Överdrivet säkerhetstänk i Sverige?

ljung_

Invalidos-MC
Gick med
1 Jul 2009
Ort
Norrköping, Åby
Hoj
1993, Honda CBR600F
Så efter några tågburna veckor nere på kontinenten, kan jag konstatera att nästintill inga kör med den säkerhetsutrustning som vi gör.

Tyskland, Schweiz, Italien, Frankrike, Nederländerna och Damark besöktes och av de säkert tusentals hojåkare jag såg så var den gångbara klädseln hjälm, shorts, t-shirt och tennisskor. I Vissa länder tex Holland så verkar det inte ens som att det var krav på hjälm när man kör moped.

Jag såg ett eller två sport-ekipage i Berlin som körde med helt skinställ, handskar, stövlar och hjälm. Annars var det jeans eller vanligast shorts som gällde.


Så hur ligger det till med olycker nere på kontinenten om man jämför med Svergie, dör/skadas allvarligt fler i förhållande till antalet mcförare än här hemma?

Tilläga börs väll även att trafikrytmen i de flesta av dem länderna är bra mycket hetsigare än i Sverige.
 

SGM

BTG 8:20
Gick med
29 Feb 2008
Ort
Västeråskrokarna
Hoj
ZX10 , Nishiki Race Carbon, Superior XF
Överdrivet? :hihi

Jag vet ju hur jag vill vara klädd den dagen man åker av i alla fall, inte är det flipflops och shorts, har varit på första parkett vid två avåkningar... and it ain't pretty

:popcorn
 

xibalba

Gudomlig sporthojare
Gick med
13 May 2007
Ort
Norrköping
Hoj
GSX-R 1000 -02, GSX-R 750 -98(såld), Duke II -02(såld), GSX 400 E -82
Överdriven tro på skinnställ tror jag "vi" har iallafall.

Dvs hur mycket och när ett skinnställ skyddar,
tror inte 08landets bogan/bulten hade varit som den är om inte folk trodde de var RR-förare i just sina fina GP-ställ

:)
 

ljung_

Invalidos-MC
Gick med
1 Jul 2009
Ort
Norrköping, Åby
Hoj
1993, Honda CBR600F
Jag kör ju i stort sett alltid med skinställ själv men det är ju för alla andra i Sverige gör det och skriker idiot och att man kommer dö direkt till en om man kör med nått annat ;-)

Men är det verkligen så?

Det jag tänkte var med att det vore trevligt med lite statestik som visar om det verkligen hjälper ner dödfallen/de allvarliga skadorna eller bara inbringer falsk säkerhet så man kör fortare än vad man klarar av och därav ökar risken för dödsfall/allvarliga skador istället.
 
Last edited:

Kneedrag

Guest
Skulle vara kul att veta vad det kostar att försäkra värstinghojar i olika länder samt hur mycket mc-olyckor det sker per capita , jämfört med oss här.
 

xibalba

Gudomlig sporthojare
Gick med
13 May 2007
Ort
Norrköping
Hoj
GSX-R 1000 -02, GSX-R 750 -98(såld), Duke II -02(såld), GSX 400 E -82
Det jag tänkte var med att det vore trevligt med lite statestik som visar om det verkligen hjälper ner dödfallen/de allvarliga skadorna eller bara inbringer falsk säkerhet så man kör fortare än vad man klarar av och därav ökar risken för dödsfall/allvarliga skador istället.

Problemet blir att hitta statistik från ett land med liknande trafikkultur/rytm.

Skulle vara kul att veta vad det kostar att försäkra värstinghojar i olika länder samt hur mycket mc-olyckor det sker per capita , jämfört med oss här.

Enligt en släkting boende i USA kostar det ungefär samma summa där, dock vet jag inte hur dom räknar iom privat sjukförsäkring? :va
 
Last edited:

roffe_s

nu med skägg men ännu utan väst & bumse
Gick med
11 Aug 2005
Ort
Piteå
Hoj
2 x 12 dl njurpaj -20 resp -22
Det finns en hel del statistik, bland annat internationella jämförelser, i materialet som presenteras på smc:s hemsida, under fliken "Information och fakta" här: http://www.svmc.se/templates/Page.aspx?id=153

Bl a finns den omtalade VV-studien MC-Ola, en djupstudie om dödsolyckor. Tyvärr saknar den internationella referenser men när Du vet vad Du vill söka på (nyckeltal) brukar det mesta finnas tillgängligt på nätet.

Ett av dokumenten som kan erbjuda länkar för fortsatta jämförelser: http://www.motorcycleguidelines.org.uk/furniture/documents/server/FEMA EU AGENDA.PDF

Sidan 7 i detta tämligen färska dokument avseende mitträcken kan vara en typ av statistik med förolyckade per Mkm. Tänkvärt är att Norge med sitt kurviga och smala vägnät men också låga hastighetsgränser och höga bötesbelopp kommer lägst, Sverige precis före Grekland men att länderna i syd- och östeuropa ligger högst. Återkopplingar till vägnät, sanktioner, befolkningstäthet, trafikkultur etc är nu fria att göras utifrån detta men studien som helhet är lite intressant...:)

Lycka till:tummenupp
 
Last edited:

Slowroller

Skrämmer små barn
Gick med
9 Jun 2009
Ort
Helsingborg
Hoj
Näe
Jag tycker det är upp till var och en vad man vill ha på sig när man kör hoj. Själv kör jag med fullt ställ och ryggskydd och så, men jag lägger inte energi på att kritisera andra för att dom inte har samma säkerhetstänk.
Är det förresten försäkringsbolagen som betalar kostnaderna om man hamnar på sjukan när man klotar?
 

