Öppet brev till ansv ang inställd stunt & street i Barkarby!

Gollum

Idrott luktar svett...sport luktar bensin!
Gick med
5 Jun 2007
Hoj
BMW K 1600 GT
Till:

-Karl-Magnus Niklasson på Trafikpolisen
-Anders Wedberg, Vägverket Region Stockholm
-Samverkansgruppen

Bakgrund
Jag har full förståelse för att ni agerar i denna fråga! Självklart är det utomordentligt tråkigt att en minoritet lyckas bestämma över en majoritet, d.v.s. bara för att några få mc-förare inte tar det ansvar på allmän väg som dom förväntas göra i.o.m att dom har beviljats mc-körkort. Låt oss anta att det rör sig om 10 % förare som uppträtt direkt olagligt i trafiken av de 150 förare som faktiskt signerade körprotokollet i Barkarby aktuell kväll, då talar vi om 15 st förare som ev inte kunde "hålla sig i skinnet" (enligt Er), på väg hem bl.a. mot Tyresö. Så långt är jag beredd att vara överens med Er. Men härefter skiljer sig Era och mina åsikter markant!

Ert beslut
Bara för att ca 10 % mc-förare nu kanske inte förstått reglerna, omedvetet glömt bort dom i stundens hetta, eller kanske ännu värre, medvetet ignorerat dem - så har Ni nu därför beslutat att utdöma kollektivbestraffning och även bestraffa samtliga andra förare som var med och tog sitt fulla ansvar den aktuella kvällen? Hur tänkte Ni egentligen när Ni fattade detta beslut, utgick Ni verkligen från att Er bestraffning kommer att leda till bot & bättring samt ökad förståelse bland alla oskyldiga förare som detta drabbar?

Reflektion
I så fall vill jag upplysa Er om att Ni, inte helt oväntat dessutom, tyvärr fattat helt fel beslut!

Det finns i stället en markant ökad risk för att många fler än de, av Er redan identifierade ansvarslösa mc-förarna, kan komma att köra än mer ansvarslöst i Stockholmstrafiken under sommaren för att de känner sig arga, besvikna & bestulna på kvällarna i Barkarby p.g.a. detta av Ert fattade beslut. Dessa antagligen yngre förare som jag tror att vi talar om, är just de som dessutom kanske behöver streetracingen på Barkarby mer än många andra förare.

Jag trodde faktiskt inte att vuxna människor, speciellt inte myndigheter som Vägverket där Riksdag och regering bestämmer vilken inriktning Vägverkets arbete ska ha (enligt Er egen hemsida), använder sig av bestraffning som metod för att skapa dialog och ökad förståelse bland sina kunder. Vi är inte Era ungar, som Ni kan hota med att vi inte får åka till Gröna Lund om vi inte sköter oss! Vi är en del av Era ca 320 000 st befintliga mc-förare som finns i Sverige som är Era kunder. Om Ni ändå avser att tillämpa kollektiv bestraffning p.g.a. vad en minoritet orsakar, varför drar Ni då inte in körkorten för samtliga åldringar & pensionärer som kör bil trots att de faktiskt vållar ett antal olyckor på vägarna där medtrafikanter dödas? I så fall hade jag accepterat Ert beslut angående Barkarby helt utan reflektion. Jag vågar dessutom påstå att denna grupp förare är farligare än oss mc-förare, ändå tycks Ni satsa betydligt mer kraft och resurser på att övervaka oss, fast jag kan ha fel?

Rekommendation
Jag förstår som sagt att Ni agerar i frågan, men har föga förståelse över hur Ni agerar. Därför önskar jag rekommendera Er en lösning av detta problem, innan det rent av kanske eskalerar eller rent allmänt minskar det förtroende som Ni säkerligen försöker bygga upp bland Era kunder.

Samla alla mc-förare som var på Barkarby den aktuella kvällen, Ni vet ändå vilka dom är för alla var nämligen tvungna att signera med sina namn innan man fick komma in och köra på området, till en ”workshop” där Ni går igenom samtliga krav & regler som gäller i samband med Stunt & Streetkvällarna i Barkarby. Då kan vi tillsammans faktiskt lösa detta bekymmer på ett konstruktivt sätt, t.o.m. bygga broar & öppna nya dörrar som de flesta av oss inte ens tänkt på kanske finns tillgängliga innan vi träffats tillsammans. Jag tror nämligen att det hela rör sig om att kommunikationen från arrangörens sida inte nått fram till alla deltagare & förare på Barkarby, och det är heller inte lätt att nå ut med denna info då alla som kör inte kanske är medlemmar på Sporthoj.Com.

Kör därefter regelbundet en genomgång på plats i Barkarby vid varje tillfälle i samband med att det ändå utförs en kontroll när man anländer, (skyddskläder & ljuddämpare kontrolleras ju redan) då man tvingas skriva under listan och blir godkänd som deltagare. Jag minns inte att man var tvungen att ange sitt registreringsnummer, så addera det till listan – samt att man godkänner reglerna & villkoren som gäller i.o.m att man skriver under med sin namnteckning. Låt sedan polisen, som ändå närvarade, videofilma alla race och förare.

Slutstats
Det borde inte gemene man ha några problem med då polisen redan filmar & fotograferar oss överallt på landets vägar utan vårt skriftliga tillstånd. Då polisen redan har filmat oss på väg hem från Barkarby, vilket är upprinnelsen till hela problemet och detta inlägg från mig, så har dom därmed verktyg & bevis på vilka mc-förare som är dom som borde bestraffas och stängas av från Stunt & Streetkvällarna i Barkarby – svårare än så är det inte om man har viljan att lösa detta dilemma! Så är jag van att lösa konflikter på mitt jobb, genom diskussioner och viljan att kommunicera och inte genom att bestraffa – och det har alltid fungerat jättebra så därför bestraffar jag fortfarande inte.

