Örby MC inget att rekommendera.

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Ort
S-holm, men med hjärtat i Hedesunda
Hoj
K1300S
Det var en bekant som frågade om jag kunde fixa hans hoj precis som jag hade fixat min (samma modell). Jag berättade att det tog 16 timmar och eftersom det isf sker på min fritid ville jag ha 700 spänn i timmen. Han hade inga egna tjänster (eller pengar) att erbjuda i utbyte så det blev inget meck med hans hoj utan jag fick tillbringa helgen med att köra på krokiga och absolut jätteroliga asfaltsvägar i strålande solsken istället. Tyck synd om mig! :hihi
Du är ju också i IT-svängen, och har säkert fått en hel del erbjudanden om att fixa allt från gamla skrivare till mailproblem och vad nu folk kan ställa till med. Vi ska ta med oss bullpåsen och bjuda på, för att vi får möjligheten att utöva vår hobby ännu mer :huvet Ett samtal med en rörpulare/elektriker/målare/... inleds ju med "vad skulle du ha för att...".
 

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Ort
S-holm, men med hjärtat i Hedesunda
Hoj
K1300S
Det värsta är ju att det inte tar mer än 45 minuter av ens liv att själv ställa upp hojen, lossa hjulet, släppa ur luften, klämma loss däcket i skruv stycket, bryta av det gammla däcket, kladda på däck smörja o knö på det nya, blåsa upp o poppa däcket, snabbt upp på balansering stången, o vippa in i hojen igen.

Dessutom kostar 3 däck järn inklusive balanserar på biltema bara hälften av vad det i detta fallet kostade?
Ja, och hur lång tid tar det att åka till en däckkrängare? Det är ju vinst i kubik att göra det själv. Samma sak med att byta till sommar/vinterdäck på den lokala stormarknadens parkering, det går ju fortare att göra det själv hemma än att bara åka ToR och köa hos dom, och man slipper lassa hjulen i bilen, och man slipper betala för att få bilen nerskitad.
 

sportbike

ond
Personal
Gick med
1 Oct 2005
Ort
Sthlm
Hoj
avverkat 50+
Förresten "bara rycka ur axeln" stämmer ju inte, först ska hojen hissas upp och stå stadigt, sen demontera broms-oken, skydda dessa mot att repa / skada hojen, ev ABS-sensor, osv osv.
Vid montering ska samtliga bultförband dras med föreskrivet moment med givetvis, kalibrerade momentverktyg, inga verktyg jag har har nånsin varit gratis.
Und so weiter.....
 

Coola Ola

Progressiv klassicist
Gick med
10 Nov 2006
Ort
I verkligheten, idag
Hoj
Hembygge, SuperSport 950S
Det var en bekant som frågade om jag kunde fixa hans hoj precis som jag hade fixat min (samma modell). Jag berättade att det tog 16 timmar och eftersom det isf sker på min fritid ville jag ha 700 spänn i timmen. Han hade inga egna tjänster (eller pengar) att erbjuda i utbyte så det blev inget meck med hans hoj utan jag fick tillbringa helgen med att köra på krokiga och absolut jätteroliga asfaltsvägar i strålande solsken istället. Tyck synd om mig! :hihi

Håller med men beror ju på vilken sorts vänner det är. De flesta av mina vänner skulle jag kunna tänka mig att hjälpa med en sån grej men det är ju också för att jag vet att jag skulle få motsvarande hjälp tillbaka när jag själv behöver hjälp med något. Det finns ju dock dem där man vet att de frågar mest för att de är snåla, och då svarar jag som du men som tur är det mycket få sådana personer jag känner.
 

Old Badger

SportHojsentusiast
Gick med
12 Aug 2009
Ort
Utanför Sötälje
Hoj
Engelska sporthojar
Håller med men beror ju på vilken sorts vänner det är. De flesta av mina vänner skulle jag kunna tänka mig att hjälpa med en sån grej men det är ju också för att jag vet att jag skulle få motsvarande hjälp tillbaka när jag själv behöver hjälp med något. Det finns ju dock dem där man vet att de frågar mest för att de är snåla, och då svarar jag som du men som tur är det mycket få sådana personer jag känner.
Därav skillnaden mellan bekanta och vänner. Vänner hjälper man och får hjälp av... ;)
 

Bonzo

Trying real hard to be the shepherd
Gick med
20 Jan 2008
Ort
Örebro
Hoj
1290 Super Adventure S & Kawasaki Z750 -82, Hillbilly edition
Håller med men beror ju på vilken sorts vänner det är. De flesta av mina vänner skulle jag kunna tänka mig att hjälpa med en sån grej men det är ju också för att jag vet att jag skulle få motsvarande hjälp tillbaka när jag själv behöver hjälp med något. Det finns ju dock dem där man vet att de frågar mest för att de är snåla, och då svarar jag som du men som tur är det mycket få sådana personer jag känner.

