Öhlins släpper trycksatt Cartridge 2011

Axxexs

Ordinary man doing extraordinary things
Gick med
11 Dec 2003
Ort
Verkstan
Hoj
Technical Sports Racing AC28-M Prototype powered by Honda Racing Corporation
Bara hört Lundh köra på en sån. Han fick en sån monterad till Donington och var nöjd med hur den fungerade. Cralle och Lindström hade väl nån föregångare till den redan 2004.
 
Last edited:

Mad_Skillz

A dirty little young girls dream
Gick med
13 Aug 2007
Ort
Sigtuna
Hoj
ett par trestycken...
Trycksatt gaffel är väl inget nytt, har ju funnits till crossar ett tag och funkar kanon!
 

Svedberg

Ny medlem
Gick med
12 Jun 2005
Ort
i skogen
Hoj
Honda RS125, Honda RVF400
Trycksatt gaffel är väl inget nytt, har ju funnits till crossar ett tag och funkar kanon!

Jag har aldrig sett nån gaffel till nån MX-hoj (möjligen med undantag för nån Kayaba värsting "bell bottom"-variant som Everts använde runt 2006 på YZ 450 fabrikshojen) som varit trycksatt på detta vis.

Standard crossgafflar har,precis som alla landsvägsgafflar, en luftfjäder ovanför oljenivån, kanske det du menar?

En sådan som avses i tråden här funkar ungefär som en bakstötdämpare, dvs oljan är trycksatt i ett luftfritt system mot en kammare fylld med kvävgas. Detta för att undvika skumning av oljan, med mer konstanta egenskaper som resultat.
 

Steffo K

3 hojar på 30 år. Byter inte gärna.
Gick med
25 May 2009
Ort
Hufvudstadsnära
Hoj
-06 Yamaha R1 50th anniversary edition
Det var original på min RD350 redan -83. Fantastik gaffel på den hojen ;).
 

ulflj

same same but same
Gick med
27 Apr 2007
Ort
oxelösund
Hoj
cbr1000rr -06, ktm exc 525 -03
Jag har aldrig sett nån gaffel till nån MX-hoj (möjligen med undantag för nån Kayaba värsting "bell bottom"-variant som Everts använde runt 2006 på YZ 450 fabrikshojen) som varit trycksatt på detta vis.

Standard crossgafflar har,precis som alla landsvägsgafflar, en luftfjäder ovanför oljenivån, kanske det du menar?

En sådan som avses i tråden här funkar ungefär som en bakstötdämpare, dvs oljan är trycksatt i ett luftfritt system mot en kammare fylld med kvävgas. Detta för att undvika skumning av oljan, med mer konstanta egenskaper som resultat.

luft är iofs 70% kväve ;)
 

Snusken

Sporthojsnörd
Gick med
21 Dec 2008
Ort
Östersund
Hoj
2x Gsx-r 750
Borde det inte gå att göra en fjäderlös gaffel?
Asa, walker-evans, fox mfl har ju haft fjäderlösa dämpare i flera år...
 

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Ort
S-holm, men med hjärtat i Hedesunda
Hoj
K1300S
Borde det inte gå att göra en fjäderlös gaffel?
Asa, walker-evans, fox mfl har ju haft fjäderlösa dämpare i flera år...
Det blir nog svårt att göra en sådan dämpare så att man får en linjär fjäderkonstant. Dessutom kan det nog bli obehagligt höga gastryck om gasen ska ta upp alla krafter som fjädern tar upp. Antagligen får man en dämpare som ändrar karakteristik under ett heat allt eftersom gasen/luften blir varm och får högre tryck dessutom.
 

Snusken

Sporthojsnörd
Gick med
21 Dec 2008
Ort
Östersund
Hoj
2x Gsx-r 750
Det blir nog svårt att göra en sådan dämpare så att man får en linjär fjäderkonstant. Dessutom kan det nog bli obehagligt höga gastryck om gasen ska ta upp alla krafter som fjädern tar upp. Antagligen får man en dämpare som ändrar karakteristik under ett heat allt eftersom gasen/luften blir varm och får högre tryck dessutom.

Ja men med ett piggyback liknande system så skulle det väl gå??
Fast det är ju riktigt långa slag som ska hanteras...
 

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Ort
S-holm, men med hjärtat i Hedesunda
Hoj
K1300S
Ja men med ett piggyback liknande system så skulle det väl gå??
Fast det är ju riktigt långa slag som ska hanteras...
Hurdå menar du? :va Som dämpare funkar det ju säkert, precis som den Öhlins precis släpper, men dom använder ju också fjädrar för att bära upp hojens vikt. Att ha både och känns ju ganska onödigt... :rolleyes:
 

Ozziania

SuperSport är lite roligare
Gick med
18 Jul 2004
Ort
Långtbortistan
Hoj
Flertal
Fast poängen med att trycksätta är väl bl, a för att undertrycka skumning i oljan?
Bonus är ju att när man tar bort syret slipper den nedbrytande oxidationsprocessen på oljan och som Hoztic är inne på får en mer förutsägbar karakteristik på gasen (Nitrogen) vid uppvärmning.

Sen är ackumulatorn nyckeln till att balansera volymskillnaderna mellan + & - kammare.
 
Last edited:

Boris JR

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Apr 2003
Ort
Ja
Hoj
.
Twinchambergafflar har funnits längre i offroadsvängen även om de inte exakt liknar detta kit så är Öhlins egna TTX cartidgekit på offroadmarknaden likt detta till uppbyggnaden. Detta kit som nu säljs officellt har funnits några år till utvalda kunder. Dessutom är Axxion först med trycksatt aftermarketcartidge godkänd i supersport....

