Öl-tråden

falken

Ska bli snabbare än Einar!
Gick med
29 Dec 2006
Hoj
Yamaha R1 -08
Satt och letade efter tips om olika öl-sorter och såg (efter att googlat skiten) att det inte finns någon öltråd här på SH!
Dock fanns det en whiskey tråd, och skulle jag kapa den med ett massa ölsnack så blir det väl ett jävla liv på whiskeyfolket..

Sen jag började dricka öl och hittade en som föll mig utmärkt i smaken, så har jag köpt samma öl både på krogen och på systemet nämligen Carlsberg.

Men förra helgen när jag och några polare var ute så tänkte jag att nu jävlar ska det bli ändring! Man måste ju vidga sina vyer lite grann!
En polare rekomenderade mig då att prova en Newcastle :tummenupp (Men likförbannat så beställde jag av ren vana först en carlsberg :huvet)
Fick ju då snällt offra mig att dricka upp den, för att sen "gör om gör rätt".

Då efter den andra faktiskt lyckade beställningen så kom den iskalla Newcastlen äntligen in! Glad för att jag beställde rätt och att det var en sån förbaskad fullträff satt jag bara å njöt med den hittils bästa ölen jag smakat!

Åt hellvete med carlsberg, för nu är det newcastle för hela slanten.

Så vad har ni för öltips? :)

//falken

kuruzovich är grymt bra tjeckisk öl! Ljus men med mycket smak. En regel när det gäller tjeckisk öl är att ju fler konsonanter i namnet desto godare öl.

Har alltid varit en sucker för Engelskt övergäst öl dvs ale!! typ kilkenny stouth. Sen på sommaren när det är varmt och grillen ska tändas så släcker jag görna törsten med lite kamelpiss ala corona extra!

Har alltid varit en sucker för Engelskt övergäst öl dvs ale!! typ kilkenny stouth. Sen på sommaren när det är varmt och grillen ska tändas så släcker jag görna törsten med lite kamelpiss ala corona extra!

Men brittiskt öl är ju som en vörtlimpa! Tjeckiskt öl är grymt det mesta. Ljust och uppfriskande men med kraft och kräm i smaken. Som Jag sa så är den absoluta favoriten Kuruzovich!:öl :nicka

Men brittiskt öl är ju som en vörtlimpa! Tjeckiskt öl är grymt det mesta. Ljust och uppfriskande men med kraft och kräm i smaken. Som Jag sa så är den absoluta favoriten Kuruzovich!:öl :nicka
Jodå österopeiskt öl i allmänhet och tjekiskt öl i synnerhet smakar väldigt MUMMA! polackerna har en bira som heter Okochim(stavning?) som är fruktansvärt gott. fast hade klart varit lättare att skriva de öl man inte gillar då nästan all öl är god:)

Jag har för mig att det har funnits en öl-tråd här någonstans. :va

Snicksnack. Tjeckiskt öl är överskattat och vill man ha öl som ganska bokstavligt talat smakar vörtlimpa så är det mörka/halvmörka bayerska som gäller. För att inte tala om vissa julöl.

Mitt favoritöl no1 just nu är Newcastle Brown Ale. Fast häromsistens när jag var ute verkade det vara slut i hela stan ( :notme ). Efter ett par kalla Guiness så snubblade jag på Harrys över Brooklyn Brown Ale som var ett ganska kompetent öl. :öl

Själv dricker jag Pripps Blä.

Vi har firat att vårt nya AB är på plats och att vi pytsat över en jävla massa surt förvärvade pengar numera är i nya bolagets ägo.

Måtte det bara gå väl...........

Tror jag ska ta mig ett järn till så att jag kan sova............

Fickljummen Pripps 7,2 tillsammans med en generalsnus, ett finskt fruntimmer och en brakfjärt så äre party sen! :yoparty :näsblod

Snicksnack. Tjeckiskt öl är överskattat och vill man ha öl som ganska bokstavligt talat smakar vörtlimpa så är det mörka/halvmörka bayerska som gäller. För att inte tala om vissa julöl.

Mitt favoritöl no1 just nu är Newcastle Brown Ale. Fast häromsistens när jag var ute verkade det vara slut i hela stan ( :notme ). Efter ett par kalla Guiness så snubblade jag på Harrys över Brooklyn Brown Ale som var ett ganska kompetent öl. :öl

Jag sejer dej, testa kuruzovich! Du blir inte besviken. De brittiska öken i sina konstiga små tjocka flarror smakar sött som fasen och visst kan det vara mumma för en smakfetishist om söt surdeg fallen en på läppen men ska man hälla i sig 15 stycken får man lämna queen marrys regniga ö och ge sig till öststaterna. Där finner man smak OCH törstsläckare.

Fickljummen Pripps 7,2 tillsammans med en generalsnus, ett finskt fruntimmer och en brakfjärt så äre party sen! :yoparty :näsblod

Ja eller så gör man som Dreggel.

Last edited:
Kan tipsa om en god stout, nämligen St Peters Cream Stout. Riktigt rik smak att njuta långsamt. Inget att häva direkt men oj vad god..

En ljus tjeckisk öl funkar alltid om man är törsti,
mina personliga favoriter är Krusovice eller Litovel.
Sen när man vill ha lite smakrikare öl så blir det 1698 ifrån shepherd neame eller en rochfort 8.

Finns på vissa bolag men framförallt hos Akurrat på Söder.. Pratar givetvis om [mojnätt blånd], tror dom ligger på 8%. Man blir full som en kamel och de smakar bra som fan, både på väg ner & upp! :fyllisar

Mmm...öööl!! Goott!!

Jag har massor av favoriter beroende på humör och temperatur (klimat alltså).
Men den jag alltid blir nöjd av är Heinecken. Mumma. Tycker fö inte om för stark öl. Runt 4-5 strecket..aldrig mer :urk
@ Dreggel..7½ smakar ju as!

Dom flesta bira från Tjeckien smakar kanoners.
Annars är jag svag för Fosters.

En Gösser 3,5% är inte helt fel heller.

Nyheter
Fat Boy Gray Ghost – 35 år efter Terminator 2

2025-års Fat Boy Gray Ghost...

European Bike Week: 2-7 september 2025

Under veckan den 2 – ...

Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...

Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka