Till:
-Karl-Magnus Niklasson på Trafikpolisen
-Anders Wedberg, Vägverket Region Stockholm
-Samverkansgruppen
Bakgrund
Jag har full förståelse för att ni agerar i denna fråga! Självklart är det utomordentligt tråkigt att en minoritet lyckas bestämma över en majoritet, d.v.s. bara för att några få mc-förare inte tar det ansvar på allmän väg som dom förväntas göra i.o.m att dom har beviljats mc-körkort. Låt oss anta att det rör sig om 10 % förare som uppträtt direkt olagligt i trafiken av de 150 förare som faktiskt signerade körprotokollet i Barkarby aktuell kväll, då talar vi om 15 st förare som ev inte kunde "hålla sig i skinnet" (enligt Er), på väg hem bl.a. mot Tyresö. Så långt är jag beredd att vara överens med Er. Men härefter skiljer sig Era och mina åsikter markant!
Ert beslut
Bara för att ca 10 % mc-förare nu kanske inte förstått reglerna, omedvetet glömt bort dom i stundens hetta, eller kanske ännu värre, medvetet ignorerat dem - så har Ni nu därför beslutat att utdöma kollektivbestraffning och även bestraffa samtliga andra förare som var med och tog sitt fulla ansvar den aktuella kvällen? Hur tänkte Ni egentligen när Ni fattade detta beslut, utgick Ni verkligen från att Er bestraffning kommer att leda till bot & bättring samt ökad förståelse bland alla oskyldiga förare som detta drabbar?
Reflektion
I så fall vill jag upplysa Er om att Ni, inte helt oväntat dessutom, tyvärr fattat helt fel beslut!
Det finns i stället en markant ökad risk för att många fler än de, av Er redan identifierade ansvarslösa mc-förarna, kan komma att köra än mer ansvarslöst i Stockholmstrafiken under sommaren för att de känner sig arga, besvikna & bestulna på kvällarna i Barkarby p.g.a. detta av Ert fattade beslut. Dessa antagligen yngre förare som jag tror att vi talar om, är just de som dessutom kanske behöver streetracingen på Barkarby mer än många andra förare.
Jag trodde faktiskt inte att vuxna människor, speciellt inte myndigheter som Vägverket där Riksdag och regering bestämmer vilken inriktning Vägverkets arbete ska ha (enligt Er egen hemsida), använder sig av bestraffning som metod för att skapa dialog och ökad förståelse bland sina kunder. Vi är inte Era ungar, som Ni kan hota med att vi inte får åka till Gröna Lund om vi inte sköter oss! Vi är en del av Era ca 320 000 st befintliga mc-förare som finns i Sverige som är Era kunder. Om Ni ändå avser att tillämpa kollektiv bestraffning p.g.a. vad en minoritet orsakar, varför drar Ni då inte in körkorten för samtliga åldringar & pensionärer som kör bil trots att de faktiskt vållar ett antal olyckor på vägarna där medtrafikanter dödas? I så fall hade jag accepterat Ert beslut angående Barkarby helt utan reflektion. Jag vågar dessutom påstå att denna grupp förare är farligare än oss mc-förare, ändå tycks Ni satsa betydligt mer kraft och resurser på att övervaka oss, fast jag kan ha fel?
Rekommendation
Jag förstår som sagt att Ni agerar i frågan, men har föga förståelse över hur Ni agerar. Därför önskar jag rekommendera Er en lösning av detta problem, innan det rent av kanske eskalerar eller rent allmänt minskar det förtroende som Ni säkerligen försöker bygga upp bland Era kunder.
Samla alla mc-förare som var på Barkarby den aktuella kvällen, Ni vet ändå vilka dom är för alla var nämligen tvungna att signera med sina namn innan man fick komma in och köra på området, till en ”workshop” där Ni går igenom samtliga krav & regler som gäller i samband med Stunt & Streetkvällarna i Barkarby. Då kan vi tillsammans faktiskt lösa detta bekymmer på ett konstruktivt sätt, t.o.m. bygga broar & öppna nya dörrar som de flesta av oss inte ens tänkt på kanske finns tillgängliga innan vi träffats tillsammans. Jag tror nämligen att det hela rör sig om att kommunikationen från arrangörens sida inte nått fram till alla deltagare & förare på Barkarby, och det är heller inte lätt att nå ut med denna info då alla som kör inte kanske är medlemmar på Sporthoj.Com.
