Öppet brev till alla roadracingförare som var i Anderstorp i helgen

håkan

Brumm brumm
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Honda CBR 1000RR SP
Å Göran Aldéns vägnar postar jag detta även här.
Informationen finns även på LMS.se
Öppet brev till alla roadracingförare som var i Anderstorp i helgen (31/4-1/5)

Jag, Göran Aldén, Linköpings MS, har i många år jobbat som domare och tävlingsledare i roadracing. Jag har också många uppdrag som tidtagare. Just den här helgen hade jag inga uppdrag, utan tänkte ta det lite lugnt. Tidtagningstranspondrarna hade jag tidigare lånat ut till Anderstorp, så att det skulle räcka till alla som inte hade egen.

I fredags kväll, när jag just kommit hem från ett besök i Göteborg, ringde telefonen. Det var från Anderstorp, där man med panik i rösten berättade att deras tidtagningschef hade blivit osams med klubben och hoppat av. Han hade dessutom packat ihop all tidtagningsutrustning (som han äger) och farit därifrån! Alla medlingsförsök hade misslyckats. Nu bönade ARC att jag snabbt skulle packa ner min utrustning och fara ner till Anderstorp (23 mil). Jag sa OK, under förutsättning att vi kunde låna ihop tillräckligt många transpondrar. Tursamma omständigheter gjorde att ett trettiotal av Karlskogas transpondrar fanns i närheten av Linköping. Klockan 23 hade jag fått in allt i bilen och drog iväg. När jag ett par timmar senare mötte Anderstorp-gänget vid banan kom nästa kalldusch. Deras tidtagare hade tagit med sig även mina transpondrar och vägrade att lämna ut dem. Klockan fem på söndagen, efter tävlingen skulle jag kunna få dem!

Nu fick vi tag i Anders Gustavsson i Hyllinge. Han hade ett åttital transpondrar, som vi fick låna. En bil skickades till Skåne för att hämta dem. Klockan fyra (på natten!) hade vi dem. Nästa problem var att inga transpondrar var laddade. Normalt tar det 48 timmar att ladda transpondrar i laddväskorna. På morgonen när tidsträningen började hade de knappast fått någon laddning alls.

Eftersom jag egentligen inte skulle ha varit i Anderstorp hade jag inga föraruppgifter inlagda i min dator. Vid fyratiden hade jag hunnit lägga in de som fanns på startlistan. Tyvärr fanns det många sena anmälningar som jag fick först på morgonen. Väldigt många förare hade inte heller uppgett sitt eget transpondernummer, utan måste tilldelas ett av mig.

Nästa problem var att eftersom alla transpondrar var inlånade hade inte jag deras nummer inlagda i min dator. Vi var alltså tvungna att läsa in det sex- eller sjusiffriga transpondernumret i stället för det tvåsiffriga löpnummer som vi normalt använder.

Två timmars sömn (max!) var allt vi unnade oss innan vi körde igång igen på lördagsmorgonen.

Nu visade det sig att laddningen i flera transpondrar inte var tillräcklig. Med svartflagg fick vi in de flesta av dessa och bytte transponder. Flera förare dök också upp på dataskärmen som ”okända”, eftersom de använde en egen transponder som de inte meddelat oss först. Några hade också lånat en kompis transponder. Inte så bra, eftersom kompisens namn dök upp i stället!

Kanon-strul är ett milt uttryck för det som hände under lördagen. Det blev visserligen bättre när vi rett ut det som kunnat redas ut, men flera fel kvarstod på listorna. Jag som tidtagare är naturligtvis djupt olycklig över att inte kunna lämna korrekta listor, men jag hoppas att ni som förare inser att jag inte var skuld till det inträffade. Inte heller ligger felet hos all den personal som jobbade och slet för att fixa till det bästa möjliga. Kritiken bör riktas mot den person som orsakade allt detta. Jag vill också rikta ett stort tack till Hans Brånalt och Volmar Mårtensson som satt hela natten (ja, hela helgen också) och hjälpte mig! Utan dem hade det inte gått.

