Ökad toppfart

burner

Ny medlem
Gick med
29 Feb 2004
Ort
Örebro
Hoj
Letar GSXR 1000/750
Hej
Jag har för länge sedan läst en tråd där det fanns en enkel regel för hur mycket effekt som behövs för att öka toppfarten med X km/h.

Någon som vet hur man räknar ut detta ?

Hur mycket i princip bör tex. 50hk extra ge i toppfart.
 
Last edited:
burner skrev:
2461835 Hej
Jag har för länge sedan läst en tråd där det fanns en enkel regel för hur mycket effekt som behövs för att öka toppfarten med X km/h.

Någon som vet hur man räknar ut detta ?

Hur mycket i princip bör tex. 50hk extra ge i toppfart.
beror ju på din nuvrande effekt. Aerodynamik osv. Husan gör dryga 180 på 50hk (motard). RGV 250n gjorde 210 mätarfart på 55hk (sport)
 
Toppfarten ska öka med tredjeroten ur effektökningen.

Ökar du effekten från 100 hk till 150 hk (med faktorn 1,5) ökar toppfarten med faktorn "tredjerotenur(1,5)" vilket är 1,14.
Var toppfarten 200 blir den efter effektökningen 228 förutsatt att drevningen var optimal innan/efter.
 
luftmotståndet, som är din största fiende när det gäller toppfart, ökar kubiskt (^3)...

Alltså för att om din effekt är 150 hästar o den orkar 240km/h så behöver du 150*(260/240)^3 = 190 hästar för att orka med 260 (med samma hoj)

UNGEFÄR

För er som inte är mattesnillen så gör jag o Bearing samma uträkning fast från "olika håll"...

Hsb-Chrille skrev:
2461973 Du behöver iaf 8 ggr mer effekt för att fördubbla toppfarten, det vet jag :)

Yep, en fördubbling (2) av hastigheten kräver 2^3 = 2*2*2 = 8 gånger effekten
 
Last edited:
illebror skrev:
2462010 luftmotståndet, som är din största fiende när det gäller toppfart, ökar kubiskt (^3)...

Alltså för att om din effekt är 150 hästar o den orkar 240km/h så behöver du 150*(260/240)^3 = 190 hästar för att orka med 260 (med samma hoj)

UNGEFÄR

För er som inte är mattesnillen så gör jag o Bearing samma uträkning fast från "olika håll"...

Om en CBR600 med 110 hk toppar 250 km/h, hur fort går en CBR600 med 160 hk? Teoretiskt alltså...
 
Lurch skrev:
2462022 Om en CBR600 med 110 hk toppar 250 km/h, hur fort går en CBR600 med 160 hk? Teoretiskt alltså...
283,25816747135 km/h


tredjeroten ur (160/110)*250 enligt nedan.

Bearing skrev:
2462001 Toppfarten ska öka med tredjeroten ur effektökningen.

Ökar du effekten från 100 hk till 150 hk (med faktorn 1,5) ökar toppfarten med faktorn "tredjerotenur(1,5)" vilket är 1,14.
Var toppfarten 200 blir den efter effektökningen 228 förutsatt att drevningen var optimal innan/efter.
 
Last edited:
Lurch skrev:
2462022 Om en CBR600 med 110 hk toppar 250 km/h, hur fort går en CBR600 med 160 hk? Teoretiskt alltså...

Är väl bara att räkna enligt tidigare exempel: 160/110 = 1,45
3sqrt(1,45) = 1,13
250 * 1,13 = 282,6

Alltså någonstans 280-285 km/h, beroende på olika faktorer som avrundningsfel m.m.
 
Hsb-Chrille skrev:
2461973 Du behöver iaf 8 ggr mer effekt för att fördubbla toppfarten, det vet jag :)
Det där känns inte helt rätt heller..för då skulle en moppe som gör 30kmh med en hästkraft behöva 8 häst för 60kmh?
 
Oddjob skrev:
2462202 283,25816747135 km/h


tredjeroten ur (160/110)*250 enligt nedan.

Men hur kul är det att åka fortare än 250 egentligen?
Skulle visserligen vilja komma över 300 bara för att nån gång, men 230 räcker gott på fina 70 vägar :yoparty
 
Noll-Koll skrev:
2462231 Det där känns inte helt rätt heller..för då skulle en moppe som gör 30kmh med en hästkraft behöva 8 häst för 60kmh?

Nope, luftmotståndet beter sig inte perfekt som det beskrivs här ovanför, speciellt inte i lägre farter. I riktigt låga farter ökar istället luftmotståndet linjärt och inte kubiskt. Men i högre farter stämmer det bra...
 
Noll-Koll skrev:
2462231 Det där känns inte helt rätt heller..för då skulle en moppe som gör 30kmh med en hästkraft behöva 8 häst för 60kmh?

Fast då kanske det är andra motstånd än luftmotstånd som spelar stor roll. :)
 
Den som någon skrev ovan stämmer verkligen bra.

Räknade på uppgifterna: originalmoppe: 2,73hk = 53km/h (ungefär vad min gick)
ostrypt gissar jag 8 hk.

Och då blev det ~75,84 km/h.. vilket mycket väl kan stämma, iallafall någorlunda bra.
(lite annorlunda på mätaren.. men det är ju en annan femma..)
 
Last edited:
Jag har ett gamalt Excel ark, där man bara behöver ange:
/Totalvikt

/
Sedan anger man antingen önskad hastighet och får då ut hur många hk man behöver.
eller :
så anger man antal hästkrafter och får reda på hur fort den kommer att gå.


/Utväxling
Utväxlingen får man laborera med så att man hamnar inom
dom faktiska max varvtalen motorn kan prestera.
 
Nyheter
Brembo inför nya Hyction‑bromsskivor i WorldSBK 2027

Brembos nya carboceramiska ...

Ducati lanserar Desmo450 EDS

Ducati lanserar Desmo450 ED...

Custom Bike Show 2026

I år var det 52a gången Cus...

Gotland Ring Bike Week ´26 går mot deltagarrekord!

Med en månad kvar är det gl...

Från familjeföretag till modern motorhub – Ljunggrens Motor växlar upp

I motorvärlden finns det ha...

Inga mirakelbatterier ändå?

Rabalder kring Verge: Har s...

Custom Bike Show på lördag!

På Sveriges nationaldag, nu...

Bilder från DGR 2026

Den 17 maj kördes The Disti...

ZXMOTO – nytt mc-märke i Sverige

PRESSMEDDELANDE, Köpenhamn,...

Gotland Ring Bike Week, välbokat trots turbulens i bolaget!

Det är med glädje vi pratar...

Back
Top