Öhlins vs. Orginal

Magnus-Sthlm

Fullgasväxlare
Gick med
17 May 2005
Ort
Stockholm
Hoj
Suzuki GSX-R1000 -05 något modifierad av Taxi Stockholm
God morgon...har sökt men inte hittat något bra svar.

Kör en Suzuki GSXr1000-05. Jag skulle vilja beskriva min körning som aktiv gatkörning...kör inte bana och har inga planer på att göra det i någon större utsträckning heller. Jag kan ev få ett riktigt bra pris på en Öhlin bakdämpare så frågan är om det finns någon mening med att byta till den eller är orginalet så pass bra att skillnaden inte är märkbar?

Tack på förhand
 
Last edited:

Magnus-Sthlm

Fullgasväxlare
Gick med
17 May 2005
Ort
Stockholm
Hoj
Suzuki GSX-R1000 -05 något modifierad av Taxi Stockholm
No1 skrev:
Jätte stor skillnad men varför satsa på en produkt i från ett företag som har världsens sämsta support samt världens högsta priser när du får exakt samma resultat med produkter i från WILBERS till ett mycket bättre pris!! :va

Ta kontakt med Crister Miniin på WEMI racing så hjälper han dig garanterat så att du blir extremt nöjd!! :tummenupp

Patrik,
SWT Racing...

Tack för svaret. ca 12.000 kostar den rekommenderade till bak men jag kan om jag har tur få loss den för 5-6.000. Bara att slå till då eller?
 

Webspy

.....
Gick med
4 Feb 2004
Ort
Täby
Hoj
Polisbil
Magnus-Sthlm skrev:
Tack för svaret. ca 12.000 kostar den rekommenderade till bak men jag kan om jag har tur få loss den för 5-6.000. Bara att slå till då eller?

Bra pris - Bra posörfaktor = köp !

O sen e det en riktigt bra dämpare...
 

Magnus-Sthlm

Fullgasväxlare
Gick med
17 May 2005
Ort
Stockholm
Hoj
Suzuki GSX-R1000 -05 något modifierad av Taxi Stockholm
No1 skrev:
Får du loss en bakstötdämpare (race hoppas jag) för 5-6000kr så är det bara att slå till!! :tummenupp

Patrik,
SWT Racing...

Ps! Åker själv WP på min K5'a... Ds!

Det är den här dom rekommenderar från deras hemsida...rätt modell tycker du?

Öhlins shock absorber

Part No. SU 503

Type 46PRXLS

Length 325,5 mm

Stroke 70 mm



• Fully adjustable version of the Öhlins "piggy back".
• Super effective adjustable high and low speed compression damping.
• Features hose mounted hydraulic spring preload adjuster.
• Easy adjustable rebound.
• Adjustable length to improve steering response.
• Internal temperature compensation for the damping.
• "Piggyback" type gives improved cooling with more consistent damping and longer damper life.
 

Chronic

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Jun 2003
Ort
S T H L M
Hoj
Sålt alla....
Magnus-Sthlm skrev:
God morgon...har sökt men inte hittat något bra svar.

Kör en Suzuki GSXr1000-05. Jag skulle vilja beskriva min körning som aktiv gatkörning...kör inte bana och har inga planer på att göra det i någon större utsträckning heller. Jag kan ev få ett riktigt bra pris på en Öhlin bakdämpare så frågan är om det finns någon mening med att byta till den eller är orginalet så pass bra att skillnaden inte är märkbar?

Tack på förhand


Jag sätter 100 spänn på att du ( med många flera ) inte skulle gissa vilken dämpare som sitter på i ett "blind"test på gatan, där hundradelar inte räknas.

Dock billigt med 5000-6000,-, och värd lika mycket om ett par år så köp ändå.
 

Magnus-Sthlm

Fullgasväxlare
Gick med
17 May 2005
Ort
Stockholm
Hoj
Suzuki GSX-R1000 -05 något modifierad av Taxi Stockholm
Chronic skrev:
Jag sätter 100 spänn på att du ( med många flera ) inte skulle gissa vilken dämpare som sitter på i ett "blind"test på gatan, där hundradelar inte räknas.

