Önskan att eftermontera universalt ABS - men varför finns det inte?

Ducce83

Medlem
Gick med
12 Mar 2018
Ort
Lårviken
Hoj
Ducati
Har ingen abs på bågen och saknar det enormt så fort regnet tittar fram. Vad jag förstår av enkla sökningar på nätet finns det inga eftermarknadshistorier men min fundering är ändå varför det inte finns, marknaden hade ju varit enorm för Bosch med flera. Förstår att risken för att åka ut för en stämning i USA är som alltid enorm så marknaden skulle få va begränsad men tänker ändå att det inte är raketforskning att plocka fram ett enkelt universalt system, förprogramerat för en viss storlek av fälg och däck.

Det man behöver av ett ENKLARE abs-system är egentligen bara 4 saker som behövs.

En abs-ring,
En givare.
En olje/hydralaggregat.
En ECU.
En kontrollampa.

Tryck appliceras på bromsoljan till hydralaggregatet som skickar signal till ECU:n, samtidigt som givaren mäter rotationen av fälgen som skickar tillbaka signalen till ECU:n som justerar trycket i hydralaggregatets utgående ledning för önskat tryck. Svårare är det ju inte....

Här är ett klipp från en kille som kort och gott försöker sig på att bygga ett system till sin cykel. Om han lyckas kan diskuteras men han rör sig definitivt i rätt riktning.

https://youtu.be/iiRpGHiKHJ0

Så, varför tar inget företag initiativet??
 
Gissar att sådana system är förenligt med en mängd tester o regelverk. Att modda ett fordon för mycket idag kräver ju typpapper o liknande från tillverkaren.

Blev aningen nyfiken på vad du kör för hoj.
 
För liten marknad för att göra någon vinst är skälet skulle jag tro.
 
Jag var inne o frågade en del om sånt på bilprovningen för några år sedan och insåg att detta kommer aödrig att gå. Började pratas om krocktester etc. Det gällde iofs en bil.
 
För mycke byråkrati å typgodkännande samt regesterings besiktning....

Visst tusan är de bra me ABS, men i grunden handlar de om broms teknik. .

För några år sen undrade jag va de va för fel på bromsarna på bilen när jag bromsade nerför brant isig backe.. De bara small å dundra om bilen.. Såg inge fel på bromsarna.. Felet var att ABS hade slagit in... Första gången känt de då..
 
För dyrt att utveckla just universallösning. Kostnaden att köpa vågar jag inte ens fundera på. Sett till vad quickshifter & blipper kostar, och då har dom varken rotationsgivare, hydraulpumpar eller kransar. 10-15 tusen om det ens hade räckt. Nää, då är det nog vettigare att köpa en med ABS från start.
 
Kör en Ducati Hypermotard, en 2009:a. ABS kom till denna på en senare uppdaterad modell men nej jag kommer inte byta bort pärlan för en nyare.

Frågan är om typgodkännande och ny regbesiktning hade varit aktuellt eller tvingande. :gnissla

Bromsteknik i all ära men i väta, i en kurva, med ett plötsligt uppkommet hinder, där vill iaf jag ha ABS även om jag kan göra stoppies och bromsa så framdäcket skriker på torr asfalt.:tungan

Kostnaden skulle nog initialt inte va billigt men med efterfrågan hade nog priset sjunkt, det finns ju ett antal miljoner äldre hojar som inte har begåvats med det här säkerhetssystemet. Och 8-10-papp för detta hade jag nog kunnat överväga.
 
På fuckyouburnouttiden här på sporthoj kräktes folk på abs-hojar. Ett gäng år senare finns det matlagningstrådar och trådar med vilka innetofflor som rekommenderas till folk som fått nya höftleder.
Nu även en tråd om att bygga om till abs.

Alla ska såklart få göra som dom vill. Jag är bara impad över sporthojs evolution genom åren.:fakta:hej
 
Ujuj, får se när Hampe hittar tråden, DÅ kommer du få dina fiskar varma...
 
