Öhhhh.... vansinnesfärd?

Calle.s

Ny medlem
Gick med
10 Nov 2008
Ort
Sthlm
Hoj
trampcykel
Men som jag fattat det så säger den svenska lagstiftningen att 40 km/h över gällande hastighetsbegränsning(150-160 km/h på motorväg) är gränsen för vårdslöshet i trafik och ärendet lämnas vidare till åklagare. En bekant blev tagen för 227 km/h på motorväg vilket ledde till tingsrätten. Han blev dömd för grov vårdslöshet i trafik med straffpåföljden en månads fängelse.

Va, i sverige? Trodde inte att det gick att få fängelse enbart pga fortkörning här, fan va jobbigt. Då blir det plötsligt intressantare att inte stanna om man nu vet med sig att man tagits i 150+... :gnissla
 

Scorpiojn

Medlem
Gick med
24 Aug 2005
Ort
Svedala
Hoj
Ducati 998s FE
Va, i sverige? Trodde inte att det gick att få fängelse enbart pga fortkörning här, fan va jobbigt. Då blir det plötsligt intressantare att inte stanna om man nu vet med sig att man tagits i 150+... :gnissla

Grejen är att tingsrätten inte bedömde 227 km/h som en fortkörning. De bedömde det som grov vårdslöshet i trafik.

Det var en liknande händelse(med relativt glest trafikerad motorväg) och min bekant tyckte att det var löjligt med straffpåföljden fängelse. Hans advokat gav dock rådet att inte ta kostnaden för en överklagan till hovrätten då förutsättningarna att vinna framgång var mycket små.

Om det "bara" hade varit frågan om vårdslöshet i trafik, låt säga kanske 170 km/h på glest trafikerad motorväg, hade straffpåföljden blivit dagsböter.
 
Last edited:

Rocklets

Ny medlem
Gick med
4 Aug 2009
Ort
Timrå
Hoj
Förr: KTM 640SM, ZX9 R 2001 Nu: Hojlös
Skulle motorcyklar vara utrustade med en "svart låda" så skulle vi sitta inspärrade..........................ALLIHOP:rolleyes:


Helt rätt! Så led på all moral hit och dit! Vem håller inte rullen ett par sekeunder extra för att få höra sången och känna draget?! Det står iaf inte 90 på min mätare när det är klart och känns inte det minsta vansinnigt heller.

Det finns grader i helvetet och vi kan inte grilla alla på vitglödgat kol! :glömdet
 

Steffo_b

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2007
Ort
Järfälla
Hoj
2006, Honda VFR 800FA
Jag skulle väl inte gå så långt som att kalla det här en vansinnesfärd direkt. Men han kör ju en ganska god bit över hastighetsgränserna och oavsett vad man tycker om att göra det så är det ju trots allt något som man får hoppas att han kände till faktiskt var olagligt.

Vid någon av omkörningarna så går han ju ganska tätt intill en bil som precis håller på att byta fil och går in ganska nära framför en annan bil. Det är en typisk situation när föraren som byter fil rätt som det är kan komma att upptäcka bilen i filen bredvid och plötsligt väja tillbaka i körfältet och då är motorcyklisten ganska chanslös. Jag hade väntat en sekund till innan jag gått om i det läget.

Det är ju just det här som gör att jag undviker motorvägar med hojen. För att det ska bli det minsta roligt så måste man dra på ganska friskt och då blir det genast väldigt olagligt. Därför väljer jag hellre riktigt kurviga vägar där man inte måste ligga i så höga hastigheter för att det ska bli roligt. Dom gånger jag kör på motorvägar eller liknande är för att jag bara ska transportera mig från A till B och då försöker jag hålla mig under gränsen för att bli av med körkortet på direkten.

Motorväg suger. Det ska vara kurviga småvägar.
 

Bollox

Hell 'n gore
Gick med
5 May 2003
Ort
På landet
Hoj
Scott
Jag är lite nyfiken på hur många av er som tycker 230 på en Englesk motorväg är löjligt, har kört där själva? Visst, det var inte många omkörningar han hann med i klippet, men det kan ta bli total tvärstopp på ett ögonblick. Folk byter fil, ibland utan märkbar anledning eller signal osv... Ni tycker bilister i Sverige är kass och allmänt livsfarliga. Kör ett varv på M25... Utav alla länder i Europa jag kört i, är England det enda där jag någonsin sett 3 långtradare i bredd på motorväg.

Visst älskar media dramatiseringar, men den här gången så har de nog lite rätt, säkert helt ovetande.
 

Dafe

Gudomlig sporthojare
Gick med
10 Feb 2007
Ort
Kungsängen
Hoj
KTM 690 Duke -10
Ni som brassat på i 275 km/h på en motorväg med hyfsat med trafik känner ni verkligen att ni har kontroll och marginalerna på er sida? Jag har hört vissa säga att det funkar bra pga att det känns som all annan trafik står stilla. Själv toppade jag min gamla SV till 215 km/h på E18 med tanke på hur tung hojen kändes då tyckte jag inte att jag hade marginalerna på min sida för att plötsligt ändra min linje.

Ok med en tom raksträcka men inte när jag behöver byta fil fram och tillbaka. Men jag är ju inte så erfaren.
 

