Öppen träningsdag arrangeras av HMS 22/8

Så här ser grupperna ut nu i senaste uppdragningen.
View attachment 422981

/ Jonas

Hur kommer det sig att ni inte delar in oss efter tid , säkrare för alla, även om jag nu i år inte har löäst in min licens så borde alla som kör snabbare än 1.06 köra i licens gruppen.
Snabb gata brukar ligga på 1.10 tider och långsammare. Blir väldigt stor skillnad när man kör 1.03 tider.
Mvh Daniel
 
Hur kommer det sig att ni inte delar in oss efter tid , säkrare för alla, även om jag nu i år inte har löäst in min licens så borde alla som kör snabbare än 1.06 köra i licens gruppen.
Snabb gata brukar ligga på 1.10 tider och långsammare. Blir väldigt stor skillnad när man kör 1.03 tider.
Mvh Daniel

Vilket program läser du in med?
 
Pdf'en funkar bra på pc, kan vara att det blir knas i en telefon?

Jonas, rätta mig om jag har fel, om det är förargenomgång 0830 så skall man vara ankomstregistrerad, besiktigad och ha betalt senast 0800?

Från när finns ni på plats för besiktning och betalning?

:krama
 
Dags att slå ihop licensförarna? Funkar bra på falken så det bör ju funka bra på knutstrop med :tummenupp

Tänkte om det inte blir fler licensförare. Blir mer körtid för alla då ju :)
 
Varför har vi inte slagit samman licens och gata?
-Ni kör under två olika försäkrings regler. Vi vill inte att det ska ställa till problem. Det är den första anledningen.
Andra är att vi är en idrottsverksamhet och vi ser ju självklart till våra licensierade förare. Att vi bjuder in från gatan är lite speciellt det är inget vi normalt har gjort (på grund av de besiktnings krav vi satt har inte klarats).
Mitt förslag. Kom och ta licens och köp en banhoj. Det är mycket roligare kracha den, än den du ska ta dig hem på efteråt. (lite skämt i det här sista).

Ni måste vara anmälda senast kl 8.00 på lördag. Ingen kör ut förens besiktning är gjord. Besiktningen är stängd mellan 8.00 och 9.00 annars öppnar den och anmälan senast 07.00. De som kommer på fredag kommer kunna anmäla och besiktiga från kl 18.30 till ca 21.

Missa jag någon av de frågor ni hade till mig?

Medel olicens är nu helt fylld med 40 förare. Tack ska ni ha :tummenupp
 
Jag har ej fått bekräftelse på min anmälan!
Känner du igen dig med detta. Då är det som så att jag inte mottagit din anmälan.
Alla som har sänt ett mail, till mig. För anmäla sig. Har fått ett retur mail på att de är mottaget och de är anmälda.

Jag har fått höra att det finns dom som inte fått det trots att de skickat. Jag beklagar för problemet. Jag kan inget om datorer typ. Har du inte fått bekräftelse. Så kan jag inte lova plats till dig.
Idag är det 4 platser kvar olicens snabb. Är ni licensierade förare är där fler.

/ Jonas Persson
 
Last edited:
Tips

Skicka ihop licensgrupperna till en och splitta gatåkarna till långsam, medel och snabb

Fortfarande 4 grupper således.

Vilken grupp man platsar i som gatåkare bestäms snabbt efter första körpasset. Flytta upp dem som är för snabba för sin grupp, skicka ned dem som är långsamma.

Då får vi en schysst fördelning, och det blir alltid MYCKET säkrare på banan med ett sådant upplägg.


Sedan vill jag ha info på vad som gäller

Är det tejpade lampor ?
Är det kontanter som gäller eller tar ni kort ?
Endast skinnställ med godkänt ryggskydd (eller är folk med allväderställ välkomna - Hoppas inte...) ?
När är inskrivningen ?
När bör man senast vara på plats ?
Måste man förbeställa maten i restaurangen ?


Jag vet vilka regler som gäller på "min" hemmabana, en del är säkert självklart för er som har knudan som hemmabana, men för oss andra så är info om vad som gäller rätt viktigt.