Det är säkert ett jättebra kit men särskilt nytt eller revolutionerande är det inte.
 
Last edited:

Svedberg

Ny medlem
Gick med
12 Jun 2005
Ort
i skogen
Hoj
Honda RS125, Honda RVF400
Twinchambergafflar har funnits längre i offroadsvängen även om de inte exakt liknar detta kit så är Öhlins egna TTX cartidgekit på offroadmarknaden likt detta till uppbyggnaden. Detta kit som nu säljs officellt har funnits några år till utvalda kunder. Dessutom är Axxion först med trycksatt aftermarketcartidge godkänd i supersport....

Det är säkert ett jättebra kit men särskilt nytt eller revolutionerande är det inte.

Angående de fina twinchambergafflarna som kom runt -02, så är den konstruktionen till för att separera dämpoljan från den oljan som smörjer gaffelns rörliga delar. Detta för att behålla dämpoljan ren från alla de partiklar som snabbt förorenar smörjoljan.

Ungefär som när växellådsoljan separeras från motoroljan.

Fjäderlösa gafflar har testats på MX-GPnivå, vet ej om de fortfarande används.
 
Last edited:

Busaberg

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Ort
skogen
Hoj
Husqvarna TE300i Kawasaki KX450
Angående de fina twinchambergafflarna som kom runt -02, så är den konstruktionen till för att separera dämpoljan från den oljan som smörjer gaffelns rörliga delar. Detta för att behålla dämpoljan ren från alla de partiklar som snabbt förorenar smörjoljan.
Som i det här kitet då.
 

Busaberg

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Ort
skogen
Hoj
Husqvarna TE300i Kawasaki KX450
Det är möjligt, vart läste du det?
Läste vad?Trycksatt cartridge står det ju i länken och det tolkade jag som en trycksatt dämpenhet separerad från resten av gaffeln,liknande exempelvis WP:s tvåkammargafflar för cross/enduro.
 

Svedberg

Ny medlem
Gick med
12 Jun 2005
Ort
i skogen
Hoj
Honda RS125, Honda RVF400
Läste vad?Trycksatt cartridge står det ju i länken och det tolkade jag som en trycksatt dämpenhet separerad från resten av gaffeln,liknande exempelvis WP:s tvåkammargafflar för cross/enduro.

Jag tolkade det som att gaffeln är uppbyggd principmässigt som en Öhlins bakdämpare, dvs. trycksatt olja, men sen om de två systemen är separerade eller ej framgår inte. I en bakdämpare är det samma olja till båda uppgifterna.


Men vid närmare eftertanke har du säkert rätt, antar att denna cartridge är förfylld och separerad från resten av gaffeln.
 
Last edited:

"Munken"

Cross är svinkul!
Gick med
6 Jul 2004
Ort
Vasastan
Hoj
YZF 450 -11, KTM RC8R -09
TTX bakdämparen skapades vad jag förstår för att justering av comp och retur inte skulle påverka varnadra vilket de gör på en "vanlig" bakdämpare.

Men på denna gaffel sitter comp och retur i var sitt ben precis som som på Öhlins vanliga kitt nu för tiden. Dvs comp och retur är redan separerade pga två olika cartridgestänger.

Har oxå hört att de kört med dessa i ca 3-4 år supersport VM men att de nu kommer till oss vanliga döda. :tummenupp

Jag tänker i alla fall testa sätta på detta kitt :yoparty
 

GubbMisilen

När jag slutar med hoj tänker jag åka...
Gick med
8 Sep 2008
Ort
Stavsnäs
Hoj
...fort-farande...2000, Aprilia RSV Mille R
luft är iofs 70% kväve ;)

Menar du att ni har ca 30% syre i luften i Oxelösund... :va
...orättvist, här har vi bara ca 19%...
...jäklar va mycket hp man borde kunna få i motorerna där !!!
:)

Trevlig helg !!! :D
 

Boris JR

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Apr 2003
Ort
Ja
Hoj
.
TTX bakdämparen skapades vad jag förstår för att justering av comp och retur inte skulle påverka varnadra vilket de gör på en "vanlig" bakdämpare.

Men på denna gaffel sitter comp och retur i var sitt ben precis som som på Öhlins vanliga kitt nu för tiden. Dvs comp och retur är redan separerade pga två olika cartridgestänger.

Har oxå hört att de kört med dessa i ca 3-4 år supersport VM men att de nu kommer till oss vanliga döda. :tummenupp

Jag tänker i alla fall testa sätta på detta kitt :yoparty

Har du pengarna så är det riktigt bra grejer men R gaffeln på din KTM är en av de bästa standardgafflarna så rätt fjädrar och lite omshimsning där vore troligen mer prisvärt.

Fast racing är ju sällan prisvärt...:tummenupp
 
Nyheter
Skönt häng på Rapidos öppet hus!

Idag höll Rapido MC, Stockh...

Högsta antalet viltolyckor på tio år

Under 2023 inrapporterades ...

Värva SMC-medlem – chans att vinna MC-resa till Nya Zeeland

Foto: Miles Holden Värva...

Hydet Dirt Drags istället för hillclimb 

Den 3 augusti i år har Hyde...

Dags för 50:e Custom Bike Show

Lördagen den 1 juni är det ...

Varning för potthål

Foto: STR/Hanna Maxstad ...

Snart dags för Distinguished Gentlemans Ride

Söndag 19 maj är det dags f...

Ola Stenegärd på MC Collection

Sverige har begåvats med et...

Motorcyklisternas och MC-industrins manifest

Under tisdagen presenterade...

Motorcyklisternas och MC-industrins manifest

Under tisdagen presenterade...

Top