpar kantar också bara våra vägar fläckvis. Mitträcket, i sin mest söndertrasande form vajerräcke, finns där konstant - längs hela sträckan, under all tid. Du kommer inte kanske att skada dig vid en närkontakt, du kommer mer eller mindre garanterat att skada dig.
Mittbarriärer är i grunden naturligtvis en bra idé, men att framhärda i att utforma dem som dagens vajerräcken är snudd på kriminellt ansvarslöst. Jag kör 10 gånger av 10 hellre på en väg kantad av släta betongelement än kantad av ett vajerräcke. Sådana element har som bekant dessutom både längre livslängd och lägre underhållskostnader.

På frågan om vi svenskar är överdrivet säkerhetsfokuserade så tror jag inte det. Vi är definitivt mycket säkerhetsmedvetna i ett internationellt perspektiv - vi uppfann t.ex bilbältet, vi har varit drivande i strålningssäkerhet genom TCO-riktlinjerna för bildskärmar, vi har tillverkat vad som åtminstone ansetts som några av världens säkraste bilar etc - men jag ser inget negativt i det. Skulle någon säga att det är överdrivet säkerhetstänkande att utrusta sin bil med nackstöd, säkerhetsbälte och ABS? :rolleyes:
 
Last edited:

Helldriver

Ny medlem
Gick med
27 Jul 2005
Ort
Sverige
Hoj
Italiensk 2010:a på nästan 1200 cc
Visst kan övertro till säkerhet slå fel det med men viss självsanering kommer vi nog aldrig ifrån, övertron är garanterat högre bland bilförare än mc-förare.

Hur menar du då, jag kan titta ut på vägen utanför och tala om vad jag ser. Jag tycker det är tvärs om.

I bilarna sitter förarna i en stålbur med 1,5 meter deformationszon, 18 airbags, bälten, antisladd, abs, osv osv. Lik förbaskat litar man inte på några av dessa säkerhets-system utan segar fram i 80 km/h.

På MC finns inga skydd alls mer än kläderna och en lite plasthjälm, man är varken fastspänd, har airbags eller deformationszoner. Ändå går det i 200 på samma vägsträcka.

Undrar vem som har mest övertro :confused:
 

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Ort
S-holm, men med hjärtat i Hedesunda
Hoj
K1300S
Lite OT men i tråden spekuleras i om trafikförsäkringen betalar sjukvårdskostnader. Skilj då på egenavgiften och på vårdkostnader. Ett vårddygn på sjukhus kostar (skattebetalarna) mellan 4000 och 6000 kronor. Det vårdtagaren själv betalar är 80 kronor per dygn (Västernorrland). Försäkringen ersätter vårdtagarens kostnader, inget annat.
Nja, några 6000 per dygn på en intensivvårdsavdelning kan du nog glömma, om jag inte missminner mig ligger det uppåt 30-50000kr!

Nu blir det OT, men jag kan inte låta bli.
Jag menar att din argumentation haltar. Mitträcken räddar tveklöst fler liv än de tar, men just vajerräcken är tveklöst den sämsta varianten av mitträcke ur alla andra aspekter än att passa in i en kortsiktig investeringsbudget för Transportstyrelsen.
Visst skyddar mitträcket oss hojåkare från avsomnade mötande bilister, men risken att som motorcyklist kollidera med en mötande bil är trots allt bara momentan längs en given vägsträcka och dessutom mycket låg - sett till både sträcka och tid. Stenar, träd, brofundament och stolpar kantar också bara våra vägar fläckvis. Mitträcket, i sin mest söndertrasande form vajerräcke, finns där konstant - längs hela sträckan, under all tid. Du kommer inte kanske att skada dig vid en närkontakt, du kommer mer eller mindre garanterat att skada dig.
Mittbarriärer är i grunden naturligtvis en bra idé, men att framhärda i att utforma dem som dagens vajerräcken är snudd på kriminellt ansvarslöst. Jag kör 10 gånger av 10 hellre på en väg kantad av släta betongelement än kantad av ett vajerräcke. Sådana element har som bekant dessutom både längre livslängd och lägre underhållskostnader.
Ja, det håller jag helt klart med om, att det finns mycket bättre varianter :tummenupp Frågan är ju bara om risken med dom överväger vinsterna på den typen av vägar dom sätts upp på? Risken att gå omkull på den typen av vägar är väldigt låg trots allt. Skulle dom börja sätta upp såna på vanliga krokiga 70-vägar i skogen skulle jag bli den förste att börja leva rövare! :nicka
 

