Örby MC inget att rekommendera.

carella

Demonizer
Gick med
21 Mar 2005
Ort
Farsta
Hoj
Aprilia Dorsoduro-08 750
Ville bara dela min upplevelse av Örby MC i Hägersten nyligen.
Skulle slanga om ett framdäck bara. Vet ni vad dom tar? 860 kr. Framdäck på en Ducati Hypermotard. Tar ungefär 5 sekunder att ta bort mutter. Ungefär 10 sekunder att knacka ut staven hjulet sitter på. Jag var där i Januari och surrade med nån och då gav han mig priset på runt 700 kr. Tror det var 720 kr. Jag sa med hög röst: va! Så dyrt? Ja, sa han, njae vi kan ju prata om det då när det är dags.
När det nu blev dags i Mars, så tror man ju att dom har samma pris ifrån alla gubbar. Nix.
Denna skulle ha 860 kr. Sa igen högt. Va! Har ni höjt! Han kollade på skärmen och muttrade nått. Jag sa att jag pratat med nån annan förut och sa att han hade sagt runt 700 nånting. Näe, sa han och kollade skärmen igen. Montering och justering. I detta läge skulle väl en vettig människa kanske fråga vem jag pratat med? Jag sa att jag är då inte en återkommande kund. Han verkade inte bry sig ett skit.
Sen när jag pimpade hojen i helgen, så är ju hela fälgen ner kletad av däck fett. Kan man inte ens torka av det för 860 kr? Inte nog med det, när jag sen skulle kolla däcktrycket var det ju helt åt helvete fel. Hur kan det blivit fel? Sitter ju till och med en lapp på hojen med däcktrycket på. Vilket skämt!

Kan du välja annat ställe, så gör det. Skiter fullständig i kunderna. Jag hade till och med det nya däcket. Alltså 860 kr för själva omslangningen bara. Zzzz.
 

andersbrink

hasenfrasen
Gick med
6 Mar 2003
Ort
hedesunda
Hoj
5
Det är nackdelen med att inte vilja/kunna skruva lite själv. På firmor brukar man debitera skruvjobb per timme. Fördelen är att man kan välja firma efter rykte och omdöme. Sporthoj i sitt esse!

Min lokala däckfirma tar 200 spänn för att lägga på ett medhavt däck när jag kommer med ett löst hjul. Balansera gör jag själv. Köper jag däck samtidigt kostar däcket mindre än vad jag kan köpa online från Tyskland. Inte ens min brutala Hedesunda-rabatt på Lingvalls i Gävle klår det priset.
 

L. Mäkinen

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2016
Ort
Örsundsbro
Hoj
Yamaha MT09 -21, Honda CBR1000F - 87, avverkat: olika
Att ett pris gäller i januari och ett annat nu är väl ganska naturligt? Visst kan det tyckas vara mycket pengar, men om man tycker att 700 är dyrt i januari går man väl inte till samma ställe när det väl är dags?
Är verkstan gratis att ha stående tills det kommer kunder? Det är skillnad på att bara byta däcket och att ha hjulet sittande på cykeln också.

Hade jag haft griniga kunder som gnäller på priset hade jag också tagit mer betalt nästa gång. Vem vill ha sura kommentarer från folk som inte förstår sig på jobbet?
 

Chronic

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Jun 2003
Ort
S T H L M
Hoj
Sålt alla....
Borde egentligen vara olika priser på fram & bak. Nästa gång tar du av hjulet själv och åker till Wheeler-Dealer i Nacka och betalar 150:- istället. På en crossfälg slipar han rost och rostmålar insidan för det priset, galet!
 

Raderad medlem 51742

Guest
Om du nu fick ett pris och var missnöjd med det, varför gick du då inte till en annan firma som kunde göra det billigare, alternativt att du gjorde av/påmonteringen av hjulet själv och lämnade in löst hjul till lämplig däckfirma?
 

PeterDeleter

Gudomlig sporthojare
Gick med
18 Jun 2015
Ort
Tyresö
Hoj
Suzuki GSX-S1000F
Hur många inlägg av det här slaget har man inte sett här på SH? Någon som gråter ut sin ilska för att saker kostar pengar: Komma med eget däck och tro att dom ska göra jobbet mer eller mindre gratis?
Instämmer... Och ofta är det bara dom negativa omdömena som kommer fram. Örby och Uffe då är vad jag hört av mina MC-bekanta som känner han lite mer privat ett bra ställe. Wheeler Dealer är ett trevligt utflyktsmål också om man tar "fulvägen dit" ?

received_933295630813442.jpeg
 

RN

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Aug 2015
Ort
Stockholm
Hoj
Honda VFR 800 2006
Servade min Kawa hos Örby sista gången, tycktre de var vettiga. Till skillnad från en annan firma så var iaf inte framlyktan felkopplad när de var klara :)
Köpt lite grejer till nuvarande moppen också, inga direkta synpunkter.
 

