Öhlins fjädrar

PutteLiten

Twins have more fun
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
TL1000R; Triumph Tiger; XR650R SM; XL1200X
Är det lönt att köpa Öhlinfjädrar?

Min framgaffel är JÄTTE mjuk. :(

Och enligt Öhlins själva brukar deras fjädrar vara ca 10-15% styvare än orginal.
Är det värt ca 1500 att få det 10% hårdare än det är nu när man tycker att dete är för mjukt??

Och någon sa att Öhlins fjädrar är progressiva så att det skulle bli stor skillnad.
Jaaaa? Är inte alla progressiva???

:confused:

Finns det till din hoj o du tycker den är f mjuk nu så är ni minst 2 som gillar dom hårdare fjädrarna. Det brukar vara värt saken.

Fast man kan chansa o kapa orginal 10 % o fixa till en snygg avslutning o sätta dit en lagom lång distans i stället (ungefär samma förspänning som orginal). Räkna efter innan att fjädern inte bottnar vid max gaffelhoptryckning. Frestar på fjädern mer så risken att den mattas eller brister ökar.

Alla fjädrar progressiva ? Ja, när dom bottnar.....men inte innan. En linjär fjäder trycks ihop lika mycket till för samma kraftökning, x N till ger alltid y mm hoptryckning. Det är det som fjäderkonstanten berättar. (Därför som ökad förspänning inte ger hårdare fjädring, tvärtemot vad många tror mao. Fjädern har precis samma längd som innan när hojen står på hjulen. Det är ju exakt samma vikt på hojen o samma fjäder(konstant) så det är klart fjädringen inte blivit hårdare. Fast det var en utvikning du inte bett om.)
/u

jag plussar på en liten fråga..

jag är oxå sugen på att stoppa i öhlins fjädrar eftersom min framdämpare är väldigt mjuk tycker jag.

där finns .80 / .85 / .90 tror jag det var, vad skiljer och vilken ska man ha ??

Någon som har svaret ?

/KetogaN

KetogaN skrev:

jag är oxå sugen på att stoppa i öhlins fjädrar eftersom min framdämpare är väldigt mjuk tycker jag.

där finns .80 / .85 / .90 tror jag det var, vad skiljer och vilken ska man ha ??

Någon som har svaret ?

/KetogaN

http://www.racetech.com/evalving/English/mctype.asp

Fyll i å kolla vad dom rekommenderar.

Kolla också:

http://www.traxxion.com/technical.springrate.shtml
(OBS! Detta är för bankörning, sikta på lite mjukare för allmän väg körning)

KetogaN skrev:
Inget svar, spinner vidare: värdena är just fjäderkonstanten troligen i kg/mm, högre värde = hårdare, kräver mer kraft att trycka ihop 1 mm. Det borde gå att mäta upp dom man har mha badrumsvåg o en graderad pinne/rör som hindrar fjädern vika sig när man trycker ihop den. (Bakfjädern mycket styvare pga utväxlingen via svingen o bara en fjäder där, kanske 10-20 ggr styvare. (kommer inte ihåg värdena))
/u

Två kommentarer bara.

Varför ska ni tvunget köpa en Öhlinsfjäder?? Jag kan förstå resonemanget (även om jag vägrar acceptera det och betala överpriser) när det gäller stötdämpare, MEN en fjäder är en fjäder! Om tex den Wirthfjäder ni köper inte är 100%-igt linjär i hela arbetsområdet eller har lite väl stora toleranser ang fjäderkonstant så kommer ni ALDRIG märka det! Det finns mängder med fabrikat och jag köpte Wirth till halva priset mot vad Öhlins skulle ha....

Ketogan, vad gäller fjäderkonstanter så fråga försäljaren eller öhlins . Svara de inte så välj ett annat försäljningsställe eller märke. Öhlins är ökända för sin bristande service-mind och jag hade kollat runt lite inna jag slog till.

Chrille skrev:
Två kommentarer bara.

Varför ska ni tvunget köpa en Öhlinsfjäder?? Jag kan förstå resonemanget (även om jag vägrar acceptera det och betala överpriser) när det gäller stötdämpare, MEN en fjäder är en fjäder! Om tex den Wirthfjäder ni köper inte är 100%-igt linjär i hela arbetsområdet eller har lite väl stora toleranser ang fjäderkonstant så kommer ni ALDRIG märka det! Det finns mängder med fabrikat och jag köpte Wirth till halva priset mot vad Öhlins skulle ha....