Kör därefter regelbundet en genomgång på plats i Barkarby vid varje tillfälle i samband med att det ändå utförs en kontroll när man anländer, (skyddskläder & ljuddämpare kontrolleras ju redan) då man tvingas skriva under listan och blir godkänd som deltagare. Jag minns inte att man var tvungen att ange sitt registreringsnummer, så addera det till listan – samt att man godkänner reglerna & villkoren som gäller i.o.m att man skriver under med sin namnteckning. Låt sedan polisen, som ändå närvarade, videofilma alla race och förare.
Slutstats
Det borde inte gemene man ha några problem med då polisen redan filmar & fotograferar oss överallt på landets vägar utan vårt skriftliga tillstånd. Då polisen redan har filmat oss på väg hem från Barkarby, vilket är upprinnelsen till hela problemet och detta inlägg från mig, så har dom därmed verktyg & bevis på vilka mc-förare som är dom som borde bestraffas och stängas av från Stunt & Streetkvällarna i Barkarby – svårare än så är det inte om man har viljan att lösa detta dilemma! Så är jag van att lösa konflikter på mitt jobb, genom diskussioner och viljan att kommunicera och inte genom att bestraffa – och det har alltid fungerat jättebra så därför bestraffar jag fortfarande inte.
Alternativ slutsats
Man kan även tolka det som att Vägverket och Polisen från början tyvärr inte skött sitt åtagande i detta ärende, på ett förväntat kompetent sätt. Det vittnar tyvärr Ert agerande om, för hade Ni lagt upp en genomarbetad handlingsplan på hur avvikelser skulle hanteras innan Ni godkänt dessa Stunt & Streetkvällar från början – så hade Ni vid det här laget redan bjudit in oss till ett möte - i stället för bestraffat oss samtliga …
Summering
Fundera över vad jag informerat om, samt återkom gärna med synpunkter så att vi kan få igång en konstruktiv dialog innan nästa onsdag, då det egentligen skulle vara Stunt & Streetkväll i Barkarby och som många med mig verkligen såg fram emot som evenemang under sommaren. Jag ser fram emot Ert svar i detta ärende...
Vänliga hälsningar,
BäkkFajer, 44 år
-Karl-Magnus Niklasson på Trafikpolisen
-Anders Wedberg, Vägverket Region Stockholm
-Samverkansgruppen
Bakgrund
Jag har full förståelse för att ni agerar i denna fråga! Självklart är det utomordentligt tråkigt att en minoritet lyckas bestämma över en majoritet, d.v.s. bara för att några få mc-förare inte tar det ansvar på allmän väg som dom förväntas göra i.o.m att dom har beviljats mc-körkort. Låt oss anta att det rör sig om 10 % förare som uppträtt direkt olagligt i trafiken av de 150 förare som faktiskt signerade körprotokollet i Barkarby aktuell kväll, då talar vi om 15 st förare som ev inte kunde "hålla sig i skinnet" (enligt Er), på väg hem bl.a. mot Tyresö. Så långt är jag beredd att vara överens med Er. Men härefter skiljer sig Era och mina åsikter markant!
Ert beslut
Bara för att ca 10 % mc-förare nu kanske inte förstått reglerna, omedvetet glömt bort dom i stundens hetta, eller kanske ännu värre, medvetet ignorerat dem - så har Ni nu därför beslutat att utdöma kollektivbestraffning och även bestraffa samtliga andra förare som var med och tog sitt fulla ansvar den aktuella kvällen? Hur tänkte Ni egentligen när Ni fattade detta beslut, utgick Ni verkligen från att Er bestraffning kommer att leda till bot & bättring samt ökad förståelse bland alla oskyldiga förare som detta drabbar?
Reflektion
I så fall vill jag upplysa Er om att Ni, inte helt oväntat dessutom, tyvärr fattat helt fel beslut!
Det finns i stället en markant ökad risk för att många fler än de, av Er redan identifierade ansvarslösa mc-förarna, kan komma att köra än mer ansvarslöst i Stockholmstrafiken under sommaren för att de känner sig arga, besvikna & bestulna på kvällarna i Barkarby p.g.a. detta av Ert fattade beslut. Dessa antagligen yngre förare som jag tror att vi talar om, är just de som dessutom kanske behöver streetracingen på Barkarby mer än många andra förare.
