Överanalysfilmer-körning deluxe

Kurt-Olsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
5 Jun 2004
Ort
Varberg
Hoj
Yamaha Virago 1100- 1997, Yamaha T7 -2022
Alltså, är det bara jag eller vem fan som kör MC gör på ett annat sätt än detta?

Så mycket film som överanalyserar allt.

Man rekommenderas alltså att hålla såpass mycket gas som en kurva kräver tills den är slut? Jahap, tack så mycket det visste jag inte sedan innan.

Vem fan stänger INTE gasen medans man bromsar och går mot apex? Har jag missat nåt?

Kanske jag som missar nåt här men detta är ju fan humor enligt mig.



 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Du kanske inte tillhör målgruppen?

Efter ett antal säsonger som instruktör på KNIX-kurser så har åtminstone jag blivit lite mer ödmjuk/upplyst om hur stor/liten/olika kompetens som finns inom körteknik. Och det är ändå de som har självinsikt nog att åka på kurs.

"Det är väl självklart" tänker man. Det är det inte alltid.

Sedan är det förstås en inneboende nackdel i att alla skall göra youtubevideos med självklarheter förklarade på 11 minuter. Dels så får 95% av tittarna känna sig lite smarta (HA, det där visste jag!), dels får man väl några ören i reklamintäkt men precis ALLA blir ju blåsta på 11 minuter...
 

Kurt-Olsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
5 Jun 2004
Ort
Varberg
Hoj
Yamaha Virago 1100- 1997, Yamaha T7 -2022
Håller med, har kört mycket kurser och banåka själv och jag har lärt mig otroligt mycket om motstyrning, kurvtagning, broms etc men just denna går väldigt till ”basic” som jag inte sett tidigare. Det jag tyckte var roligast är ”ge lagom gas tills kurvan är slut” hehe
 

SwePace

Den enda lätta dagen är gårdagen.
Gick med
10 Jun 2008
Ort
Segeltorp
Hoj
KTM 690 smc-r -20
Att utbildningen till att få framföra motorcykel på många platser gissningsvis inte är lika omfattande som här i Sverige kanske bidrar till visningar på Youtube? Men visst är flertalet tips av en själv sedda som rena självklarheter.

Likt BrooklynS har jag haft instruktörsväst på mig på KNIX och har upptäckt hur stor skillnad det är i nivå bland våra medmänniskor på hoj.

Tittar med olika stor behållning på både Motojuitsu, Ryan F9 och Dan Dan the fireman.
 

fieskmask

Medlem
Gick med
1 Jan 2020
Ort
Hedemora
Hoj
Ingen än
Motojitsu har väldigt mycket videos som täcker teknik för i princip allt du behöver veta. Jag har kollat på de mesta han lagt ut och tycker jag lärt mig en del.

Alla är inte fullärd som dig uppenbarligen efter man tagit körkort men cudos att du vet allt redan, man lär sig tydligen inget nytt emellanåt.

Skickat från min XQ-AT51 via Tapatalk
 

Kurt-Olsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
5 Jun 2004
Ort
Varberg
Hoj
Yamaha Virago 1100- 1997, Yamaha T7 -2022
Alla är inte fullärd som dig uppenbarligen efter man tagit körkort men cudos att du vet allt redan, man lär sig tydligen inget nytt emellanåt.

Skickat från min XQ-AT51 via Tapatalk
Jag är inte fullärd, men vet att man inte ska gasa när man ska bromsa.
 

fieskmask

Medlem
Gick med
1 Jan 2020
Ort
Hedemora
Hoj
Ingen än
Har inte sagt att jag är fullärd, men du e dryg.
Inte alls, du ifrågasätter att man inte redan kan all basic och det är faktiskt ignorant. Ta till dig tips och råd istället för att ifrågasätta, det är helt klart ett bättre alternativ.

Skickat från min XQ-AT51 via Tapatalk
 

Kurt-Olsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
5 Jun 2004
Ort
Varberg
Hoj
Yamaha Virago 1100- 1997, Yamaha T7 -2022
Inte alls, du ifrågasätter att man inte redan kan all basic och det är faktiskt ignorant. Ta till dig tips och råd istället för att ifrågasätta, det är helt klart ett bättre alternativ.

Skickat från min XQ-AT51 via Tapatalk
Jag tog bort men du hann citera, jag upplevde din text dryg thats all. Jag är såklart inte fullärd.

Jaja, jag orkar inte tjafsa, ville bara posta nåt som jag tyckte var kul.
 