Ketogan, vad gäller fjäderkonstanter så fråga försäljaren eller öhlins . Svara de inte så välj ett annat försäljningsställe eller märke. Öhlins är ökända för sin bristande service-mind och jag hade kollat runt lite inna jag slog till.

Men det kommer inga snygga Öhlins-märken med om man köper Wirthfjädrar juh! :fakta

Lokke skrev:
Men det kommer inga snygga Öhlins-märken med om man köper Wirthfjädrar juh! :fakta

Jag kan antagligen fixa såna märken om det skulle knipa...... så kan ni dekaltrimma gaffeln i stället.

Chrille skrev:
Jag kan antagligen fixa såna märken om det skulle knipa...... så kan ni dekaltrimma gaffeln i stället.

Kunde kanske börja sälja poser-paket, med Öhlins-märken, ner nötta puckar, lagom sluta racing däck och ordentligt skrapade fotpinnar.

Nåja, tillbaka till själva ämnet. Varifrån köpte du wirth-fjädrar?

Det fixade min "lokale mc-mek" de är nog några av de större tillverkarna och bör vara rimligt lätta att få tag på. Dock ska man inte köpa de hårdaste fjädrarna för de är ohyggligt hårda.(till sukka iaf...)

KetogaN skrev:

Någon som har svaret ?

/KetogaN

Smaksak. Beror mer på din läng än din vikt. Vid hård inbromsnig blir det bra hävstångseffekt beroende av din längd, och det är det du ska bedömma vilka fjädrar du vill ha efter. Jag är ca 186cm och väger 90kg, tog de hårdaste. Perfekt enligt min smak. Orsaken till varför jag köpte Öhlins var mer att jag hade lite bråttom och inte hade tid att vänta, dock är jag övertygad om att det finns mer prisvärda att köpa.

\\ Wip

För att återgå till MIN fråga så är det så att Öhlins har fjädrar till den och jag vet var jag kan köpa dem monterade och klara.. (Yamaha Center...)

Jag hade gärna köpt WP, och allt vad de heter.
Men efter som priset ligger runt 1000-1500 för Öhlins och då kanske 700-1300 för övriga vars funktion är för mig okänd så väljer jag känt märke framför okänt märke.
(Ok, WP är inte okända men de kostar ju samma som Öhlins, mer eller mindre...)

Dessutom, hur många har en fjäder till Bulldogen???

Som det sagts innan så är det bara wp och öhlins man känner till, och jag har bara hört bra saker om öhlinsfjädrar så på den vägen är det.

/KetogaN

Orsaken till att man hör bra grejer om öhlins är vårt svenska tunnelseende på den fronten.

Wilbers, som wemi säljer har extremt många framskjutna placeringar inom racing ute i världen. Här i Sverige kör tex Jan Greven med dom och det går rykten om att Öhlins gaffel-kit ratas av vissa i Veidec-toppen till fördel för wilbers. Detta är dock bara skvaller som jag inte vet mera om än att jag fått höra det vid något tillfälle....

Ska man sen inte ha superkvalitet på grejorna så hävdar jag med en galnings envishet att en fjäder är en fjäder och den ska vara ohyggligt dålig om den inte fyller alla krav även mycket duktiga knuttar ställer. Enda orsaken för mig att köpa dyra fjädrar är om jag handlar hos en leverantör med bra support. Det kan jag betala extra för när jag tävlar.

Vad gäller Sukka så visst är fjädrarna mjuka men det är dämpningen som är den svaga länken. DÄR skulle jag satsa på välkända högprestandamärken om jag skulle bygga om själv.

Last edited:
ulf_lundin skrev:
Inget svar, spinner vidare: värdena är just fjäderkonstanten troligen i kg/mm, högre värde = hårdare, kräver mer kraft att trycka ihop 1 mm. Det borde gå att mäta upp dom man har mha badrumsvåg o en graderad pinne/rör som hindrar fjädern vika sig när man trycker ihop den. (Bakfjädern mycket styvare pga utväxlingen via svingen o bara en fjäder där, kanske 10-20 ggr styvare. (kommer inte ihåg värdena))
/u

En .80 har en fjäderkonstant R på 8,0 N/mm, en .85 8,5 N/mm osv. Öhlins tex märker alltid sina fjädrar med artikelnummer 8xxx-45 varav 45 står för 4,5 N/mm. Vill även upplysa om att ett flertal välkända fabrikat av gaffelfjädrar och stötdämpar fjädrar också för den delen tillverkas av samma fjädertillverkare. De tekniska specarna dvs dimensionering osv skiljer mellan de olika. Inte mycket då fjäder tillverkaren ofta ombesörjer just dimensioneringen. Ett vanligt förfarande är att kunden i detta fallet Öhlins, WP eller liknande ger data att dom önskar R si och så, gaffelbenets innerdiameter, max - min slag osv. Utifrån dessa data dimensioneras sedan en fjäder som uppfyller kraven.