Ujuj, får se när Hampe hittar tråden, DÅ kommer du få dina fiskar varma...
:tummenupp

Jag såg tråden direCkt men ville se lite hur den utvecklades. Till och med jag är less på nä-hä vs jo-ho...

Hoj registrerad efter mitten 1999 -> helfordonsgodkänd -> förbjudet att eftermontera ABS-bromsar.

Pre mitten 1999 = knock yourself out.
Glöm inte att du måste nästintill fördubbla generator- och batterikapaciteten för att få ett system som Bosch eller Conti från en annan hoj att fungera på din.

Ergo: vill du ha en hoj med ABS så köp en hoj med ABS.

Svårare än så är det inte.


Men, jag skulle vilja resonera lite med TS.

Varför saknar du ABS just i regnkörning?
Greppmässigt skiljer det förvånansvärt lite, faktiskt, så länge man inte tillsätter lera på beläggningen eller kalksten i ballasten.

Folks osäkerhet i regn kommer mer från myter, osäkerhet och olämpliga däck.

Med ett Pilot Road 4 fram kan du nypa åt nästintill lika hårt vare sig du kör på torr eller blöt asfalt.
Det som skiljer något är själva ansättningen.

Men ärligt - till och med piloter som landar flygplan måste agera olika när dom landar torrt eller blött. Varför vill man reducera motorcykelbromsning till en standardiserad process där man drar i en spak och sedan är allt klart?

Din hoj, din körning, ditt val.

I all välmening,

Hampe
 
På fuckyouburnouttiden här på sporthoj kräktes folk på abs-hojar. Ett gäng år senare finns det matlagningstrådar och trådar med vilka innetofflor som rekommenderas till folk som fått nya höftleder. Nu även en tråd om att bygga om till abs.

Alla ska såklart få göra som dom vill. Jag är bara impad över sporthojs evolution genom åren.:fakta:hej

Jag vill minnas att jag tänkte något liknande när det dök upp trådar om sous vide, grillar och elhojar ungefär samtidigt...

Sporthoj - det nya mysa i soffan programmet med Malou von Sivers...?
 
Kör en Ducati Hypermotard, en 2009:a. ABS kom till denna på en senare uppdaterad modell men nej jag kommer inte byta bort pärlan för en nyare.

Frågan är om typgodkännande och ny regbesiktning hade varit aktuellt eller tvingande. :gnissla

Bromsteknik i all ära men i väta, i en kurva, med ett plötsligt uppkommet hinder, där vill iaf jag ha ABS även om jag kan göra stoppies och bromsa så framdäcket skriker på torr asfalt.:tungan

Kostnaden skulle nog initialt inte va billigt men med efterfrågan hade nog priset sjunkt, det finns ju ett antal miljoner äldre hojar som inte har begåvats med det här säkerhetssystemet. Och 8-10-papp för detta hade jag nog kunnat överväga.

Även jag som har kört stunt/is/enduro/cross även lite rr bana skulle betala 8-10 tusen för ett eftermarknads ABS. Jag vill helst inte byta bort hojen mot en nyare abs maskin för de kostar mer än 8000kr. Jag blev såld på abs när jag provkörde kompisarens Nuda 950 på grus de va bara nypa in bromsen i botten och de gav effektiv bromsning utan vurprisk.
 
Folks osäkerhet i regn kommer mer från myter, osäkerhet och olämpliga däck.

Och framför allt akut brist på träning och erfarenhet.
Har man tränat tillräckligt mycket från början och fräschar upp kunskaperna varje vår kommer man inte tycka att det är problematiskt att bromsa oavsett däck och väta.

Men vem vill ut och öva hundratals repetitioner bromsning i regn?
Jag gjorde det iaf förr om åren men jag förväntar mig att 99% av mina medmotorcyklister inte vill.