På söndagen hade vi fått lite mer laddning på transpondrarna och jag hade även hunnit att skriva in alla kortnummer i min dator. Vi lät också alla förare åka en och en över depåslingan för att kolla signalen. Ingen fick åka vidare om något inte stämde. Det visade sig att ett tjugotal förare hade antingen fel transponder eller en som inte gav tillräcklig signal. När det fixats funkade allt! Jag skulle vilja påstå att tidtagningsmässigt funkade söndagen perfekt! Och det är ju racet som är det viktigaste.

Till sist skulle jag vilja rikta en vädjan till er förare: Ni som har en egen transponder; skriv det på anmälningssedeln. Har ni just köpt en, tala om det vid anmälan, så vi i tidtagningen har en rimlig chans att lägga in numret i tidtagningsprogrammet. Annars är det upplagt för strul!

Med förhoppningar om en ”lugnare” tidtagning nästa gång,

Hälsar

Göran Aldén

Göran Aldén=Hjälte :yoparty
Dags att bjuda honom på en rejäl pub-runda eller något annat kul :Bugar

Har full förståelse för att det strulade lite med dom ringa förberdelserna. :tummenupp

Men nu till huvudfrågan, varför lämnade den förste tidtagaren Anderstorp? Har väldigt svårt att tro att en firma som är inhyrd bara allt lämnar sådär utan vidare. Men, men jag vet ju inte men det vore intressant att få veta dom bakomliggande orsakerna till detta.

För min del så kvittade alla tider eftersom Aprilian hade bestämt sej för att inte gå på något annat än fullgas. (det är lite svårt att åka fullt i karusellen)

Sleven #16 250SP

Hade jag haft fler än två tummar så hade även du åkt upp. Nu bidde det bara två av förklarliga skäl :)

Fast vad var det för människa som hoppar av och sedan tar all utrustning med sig? Trist att det bidde en sådan sak...

Göran har alltid ställt upp! Även när jag var med ovh tog tiden(manuellt på den tiden).

MVH Martin

oFFkeFF skrev:
Göran Aldén=Hjälte :yoparty
Dags att bjuda honom på en rejäl pub-runda eller något annat kul :Bugar
Vad var det jag sa? Han är ett proffs! Har aldrig sett honom men när jag hör hans röst i radion vet jag att nu jävlar funkar det!

Jag blir lika imponerad varje gång jag hör hur funktionärerna ställer upp. Hur många förare hade flängt på detta viset nattetid för att andra skall få köra hoj?

ÅRETS ROS till dig!

Ps. INgen som har adressen till idioten som drog? :kocko

Pelle B skrev:
Ps. INgen som har adressen till idioten som drog? :kocko

Innan man ska lyncha någon så bör man veta varför han eller dom drog.
Det är väl inget man göra bara sådär hoppas jag. Det var ganska osolidariskt hursomhelst.

Strider skrev:
Jag vet en mek som stod o mekade i 11h för att hans förare skulle kunna ha något att köra på i helgen. Det är oxå hjälteskap.

Varför tycker du att "idioten" som drog är en idiot? Vi har inte hört hans sida av saken. Det är sällan ens fel att två träter. Det kanske fanns synnerligen goda skäl till att han agerade som han gjorde. Vad vet vi?

Självklart skall Göran Aldén ha en eloge för sin insats.

Tja, om du och jag bråkar, ska väl kanske inte tredje person behöva bli lidande.
Oavsett vems felet var, så var det rent svinigt att sticka med utrustningen.

oFFkeFF skrev:
Tja, om du och jag bråkar, ska väl kanske inte tredje person behöva bli lidande.
Oavsett vems felet var, så var det rent svinigt att sticka med utrustningen.
Speciellt när utrustningen inte var hans att sticka med :kocko

Strider skrev:
Varför tycker du att "idioten" som drog är en idiot? Vi har inte hört hans sida av saken. Det är sällan ens fel att två träter. Det kanske fanns synnerligen goda skäl till att han agerade som han gjorde. Vad vet vi?
Det finns ju ingen ursäkt till att ta och sedan vägra lämna ut någon annans utrustning, tänker på Görans transpondrar. Det är att betrakta som stöld och borde ha polisanmälts.

