Överdrivet säkerhetstänk i Sverige?

ljung_

Invalidos-MC
Gick med
1 Jul 2009
Ort
Norrköping, Åby
Hoj
1993, Honda CBR600F
Så efter några tågburna veckor nere på kontinenten, kan jag konstatera att nästintill inga kör med den säkerhetsutrustning som vi gör.

Tyskland, Schweiz, Italien, Frankrike, Nederländerna och Damark besöktes och av de säkert tusentals hojåkare jag såg så var den gångbara klädseln hjälm, shorts, t-shirt och tennisskor. I Vissa länder tex Holland så verkar det inte ens som att det var krav på hjälm när man kör moped.

Jag såg ett eller två sport-ekipage i Berlin som körde med helt skinställ, handskar, stövlar och hjälm. Annars var det jeans eller vanligast shorts som gällde.


Så hur ligger det till med olycker nere på kontinenten om man jämför med Svergie, dör/skadas allvarligt fler i förhållande till antalet mcförare än här hemma?

Tilläga börs väll även att trafikrytmen i de flesta av dem länderna är bra mycket hetsigare än i Sverige.
 
Överdrivet? :hihi

Jag vet ju hur jag vill vara klädd den dagen man åker av i alla fall, inte är det flipflops och shorts, har varit på första parkett vid två avåkningar... and it ain't pretty

:popcorn
 
Överdriven tro på skinnställ tror jag "vi" har iallafall.

Dvs hur mycket och när ett skinnställ skyddar,
tror inte 08landets bogan/bulten hade varit som den är om inte folk trodde de var RR-förare i just sina fina GP-ställ

:)
 
Jag kör ju i stort sett alltid med skinställ själv men det är ju för alla andra i Sverige gör det och skriker idiot och att man kommer dö direkt till en om man kör med nått annat ;-)

Men är det verkligen så?

Det jag tänkte var med att det vore trevligt med lite statestik som visar om det verkligen hjälper ner dödfallen/de allvarliga skadorna eller bara inbringer falsk säkerhet så man kör fortare än vad man klarar av och därav ökar risken för dödsfall/allvarliga skador istället.
 
Last edited:
Skulle vara kul att veta vad det kostar att försäkra värstinghojar i olika länder samt hur mycket mc-olyckor det sker per capita , jämfört med oss här.
 
Det jag tänkte var med att det vore trevligt med lite statestik som visar om det verkligen hjälper ner dödfallen/de allvarliga skadorna eller bara inbringer falsk säkerhet så man kör fortare än vad man klarar av och därav ökar risken för dödsfall/allvarliga skador istället.

Problemet blir att hitta statistik från ett land med liknande trafikkultur/rytm.

Skulle vara kul att veta vad det kostar att försäkra värstinghojar i olika länder samt hur mycket mc-olyckor det sker per capita , jämfört med oss här.

Enligt en släkting boende i USA kostar det ungefär samma summa där, dock vet jag inte hur dom räknar iom privat sjukförsäkring? :va
 
Last edited:
Det finns en hel del statistik, bland annat internationella jämförelser, i materialet som presenteras på smc:s hemsida, under fliken "Information och fakta" här: http://www.svmc.se/templates/Page.aspx?id=153

Bl a finns den omtalade VV-studien MC-Ola, en djupstudie om dödsolyckor. Tyvärr saknar den internationella referenser men när Du vet vad Du vill söka på (nyckeltal) brukar det mesta finnas tillgängligt på nätet.

Ett av dokumenten som kan erbjuda länkar för fortsatta jämförelser: http://www.motorcycleguidelines.org.uk/furniture/documents/server/FEMA EU AGENDA.PDF

Sidan 7 i detta tämligen färska dokument avseende mitträcken kan vara en typ av statistik med förolyckade per Mkm. Tänkvärt är att Norge med sitt kurviga och smala vägnät men också låga hastighetsgränser och höga bötesbelopp kommer lägst, Sverige precis före Grekland men att länderna i syd- och östeuropa ligger högst. Återkopplingar till vägnät, sanktioner, befolkningstäthet, trafikkultur etc är nu fria att göras utifrån detta men studien som helhet är lite intressant...:)

Lycka till:tummenupp
 
Last edited:
Jag tycker det är upp till var och en vad man vill ha på sig när man kör hoj. Själv kör jag med fullt ställ och ryggskydd och så, men jag lägger inte energi på att kritisera andra för att dom inte har samma säkerhetstänk.
Är det förresten försäkringsbolagen som betalar kostnaderna om man hamnar på sjukan när man klotar?
 
Jag tågluffade 3 veckor i sommar, reagerade på detta jag med. Värst var nog Barcelona, väldigt många sporthojar, och som sagt är hjälmen de vanligaste skyddet.

Såg man mcförare med mer skydd var de oftast en regplåt från ett annat land.

Galet, och i deras trafik med.. jag hade inte velat köra mc i tex Barcelona.
 
Om man vill köra i läderstring + hjälm är det väl inget i Sverige som stoppar en? Valet av klädsel/skydd är ju högst personligt och upp till respektive hojåkare att själv bestämma över.

Jag rynkar heller inte näsan åt de som kör i badbrallor och sandaler men jag kan i mitt eget sinne tänka hur ont det skulle göra att glida på naken hud om man skulle vurpa/bli påkörd. :kryckor
 
Skulle vara kul att veta vad det kostar att försäkra värstinghojar i olika länder samt hur mycket mc-olyckor det sker per capita , jämfört med oss här.

Betalade ca.1600hel/hel förn en zx9r i Grekland.Man ska också tånka att i dom lite varmare länder folk kör mc som bruks fordon året runt=många mil om året
 
Påtal om skyddskläder, är det någon mer som har en Arlen Ness jacka med följande lapp?

arlen ness.jpg
 
Har du räknat ihop alla invalider och dödsfall pga klent säkerhetstänk där..mc körning och skydd kan inte bli FÖR säkert :fakta

Bara dumt att börja debattera mot säkerheten, när det är något som vi är bra på.
 
Du skulle bara veta hur många det är som kör bogan/bulten i jeans, adidasbrallor mm :(
Idag ja...
För oss som började köra mc i början på 60-talet var det inte så noga..
Vegamössa och en kort skinnjacka räckte.
Undertecknad har kört med mc på E4 i kavaj och slips + hjälm..:D
Skulle jag göra det idag? Aldrig.
 
I sydeuropa blir det ju gärna 30-40 grader varmt. Tror inte att det är speciellt säkert att köra om man har en kärntemp. över kokpunkten... Man är förmodligen död redan innan man slår i asfalten.
 
Klimatet har nog stor påverkan tror jag. När det är som varmast här hemma börjar många slarva med skyddsutrustningen. Man ser det ute i trafiken och man läser om det här på forumet. Under vår och höst slavas det inte lika mycket med skyddsutrustningen. Är rätt övertygad om att det skulle slarvats mer om vi hade ett varmare klimat under längre perioder. Säkerhetstänkandet försvinner rätt omgående om man blir kokt av värmen. Vettet går ur skallen helt enkelt.

Vi är nog rätt medvetna om säkerhet här i landet. Man har tutat i oss det sedan tidiga år. Tror vi som var födda runt 1978 var de första som man försökte få att använda cykelhjälm. Lyckades inte vidare bra, men de födda senare ser man ju använda cykelhjälm så nog måste man säga att det var en lyckad satsning tillslut. Kommer fortfarande ihåg när man inte behövde använda bilbälte i baksätet. Man har satsat stora resurser på att bygga säkra vägar i det här landet. Man har snackat om nollvisionen så länge jag kan minnas även om det är en utopi påverkas vi nog ändå av tänkandet. På flera håll i Europa ligger man långt efter. I synnerhet om man åker till fd öststater.
 
Nyheter
Fat Boy Gray Ghost – 35 år efter Terminator 2

2025-års Fat Boy Gray Ghost...

European Bike Week: 2-7 september 2025

Under veckan den 2 – ...

Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...

Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka

Under 46:e Coca Cola 8-timm...

Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Back
Top