Ögonoperation? Synfelskorrigering

Jag har inte gjort ngn op. än...men man kanske får räkna med ögontorrhet, vissa bländningsfenomen i mörker av ljuskällor/halo osv.

Det finns rapporter om att LASIK eller om det var LASEK har vissa negativa effekter efter flera år (+10 år), där det blir ett inre tryck i ögat och hornhinnan måste transplanteras...vilket är mycket svårt pga att det inte finns ngra hornhinnor att tillgå.


Här har du en länk:
http://www.medocular.se/
 
Acrid skrev:
... pga att det inte finns ngra hornhinnor att tillgå.

Om man inte beställer från Kina eller Indien dårå... riktigt billigt! :3freak

Korttidseffekterna blir allt som oftast riktigt bra (var det inte en tråd uppe om det här för ett tag sedan ?), men man undrar ju hur ögat mår ett par decennier senare.
 
Har gjort LASIK på www.ogonlasern.se i Sthlm. Supernöjd. Körde bil dagen efter utan glasögon. Hade 5,75 på båda ögonen samt 3.0 i brytningsfel, mao var jag blind utan glasögon. Betalade 28000 och det är den bästa investering jag gjort.
 
En tjejkompis till mig gjorde det i förra veckan. Gick snabbt och blev superbra. Lite jobbigt första dagen då ögonen rann mycket men hon tyckte det gick bra.
Dock tyckte hon det var lite läbbigt när det lucktade bränt!


MVH Martin
 
TomK skrev:
Om man inte beställer från Kina eller Indien dårå... riktigt billigt! :3freak

Korttidseffekterna blir allt som oftast riktigt bra (var det inte en tråd uppe om det här för ett tag sedan ?), men man undrar ju hur ögat mår ett par decennier senare.

Kinaleverans...inte vill man iaf veta vem som strök med där borta för att någon här ska få en hornhinna. :död
 
Jag har två vänner som gjort det och är supernöjda... En tredje väninna ska göra det nu i veckan. *avundsjuk*
Så fort jag skrapat ihop 28 000kr, så kommer jag också att slänga mig på operationsbordet.... (Maken säger att jag ska få operationen i julklapp...hahaha...Har vi pengar i madrassen, som jag inte vet om :rolleyes: )

Hittade bra info här: http://www.aftonbladet.se/vss/halsa/story/0,2789,300426,00.html
 
Last edited:
Jag opererade min ögon för ca 11 år sedan och har inte haft några problem alls sedan dess. Vågar ej uttala mig om metod på den tiden jämfört med idag då jag ej haft behov å följa med i utveckligen :)
Dock vill jag minnas att det enbart fanns ett alternativ då på St. Göran ögonsjukhus (St. Eriks ?!), stod en laser i en skrubb ungefär :)

Kostade ungefär samma pengar då som nu.

Enda nackdelen jag upplevt är en högre ljuskänslighet i vissa lägen, inget problem dagtid då alltid uppskattat solglasögon men kvällstid kan det ibland märkas tex. vid reflexer.

Bortsett från detta är jag mer än 110% nöjd och det har hittils varit den bästa investering jag gjort.

Man bör dock alltid vara medveten att ett ingrepp i ögat aldrig är 100% riskfritt innan man gör det även om riskerna är minimala idag som jag förstått det.
 
Jag hade planerat, undersökts och bokat tid, men vid operationstillfället hade läkaren upptäkt att min hornhinna hade för liten stigning, vilket innebar att "locket" de skulle skära riskerades att brytas av = ingen operation för min del.

Det var Lasik på St:Eriks som jag tittade på. De rekommenderade en annan metod med införande av en semipermanent lins i ögat. Används främst till gravt synskadade och bra mycket dyrare.. Jag kör med glasögon istället. Linser klarar inte ögonen av..
 
kiko skrev:
Jag opererade min ögon för ca 11 år sedan och har inte haft några problem alls sedan dess. Vågar ej uttala mig om metod på den tiden jämfört med idag då jag ej haft behov å följa med i utveckligen :)
Dock vill jag minnas att det enbart fanns ett alternativ då på St. Göran ögonsjukhus (St. Eriks ?!), stod en laser i en skrubb ungefär :)

Kostade ungefär samma pengar då som nu.

Enda nackdelen jag upplevt är en högre ljuskänslighet i vissa lägen, inget problem dagtid då alltid uppskattat solglasögon men kvällstid kan det ibland märkas tex. vid reflexer.

Bortsett från detta är jag mer än 110% nöjd och det har hittils varit den bästa investering jag gjort.

Man bör dock alltid vara medveten att ett ingrepp i ögat aldrig är 100% riskfritt innan man gör det även om riskerna är minimala idag som jag förstått det.

Instämmer, gjorde min laser operation för 8-10 år sedan och ser som en hök :yoparty
 
Jag har äckligt bra mörkerseende istället men är som sagt lite känsligare för ljus å reflexer. Var det redan innan men operationen har förstärkt det beteendet som det verkar. Strange att det kan bli så olika :va
Skillnad på olika operationsförfaranden?

jesseboy skrev:
Jag har skitkasst mörkerseende efter min operation.
Synen är ganska hyfsad, men jag är inte 100% nöjd.
 
kiko skrev:
Jag har äckligt bra mörkerseende istället men är som sagt lite känsligare för ljus å reflexer. Var det redan innan men operationen har förstärkt det beteendet som det verkar. Strange att det kan bli så olika :va
Skillnad på olika operationsförfaranden?

Jag är även extremt ljuskänslig tyvärr..
Jag kanske lyckades få min besökstid när doktorn hade en dålig dag... :(
 
Opererade jacken för ca 6 år sen. Har inga problem alls. Dock är mörkerseendet rätt så pissigt. I tunnlar och vid mörkerkörning får jag känna mig fram (jo tack jag minns resan från Nynähamn efter Gotland förra året emullo...)
 
Nyheter
Brembo inför nya Hyction‑bromsskivor i WorldSBK 2027

Brembos nya carboceramiska ...

Ducati lanserar Desmo450 EDS

Ducati lanserar Desmo450 ED...

Custom Bike Show 2026

I år var det 52a gången Cus...

Gotland Ring Bike Week ´26 går mot deltagarrekord!

Med en månad kvar är det gl...

Från familjeföretag till modern motorhub – Ljunggrens Motor växlar upp

I motorvärlden finns det ha...

Inga mirakelbatterier ändå?

Rabalder kring Verge: Har s...

Custom Bike Show på lördag!

På Sveriges nationaldag, nu...

Bilder från DGR 2026

Den 17 maj kördes The Disti...

ZXMOTO – nytt mc-märke i Sverige

PRESSMEDDELANDE, Köpenhamn,...

Gotland Ring Bike Week, välbokat trots turbulens i bolaget!

Det är med glädje vi pratar...

Back
Top