Man kan lätt konstatera att 500 kr för en heldag är billigt, det kommer att bli en kanondag med bra väder enligt SMHI.................men också att det varit oerhört svårt att få adekvat info om denna bandagen.
 
Tips

Skicka ihop licensgrupperna till en och splitta gatåkarna till långsam, medel och snabb

Fortfarande 4 grupper således.

Vilken grupp man platsar i som gatåkare bestäms snabbt efter första körpasset. Flytta upp dem som är för snabba för sin grupp, skicka ned dem som är långsamma.

Då får vi en schysst fördelning, och det blir alltid MYCKET säkrare på banan med ett sådant upplägg.


Sedan vill jag ha info på vad som gäller

Är det tejpade lampor ?
Är det kontanter som gäller eller tar ni kort ?
Endast skinnställ med godkänt ryggskydd (eller är folk med allväderställ välkomna - Hoppas inte...) ?
När är inskrivningen ?
När bör man senast vara på plats ?
Måste man förbeställa maten i restaurangen ?


Jag vet vilka regler som gäller på "min" hemmabana, en del är säkert självklart för er som har knudan som hemmabana, men för oss andra så är info om vad som gäller rätt viktigt.


Man kan lätt konstatera att 500 kr för en heldag är billigt, det kommer att bli en kanondag med bra väder enligt SMHI.................men också att det varit oerhört svårt att få adekvat info om denna bandagen.

Hej

Ni alla som är anmälda har fått ett svar på alla dina frågor. Angående hur cykeln/föraren ska vara. Har ni missat det . Så skickar jag hjärna pdf till er igen om ni missat den.

Grupperna är som de är. Som jag har sagt innan, så är det här mer eller mindre en en gångs sak som vi gör. Nästa år så har vi lite andra tankar kring såna här träningsdagar.
Jag kan inte gå in i detaljer ännu. Men det kommer att förklara sig med tiden.

Men slå samman licens är inte på tal. Som tränings ledare sätter du inte samman junior och SBK förare.

/ Jonas Persson
 
Eftersom Jonas skrev personlig utrustning enligt svemo sr roadracing, då är det skinnställ som gäller och naturligtvis ryggskydd. Skinnstället kan vara ett helställ ( bästa lösningen) eller tvådelat skinnställ ihopsatt med en dragkedja som är fäst i skinnstället och inte i fodret.
 
Hej

Ni alla som är anmälda har fått ett svar på alla dina frågor. Angående hur cykeln/föraren ska vara. Har ni missat det . Så skickar jag hjärna pdf till er igen om ni missat den.

Grupperna är som de är. Som jag har sagt innan, så är det här mer eller mindre en en gångs sak som vi gör. Nästa år så har vi lite andra tankar kring såna här träningsdagar.
Jag kan inte gå in i detaljer ännu. Men det kommer att förklara sig med tiden.

Men slå samman licens är inte på tal. Som tränings ledare sätter du inte samman junior och SBK förare.

/ Jonas Persson

Har aldrig varit med om att man delar in licens grupp efter Junior eller SBK, Falken har en grupp och sen flera gatgrupper för det skall bli så säkert som möjligt.
Zenergy, Bike-Promotion, och alla arrangemang i europa delas man in efter tid. Oavsett om du har internationell licens eller B licens eller ingen licens.
Nu är denna dag lite annorlunda, men tro mig att många kommer bli stressade och köra osäkert när det skiljer 10-15 sekunder per varv på förarna.

