Öresundsfrågor.

Dee_cati skrev:
Går inte golfströmmen genom där? Då borde det vara mycket strömt....

Nej, den går upp mot Norges kust. Fast det är strömt som ett as i Öresund ändå :tungan
 
Mavve skrev:
Hur långt är det mellan Hbg-Helsingör?

Kan man simma över?

Hur funkar strömmar? Jag har aldrig blivit ivägdragen och jag har badat lite överallt i havet från båt i många länder.

Hur långt är det till Ven från Råå? Kan man simma dit?

Tack på förhand :tummenupp

Orkar inte läsa alla inlägg, men detta är inget att rekomendera om du inte absolut är vältränad som fan.

Hbg - H-ör ~ 3 km , men öresunds simmet, som du säkert hört talas om, är på ca:1 mil och tar strax under 2 timmar. på grund av alla strömmar. sedan får du även räkna med kylan, om du inte tänkt att använda torrdräkt, vilket jag kan säga inte är en bra idé (dyker själv, så jag vet)

men allt är ju värt att prova, se bara till att ha följebåt som kan hålla reda på all trafik i sundet // Henke
 
Dee_cati skrev:
Du vet när du flyger och hamnar i en luftgrop och det blir som ett vakum och planet bara faller? Så kan det bli i strömmar, jävligt otäckt. Jag snorklade utanför grekland och jag trodde jag var bara tiotal meter från land men när jag kom upp så var det 100 meter drygt och jag fick paik. Har också råkat ut för sm,å undervattensströmmar där man dras ned, eller rättare sagt får kämpa för att hålla sig ovanför vattnet.
Går inte golfströmmen genom där? Då borde det vara mycket strömt....
Jag dök vid sharksreef för ett drygt år sen.. vi låg kanske på 20m djup kom man ner till 30-40 så var nedåt strömmarna så starka så bubblorna sögsner :skrämd
 
Mavve simma redan nu i natt, visa att du kan :rolleyes:
 
GSXR1100R skrev:
Mavve simma redan nu i natt, visa att du kan :rolleyes:

Jag kan och hade kunnat, men jag ska springa ner till köpenhamn sen o över bron o den biten - och det hinner jag inte tills imorgon när jag börjar på jobb ;)

Jag ska över i sommar!!!! :fakta
 
Mavve skrev:
Jag kan och hade kunnat, men jag ska springa ner till köpenhamn sen o över bron o den biten - och det hinner jag inte tills imorgon när jag börjar på jobb ;)

Jag ska över i sommar!!!! :fakta
*Läses i hysterisk daladialekt*
Jag ska krypa baklänges över åreskutan och sen ska jag cykla nordkap/sydkap med punka både fram och bak utan cykel, sen ska vakna kallsvettig i min säng.

/Gundeman i Rally
 
GSXR1100R skrev:
*Läses i hysterisk daladialekt*
Jag ska krypa baklänges över åreskutan och sen ska jag cykla nordkap/sydkap med punka både fram och bak utan cykel, sen ska vakna kallsvettig i min säng.

/Gundeman i Rally

Fattar ingenting, men jag stannar gärna för vätskepåfyllnad himma hos daj sen :tummenupp
 
Mavve skrev:
Fattar ingenting, men jag stannar gärna för vätskepåfyllnad himma hos daj sen :tummenupp
Va har du inte simmat ännu, vad väntar du på det är ju isfritt i sundet.
 
Nyheter
Brembo inför nya Hyction‑bromsskivor i WorldSBK 2027

Brembos nya carboceramiska ...

Ducati lanserar Desmo450 EDS

Ducati lanserar Desmo450 ED...

Custom Bike Show 2026

I år var det 52a gången Cus...

Gotland Ring Bike Week ´26 går mot deltagarrekord!

Med en månad kvar är det gl...

Från familjeföretag till modern motorhub – Ljunggrens Motor växlar upp

I motorvärlden finns det ha...

Inga mirakelbatterier ändå?

Rabalder kring Verge: Har s...

Custom Bike Show på lördag!

På Sveriges nationaldag, nu...

Bilder från DGR 2026

Den 17 maj kördes The Disti...

ZXMOTO – nytt mc-märke i Sverige

PRESSMEDDELANDE, Köpenhamn,...

Gotland Ring Bike Week, välbokat trots turbulens i bolaget!

Det är med glädje vi pratar...

Back
Top