Tomas Lofterud

Avdankad murvel
Gick med
23 Jun 2005
Ort
Tokhult
Hoj
Triumph Sprint 900 -98, Honda Transalp -99, Yamaha FZ1 -07, Triumph Bonneville -65, Yamaha XT660R 2007
Bara positiva erfarenheter av Örby Mc.
Lämnar också bara däckkrängning (och inköp) av däck hos Kjelle på Wheeler Dealer. Bästa!
 

ething

Med lem
Gick med
22 Jul 2003
Ort
Stenungsund
Hoj
Husaberg FS650, KTM SXF 450
Wheeler Dealer är en legend så stöd honom istället och bli nöjd. Vet dock ej vart han håller hus numer, tydligen inte på söder längre.
 

carella

Demonizer
Gick med
21 Mar 2005
Ort
Farsta
Hoj
Aprilia Dorsoduro-08 750
Borde egentligen vara olika priser på fram & bak. Nästa gång tar du av hjulet själv och åker till Wheeler-Dealer i Nacka och betalar 150:- istället. På en crossfälg slipar han rost och rostmålar insidan för det priset, galet!
Super. Jag tog faktiskt av bakhjulet, men eftersom jag hade trångt i förrådet fick jag inte av framhjulet i och med att depåstödet slog i tyvärr. Annars hade det åkt av också. Ska ha det i minnet. Bakdäcket slangades om på annan firma i Hägersten för 300 kr, men dom var för slöa sen att ta bort framhjulet, så dom rekommenderade att jag skulle gå annanstans. Vilket det vart.
 

carella

Demonizer
Gick med
21 Mar 2005
Ort
Farsta
Hoj
Aprilia Dorsoduro-08 750
Att ett pris gäller i januari och ett annat nu är väl ganska naturligt? Visst kan det tyckas vara mycket pengar, men om man tycker att 700 är dyrt i januari går man väl inte till samma ställe när det väl är dags?
Är verkstan gratis att ha stående tills det kommer kunder? Det är skillnad på att bara byta däcket och att ha hjulet sittande på cykeln också.

Hade jag haft griniga kunder som gnäller på priset hade jag också tagit mer betalt nästa gång. Vem vill ha sura kommentarer från folk som inte förstår sig på jobbet?
Nä, inte mycket pengar alls, men det var mer attityden och det kändes som jag drog en vals för att få det billigare typ. Sen guckan kvar på fälgen och fel lufttryck, gjorde inte saken bättre för det priset.
 

carella

Demonizer
Gick med
21 Mar 2005
Ort
Farsta
Hoj
Aprilia Dorsoduro-08 750
Borde egentligen vara olika priser på fram & bak. Nästa gång tar du av hjulet själv och åker till Wheeler-Dealer i Nacka och betalar 150:- istället. På en crossfälg slipar han rost och rostmålar insidan för det priset, galet!
Absolut. Drar dit nästa gång. Bakhjulet tar ännu mindre tid eftersom det är en enkelsving. Alltså bara en mutter och en klämma att ta av. Framhjulet var mest att jag inte fick plats att ta av det i förrådet vid tillfället.
 

carella

Demonizer
Gick med
21 Mar 2005
Ort
Farsta
Hoj
Aprilia Dorsoduro-08 750
Hur många inlägg av det här slaget har man inte sett här på SH? Någon som gråter ut sin ilska för att saker kostar pengar: Komma med eget däck och tro att dom ska göra jobbet mer eller mindre gratis?
Detta var mer en varning till andra som funderat att gå till detta skitställe.
 

carella

Demonizer
Gick med
21 Mar 2005
Ort
Farsta
Hoj
Aprilia Dorsoduro-08 750
Om du nu fick ett pris och var missnöjd med det, varför gick du då inte till en annan firma som kunde göra det billigare, alternativt att du gjorde av/påmonteringen av hjulet själv och lämnade in löst hjul till lämplig däckfirma?
Tja, eftersom jag trodde att första priset fortfarande gällde så klart. Sen var det nära också. Jag skulle åka med nya däcket på hojen. Ville inte åka för långt.
 
Nyheter
Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Sex nya MC-stipendiater

Sex mc-stipendiater får cha...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Vi kör MV Agusta Enduro Veloce

Magnus Mossberg om första t...

Top