Den typen av bekanta sorterar man förhoppningsvis bort rätt tidigt i livet.

I övrigt tillhör jag kategorin som gärna betalar för att slippa vissa uppgifter.
Jag har t.ex. sommar/vinterhjulen liggande hos däckverkstaden och åker dit och betalar för att få dem skiftade när det är dags, även om jag med enkelhet skulle kunna göra det själv hemma i garaget. Sambon tyckte till och med att det skulle vara en bra idé att hon betalade mig, istället för däckverkstaden, för att skifta hjul på hennes bil men det styrde jag bort ganska omedelbart.
 

andersbrink

hasenfrasen
Gick med
6 Mar 2003
Ort
hedesunda
Hoj
5
Sambon tyckte till och med att det skulle vara en bra idé att hon betalade mig, istället för däckverkstaden, för att skifta hjul på hennes bil men det styrde jag bort ganska omedelbart.
Lokala däckverkstan klämde in mig nyss, 300 spänn för att slippa stå på knä i duggregnet. Gav dem lite lite gratis IT-support när de funderade över "pc load letter" på skrivaren. Tydligen vill även Chrome blanda sig i leken med inställningar och defaultar till Letter istället för A4. Jämra jänkare!
 

Grandell

Inte alltid sist
Gick med
30 Nov 2005
Ort
Gisslarbo
Hoj
Drixton, Husaberg, TZ, RS, P&M, Bakker, Moto Martin, Bimota, Harris, ISR, Puch, Rickman, SRM, Rudge, Sexoped mm
Byta däck på bilen gör en inte själv, sånt har man barn till. visserligen tar det längre tid att bara kolla så det blir rätt gjort men nu senast klarade min äldsta dotter nästan jobbet själv, jag fick placera domkraften så den kom på lämpliga lyftpunkter. Nästa gång får hon göra det helt själv, jag tror att de får betalt av sin mamma för jobbet.
 
  • Haha
Reaktioner: RN

PeterDeleter

Gudomlig sporthojare
Gick med
18 Jun 2015
Ort
Tyresö
Hoj
Suzuki GSX-S1000F
Lokala däckverkstan klämde in mig nyss, 300 spänn för att slippa stå på knä i duggregnet. Gav dem lite lite gratis IT-support när de funderade över "pc load letter" på skrivaren. Tydligen vill även Chrome blanda sig i leken med inställningar och defaultar till Letter istället för A4. Jämra jänkare!
"PC load letter"... Va tusan, det var ju på tiden man höll på med DOS 3.10 ?
 

PeterDeleter

Gudomlig sporthojare
Gick med
18 Jun 2015
Ort
Tyresö
Hoj
Suzuki GSX-S1000F
På kontraktsturné för Ericsson i USA för 20 år sedan stod det ibland "PC load A4" när svenskarna skrev ut - vad det nu har med Örby MC att göra - eller byte av hjul, med mutterknack! :hihi
Anekdoter och minnen, men inget som du säger som har med Örby MC att göra om nu inte Bill Gates kanske har tagit anställning där och tar betalt i fikabröd ?
 

Jim Profit

Gudomlig sporthojare
Gick med
10 May 2005
Ort
STHLM
Hoj
HD Road King Special -22 - Ducati Multistrada V4 Rally -23 - Suzuki GSX-R1000 -07
Har också bra erfarenheter av Örby MC, har alltid levererat som utlovat.
 

Bonzo

Trying real hard to be the shepherd
Gick med
20 Jan 2008
Ort
Örebro
Hoj
1290 Super Adventure S & Kawasaki Z750 -82, Hillbilly edition
Lokala däckverkstan klämde in mig nyss, 300 spänn för att slippa stå på knä i duggregnet. Gav dem lite lite gratis IT-support när de funderade över "pc load letter" på skrivaren. Tydligen vill även Chrome blanda sig i leken med inställningar och defaultar till Letter istället för A4. Jämra jänkare!
"PC load letter"... Va tusan, det var ju på tiden man höll på med DOS 3.10 ?
 

Anca

Sporthojsnörd
Gick med
26 May 2013
Ort
Nacka
Hoj
Kawasaki Z1000SX -2019
Hämtade hjul i går, fick en uppmaning skriven på gummit:)
Wheeler dealer kan man gissa?
Kjelle är fantastisk, en kompis till mig fick en kommentar skriven att det saknades en distans till bakhjulet och så var det så klart.
Bra att få info!
 
Nyheter
Bike på Ténéré Spirit Experience i Marocko!

Yamahas fabriksteam i Rally...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Biljettförsäl...

Anmälan öppen till HUSQVARNA TREK 2024

Nu är ägare av Husqvarna No...

Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Top