Alternativ slutsats
Man kan även tolka det som att Vägverket och Polisen från början tyvärr inte skött sitt åtagande i detta ärende, på ett förväntat kompetent sätt. Det vittnar tyvärr Ert agerande om, för hade Ni lagt upp en genomarbetad handlingsplan på hur avvikelser skulle hanteras innan Ni godkänt dessa Stunt & Streetkvällar från början – så hade Ni vid det här laget redan bjudit in oss till ett möte - i stället för bestraffat oss samtliga …

Summering
Fundera över vad jag informerat om, samt återkom gärna med synpunkter så att vi kan få igång en konstruktiv dialog innan nästa onsdag, då det egentligen skulle vara Stunt & Streetkväll i Barkarby och som många med mig verkligen såg fram emot som evenemang under sommaren. Jag ser fram emot Ert svar i detta ärende...

Vänliga hälsningar,
BäkkFajer, 44 år

Håller fullständigt med!!! :tummenupp

Dialog! Snarare än kollektiv bestraffning!

Riktigt bra skrivet!

Nu är jag egentligen inte insatt i det här överhuvudtaget, så jag kan mycket väl ha fel, men dom här stuntträffarna är väl inte en service som polisen och vägverket är skyldiga att tillhandahålla?
Såvida ni som arrangerar träffarna inte är en seriös och registrerad förening så verkar det ju mest som att polisen och vägverket har gått med på att låta folk åka under kontrollerade former, men sedan backat ur pga att ett litet gäng inte kunde sköta sig. Rätt?

Förutsatt att det stämmer så är det ju bara att bita i sura äpplet, eller starta en ordentlig förening, skaffa tillstånd och skaffa godkänd "lokal" att hålla verksamheten vid.
I polisens och vägverkets ögon så lär det ju snarare se ut som att verksamheten ni bedriver snarare har orsakat olagligheter än stävjat dom.
Tyvärr är det nog bara att tacka de idioterna som inte kunde sköta sig för att de fick evenemanget ställt i dålig dager.

Å andra sidan kan man ju undra hur de kan få bedriva fotboll tex överhuvudtaget med tanke på vad som utspelar sig på utsidan av arenan både före och efter matcherna.

Jag hoppas att jag får fel när jag säger att det inte kommer bli någon körning på Barkarby, tyvärr så är motorsport en lågprio i all form av Kommunal/Statlig-regi. Enda chansen är att frivilliga driver frågan åt oss som vill åka men orken och resurserna tar oftast slut då ingen vill/kan/orkar avlasta och hjälpa till.

Man kan kanske leka med tanken om vad som skulle hända om man förbjöd fotbollen? Jag som boende i Stockholm har flertalet gånger påväg till min bostad (Sundbyberg) hamnat i ett myller av vilsna och i många fall onyktra supporters till denna ädla sport. Supporters har gått mot "rödgubbe" och borde således ligga inom Vägverket och Trafikpolisens verksamhetsområde.

Ekonomi?

När ska derby-kostnaden lasta fotbollsklubbarna som tjänar pengar på att supporters tar sig dit istället för att stanna på samhället? Skev jämförelse javisst men dock en idrott vs. idrott.

Motorintresset i storstadsregionerna är stort, dock finns det få kanaler för utlopp och träning för detta intresse.

SMC anordnar körning på Go-Kartbanor, dock är dom riktiga fartfantomerna inte där då farten sällan passerar 100kmh på dessa tekniska banor.

Att ta sig till någon av Sveriges få motorparker för att leka/träna/utvecklas är kostnadskrävande och få förunnat, MC intresset kostar redan massor och då faller oftast valet på lokala vägpartier med sköna kurvor.

Buset kommer aldrig att stävjas med förbud eller bestraffning, det skapar bara en ännu starkare Vi mot Dem känsla hos oss motorintresserade.

/A

Kanon bra skrivet BäkkFajer!!
:tummenupp :tummenupp :tummenupp

Är inte insatt men det verkar lite märkligt.

Har jag fattat rätt så är det inte något problem på Barkaby men till och från. Lite märkligt att man stänger för alla då.

Lite som att stänga en festival för att 10% kör onyktra till och från festivalen.

Lite som att stänga en festival för att 10% kör onyktra till och från festivalen.

Det är ju så de resonerar, massiva polisinsatser när 10% röker gräs på Uppsala Reaggafestival, höjda böter och polisintensitet när 10% kör för fort på vägarna, förbud mot avtagbara regskyltar vid parkering för att...osv osv

Det är alltid några få som sabbar för alla, i lumpen, på sporthoj.com och i hela livet:gnissla

Det verkar dessvärre som att myndigheterna väljer att bestraffa alla berörda.

Antagligen görs det av enkelhet.:confused:

Likt en fotbollsmatch där en liten grupp svinar, så bestraffas alla...även de som gått till matchen för att faktiskt se fotbollen. Och slutresultatet blir att en del lag fått spela inför tomma läktare. Oerhört tråkigt självklart.

Jag hoppas innerligt att myndigheterna tar ditt brev till sig, då det är skrivet på ett sakligt och argumenterande sätt. Hoppet är det sista som överger människan! :tummenupp

Jag har inte kört på en månad, så informera gärna mig om när detta beslut togs.
Jag vet att för ca 1 månad sen när jag körde sist så var det inget på vare sig Bromma eller Barkarby.
Jag tycker att Barkarbykvällarna är kanonbra då man tydligt ser mindre folk på gatorna just dessa dagar.

Nyheter
Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!