Återupplivad hoj

Swedie

Administrator
Personal
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
såld Yamaha R7 -24 =(
Kan lova att när jag lekte jordfräser att jag trodde nu var det kört. Men se här! Hojen är nu ihop och funkar faktiskt :tummenupp

Kan väl lika gärna fråga samtigit, nån som kan tänka sig dra ut "bucklorna" i denna tanken? Isåfall får ni gärna höra av er.

Sen titta även på min bakram, går den att fixa? Det tycker jag det borde med lite våld. Men jag är inte bra på sånt våld som faktiskt fixar saker. Jag brukar bara förstöra mer då. :död Vill inte det... :4skrika

Roadracing är INTE en skönhetstävling för min del... men iaf ska skiten se bra ut från läktarens håll :rofl

Ni skulle se min teknik för att bocka rätt på grenröret. Det var 4.4cm i diameter... ska egentligen vara 6.5cm ungefär. Därmed förstod jag att det var därför som jag kände lite saknad av hästkrafter under race't....

Bifogat

• IMAG0014.JPG
    IMAG0014.JPG
    132.2 KB · Visningar: 397
  • IMAG0009.JPG
    IMAG0009.JPG
    128.6 KB · Visningar: 274
  • IMAG0008.JPG
    IMAG0008.JPG
    94.6 KB · Visningar: 343
  • IMAG0013.JPG
    IMAG0013.JPG
    111.5 KB · Visningar: 431
  • sidan3.jpg
    sidan3.jpg
    136.6 KB · Visningar: 354
Last edited:
Bakramen kan bli knepig att fixa, det är väl alu? Spricker lätt när man knäcker tillbaka. Hade problem som fan med bakramen på min gamla hojj, (och den såg MYCKET bättre ut än din :tungan ).

Fästena är ganska lätta att få raka... du skruvar dit dom ett i taget och bara drar till den blir rak, eller tar dom nedersta/översta samtidigt och drar tillbaka.

Det sneda på själva ramen blir svårare, ta tag i ramen och sätt det sneda mot ex. en kant på något hårt och tryck som fan. Sätt fast i skryvstädet, pressa rakt.

Du ska nog försöka få tag på sån spray som du sprayar på ramen så att du ser var det har blivit sprickor/utmattningar i alu´n. Sen svetsar du extra förstärkningar på dom ställena, annars kommer den bara vrida sej sne igen efter du suttit lite på den.

Nu snackar vi fulmek på HÖG nivå! Bästa är nog att köpa en ny.

Orkar inte läsa igenom efter stavfel, forgive me!

Sicket elände....

Jordfräs!
Har testa själv och hittat en underbar Alu svetsare i Enköping!
Där får man stil på det mesta!
Han svetsade faktiskt idan min polares vevhus på en TZR 250 utan att ta ur motorn ur ramen!!!
350 spänn gick det på! :tummenupp

Så ta med hojen och åk dit!
Intresserad av numret ?

Sänd ett PM och ett bra pris på Stunt hojen! :tungan

Vad hände? Av bakramen att döma så verkar det ha blivit en ganska bra smäll?

Bakramen gick paj när jag lowsidade i regnet på Anderstorp. Hojen gled och när den gick av den bankade banan så blev det ett "skutt" som gjorde att hojen flippade i luften och landade på arslet.

Fina blommor!!!! :)

Din bakram är verkligen sné :skrämd

Hoppas att du visar gammeltackorna vem som egentligen regerar på banan!!! (Enligt rykten är du en riktig räv utan dess like Swedie, fortsätt så :tummenupp)

Känner till en liten enmansfirma som heter "Rofes svets" här i E-tuna. Har för mig att han svetsar aluminium. Håller till på vallby ind omr.
Kanske kan rikta bakramen åt dig.

Hejs!

Borde det inte bli billigare att be en svetsare göra en bakram, eller flera... ? rejsinganpassad bakram alltså, inte som nu original.

RED_LiME skrev:
:skrämd

Vad vill du ha för hojen, eller du säljer inte? :P
Har snart två 02 R1.... en gathoj och en racehoj. Inväntar bara motor, gafflar o diverse annat från USA. Aningen billigare där än här i Sverige....

Har funderat på det där med att bygga en egen bakram, men vet inte riktigt var jag kan hitta rätt material för detta syfte. Vill inte ha stål eller nått hårdare aluminium då detta får en bryteffekt på fästningarna på huvudramen. Så vid nästa krasch kommer alltså hojens huvudram få rätt allvarliga skador. Vill inte det.

Don Quixote fixade väl sin bakram med hjälp av 2 träd och några spännband...
Tror t.o.m. att det finns bilder på det här nånstans!

Swedie skrev:
Har snart två 02 R1.... en gathoj och en racehoj. Inväntar bara motor, gafflar o diverse annat från USA. Aningen billigare där än här i Sverige....

Har funderat på det där med att bygga en egen bakram, men vet inte riktigt var jag kan hitta rätt material för detta syfte. Vill inte ha stål eller nått hårdare aluminium då detta får en bryteffekt på fästningarna på huvudramen. Så vid nästa krasch kommer alltså hojens huvudram få rätt allvarliga skador. Vill inte det.

Bygg ett fäste i hårt aluminium som sitter i ramen och ett hårt stag som sitter fast i kutsen. Dessa länkar du sedan ihop med "mjukt/svagare" aluminium så att du kan kontrollera var brottet blir vid för kraftiga smällar (läs: vurpor)

//storebror

Jidetoft skrev:
Don Quixote fixade väl sin bakram med hjälp av 2 träd och några spännband...
Tror t.o.m. att det finns bilder på det här nånstans!
Titta på bilden igen. ;) Inte så lätt på en så pass fulvriden ram.

Jag använde spett för att vrida tillbaka nuvarande bakram med som endast var vriden litegrann. Funkade finfint!

fireblade skrev:
Bygg ett fäste i hårt aluminium som sitter i ramen och ett hårt stag som sitter fast i kutsen. Dessa länkar du sedan ihop med "mjukt/svagare" aluminium så att du kan kontrollera var brottet blir vid för kraftiga smällar (läs: vurpor)

//storebror
funtar på om inte en förstärkningsram som endast går från hål till hål i huvudramen kan vara något... även borra fler fästhål i huvudramen. Sen utgår man nu med en ram från denna nya hårdare ytterram.

/lillebror

Nyheter
Anpassad service för Ducati Desmo 450 MX

Ducati lanserar serviceinte...

Oro för batteriet

Batteriet oroar mest – men ...

Video: Ducati Hypermotard

Bikes Rikard Ploj åker ner ...

Video: Ducati Hypermotard

Bikes Rikard Ploj åker ner ...

Bike-Dagarna har öppnat!

Vinn en airbagväst från Dai...