Öhlins eller K-tech kitta framgaffel!

Meatloaf

Går ut stenhårt och ökar successivt....
Gick med
6 Aug 2003
Hoj
CBR 900 RR-98, GSX 1168-82, R1 02.
Som rubriken lyder, vilket ska man välja? Nu är det inte något cartridge byte utan bara byte av schimsstackar. Öhlins säljer ett universal kit som ska passa samtliga cartridge på 20mm https://www.sportbiketrackgear.com/ohlins-fork-piston-kit-universal-20mm/, K-tech säljer två olika, ett som passar både för gata och bana samt ett som är gjort enbart för bana https://www.brooksuspension.co.uk/f...a-r1-k-tech-20ssrk-fork-piston-kit-02-08.html.

Nu är det en ren banhoj, så jag behöver inte kompromissa ang komfort.
Prismässigt ligger dom ganska lika.

Niclas

Får man välja inget av dem? Begränsningen i gaffelprestanda sitter inte i kolvarna så att byta dem är pengar i sjön. Hellre shimsa om original kolvar eller spara pengar till ett riktigt cartidge kit

Får man välja inget av dem? Begränsningen i gaffelprestanda sitter inte i kolvarna så att byta dem är pengar i sjön. Hellre shimsa om original kolvar eller spara pengar till ett riktigt cartidge kit

Tanken har slagit mig att göra just så, men jag sitter inte på några schims precis. Jag har heller ingen större erfarenhet av att just schimsa fjädringen, men däremot stor mekerfarenhet och hur saker och ting fungerar. Det är en gammal R1a från 02, så ett riktigt cartridge kostar nog mer än vad hojen är värd, om det ens finns hela cartridge till en sån gammal hoj? Största problemet är att den är för mjuk och bottnar även med kompressionen i botten. Jag har "tagit bort" hydrualstoppen samt gummikudden, men det har jag gjort nu i efterhand, så jag har inte provkört med detta åtgärdat.

Njaa, jag brukar pytsa i olja tills den slutar slå igenom.
Med ökad viskositet skulle den bli lite hårdare, men det känns som att ökad schimsning av originalstacken vore ett bättre alternativ .
Testa med högre viskositet och mindre mängd olja.
Låt säg att du ska 170 ml gaffelolja så testa med 160 ml istället.
Luft komprimeras vilket oljan inte gör.

Dum fråga kanske, har du rätt fjäder?
Är det inget fel på dämpningen och du inte vill lägga onödiga pengar så går det ju att laborera med annan oljeviskositet och/eller ökad oljemängd för större progressivitet vilket ger mer dämpning på slutet.

Men misstänker du att grejorna inte håller måttet är det bara att lätta på lädret :tummenupp

Dum fråga kanske, har du rätt fjäder?
Är det inget fel på dämpningen och du inte vill lägga onödiga pengar så går det ju att laborera med annan oljeviskositet och/eller ökad oljemängd för större progressivitet vilket ger mer dämpning på slutet.

Men misstänker du att grejorna inte håller måttet är det bara att lätta på lädret :tummenupp

Jag har rätt balans i hojen(fram och bakfjäder) och fjädringen fungerar väl ganska bra med tanke på att det är originalfjädring både fram och bak,men när man tar i det lilla extra så hänger fjädringen inte med. Jag har bara bytt till hårdare fjädrar.
Jag har varit i denna situation förut med en annan hoj och det slutade med en mycket tunnare plånbok:fakta, men det var värt det!

Ja då vet du vad du pratar om :tummenupp
Det må vara flera klick på dämpskruvarna i originalcartridgen men på t, ex öhlins händer det något när man skruvar, hehe

Tanken har slagit mig att göra just så, men jag sitter inte på några schims precis. Jag har heller ingen större erfarenhet av att just schimsa fjädringen, men däremot stor mekerfarenhet och hur saker och ting fungerar. Det är en gammal R1a från 02, så ett riktigt cartridge kostar nog mer än vad hojen är värd, om det ens finns hela cartridge till en sån gammal hoj? Största problemet är att den är för mjuk och bottnar även med kompressionen i botten. Jag har "tagit bort" hydrualstoppen samt gummikudden, men det har jag gjort nu i efterhand, så jag har inte provkört med detta åtgärdat.

Shims är lätt att köpa, det gör du hos närmsta fjädringsskruvare. Det svåra är att veta vad man skall ha för recept. Inom enduro/MX svängen finns en stor användarbank som skruvar på fjädringen själva och delar med sig av recepten. Sannolikt inte lika vanligt till en R1....

Men om du lägger en del tid och läser på om hur shimsstackar fungerar och försöker analysera vilka problem din gaffel har kan du komma en god bit på vägen själv.

Nyheter
BMW presenterar Vision CE

I samband med IAA Mobility ...

Honda lanserar elmotorcykeln WN7

Honda har presenterat eldri...

Nicky Hayden-specialversion – såld för 2,5 miljoner

En exklusiv motorcykel med ...

BMW Motorrad Vision CE

På IAA Mobility 2025-mässan...

Höstrusch för våra fotografer

Inte bara sommarmånaderna, ...

Jonathan Rea avslutar sin racingkarriär