Dock billigt med 5000-6000,-, och värd lika mycket om ett par år så köp ändå.

Du säkert rätt, men om man inte frågar är det svårt att veta då jag inte har erfarenhet av annat än orginaldämpare på någon motorcykel. Sen att det är lite kul med bling-blingstatusen går ju inte att förneka och det har ju ett värde i sig :)
 

MagnusK

EX SP Nr:90
Gick med
25 Aug 2003
Ort
Vetlanda
Hoj
Några olika
No1 skrev:
Jätte stor skillnad men varför satsa på en produkt i från ett företag som har världsens sämsta support samt världens högsta priser när du får exakt samma resultat med produkter i från WILBERS till ett mycket bättre pris!! :va

Patrik,
SWT Racing...

Fördelen med Öhlins om man kör racing är just supporten. Springer oftast runt en riktigt duktig kille i depån och hjälper till. Han har även mobilnummer så privata personer kan få tag på honom.
 

Mulles

MedLem
Gick med
8 Jun 2004
Ort
Halland / Göteborg
Hoj
F.d STK 600 åkare-numera hojlös
aci skrev:
Fördelen med Öhlins om man kör racing är just supporten. Springer oftast runt en riktigt duktig kille i depån och hjälper till. Han har även mobilnummer så privata personer kan få tag på honom.

Det är först i år som det finns en viss support på öhlinsgrejer.
 

Olof Eriksson

1 0lof 3riksson
Gick med
12 Oct 2003
Ort
Skellefteå
Hoj
Alice Racing Aprilia SXV450 07, KTM 200 SX (SM) 04
Det jag kännt skillnad på öhlins och standarddämpare är att man kan skruva i sinne fel och ändå är den någorlunda okay. Iofs blev den precis som jag ville ha den när jag fick till rätt inställningar men jag vettefan om jag skulle märka jättestor skillnad mot en orginal som e ombyggd och rättinställd.

Då är inte jag snabbast i depån heller iofs. Bara näst :hihi
 

fezt

Gudomlig sporthojare
Gick med
4 Oct 2004
Ort
Sthlm
Hoj
lös
aci skrev:
Fördelen med Öhlins om man kör racing är just supporten. Springer oftast runt en riktigt duktig kille i depån och hjälper till. Han har även mobilnummer så privata personer kan få tag på honom.
Japp, Jocke Jansson från Öhlins é med på nästan varenda tävling, grymt trevlig och seriös...
Men Öhlinare på gatan... OVERKILL, bara blingstatus och som ngn annan sa, du kommer inte märka ngn skillnad iom att man inte kör på den nivån där Öhlinarn gör skillnad på gata....
Låter som ett bra pris dock, men prestandamässigt kommer du långt med orginal... som exempel körde farsan (59år) låga 53:eek:r på sviestad med helt orginal grejor... :tummenupp
 

Mulles

MedLem
Gick med
8 Jun 2004
Ort
Halland / Göteborg
Hoj
F.d STK 600 åkare-numera hojlös
Webspy skrev:
men det är nutid som räknas...... :)

Jo det klart :) men No1 har väl inte varit aktiv sista två åren och vet kanske inte att det fr.o m i år finns en öhlinsgubbe som kör eget i form av support.


Edit OT: Jag ville bara klargöra att öhlins fram till i år inte gjort nåt för att tillhandahålla support vid nationell racing. Det är först i år som det blivit av.
 