2.3-16

Ny medlem
Gick med
30 May 2010
Ort
Göteborg
Hoj
CBR 900 RR
Svaret e enkelt.
Vi får vad vi förtjänar.
Sammantaget blir samtliga typer av fordon bättre på mer eller mindre samtliga punkter för var år som går.
Hastighetsbegräsningarna e dem som sattes i samband med bytet till vänstertrafik 1967,men vad värre e är att vi nu inte ens skall betros med det utan dessa gränser skall sänkas.
Helst av allt skulle vi alla tillbringar våra dagar i en madrasserad cell å enbart släppas ut för att sköta ett produktivt arbete i nån form.

Det heter att vi skall acceptera sänkningarna som en effekt av den ökade trafikrytmen.
Sicket bullshit.
Vad sägs om ngt så enkelt som att betro folk med lite omdöme istället?
Samma som med trängselskatter.
Själv e jag mest förvånad över att vi finner oss i alla jävla påhitt.
Uppenbarligen bryts ju "lagen" friskt i omgångar.
 

Orcid

Pure Madness!
Gick med
12 Jul 2008
Ort
Kga
Hoj
min:ER 5 -99, makens:GPZ1100 -96
alltså ursäkta mig lite dårå men jag tycker själv att 230km/h är rätt rejält mycket... okej om han dör vid en smäll- hans eget fel men risken är ju att han tar med sig nån annan i det, nån annan som dör ELLER överlever men få leva med hänselsen i resten av sitt liv...

jag förstår inte riktigt varför ni anser att 230 på motorväg är nada.
Har varit till england flera gånger och vet hur trafiken ser ut på motorvägarna.

ja jag fick mitt mckort förra året och ni kan tolka det som att jag är "så riktig" - det står jag för.:yoparty:)
 

Mad_Skillz

A dirty little young girls dream
Gick med
13 Aug 2007
Ort
Sigtuna
Hoj
ett par trestycken...
230 på motorväg...? Det kör man ju förfan på Bulten och Gottröra...
Det där va faktiskt inget annat än lugnt, så fattar inte syftet med denna tråd ens ärligt talat... :va
 

Helldriver

Ny medlem
Gick med
27 Jul 2005
Ort
Sverige
Hoj
Italiensk 2010:a på nästan 1200 cc
Därför väljer jag hellre riktigt kurviga vägar där man inte måste ligga i så höga hastigheter för att det ska bli roligt.

Var hittar man vägar som är roliga i skyltad fart :va

I Frankrike var denna supersmala ultrakrokiga bergsvägen på 2600 meters höjd där man knappt klarar mötas skyltad till 90 km/h :va

I Sverige hade man inte tillåtit över 30 km/h... om ens det..

516201074646A9215.jpg
 
Last edited:

dizzy

Var är min rotorhoj?
Gick med
30 May 2008
Ort
Tokholm
Hoj
Trajja TT600 -02
Startade tråden för att om man kollar på klippet så känns det som föraren visste att det skulle komma en avfart. Det är hyffsat svårt att hinna upptäcka och svänga av på en avfart man inte känner till i 150... så i 230 är det ännusvårare.

Känner man dock till vägen och som i klippet en hyffsat tom motorväg är 230 ingen hastighet att tala om.

tycker han/hon hade hyffsat med marginal... men som nån sa ... kanske just innan han/hon brassade på då hojåkaren låg tätt bakom bilen inte var så smart ... men det var ju "bara" i ca 120
Kör hojen min till vardags i sthlm trafiken o ser värre omkörningar av andra hojåkare vare dag.
Kanske har blitt avtrubbad???
 

Peter1980

Team Ajvar
Gick med
25 Jan 2009
Ort
Stockholm/Tyresö
Hoj
Har: R1 -16. Haft R6 -08 , R6 -05, R1 -05, Hornet 600 -06
Ni som brassat på i 275 km/h på en motorväg med hyfsat med trafik känner ni verkligen att ni har kontroll och marginalerna på er sida?

Alla på sporthoj.com har alltid goda marginaler oavsett fart, väg och annan trafik.

Det är alltid "någon annan" som kör över sin förmåga när det smäller. :fakta

(om man själv smäller är det alltid en bilists fel, däckets fel, grus, väglinjer,, vägen är för platt, gräset är för grönt, jorden snurrar för fort.. )
 
Last edited:

Kvax

Ny medlem
Gick med
23 Feb 2010
Ort
Kalmar
Hoj
En sån där dödsmaskin
Att ta risker är en del av livet. Hade vi alltid levt i total säkerhet så hade livet blivit lamt och tråkigt.

Att dras av kickar av alla möjliga slag har jag levt med. Om jag hamnar i diket skyller jag inte på någon/något annat än mig själv, men jag dog iaf när jag gjorde det roligaste man kan göra. Jag kommer le hela vägen till graven... :yes:
 
Nyheter
Bilder Custom Bike Show

När alla bilder till report...

Marc Márquez har skrivit på för Ducatis fabriksteam

Nu står det klart att Marc ...

ISR Brakes sålt

För några år sedan bestämde...

Honda laddar fullt på eldrivna fordon

I samband med 2024 års Busi...

Marc Márquez flyttar till Ducatis fabriksteam

Marc Márquez ersätter Enea ...

Ducati Diavel V4 vinner designpriset ”Red Dot: Best of the Best”

Ducati Diavel V4 har utsett...

Resultatlista – Custom Bike Show

Custom Bike Show är tveklös...

Ducati Diavel V4 vinner ”Red Dot: Best of the Best”

Ducati Diavel V4 har utsett...

Nu gäller prövotid för AM-körkortet

En ändring i körkortslagen ...

Custom Bike Show imorgon!

Portarna till campingen är ...

Top