Återuppta Kampsport

Alicia

Honeybutt
Gick med
27 Sep 2004
Hoj
Triumph Street Triple -10 -såld
Nu efter ett och ett halvt år tänkte man återuppta kampsportsträningen...
All styrka och smidighet känns som bortblåst, kilona har ökat och soffpotatisen hittade tillbaka.
Nu har jag börjat tröttna på att vara stel och att fettet dallrar.

Men, kan det vara skadligt att sätta igång och träna igen?
Har kört några gånger nu och leder och ben knakar och knäcker så att man tror att dom ska gå av.. :3freak

Kör väldigt lätta pass, cirka 45 min. Kör uppvärmingen plus styrkedel och smidighet plus någon kata sen stretchning.
När jag började träna så körde vi två gånger i veckan, ett tvåtimmarspass och ett tretimmarspass. Sen efter att jag hade kört ett tag fick jag tillgång till våran lokal och tränade runt 5 gånger i veckan istället.

Hur hårt vågar man köra?
För mig är det allt eller inget, kan inte mesträna en gång i veckan för då rinner det ut i sanden.

Sniffar på gammal massageolja som vi använde när vi härdade för att få upp motivationen.
Nu ska fettet bort!!!

Börja sakta å känn vad kroppen orkar, sedan är det bara att öka på dosen allt eftersom...
Är det Karate du tränar eller?

Tränar själv ITF Taekwon-Do, Krav Maga och Kali Sikaran :tummenupp

Nope, Kung Fu, monkeystyle, stilen heter Tai shin Mun.
Svårt att börja lätt..

Rasorblade skrev:
Börja sakta å känn vad kroppen orkar, sedan är det bara att öka på dosen allt eftersom...
Är det Karate du tränar eller?

Tränar själv ITF Taekwon-Do, Krav Maga och Kali Sikaran :tummenupp

Lyssna på din kropp vad den säger att den orkar med o träna. Visst i början kommer den kärva och ha sig, men man känner ju oftast skillnad på skadlig värk och värk som kommer för att man är otränad.

Själv försökte jag mig på en comeback i kampsportens värld nu i höstas men har precis gett upp och är nu tillbaka på gymmet och sjukgymnasten för att träna upp mig trasiga kropp långsamt från grunden.

det funkade inte att börja med kampsporten igen?
tråkigt för dig..
hoppas du blir bra så småningom..

lilltryne skrev:
Lyssna på din kropp vad den säger att den orkar med o träna. Visst i början kommer den kärva och ha sig, men man känner ju oftast skillnad på skadlig värk och värk som kommer för att man är otränad.

Själv försökte jag mig på en comeback i kampsportens värld nu i höstas men har precis gett upp och är nu tillbaka på gymmet och sjukgymnasten för att träna upp mig trasiga kropp långsamt från grunden.

Hej!

Är det just Tai shin Mun du vill träna? Alltså, den kampsporten eller ingen alls?

Jag själv tränar Brasiliansk (Gracie) Jiu Jitsu och av alla andra kampsporter jag tränat är detta den mest överlägset roligaste och mest utvecklande sporten jag vet.

Psst. Kolla på hur Royce Gracie vann de första UFC, sen kollar du på hur sporten ser ut idag!

PS. Som svar på din fråga, kör så hårt du orkar, 3-5 pass i veckan? Säger lederna emot får du ta det lite lugnare å gå till doktorn!

Markus skrev:
Är det svårare att återuppta kampsport än t.ex. orientering?
Beror väl på vilket intresse du har? :kocko :lol

Last edited:
Jag har börjat Med Ju jutsu efter 12 år och det funkar fint!

Alicia skrev:
det funkade inte att börja med kampsporten igen?
Nej det funkade inte :( . Ja gick med odiagnostiserad reumatism i 7-8 år så sakta men säkert så gick kroppen paj. Försöker som sagt nu att träna upp den på rätt mjuka väg så får vi se om jag kan göra ett försök om ett år eller så. Funderar på o börjar på boxning för det jag har mest problem är sparkar.

lilltryne skrev:
Nej det funkade inte :( . Ja gick med odiagnostiserad reumatism i 7-8 år så sakta men säkert så gick kroppen paj. Försöker som sagt nu att träna upp den på rätt mjuka väg så får vi se om jag kan göra ett försök om ett år eller så. Funderar på o börjar på boxning för det jag har mest problem är sparkar.
Att börja boxas tycker jag låter bra. Jag har själv hållt på med det, men ligger just nu på latsidan. Men så kollade jag matchen mellan Laila Ali och Åsa Sandell tidigare ikväll, och tamejfan att jag blev riktigt sugen på att köra igång. Ska nog börja redan på måndag :)

Nitrogen skrev:
Att börja boxas tycker jag låter bra. Jag har själv hållt på med det, men ligger just nu på latsidan. Men så kollade jag matchen mellan Laila Ali och Åsa Sandell tidigare ikväll, och tamejfan att jag blev riktigt sugen på att köra igång. Ska nog börja redan på måndag :)

Vem vann?

abstruse skrev:
Laila Ali, men det var otippat. Helt klart överskattad boxare. Åsa var bättre, men domaren avbröt matchen utan stående räkning. Orättvist. Åsa hade kammat hem det.

Last edited:
UrbanTiger skrev:
Köde Wado Ryu förr om åren sen ett 10 år långt uppehåll.
Blev utmanad av ett flickebarn på jobbet som trodde jag snacka skit så jag rev fram grejjerna och gick på en träning (seniorgrupp).
Hakan i golvet :lol

Efter ett par månader var man själv ledare/tränare i gruppen...
Ett projektjobb på annan ort räddade mig efter ett halvår.
När jag höll på tidigare så hade jag nybörjargrupper och var med på avancerade gruppen paralellt. Åt gången 4 timmar 2-3 ggr per vecka plus idrotten i skolan.

Nu är jag nog för gammal :rofl
Sitter du här och skryter? :3freak

:rolleyes:

Nej det är inte motivationen för sporten som saknas utan orken att göra något...älskar att träna så fort jag kommer igång

General E skrev:
Jantelag!!! :7peta

Alicia, om problemet är motivation så börja med en ny sport som verkar kul!

Just Tai shin Mun går endast att träna där jag bodde förut, finns inte någon annanstans...
Nu tränar jag på egen hand istället...

Jag är inget för det här med å tävla å och sånt.. det spelar mig ingen roll.
Därför passade just den stilen jag körde mig perfekt, går inte att tävla i.

pogo skrev:
Hej!

Är det just Tai shin Mun du vill träna? Alltså, den kampsporten eller ingen alls?

Jag själv tränar Brasiliansk (Gracie) Jiu Jitsu och av alla andra kampsporter jag tränat är detta den mest överlägset roligaste och mest utvecklande sporten jag vet.

Psst. Kolla på hur Royce Gracie vann de första UFC, sen kollar du på hur sporten ser ut idag!

PS. Som svar på din fråga, kör så hårt du orkar, 3-5 pass i veckan? Säger lederna emot får du ta det lite lugnare å gå till doktorn!

Beror väl på vilket intresse du har? :kocko :lol

Nyheter
Yamaha R7-vinnarens rapport: ”Ett riktigt monster på kurviga landsvägar!”

På MC-mässan i vintras anor...

Nisse Hedlund bortgången

Den legendariske motorkonst...

En dag på dragstrippen

Efter att ha varit aktiv so...

Steve McQueens Scott Squirrel till salu

Detta Scott Flying Squirrel...

Dags för Strängnäs Bike Show!

Sista lördagen i augusti är...