Själv kommer jag ta denna dag lite på skoj, :tummenupp då det nu är uppenbart att man inte kommer få några kanon tider pga all trafik.
Får träna på omkörningar istället...:D
 
Bra jobbat Jonas som fixat en träningsdag när tävlandet inte gick ihop. Uppfattar dig som mycket ambitiös och med god inställning till RR. Hade gärna varit med på lördag för att köra och prata mer om denna "nysatsning" inom HMS men tyvärr får Metallica gå före denna gång. Fortsätt med ditt arbete så kommer säkert fler bli engagerade hos HMS! :tummenupp
 
Har aldrig varit med om att man delar in licens grupp efter Junior eller SBK, Falken har en grupp och sen flera gatgrupper för det skall bli så säkert som möjligt.
Zenergy, Bike-Promotion, och alla arrangemang i europa delas man in efter tid. Oavsett om du har internationell licens eller B licens eller ingen licens.
Nu är denna dag lite annorlunda, men tro mig att många kommer bli stressade och köra osäkert när det skiljer 10-15 sekunder per varv på förarna.

Själv kommer jag ta denna dag lite på skoj, :tummenupp då det nu är uppenbart att man inte kommer få några kanon tider pga all trafik.
Får träna på omkörningar istället...:D

Tyvärr fungerar en licensgrupp oavsett Bil eller MC ganska dåligt på Falkenberg. Att blanda sbk förare och 13 åriga nybörjarjuniorer på 125 cc är flera fall direkt farligt. Att blanda STCC förare med en 13 åring i en Renualt clio är också dumt. Barnen känner sig som ett rundningsmärke. I flera fall har jag varit tvungen att använda Vit flagg mot bakomvarande snabba förare för att undvika dom mest hårresande situationerna med panikbromsningar och undanmanövrar. Det gäller särskilt i skymda banavsnitt efter nyhemskurvan.

Den indelningen har fått följd att klubben inte får några tränande juniorer med få undantag. Samtidigt är juniorerna en viktig grupp för klubbarnas fortsatta överlevnad.
Att det kommer dubbelt så många ekipage på classic roadracing som på vanlig rr talar sitt tydliga språk och blir ett problem på sikt.
 
Last edited:
Som jag skrivit innan, helt suveränt att ni ordnar en bandag :tummenupp

Jag har också förståelse för att det är ovant för er, men vi som gillar att åka på bandagar ser också rätt stora skillnader mellan olika arrangörer.

Ni som arrangerar i år kan väl vara öppna för förändringar och situationsanpassa er.

Innan upplägget blir hugget i sten är det ju bra att veta hur licensgrupperna ser ut - Det är faktiskt inte säkert att det är SBK-förare mot 13 åringar på 125:or. Är det en jämnare fördelning så justerar ni helt enkelt......och anpassar bandagen efter materialet.

Jag skriver av erfarenhet att det funkar alldeles utmärkt att slå ihop licensgrupper på Falken (eller rättare sagt, det FINNS bara en grupp) - att våga situationsanpassa sig och inte bara blint läsa innantill är skillnaden mellan en rörig bandag och en som känns lyckad och välbalanserad.
 
Last edited:
Nu hoppas jag det kommer någon med en Suzuki GSX S1000 eller en BMW S1000R så jag får höra dem 'in action' eftersom jag ska köpa någon av dem nästa säsong :D
 
Hej!

När kan man senast av-anmäla sig?

Som fd tävlingsförare, så blir jag smått nervös för att köra i samma grupp som
34 stycken andra adrenalin stinna sporthojs åkare i snabb olicens grupp...

Tänkte inte lösa ut licensen för en träningen heller (blir lite väl dyr träning för det.. :) )


Kul annars att där äntligen är en eldsjäl som vill försöka få igång RR sporten på Knustorp :tummenupp
 
Hej!

När kan man senast av-anmäla sig?

Som fd tävlingsförare, så blir jag smått nervös för att köra i samma grupp som
34 stycken andra adrenalin stinna sporthojs åkare i snabb olicens grupp...

Tänkte inte lösa ut licensen för en träningen heller (blir lite väl dyr träning för det.. :) )


Kul annars att där äntligen är en eldsjäl som vill försöka få igång RR sporten på Knustorp :tummenupp

Ja vi får hoppas att det sker en justering - Själv får jag pulshöjning och svettiga armhålor av att veta att det finns gamla roadracinglegender i snabb Olicens som kommer att varva mig efter fyra varv.
 
Last edited:
Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Back
Top