Öka förspänning och höjd bak

Dogbones höjer bakänden men ändra utväxlingen, hojen blir annorlunda i slaget
Förspänning höjer bakdelen men gör fjädringen mindre känslig för hur däcket rör sig mot underlaget, det blir mer "flytande" så att säga, sämre fäste.

Förläng stötdämparen (ökad ride height) är i min mening det bästa för att bibehållna så mycket som möjligt av hojens normala beteende.

Antingen har man en dämpare med ride height justering eller så shimsar man dämparens infästning, om det går? Öhlins har justeringen i botten på dämparen.
På min Gixxer är det övre stöddämparfästet en genomgående, lodrät bult med mutter ovanför. Jag la bara brickor under fästet så att dämparen "blev längre". Tänk på att den förändring man gör blir större på bakhjulet eftersom du har en utväxling i läckaget.
Höjningen av bakänden påverkar fästet negativt, hojen blir mer snabbstyrd (läs fladdrigare) och kan skapa instabilitet och i värsta fall styrwobbel, jag har provat det... :)

Bifogat

• Screenshot 2026-09-08 at 09.56.28.png
    Screenshot 2026-09-08 at 09.56.28.png
    1.2 MB · Visningar: 11
  • Screenshot 2026-09-08 at 09.55.59.png
    Screenshot 2026-09-08 at 09.55.59.png
    802.8 KB · Visningar: 11
Förspänning höjer bakdelen men gör fjädringen mindre känslig för hur däcket rör sig mot underlaget, det blir mer "flytande" så att säga, sämre fäste.

Förläng stötdämparen (ökad ride height) är i min mening det bästa för att bibehållna så mycket som möjligt av hojens normala beteende.

Antingen har man en dämpare med ride height justering eller så shimsar man dämparens infästning, om det går? Öhlins har justeringen i botten på dämparen.
På min Gixxer är det övre stöddämparfästet en genomgående, lodrät bult med mutter ovanför. Jag la bara brickor under fästet så att dämparen "blev längre". Tänk på att den förändring man gör blir större på bakhjulet eftersom du har en utväxling i läckaget.
Höjningen av bakänden påverkar fästet negativt, hojen blir mer snabbstyrd (läs fladdrigare) och kan skapa instabilitet och i värsta fall styrwobbel, jag har provat det... :)
- Ja jag har också trixat med dogbones på mina ZX7R:s, vilket gav smidigare kurvtagning. Jag har nu ställbara dämpare på hojen, och ska öka förspänningen så att den svampiga glidarkänslan byts mot något med mer feedback från underlaget. Det jag ska kontrollera är drivremmen, så den inte ligger emot eller blir för spänd med de här längre dämparna då.

- Varandes en förhoppningarnas anfader, tänker jag att mina ca 5 cm högre fjädrar inte ska påverka linjevinklar så värst mycket...hoppas jag.
Tror gör man i kyrkan mellan 11 och 13 på söndag. Resten av veckan vet man lärde jag mig på seglarskolan.
MEN
Jag kom på att återställer du den till original, ställer den på sidostöd eller bakre depå stöd och ställer in kedjeslacket enligt instruktion. Tex 30mm.
Och sedan byter till de nya stötdämparna och ställer den på sidostöd eller bakre depå stöd så kan du mäta det nya kedjeglappet vad det nu kan bli tex 40 mm och så vet du att i fortsättning är det 40mm som gäller. Som en följd av att du höjt den bak.

Last edited:
Vad är anledning till höjningen? Utseende?
Jag minns att jag reagerade på att min Ducati kändes annorlunda när jag monterade en tjockare sadel. Den dynamiska förändringen av att min vikt flyttades uppåt fick cykeln att bete sig på ett annat sätt.
En fem cm högre bakände borde ge fullständigt ändrad geometri.
Ja jag sänkte min bak med andra fjädrar.
Fick köpa en kortare stöd.
Men den gick spikrakt i 180
Jag hade tur där. Kunde blivit en katastrof

- Ja jag har också trixat med dogbones på mina ZX7R:s, vilket gav smidigare kurvtagning. Jag har nu ställbara dämpare på hojen, och ska öka förspänningen så att den svampiga glidarkänslan byts mot något med mer feedback från underlaget. Det jag ska kontrollera är drivremmen, så den inte ligger emot eller blir för spänd med de här längre dämparna då.
Att du har svampiga dämpare fixar du inte genom att öka förspänningen, de kommer fortfarande vara lika svampiga när de passerar gränsen för förspänningen. Du behöver antingen rätt fjäder, rätt shimsning eller båda.

Bra inlägg, möjligen med kommentaren att jag aldrig sett ett bakre övre stötdämparfäste likt det du visar i bild. Alla mina hojar har haft genomgående axel i den övre ”öglan” på dämparen

Bra inlägg, möjligen med kommentaren att jag aldrig sett ett bakre övre stötdämparfäste likt det du visar i bild. Alla mina hojar har haft genomgående axel i den övre ”öglan” på dämparen
Det är ju vanligt skruvfäste till dämparen.Sen är höjden på fästet i ramen justerbart i höjd.
Har sett ut så sen 90-talet på GSXR.

Jo det är ju det vanligaste fästet som jag också sett på alla hojar jag haft, förutom GSXR då :)

Annars kan det finnas liknande alternativ som dessa:

Bifogat

• Screenshot 2026-09-08 at 14.38.52.png
    Screenshot 2026-09-08 at 14.38.52.png
    1 MB · Visningar: 5
  • Screenshot 2026-09-08 at 14.38.40.png
    Screenshot 2026-09-08 at 14.38.40.png
    309.7 KB · Visningar: 4
- Tum.
Från 11" (tum) till 13,5" (tum)´s längd på dämparna.
Att vi pratade tum förstod jag, nu vet jag även att det var längden på dämparna som avsågs.
Om vi skall kunna använda de måtten till något klokt, behöver vi veta vad du har för utväxling mellan dämpare och hjulaxel.

Nyheter
Yamaha R7-vinnarens rapport: ”Ett riktigt monster på kurviga landsvägar!”

På MC-mässan i vintras anor...

Nisse Hedlund bortgången

Den legendariske motorkonst...

En dag på dragstrippen

Efter att ha varit aktiv so...

Steve McQueens Scott Squirrel till salu

Detta Scott Flying Squirrel...

Dags för Strängnäs Bike Show!

Sista lördagen i augusti är...

Bikeweekend på Kjula denna helg