Plazmite

Sporthojsnörd
Gick med
4 Jun 2009
Ort
Hemma
Hoj
Aprilia Tuono 1100 Factory
Jag tågluffade 3 veckor i sommar, reagerade på detta jag med. Värst var nog Barcelona, väldigt många sporthojar, och som sagt är hjälmen de vanligaste skyddet.

Såg man mcförare med mer skydd var de oftast en regplåt från ett annat land.

Galet, och i deras trafik med.. jag hade inte velat köra mc i tex Barcelona.
 

JRO

Ny medlem
Gick med
12 Nov 2007
Ort
Göteborg
Hoj
Honda CB1000RA
Om man vill köra i läderstring + hjälm är det väl inget i Sverige som stoppar en? Valet av klädsel/skydd är ju högst personligt och upp till respektive hojåkare att själv bestämma över.

Jag rynkar heller inte näsan åt de som kör i badbrallor och sandaler men jag kan i mitt eget sinne tänka hur ont det skulle göra att glida på naken hud om man skulle vurpa/bli påkörd. :kryckor
 

The Stiffmeister

Master of disaster!
Gick med
11 Dec 2007
Ort
Revinge
Hoj
B-King
Skulle vara kul att veta vad det kostar att försäkra värstinghojar i olika länder samt hur mycket mc-olyckor det sker per capita , jämfört med oss här.

Betalade ca.1600hel/hel förn en zx9r i Grekland.Man ska också tånka att i dom lite varmare länder folk kör mc som bruks fordon året runt=många mil om året
 

xibalba

Gudomlig sporthojare
Gick med
13 May 2007
Ort
Norrköping
Hoj
GSX-R 1000 -02, GSX-R 750 -98(såld), Duke II -02(såld), GSX 400 E -82
Påtal om skyddskläder, är det någon mer som har en Arlen Ness jacka med följande lapp?

arlen ness.jpg
 

sportis

Lev ungt, kör lugnt :)
Gick med
19 Apr 2004
Ort
Buying
Hoj
Honda cb 650 c 1981:a
Har du räknat ihop alla invalider och dödsfall pga klent säkerhetstänk där..mc körning och skydd kan inte bli FÖR säkert :fakta

Bara dumt att börja debattera mot säkerheten, när det är något som vi är bra på.
 

Kahobe

Guaranteed Carbon Free
Gick med
20 Mar 2003
Ort
in da bush
Hoj
KAwasaki, 5½xHOnda, 3xBEnelli, m fl..
Du skulle bara veta hur många det är som kör bogan/bulten i jeans, adidasbrallor mm :(
Idag ja...
För oss som började köra mc i början på 60-talet var det inte så noga..
Vegamössa och en kort skinnjacka räckte.
Undertecknad har kört med mc på E4 i kavaj och slips + hjälm..:D
Skulle jag göra det idag? Aldrig.
 

Stymer

Wide open till u see God THEN brake
Gick med
17 Jul 2005
Ort
-----
Hoj
Honda
I sydeuropa blir det ju gärna 30-40 grader varmt. Tror inte att det är speciellt säkert att köra om man har en kärntemp. över kokpunkten... Man är förmodligen död redan innan man slår i asfalten.
 

Harmon Rabb

Gudomlig sporthojare
Gick med
1 May 2004
Ort
Helsingborg
Hoj
Ducati
Klimatet har nog stor påverkan tror jag. När det är som varmast här hemma börjar många slarva med skyddsutrustningen. Man ser det ute i trafiken och man läser om det här på forumet. Under vår och höst slavas det inte lika mycket med skyddsutrustningen. Är rätt övertygad om att det skulle slarvats mer om vi hade ett varmare klimat under längre perioder. Säkerhetstänkandet försvinner rätt omgående om man blir kokt av värmen. Vettet går ur skallen helt enkelt.

Vi är nog rätt medvetna om säkerhet här i landet. Man har tutat i oss det sedan tidiga år. Tror vi som var födda runt 1978 var de första som man försökte få att använda cykelhjälm. Lyckades inte vidare bra, men de födda senare ser man ju använda cykelhjälm så nog måste man säga att det var en lyckad satsning tillslut. Kommer fortfarande ihåg när man inte behövde använda bilbälte i baksätet. Man har satsat stora resurser på att bygga säkra vägar i det här landet. Man har snackat om nollvisionen så länge jag kan minnas även om det är en utopi påverkas vi nog ändå av tänkandet. På flera håll i Europa ligger man långt efter. I synnerhet om man åker till fd öststater.
 
Nyheter
Bilder Custom Bike Show

När alla bilder till report...

Marc Márquez har skrivit på för Ducatis fabriksteam

Nu står det klart att Marc ...

ISR Brakes sålt

För några år sedan bestämde...

Honda laddar fullt på eldrivna fordon

I samband med 2024 års Busi...

Marc Márquez flyttar till Ducatis fabriksteam

Marc Márquez ersätter Enea ...

Ducati Diavel V4 vinner designpriset ”Red Dot: Best of the Best”

Ducati Diavel V4 har utsett...

Resultatlista – Custom Bike Show

Custom Bike Show är tveklös...

Ducati Diavel V4 vinner ”Red Dot: Best of the Best”

Ducati Diavel V4 har utsett...

Nu gäller prövotid för AM-körkortet

En ändring i körkortslagen ...

Custom Bike Show imorgon!

Portarna till campingen är ...

Top