NoRegrets

BadKharma
Gick med
24 Feb 2006
Ort
Älta
Hoj
Just nu 3 St Ducati: 1199S Panigale 2013 Hypermotard 1100S 08 Streetfighter 1100S 10 Snöskoter: Yamaha RX1
Nu blir det OT, men jag kan inte låta bli.
Jag menar att din argumentation haltar. Mitträcken räddar tveklöst fler liv än de tar, men just vajerräcken är tveklöst den sämsta varianten av mitträcke ur alla andra aspekter än att passa in i en kortsiktig investeringsbudget för Transportstyrelsen.
Visst skyddar mitträcket oss hojåkare från avsomnade mötande bilister, men risken att som motorcyklist kollidera med en mötande bil är trots allt bara momentan längs en given vägsträcka och dessutom mycket låg - sett till både sträcka och tid. Stenar, träd, brofundament och stolpar kantar också bara våra vägar fläckvis. Mitträcket, i sin mest söndertrasande form vajerräcke, finns där konstant - längs hela sträckan, under all tid. Du kommer inte kanske att skada dig vid en närkontakt, du kommer mer eller mindre garanterat att skada dig.
Mittbarriärer är i grunden naturligtvis en bra idé, men att framhärda i att utforma dem som dagens vajerräcken är snudd på kriminellt ansvarslöst. Jag kör 10 gånger av 10 hellre på en väg kantad av släta betongelement än kantad av ett vajerräcke. Sådana element har som bekant dessutom både längre livslängd och lägre underhållskostnader.

På frågan om vi svenskar är överdrivet säkerhetsfokuserade så tror jag inte det. Vi är definitivt mycket säkerhetsmedvetna i ett internationellt perspektiv - vi uppfann t.ex bilbältet, vi har varit drivande i strålningssäkerhet genom TCO-riktlinjerna för bildskärmar, vi har tillverkat vad som åtminstone ansetts som några av världens säkraste bilar etc - men jag ser inget negativt i det. Skulle någon säga att det är överdrivet säkerhetstänkande att utrusta sin bil med nackstöd, säkerhetsbälte och ABS? :rolleyes:

Fast hur mycket livsnjutnings enhancers har Svenskar bidragit med ? Även dessa säkra bilar var ju länge fruktansvärda...Det verkar som att det finns någonstans en omvänd relation mellan livsnjutning, upplevelsens styrka och känsla på ena sidan och säk tänkande på andra. Det är vad det hela handlar om tror jag. Nackstöd förminskar inte upplevelsen, ett tungt, tjockt rejs ställ som man ska kliva in och ut ur sabbar en hel del tycker jag. Man kan börja med solskenet som inte riktit når igenom...och svetten som rinner. Folk åker ju för fan snowboard i hjälm och ryggskydd numer. Snart blir det väl rejsställ där med. Någonstans försvinner meningen med det hela tror jag.
 

69:an

Avskaffa SJ!
Gick med
24 Feb 2004
Ort
Halland
Hoj
en liter Honda
Det verkar så att det finns någonstans en omvänd relation mellan livsnjutning, upplevelsens styrka och känsla på ena sidan och säk tänkande på andra.
Jag är helt med på din grundtanke, även om jag själv inte känner att de båda faktorerna nödvändigtvis måste stå i motsats till varandra. Eller att ett skinnställ hämmar min körupplevelse nämnvärt. Fast jämfört med att, som en bekant, gärna köra i enbart kalsonger och hjälm är ett skinnställ förstås direkt klaustrofobiskt. :tungan
 

wdac

Ny medlem
Gick med
24 May 2004
Ort
Norrtälje
Hoj
Äger ingen hoj, söker efter en Honda FMX 650.
Först resonerar du som att alla lär sig av att göra illa sig och i nösta ilägg så säger du att barn är barn och vuxna är vuxna.

Hur tror du att man ser ut efter att ka fått benet under hojen i 70km/h utan skyddskläder? Lär man sig då?

ja de borde man inse innan man ger sig ut att det kan hända, som vuxen människa bör man inse risken och faran utan att storebror skall lägga sig i. alla värderar risken med sitt agerande och får betala fört.

(där av lär sig på ett eller annat sätt utav det hela)

som vuxen kan man tänka själv, barn har inte den kunskapen eller erfarenheten ännu.. där av skillnaden i mitt tycke.