Göran :Bugar

Jag vill passa på att rikta ett stort tack till alla stackare som slet med transpondrar och tidtagning den här helgen.

Det är ofrånkommligt att vi förare i stundens hetta blir irriterade när det strular med dom här grejerna. Och oftast är det tyvärr dom som sliter hårdast och inte är orsaken till alla problem som får ta all skit, eftersom det är dom som kommer i kontakt med oss förare.

Nu råkade inte jag personligen ut för mycket av det här strulet, men det var många som drabbades när dom blev svartflaggade och tvingades komma in i depån mitt i kvalet

Vad än dom här oskiljaktigheterna berodde på, så är det ofölåtligt att agera som personen ifråga gjort i det här läget. Att pga. personliga strider sätta hundratals förare som lagt ner hur mycket tid och pengar som helst för att kunna vara med och köra den här helgen på pottkanten.
Nu känner inte jag (eller nån annan heller för den delen) till exakt vad som hände, eller sas, dom här personerna emellan. Men att bara ta sitt (och andras) pick och pack, och ge sig iväg verkar rent barnsligt...

Tur att det finns folk som ställer upp och jobbar dygnet runt utanpersonlig, eller ekonomisk vinning för att vi förare ska få köra tävlingen. Ett stort tack. :tummenupp

(Sen var det mycket annat som inte fungerade som det skulle under helgen, men det tycker jag inte man ska ta upp i den här tråden)

Återigen, ett stort tack till Göran Aldén....

sleven skrev:
Har full förståelse för att det strulade lite med dom ringa förberdelserna. :tummenupp

Men nu till huvudfrågan, varför lämnade den förste tidtagaren Anderstorp? Har väldigt svårt att tro att en firma som är inhyrd bara allt lämnar sådär utan vidare. Men, men jag vet ju inte men det vore intressant att få veta dom bakomliggande orsakerna till detta.

För min del så kvittade alla tider eftersom Aprilian hade bestämt sej för att inte gå på något annat än fullgas. (det är lite svårt att åka fullt i karusellen)

Sleven #16 250SP
Ska kolla om jag kan lägga ut historian :tummenupp

Men Göran skrev ju så här:

"När jag ett par timmar senare mötte Anderstorp-gänget vid banan kom nästa kalldusch. Deras tidtagare hade tagit med sig även mina transpondrar och vägrade att lämna ut dem. Klockan fem på söndagen, efter tävlingen skulle jag kunna få dem!"

Hmm... den meningen missade jag :va mmm.. onda ord dyker upp i huvet här.... :kulspruta

Last edited:
Måste finnas ett lagligt sätt att reda ut detta. Jag antar att personen som inte fullgjorde sitt jobb hade ett kontrakt på jobbet och därför blir skadeståndskyldig. Jag hoppas verkligen att ARC tar tag i situationen. De har inte råd med fler misstag.

Ninjaboy skrev:
Men Göran skrev ju så här:

"När jag ett par timmar senare mötte Anderstorp-gänget vid banan kom nästa kalldusch. Deras tidtagare hade tagit med sig även mina transpondrar och vägrade att lämna ut dem. Klockan fem på söndagen, efter tävlingen skulle jag kunna få dem!"

Kan ju vara så att han har hyrt dem av Göran över helgen, och anser sig ha ett hyresavtal som sträcker sig över tävlingen. Då har han ju "laglig" rätt, även om det moraliskt är svårt att försvara. Som sagt, innan man vet bägge sidors version så är det svårt att säga något.

Nyheter
Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti