Överansträngnin i axlar

Swedie

Administrator
Personal
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Yamaha R1
Igår satt jag för länge i framåtlutad position vid datorn och meka med jobb på datorn. Nu så sen igår eftermiddag har jag haft ont i huvet som en strålande konstant "smärta". Saknar visserligen huvudvärkstabletter, men jag tycker det borde ha gått bort till idag. Men känner nu hur det är åtstramat i nacken och axlarna. De ömmar.

Jag vet inte vad jag vill få ut av tråden, men någon lösning till mitt problem kanske. Borde jag hitta en sån där svindyr stor? Jag kan inte tvinga mig att sitta korrekt på vilken stol som helst, därmed behöver jag hitta en sittstol som gör att jag sitter rätt från början.

Vad för dagliga övningar bör man göra som "nörd" framför datorn? Jag vill inte slita ut min kropp...

Skaffa bra stol och en bra arbetställning. Sen är det ju bra o hänga en del på gymmet, fast det gör du väl redan iochmed din seriösa RR-satsning :)

Swedie skrev:
2656764 Igår satt jag för länge i framåtlutad position vid datorn och meka med jobb på datorn. Nu så sen igår eftermiddag har jag haft ont i huvet som en strålande konstant "smärta". Saknar visserligen huvudvärkstabletter, men jag tycker det borde ha gått bort till idag. Men känner nu hur det är åtstramat i nacken och axlarna. De ömmar.

Jag vet inte vad jag vill få ut av tråden, men någon lösning till mitt problem kanske. Borde jag hitta en sån där svindyr stor? Jag kan inte tvinga mig att sitta korrekt på vilken stol som helst, därmed behöver jag hitta en sittstol som gör att jag sitter rätt från början.

Vad för dagliga övningar bör man göra som "nörd" framför datorn? Jag vill inte slita ut min kropp...

Det finns stolar där man sitter på en bula (!). På de stolarna finns det bara ett sätt att sitta om det ska vara bekvämt, och det är det rätta sättet.

efter år av datorhackande i datorhallar m.m. sittandes på kartonger, mindre bra stolar osv. är jag inte gärna utan min RH-stol, märks tydligt ifall jag sitter på en sämre stol. Motion/gym är stort plus(krav).

En viktig grej är ju att bara helt enkelt ställa sig upp då o då, en gång i timmen lr så, o sträcka på sig ordentligt o röra sig lite. Det är en enkel grej, tar en minut o minskar risken för allt möjligt dåligt som musarm o allt sånt.

Masonit skrev:
2656888 Skulle inte förlita mig på sådana övningar. Visst kanske hjälper för stunden men de löser inte problemet. Enda långsiktiga lösningen är att styrketräna och bygga upp musklerna så de kan supporta axlar och nacke/huvud.

\Masonit
Visst är det så men som kompliment under dagen när man sitter framför burken så hjälper dom till mer än man tror.

Visst hade du problem med axlarna för ett tag sen oxå?

Kan det vara ett samband...

Swedie skrev:
2656764 Igår satt jag för länge i framåtlutad position vid datorn och meka med jobb på datorn.

Sätt skärmen i ögonhöjd och ev även tangentbordet högre upp så sitter du automatiskt bättre.

Massage, massage och åter massage. Musklerna drar ihop sig och genomblödningen minskar. Vilket gör att musklerna blir ännu stelare och ömmare och så har du en ond cirkel.

Alltså massage, gärna med någon massageolja som ger lite värme. Finns en Heatcreme, kommer inte ihåg fabrikatet men det är aloe-blad som varumärke.

Sa jag att massage kan hjälpa? :unsure:

Last edited:
Swedie skrev:
2657358
Har skrivit ut och satt lappen jämnte skrivbordet, med en automatisk notis varje dag i Outlook om att göra träningarna! Danke :tummenupp

Skadar INTE o göra flera ggr/dag om du sitter still mycke framför skärmen!!
Människokroppen är inte gjord för sådant, utan för att röra på sig!

Som någon skrev så gäller de o få ut blod i spända o stela muskler, annars får man ont..

Träning o massage (skadeförebyggande o avslappnande) i all ära, men enkel sjukgymnastik håller i längden oxå!!

Lycka till!!

Titania skrev:
2657168 ... Massage å mera massage...

Massage is da shit :fakta för att lösa dina omedelbara problem, finns en bra och billig olja på apoteket sen är det bara å hitta någon som kan knåda.

Släpper problemen så släpa dig iväg dig till gymmet, det enda som hjälper i längden. Kör diverse axelövningar, även "töntövningar" som tränar axelrotationsmusklerna. Träna upp mage-rygg kan ju också vara bra för att bättra på hållningen för att lättare undvika att hamna i hösäckpositionen.

Swedie skrev:
2656764Jag vet inte vad jag vill få ut av tråden, men någon lösning till mitt problem kanske.

Något som är mycket viktigt är att inte ha musen för långt ut åt höger samt att den inte är för långt ifrån dig, för jag gissar att det är värst i högeraxeln...

Prova även att centrera tangetbordet, om du tittar rakt ner nu så har du säkert Ö tangenten rakt för naveln...
Prova att flytta det så du har H tangenten där istället..

Enkla tips som kanske låter tramsiga men det blir garanterat inte sämre...:tummenupp

Nyheter
Yamaha R7-vinnarens rapport: ”Ett riktigt monster på kurviga landsvägar!”

På MC-mässan i vintras anor...

Nisse Hedlund bortgången

Den legendariske motorkonst...

En dag på dragstrippen

Efter att ha varit aktiv so...

Steve McQueens Scott Squirrel till salu

Detta Scott Flying Squirrel...

Dags för Strängnäs Bike Show!

Sista lördagen i augusti är...

Bikeweekend på Kjula denna helg