ärligt talat så har jag väldigt svårt att tycka snyd om någon som vurpat å gjort sig illa om det inte någont har gått sönder på fordonet som föraren inte kan rå över.

jag har vurpat, å de var fan klantigit av mig och jag tyckte risken var värd att chansa på, vilket jag fick lära mig senare av det inte var värt det.... huvudet dumt får kroppen lida osv..
 
Last edited:

svrajder

Ny medlem
Gick med
24 Oct 2009
Ort
Örnsköldsvik
Hoj
SV'n såld. Triumph Sprint ST 1050
Nja, några 6000 per dygn på en intensivvårdsavdelning kan du nog glömma, om jag inte missminner mig ligger det uppåt 30-50000kr!


Du missminner dig säkert inte. Intensivvård är extremt specialiserad och extremt personaltät. Jag talar om begreppet "vårddygnskostnad" på t.ex en kirurgavdelning eller en ortopedavdelning. Det finns andra extremer; en ryggoperation kan kosta 100 000 till 150 000 kr.
 

Fuzaneko

馬鹿は死なな&#
Gick med
25 Nov 2009
Ort
Tjockhult
Hoj
Italiensk läckerhet... ja, hon läcker, därav namnet...
På frågan om vi svenskar är överdrivet säkerhetsfokuserade så tror jag inte det. Vi är definitivt mycket säkerhetsmedvetna i ett internationellt perspektiv - vi uppfann t.ex bilbältet, vi har varit drivande i strålningssäkerhet genom TCO-riktlinjerna för bildskärmar, vi har tillverkat vad som åtminstone ansetts som några av världens säkraste bilar etc - men jag ser inget negativt i det. Skulle någon säga att det är överdrivet säkerhetstänkande att utrusta sin bil med nackstöd, säkerhetsbälte och ABS? :rolleyes:

Det där självbromsande systemet som aldrig låter bilen krocka som volvo nyligen demonstrerade vet vi juh alla hur det gick med också :rolleyes:
Nej, personligen föredrar jag att veta att jag själv står för ev. missöden med det fordon jag framför, istället för att blindt lita på att jag är odödligt med hjälp av elektronik och skydskläder :död Med det sagt så drar man självfallet på sig skinnstället när man skall ut och leka rövarare, fast det gör nog ingen nytt iaf så sakta som jag klarar av att framföra hojen xD
 
Gick med
29 Apr 2009
Ort
SUV country
Hoj
RD07A
I bilarna sitter förarna i en stålbur med 1,5 meter deformationszon, 18 airbags, bälten, antisladd, abs, osv osv. Lik förbaskat litar man inte på några av dessa säkerhets-system utan segar fram i 80 km/h.

Ja för att om man kör fort är man en bra förare...? ;)

Det jag syftade på är hur dåligt, ouppmärksamt och slarvigt många bilförare kör och det tror jag inte att de hade varit om de inte haft någon form av övertro till hur säkert det är i bilen.
 

DesmoHellman

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jul 2009
Ort
Falköping
Hoj
Ducati MTS 1200 Enduro -16 och Ducati SportClassic 1000 -06
Ska man inte störa sig på att folk kör i string och flip-flops så ska man irritera sig på att svenskar är bra på att använda komplett utrustning? Fattar inte riktigt meningen med tråden om jag ska vara ärlig.

Kör som ni vill, vi har ju fortfarande friheten att välja detta trots allt. Jag har valt och försöker låta bli att bry mig om andra människors beslut, tror jag mår bättre då.
 
Nyheter
Bilder Custom Bike Show

När alla bilder till report...

Marc Márquez har skrivit på för Ducatis fabriksteam

Nu står det klart att Marc ...

ISR Brakes sålt

För några år sedan bestämde...

Honda laddar fullt på eldrivna fordon

I samband med 2024 års Busi...

Marc Márquez flyttar till Ducatis fabriksteam

Marc Márquez ersätter Enea ...

Ducati Diavel V4 vinner designpriset ”Red Dot: Best of the Best”

Ducati Diavel V4 har utsett...

Resultatlista – Custom Bike Show

Custom Bike Show är tveklös...

Ducati Diavel V4 vinner ”Red Dot: Best of the Best”

Ducati Diavel V4 har utsett...

Nu gäller prövotid för AM-körkortet

En ändring i körkortslagen ...

Custom Bike Show imorgon!

Portarna till campingen är ...

Top