Okej, nu har jag fått svar på det öppna brev jag skrev som trådstart!
Mötesprotokoll
Plats och datum: Barkarby Flygfält, 2008-06-18
Närvarande:
Jag och ca 25 andra trogna hojjåkare, SMC's representanter & ordförande, MC-polisen Kjelle, MC-polisen Karl-Magnus, Anders Wedberg från Vägverket "BikerBitch" från SH, "Lime" från SH samt Samverkansgruppen m.fl.
Historik
http://www.sporthoj.com/forum/showpost.php?p=3649101&postcount=159
http://www.sporthoj.com/forum/showthread.php?t=176180
Agenda och utfall från mötet
Det var ett mycket positivt och bra möte som hölls i Barkarby som Vägverket & MC-Polisen hade kallat till i går onsdag, p.g.a att Stunt & Streetkvällarna just har blivit nedlagda, i sin tur p.g.a buskörningar i +185 km/h på allmänna vägar i samband med dessa stuntkvällar. Tyvärr var ganska få hojjåkare med med tanke på att ca 140 st åkare signerade "listan" senaste kvällen på just Barkarby, men det var nog fotbollens fel/orsak.
Mötets öppnande
Mötet öppnades av Anders Wedberg från Vägverket, som gick igenom varför VV (Vägverket) och Karl-Magnus (Trafikpolisen) hade fattat beslutet att ställa in Stunt & Streetkvällarna under i går samt under hela Juli, d.v.s totalt 3 gånger. Anders förklarade hur han, Karl-Magnus hade dragit igång dessa streetkvällar med syftet att öka förståelsen mellan MC-förare och Trafikmyndigheter samt att låta MC-förare "köra av sig adrenalinet" på ett säkert & lagligt sätt - i stället för att göra samma sak på t.ex Sveavägen och därmed riskera både sina egna och andras liv. Barkarbykvällarna kostar ca 5.000:- i hyra och ansvarig för detta hyreskontraktet är Anders personligen genom VV.
Hur dessa kvällar uppstod
Anders förklarade även, vilket var synnerligen nyttigt för oss alla tror jag, att han själv inte har mandat att besluta hurvida VV ska annordna dessa kvällar eller säga upp hyresavtalet och lägga ner kvällarna på Barkarby. Han har, precis som de flesta av oss, krav från sin chef som vill se resultat ur sitt perspektiv - vilket gör att Anders får kämpa för att motivera varför han vill fortsätta hyra Barkarby och att hans chef på Vägverket skall godkännda att betala ut dessa 5.000:- per kväll. Man skulle kunna påstå, att Anders kommer i kläm mellan Vägverket & vissa MC-förare oavsett hur han agerar - allt han vill är att göra något positivt för trafiken & oss MC-förare ju (han är dessutom själv MC-förare). Detsamma gäller Karl-Magnus, han har också en chef att stå till svars för då han närvarar på våra kvällar, och det gör inte saken lättare för honom att förklara för sin chef när han återrapporterar, varför ca 20 mc-förare valt att köra runt på bakhjulen i gasa på i 185 km/h just de kvällar när Barkarby precis avslutats? Klart att beslutet att ställa in kom som "ett brev på posten"
Detta gav i alla fall mig en helt ny syn på det jobb som bl.a Anders och Karl-Magnus gör, dom gör det för vår skull, ja för allas skull faktiskt! Det gör att det kändes extra skönt så här i efterhand, att jag skrev mitt öppna brev på ett vänligt & neutralt sätt i stället för aggressivt, annars hade jag faktiskt skämts nu när jag känner till bakgrunden med deras initiativ.