Jag trodde faktiskt inte att vuxna människor, speciellt inte myndigheter som Vägverket där Riksdag och regering bestämmer vilken inriktning Vägverkets arbete ska ha (enligt Er egen hemsida), använder sig av bestraffning som metod för att skapa dialog och ökad förståelse bland sina kunder. Vi är inte Era ungar, som Ni kan hota med att vi inte får åka till Gröna Lund om vi inte sköter oss! Vi är en del av Era ca 320 000 st befintliga mc-förare som finns i Sverige som är Era kunder. Om Ni ändå avser att tillämpa kollektiv bestraffning p.g.a. vad en minoritet orsakar, varför drar Ni då inte in körkorten för samtliga åldringar & pensionärer som kör bil trots att de faktiskt vållar ett antal olyckor på vägarna där medtrafikanter dödas? I så fall hade jag accepterat Ert beslut angående Barkarby helt utan reflektion. Jag vågar dessutom påstå att denna grupp förare är farligare än oss mc-förare, ändå tycks Ni satsa betydligt mer kraft och resurser på att övervaka oss, fast jag kan ha fel?
Rekommendation
Jag förstår som sagt att Ni agerar i frågan, men har föga förståelse över hur Ni agerar. Därför önskar jag rekommendera Er en lösning av detta problem, innan det rent av kanske eskalerar eller rent allmänt minskar det förtroende som Ni säkerligen försöker bygga upp bland Era kunder.
Samla alla mc-förare som var på Barkarby den aktuella kvällen, Ni vet ändå vilka dom är för alla var nämligen tvungna att signera med sina namn innan man fick komma in och köra på området, till en ”workshop” där Ni går igenom samtliga krav & regler som gäller i samband med Stunt & Streetkvällarna i Barkarby. Då kan vi tillsammans faktiskt lösa detta bekymmer på ett konstruktivt sätt, t.o.m. bygga broar & öppna nya dörrar som de flesta av oss inte ens tänkt på kanske finns tillgängliga innan vi träffats tillsammans. Jag tror nämligen att det hela rör sig om att kommunikationen från arrangörens sida inte nått fram till alla deltagare & förare på Barkarby, och det är heller inte lätt att nå ut med denna info då alla som kör inte kanske är medlemmar på Sporthoj.Com.
Kör därefter regelbundet en genomgång på plats i Barkarby vid varje tillfälle i samband med att det ändå utförs en kontroll när man anländer, (skyddskläder & ljuddämpare kontrolleras ju redan) då man tvingas skriva under listan och blir godkänd som deltagare. Jag minns inte att man var tvungen att ange sitt registreringsnummer, så addera det till listan – samt att man godkänner reglerna & villkoren som gäller i.o.m att man skriver under med sin namnteckning. Låt sedan polisen, som ändå närvarade, videofilma alla race och förare.
Slutstats
Det borde inte gemene man ha några problem med då polisen redan filmar & fotograferar oss överallt på landets vägar utan vårt skriftliga tillstånd. Då polisen redan har filmat oss på väg hem från Barkarby, vilket är upprinnelsen till hela problemet och detta inlägg från mig, så har dom därmed verktyg & bevis på vilka mc-förare som är dom som borde bestraffas och stängas av från Stunt & Streetkvällarna i Barkarby – svårare än så är det inte om man har viljan att lösa detta dilemma! Så är jag van att lösa konflikter på mitt jobb, genom diskussioner och viljan att kommunicera och inte genom att bestraffa – och det har alltid fungerat jättebra så därför bestraffar jag fortfarande inte.
Alternativ slutsats
Man kan även tolka det som att Vägverket och Polisen från början tyvärr inte skött sitt åtagande i detta ärende, på ett förväntat kompetent sätt. Det vittnar tyvärr Ert agerande om, för hade Ni lagt upp en genomarbetad handlingsplan på hur avvikelser skulle hanteras innan Ni godkänt dessa Stunt & Streetkvällar från början – så hade Ni vid det här laget redan bjudit in oss till ett möte - i stället för bestraffat oss samtliga …
Summering
Fundera över vad jag informerat om, samt återkom gärna med synpunkter så att vi kan få igång en konstruktiv dialog innan nästa onsdag, då det egentligen skulle vara Stunt & Streetkväll i Barkarby och som många med mig verkligen såg fram emot som evenemang under sommaren. Jag ser fram emot Ert svar i detta ärende...
Vänliga hälsningar,
BäkkFajer, 44 år