Last edited:

valmers

@valmersofficial
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Karlstad
Hoj
E-Wheels E2S V2 MAX
fezt skrev:
Japp, Jocke Jansson från Öhlins é med på nästan varenda tävling, grymt trevlig och seriös...
Men Öhlinare på gatan... OVERKILL, bara blingstatus och som ngn annan sa, du kommer inte märka ngn skillnad iom att man inte kör på den nivån där Öhlinarn gör skillnad på gata....
Låter som ett bra pris dock, men prestandamässigt kommer du långt med orginal... som exempel körde farsan (59år) låga 53:eek:r på sviestad med helt orginal grejor... :tummenupp
Det roligaste argumentet för en Öhlins-bakdämpare jag hört från en gatåkare var "hojen blir mycket stabilare när jag uuiiilar". Halleluja.
 

fezt

Gudomlig sporthojare
Gick med
4 Oct 2004
Ort
Sthlm
Hoj
lös
valmers skrev:
Det roligaste argumentet för en Öhlins-bakdämpare jag hört från en gatåkare var "hojen blir mycket stabilare när jag uuiiilar". Halleluja.
:rofl
ja sista idioten är nog ännu ej född....

& "När man kör racing ska man stiffa till dämparna allt som går" :3freak
 

Mulles

MedLem
Gick med
8 Jun 2004
Ort
Halland / Göteborg
Hoj
F.d STK 600 åkare-numera hojlös
No1 skrev:
Inte aktiv!!??


Patrik,
SWT Racing...


OT: Vad jag vet så har du inte varit RR-aktiv/i sverige/på bana, de senaste 2 åren...eller har jag fel/sovit :) ?


Men till trådskaparen: Som andra föreslagit redan, köp öhlinaren om du får den för halva priset !!!!
 

R1 racer

Stick i ögat!
Gick med
8 Mar 2003
Ort
Pannkakslandskapet
Hoj
En fet en!
Inställningar

fezt skrev:
Japp, Jocke Jansson från Öhlins é med på nästan varenda tävling, grymt trevlig och seriös...
Men Öhlinare på gatan... OVERKILL, bara blingstatus och som ngn annan sa, du kommer inte märka ngn skillnad iom att man inte kör på den nivån där Öhlinarn gör skillnad på gata....
Låter som ett bra pris dock, men prestandamässigt kommer du långt med orginal... som exempel körde farsan (59år) låga 53:eek:r på sviestad med helt orginal grejor... :tummenupp

Hej! Fezt
Fortfarande intresserad av Era orginal dämpar inställningar fram/bak om du skulle vilja ta reda på samtliga inställningar?
Vikten spelar kanske lite roll oxå,men väger ca 83-84 kg i bara kallingarna :hihi
 

suzukirules

Medlem
Gick med
2 Feb 2005
Ort
peking
Hoj
gsf 1200 s
No1 skrev:
Inte aktiv!!??

Är bara världsledande i det jag håller på med samt har bara Öhlins produkter för drygt 400000kr bla på en av världens snabbaste motorcyklar som är omöjliga att få service på i Sveriges & Öhlins huvud stad så till vida man inte vänder sig till tomten på STÖTDÄMPAR EXPERTEN... :7peta

Näe, har insett att jag både får bättre support, service samt priser (inkl frakt) genom att vända mig till Harris performance (Öhlins generalagent i UK)- snacka om PINSAMT Öhlins...

Patrik,
SWT Racing...

Var inne på stötdämparexpertens hemsida, det ser ut som en femåring har designat den.
Har de inte råd med en riktig?? :3freak
 
Nyheter
2025 års motocrossmodeller från Husqvarna

Husqvarna Motorcycles har p...

BMW visar upp konceptmodellen R20

BMW har visat upp på en hel...

Återträff för deltagarna på Carlbarks Spanienresor!

Carlbarks motor arrangerar ...

”Vårservice”!

Ibland hinner man inte rikt...

KTM 990 RC R på väg

KTM har presenterat prototy...

Bike Babes 10 år – bjuder in till mc-mässa

Fotograf: Lotta Kronåker ...

Bike Babes 10 år – bjuder in till mc-mässa

Fotograf: Lotta Kronåker ...

KTM 990 RC R på gång

KTM har presenterat prototy...

Distinguished Gentlemans Ride 2024

Söndagen den 19/5 var det d...

Skönt häng på Rapidos öppet hus!

Idag höll Rapido MC, Stockh...

Top