Däremot minskar sannolikt ABS olycksrisken även för oss välutbildade eftersom det ger ett visst skydd mot oförutsedda förutsättningar. ABS gör definitivt att skillnaden i bromsprestanda mellan välutbildade förare och gemene man minskar. Rejält.

Vill man absolut eftermontera är det inte raketforskning att lyfta över ett system från en BMW med några år på nacken men det kommer vara svårt att motivera ekonomiskt jämfört med att byta hoj.
 
Folks osäkerhet i regn kommer mer från myter, osäkerhet och olämpliga däck.

Jag tycker det verkar vara lite medfött. De få jag varit handledare åt på MC har alla varit rädda för våtfäste och att bromsa hårt på våt vägbana utan att någon sagt det till dem, tills man demonstrerar att man kan göra stoppies i regn med. Iofs, det är ju ett jäkla tjat om vattenplaning när man tar bilkortet. Typ krascha-ihjäl-sig-och-en-dagisklass-DiREcKT-farligt med regn-och-vattenplaning!!!
Har man bara bra däck så har man bra fäste i regn med. Har man kassa däck så hjälper inte ABSen ändå. Speciellt inte i kurva.
 
3e5083ef55ea50eda16fff30de75ecc0.jpg


Det kom 44mm regn i Piteå i söndags. Händelsevis samma dag som vi körde Avrostning.

Bromsövningarna var trots regn och kyla mycket effektiva. Bakhjul i luften till slut, även med bara en hand på styret.


Buy quality, cry once
 
3e5083ef55ea50eda16fff30de75ecc0.jpg


Det kom 44mm regn i Piteå i söndags. Händelsevis samma dag som vi körde Avrostning.

Bromsövningarna var trots regn och kyla mycket effektiva. Bakhjul i luften till slut, även med bara en hand på styret.


Buy quality, cry once

Hur många tappra var det som dök upp på den avrostningen, undrar nyfiken?
 
Jag är för övrigt också intresserad av frågan i första inlägget. En ABS-pump från t.ex. en KTM 690 är inte särskilt dyr när man letar beggat på nätet och kan inte föreställa mig att ABS-ringen kostar särskilt många kronor heller. Men, jag gissar att de flesta ABS-system har styrelektroniken inbyggd i motor-ECU och inte en separat box som man kan flytta över och att det är där skon klämmer som mest?

Huruvida det är lagligt eller ej är jag mindre intresserad av.
 
3e5083ef55ea50eda16fff30de75ecc0.jpg


Det kom 44mm regn i Piteå i söndags. Händelsevis samma dag som vi körde Avrostning.

Bromsövningarna var trots regn och kyla mycket effektiva. Bakhjul i luften till slut, även med bara en hand på styret.


Buy quality, cry once
Ja, det är dumheter (okunskap eller ovilja att lära sig, samma sak) att det blir livsfarligt halt bara för att det är blött. Som referens kan nämnas att gatdäcket Pilot Road i nån generation hade våtgrepp motsvarande 80% av regndäck för roadracing. I sämsta förhållanden ska nämnas. Så om man tvivlar på sitt grepp kan man studera ett regnrace en stund och jämföra med landsvägstempo...

ABS är guld värt i de fall man missar hela omvärlden och panikbromsar med normal låsning som följd. I alla andra fall gör den bevisligen ingenting...

Så, marknaden är som flera påstår alldeles för liten. Måste man ha ABS, köper man ett fordon med såna system från början. Det är både billigast och enklast.

Skickat från min G8441 via Tapatalk
 
Man skulle ju kunna tänka sig ett eftermarknadssystem som bolt-on ersätter bromsbanjobulten, med en mekanisk elektrisk pulsfunktion som träder in när man kramar bromsgreppet hårdare än vanligt.

Det fanns iof, men den gjorde bara bromsen svampig tydligen.

Den skulle kunna rentutav räkna ekrarna i fälgen ( inställbart givetvis ) och pulsa på när det behövs.

Inget jag skulle crowd-founda öht men jag menar folk bleker ju rövhålet så anything goes här i världen
 
Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Back
Top