Förslag frågor & beslut
Anders & Karl-Magnus efterlyste frivilliga funktionärer, efter förslag från en MC-förare, ang kommande S&S-kvällar i Barkarby då de själva var upptagna med annat, och det var ca 16-18 personer som faktiskt tog på sig ansvaret och skrev på denna "funktionärslista". Så gjorde även jag. Listan togs om hand av "BikerBitch". Vi föreslog även att man skulle registera samtliga mc-förare som vill vara med och köra dessa kvällar. Varför, jo denna registrering syftar inte till att bötfälla någon p.g.a olaglig nummerskylt eller ljuddämpare e.t.c - den syftar till att man är villig att följa det regelverk som gäller under Stunt & Streetkvällarna. Kommer man t.ex med nummerplåten i hjulhuset (vilket är olagligt) så får man faktiskt vara med och åka samma kväll ändå men man får en uppmaning till att montera nummerplåten lagligt tills nästa S&S-kväll i Barkarby - annars kommer man inte in för att åka den aktuella kvällen. Egentligen, så borde det inte vara så svårt att acceptera att VV & Polisen önskar ha dessa regler och därmed ställa upp på reglerna om man vill vara med och åka på "Barkis"!
Vad händer nu & framtiden
Faktum är att Anders & Karl-Magnus hävde beslutet att ställa in S&S-kvällarna nu under juli med omedelbar verkan. Det betyder att Stunt & Streetkvällarna på Barkarby den 2:a och 23:e juli kommer att köras! Detta blev möjligt p.g.a att:
- Den 2 juli arrangerar SMC Stockholm en Stunt- & Streetkväll på Barkarby.
- Den 23 juli arrangerar Ignite MC/BikerBitch en Stunt- & Streetkväll på Barkarby.
Dessutom är det möjligt p.g.a alla oss ca 25 hojjåkare som var på plats på mötet som signade upp sig som frivilliga funktionärer under ca 5 timmars arbetstid de aktuella kvällarna.
Summering
Jag, och antagligen de flesta med mig som var med, tycker att resultatet av detta möte var väldigt positivt. Det gav verkligen en ökad förståelse åt båda hållen, jag tror t.om. att vi tvättade bort en del av den där "Ni och Vi-känslan" som ev fanns innan mötet. Så här i efterhand måste jag ge samtliga mötesdeltagare riktigt mycket beröm, det var mycket klokt & sansat agerande från samtliga. SMC gick in och tog ett stort ansvar tycker jag (kändes jäkligt bra då jag är SMC-medlem precis som 85% av de övriga visade sig vara).
BikerBitch förtjänar dessutom mängder av beundran & respekt av oss alla som brukar åka på Barkarby-kvällarna här från Sporthoj, för hon tog ansvar för att få upp informationen på SH om att det blev inställt, förmedlade mitt öppna brev (p.g.a att jag såg hennes info) till Anders på VV, tog hand om funktionärslistan på mötet samt tog även på sig totalansvaret för en av de nu återöppnade Stunt & Streetkvällarna.
Även Anders från Vägverket samt Karl-Magnus från trafikpolisen ska ha samma respekt, det förstår jag efter mötet att dom förtjänar!
Till sist, jag vare sig vill eller är en paragrafryttare eller moralens väktare. Allt jag vill, är att kunna åka till Barkarby med mina MC-polare och rejsa ikapp med dom och Er andra i så höga hastigheter som möjligt - hastigheter som annars aldrig är lagliga i Sverige. Dessutom vill jag få bromsundervisning samt annan info som gör min mc-körning bättre, denna informationen är ju dessutom helt gratis - då allt annat som rör min motorcykel vanligtvis kostar obskyrt mycket pengar. Var hyggliga och tänk på det Ni som ev planerar att köra ifrån Barkarby i 185 knyck på bakhjulen nästa gång det varit Stunt & Streetkväll en onsdagskväll, om inte annat, överväg en söndagskväll att busköra på kanske så att inte Barkarbykvällarna blir förknippade
PS: Jag passade så klart på att fråga MC-polisen Karl-Magnus (med alla mötesdeltagare närvarande så klart) om jag fick provköra hans blåvit-lackade hoj med de blå extraljusen & antenner och annat "bling" som man stylat den med, och han svarade faktiskt att, citat: "Det borde inte vara helt omöjligt...", det ser jag fram emot på Barkis i Augusti då han kommer att närvara igen