Henrik Y

Officiellt Invalid
Gick med
7 Oct 2004
Ort
Falun
Hoj
Virago 535, Honda CB750F, Suzuki K50, Suzuki GP125, GasGas ES 280.
Är man i behov av sådana instruktioner kanske man borde börja på moped istället.
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Man kan visst gasa när man bromsar, det gör att bakfjädringen drar ihop sig och sänker därmed dels tyngdpunkten och samtidigt ger det en flackare gaffelvinkel och därmed ökad stabilitet under inbromsningen.
 

moddlaren

Avliden medlem
Gick med
13 Dec 2016
Ort
i skogen
Hoj
YZF1000R

Raderad medlem 61114

Guest
Värsta jag sett var en video som menar på att man skall köra med trailbreaking in i varenda kurva ? Alltså vem orkar köra så?
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Va! Kör du inte så fort det bara går i varje kurva när du är ute och kör??? :)

Värsta jag sett var en video som menar på att man skall köra med trailbreaking in i varenda kurva ? Alltså vem orkar köra så?

Trail breaking betyder ju inte att man måste köra så fort som möjligt.

Den som kör så har ju mer marginaler kvar av tillgängligt grepp än en kompisen som bromsar först och svänger sen. Förutsatt att bägge två kör tillsammans och därmed håller samma genomsnittliga hastighet.
 

Raderad medlem 61114

Guest
Trail breaking betyder ju inte att man måste köra så fort som möjligt.

Den som kör så har ju mer marginaler kvar av tillgängligt grepp än en kompisen som bromsar först och svänger sen. Förutsatt att bägge två kör tillsammans och därmed håller samma genomsnittliga hastighet.

Fullt medveten om teorin bakom trailbreaking, använder det också när det lämpar sig. Men man behöver köra rätt jäkla mkt för fort på gata innan det finns behov för att bromsa in i en kurva. I laglig hastighet och en bra bit över är det ju bara att motorbromsa, fånga upp och ge lite extra gas i kurvan, det med marginal så det gott och väl räcker och blir över. I min värld används trailbreaking i första hand på bana för att på snabbast sätt komma in i kurvan, vända runt och snabbast ut. Hur kul är det att bromsa in i varenda kurva på gata när man ska ta en skön tur? Vi kör väl hoj för att det är roligt att köra fort i kurvorna, inte på rakan innan?

Jag tycker iaf att den skönaste turen går med så lite broms (fram) som möjligt. Jag har börjat använda fotbromsen ganska mkt när jag fångar upp gasen efter motorbroms innan kurva för att få en mjukare övergång på de hetsiga V2-V4 motorerna :) Men då går det inte i 70.
 

Kurt-Olsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
5 Jun 2004
Ort
Varberg
Hoj
Yamaha Virago 1100- 1997, Yamaha T7 -2022
Man kan visst gasa när man bromsar, det gör att bakfjädringen drar ihop sig och sänker därmed dels tyngdpunkten och samtidigt ger det en flackare gaffelvinkel och därmed ökad stabilitet under inbromsningen.
Gör du detta när du kör i trafik eller bana? Eller dragracing? Vill inte dryga, bara nyfiken.
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Gör du detta när du kör i trafik eller bana? Eller dragracing? Vill inte dryga, bara nyfiken.

I dragracing bromsar man väl inte förrän man gasat klart och då spelar det väl inge större roll hur det utförs?

Jag har tränat på det någon gång men nej, jag kör inte så ens på bana. Vilket för mig betyder crossbanan.

Angående trail braking däremot så ja, jag kör alltid så och att bromsa först, svänga sen känns väldigt konstlat för mig.
 

Kurt-Olsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
5 Jun 2004
Ort
Varberg
Hoj
Yamaha Virago 1100- 1997, Yamaha T7 -2022
I dragracing bromsar man väl inte förrän man gasat klart?

Jag har tränat på det någon gång men nej, jag kör inte så ens på bana. Vilket för mig betyder crossbanan.
Har aldrig kört dragracing, men låter vettigt att man bromsar efter man gasat klart :)

Lite därför jag undrade för jag har aldrig hört om att man gör så tidigare. Men att man kan det förstår jag.
 
Nyheter
Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Sex nya MC-stipendiater

Sex mc-stipendiater får cha...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Vi kör MV Agusta Enduro Veloce

Magnus Mossberg om första t...

Kör motorcykel som om du älskar livet!

Att värmen återvänder efter...

1 av 5 byter hjälm för sällan

I Svedeas senaste kundunder...

1 av 5 byter hjälm för sällan

I Svedeas senaste kundunder...

Bike kör nya MV Agusta Enduro Veloce

Första bilden på senaste MV...

Top