ulf_lundin skrev:

Alla fjädrar progressiva ? Ja, när dom bottnar.....men inte innan. En linjär fjäder trycks ihop lika mycket till för samma kraftökning, x N till ger alltid y mm hoptryckning. Det är det som fjäderkonstanten berättar. (Därför som ökad förspänning inte ger hårdare fjädring, tvärtemot vad många tror mao. Fjädern har precis samma längd som innan när hojen står på hjulen. Det är ju exakt samma vikt på hojen o samma fjäder(konstant) så det är klart fjädringen inte blivit hårdare. Fast det var en utvikning du inte bett om.)
/u

Hmmm, intressant. Har aldrik tänkt på det från den synvinkeln. Fjädern är konstant under hela rörelsen.

Sen kan jag rekommendera öhlins eller whateverfjädermärke för att styva upp fram. Märkte en betydlig skillnad på min hoj. Sen är det ju inte alltid hårt är bra. Jag märkte mer skillnad när jag bytte olja än fjäder.

Mell skrev:
Hmmm, intressant. Har aldrik tänkt på det från den synvinkeln. Fjädern är konstant under hela rörelsen.

Sen kan jag rekommendera öhlins eller whateverfjädermärke för att styva upp fram. Märkte en betydlig skillnad på min hoj. Sen är det ju inte alltid hårt är bra. Jag märkte mer skillnad när jag bytte olja än fjäder.

Teoretiskt är en fjäder linjär som är lindad med samma stigning och diameter över hela längden. I praktiken finns det dock en hel del som kan stöka till funktionen. Den största är knäckningen som uppstår på en lång och slank (tunn) fjäder. Ju mer fjädern pressas samman ju fler stödpunkter tar den antingen på innerdiametern eller på yttern. Därför är fjäderkroppens diameter tolerans av stor betydelse. För liten i förhållande till övrigt utrymme ger stor knäckning vilket i sin tur resulterar i friktion som varierar en hel del. En för stor diameter i sin tur kan ge upphov låsning vid sammantryckning. Tråden och fjäderkroppen växer vid sammanpressing. Viktigt att man tar hänsyn till detta vid tillverkningen samt håller toleranserna så snävt som möjligt. Just detta med friktion, knäckning osv på framgafflar är en hel vetenskap. Frågan är vad man skall välja, en friktion som är olika och varierar från gång till gång eller skall man ha en friktion som är ganska likartad hela tiden och då förutsägbar ? Ja, lägg då till frågan om vad hastigheten på sammantryckningen gör för knäckningen så börjar det bli riktigt intressant. Finns egentligen inga riktiga svar utan olika filosofier och funderingar.

jiwe --> Det märks inte alls att du har jobbat med tillverkning av gaffelfjädrar. :rolleyes:

ps. Du har pm. ds

jiwe skrev:
Teoretiskt är en fjäder linjär som är lindad med samma stigning och diameter över hela längden. I praktiken finns det dock en hel del som kan stöka till funktionen. Den största är knäckningen som uppstår på en lång och slank (tunn) fjäder. Ju mer fjädern pressas samman ju fler stödpunkter tar den antingen på innerdiametern eller på yttern. Därför är fjäderkroppens diameter tolerans av stor betydelse. För liten i förhållande till övrigt utrymme ger stor knäckning vilket i sin tur resulterar i friktion som varierar en hel del. En för stor diameter i sin tur kan ge upphov låsning vid sammantryckning. Tråden och fjäderkroppen växer vid sammanpressing. Viktigt att man tar hänsyn till detta vid tillverkningen samt håller toleranserna så snävt som möjligt. Just detta med friktion, knäckning osv på framgafflar är en hel vetenskap. Frågan är vad man skall välja, en friktion som är olika och varierar från gång till gång eller skall man ha en friktion som är ganska likartad hela tiden och då förutsägbar ? Ja, lägg då till frågan om vad hastigheten på sammantryckningen gör för knäckningen så börjar det bli riktigt intressant. Finns egentligen inga riktiga svar utan olika filosofier och funderingar.

Hm, börjar man fundera på sånt så kommer man ju så småningom att sitta vid skrivbordet med skakande händer å stirrig blick, och penna, papper å miniräknare i högsta hugg istället för att att åka hoj... :(

*/ ?>
Back