Öva wheelies

Respray

Ny medlem
Gick med
11 Jan 2013
Hoj
1990 suzuki gsx 600
Tjena, har börjat öva bakhjulsåkning idag och det går väl ganska bra. Kör en cbr 600 f2.

Varvar upp på 1an och släpper kopplingen, kan köra några meter men måste tillslut växla upp och där måste jag gå ner, ibland mjuk och ibland ganska hårt..

Så jag undrar tre saker, kan hojen ta skada av att gå ner hårt?
Hur ska jag kunna köra längre på tvåan och upp?
Kan inte göra powerwheelies alls men är det en dum ide att skaffa större bakdrev bak redan nu i början?

Vore väl bra med krashbur också..

Ja, hojen mår inte alls bra av att falla fritt ner i backen gång på gång. Den mår inte bra av långa wheelis heller, om oljepickupen slutar suga olja och motorn går torr. Googla på det.

När du märker att framhjulet (doh!) är på väg ner, så dra lite lätt i gasen så
att landningen blir lite mjukare. Inte helt lätt kanske men det är vad
jag har hört "proffsen" säga :)

såg en annons på en Fz6-resevdelshoj på blocket som hade "gått av" i styrkronan, var väl folk här på sporthoj som hade teorier på att det kan vara resultat utav många hårda landningar. :S

för övrigt, en metod är att köra rakt fram på ettan i typ 40 och slå av gasen helt för att sedan vrida på nästan fullt, i en snabb rörelse, då får man en studs i gafflarna som hjälper till att få upp hojen och jag själv tycker det känns stabilare när man kan fokusera på att hålla i styret med båda händerna. :) självklart krävs övning för att få till det på ett bra sätt och det sliter på hojen det med! men sköj e de. :)

sen får jag tillägga att du får öva på gaskontrollen, sätter du på större bakdrev kommer det bli ännu "ryckigare", hojen går upp snabbare och det är ju en del av det svåra i början.. då får man ha med sig bakbromstekniken.. jag personligen tror att man först skall få till teknikerna med hojen man kör och sedan börja modda den, när man känt av balanspunkten och har fått till metoderna för att få upp framhjulet. :)

Last edited:
Testa 2an och "studsa" upp den genom att komprimera framgaffel o sen bak med röven samtidigt som du ger gas. Lär bli mindre stressigt, och bättre marginaler

Därför ska man slanga med motarder med olja i ramen :) Klarar man hålla hjulet upp i 5mil så inga problem :)

En annan vågar knappt tänka på bakhjulsåka ens, har redan bytt p-box i en gaffel och då har jag åkt snälla (men snabba) landsvägsmil :confused:

Men med en trevlig tard hade man nog övat för glatta livet :D

Ja får ta det ett steg i taget, inte varje gång man kommer ner hårt men ibland och det är väl inte så bra tydligen. Tack för hjälpen!

Du får en hetsigare karaktär med större drev, men slipper åas vara så brutal när du ska dra upp den. Skit i tvåan nu i början.

Edit: Använd koppling

Last edited:
Får fortsätta med 1an/koppling ett tag tills jag kan det bra, sen får man väl se vad nästa steg är!

Nu ska de så klart regna så då blir de ingen åkning..

Tack för hjälpen!

GÅ högt upp tills du når balanspungten sen lägger du i 2an!
Tyvär så la jag mig ganska snabbt när jag hade lärt mig det ;)

När du märker att framhjulet (doh!) är på väg ner, så dra lite lätt i gasen så
att landningen blir lite mjukare. Inte helt lätt kanske men det är vad
jag har hört "proffsen" säga :)

Går det för lätt och mjukt så kan även "styrvobbel" komma. Wheela är skit för packboxar, risk för wobbel, oljesmörjning...men ändå barnsligt kul ;)

En annan vågar knappt tänka på bakhjulsåka ens, har redan bytt p-box i en gaffel och då har jag åkt snälla (men snabba) landsvägsmil :confused:

Men med en trevlig tard hade man nog övat för glatta livet :D

Packboxar är lurigt, det finns nya hojar som inte är körde en meter som pissar ur sig för de stått stilla i något år, en hoj som ställs in på vintern kan packboxarna ge upp och läcka båda på första turen, det räcker att åka och smälla i ett tjälskott på vägen, vet 3 st som lyckades pricka samma tjälskott och 3 st som pajjade sina packboxar den turen.

Måste försöka få lite tid över nu i helgen så man kan åka! Visst kan man köra i regn men jag är bara så petig med att det måste vara soligt för att köra hoj haha.

Vad säger wheelieproffsen om:

- sporthoj VS motard när det gäller wheelande?

Funderar på att försöka rättfärdiga ett köp av en extra lekhoj (motard)... :tungan

O
Går det för lätt och mjukt så kan även "styrvobbel" komma. Wheela är skit för packboxar, risk för wobbel, oljesmörjning...men ändå barnsligt kul ;)

Har alltid kört på idén fullgas precis när hjulet tar mark...?
Har funkat bra, har däremot 2 gånger vid abrupta avslag fått testa styrstopparna, inget jag rekommenderar...
1:a gången för mååånga år sedan på en -86:a 1100R när man tränade som flitigast på 2:ans växel så lyckades ja fippla i 3:an, blev så förvånad själv så jag slog av på gasen huxflux.. Resulterade i ett rejält styrslag så jag fick pumpa ett par ggr på handbromsen så plunscharna fick kontakt me beläggen igen...:crash
Vända nr 2 var för nåra veckor sen, trean fullt ut å började drifta åt höger, slår av på gas å får uppleva den hårigaste upplevelsen på närmare 20 år på hoj, garanterat 4-5 smällar i styrstopparna:3freak
Men de vart ett jävligt fränt S format spår på 20 meter , fast de var första gången jag verkligen gjorde mej klar att klota ordentligt, gick rätt lugnt följande 10min, sen ä man ju så korkat funtad att man läre prova igen för att utesluta materialfel:) då gick allt som vanligt igen:tummenupp
Som sagts tidigare: de tar på både grejjer å kan sluta illa men de är löjligt roligt!!

Nyheter
Norton Motorcycles siktar på fyra nya modeller till 2026

Norton Motorcycles förbered...

GB350S i fokus på Wheels and Waves 2025

Honda var tillbaka i Biarri...

En hyllning till mästaren!

Pressrelease från MV Agusta...

Vinnarhoj från Custom Bike Show

I nästa nummer av Allt om M...

Testhoj hämtas från Sulas MC

Vi åkte till Strängnäs för ...

Transportstyrelsen avvecklar appen Mina fordon