Återställa till original eller inte vid försäljning

Nu lite seriös allmänbildning.

Café Racer
Med eller utan halvkåpa. Enkelsits och clip-on styre
Exempel:
View attachment 475158


Tyskröv. Ordet har sitt ursprung här på Sporthoj och syftar på en stil av Streetfighterbygge som är vanlig i Tyskland där man riktar bakdelen på hojen onormalt mycket så skapelsen blir obekväm att se på. Linjerna ser helt enkelt uppfuckade ut.
Det har spekulerats att detta har sin grund i att de gamla tyska regskyltarna var så stora att man var tvungen till denna modifiering för att skylten inte skulle ta i bakdäcket när man kortade av bakdelen.
Tysk Streetfighter. aka. Tyskröv
View attachment 475159
Exempel på gamla tyska regskyltar
View attachment 475161

Sen finns ju vanlig Streetfighter. Det är en sporthoj som modifierats genom att man tagit bort kåporna och monterat ett crosstyre samt gett hojen en attityd (körmässigt och utseendemässigt) att den skall framföras på ett engagerat och nästan aggressivt sätt. Därav namnet streetfighter.
View attachment 475160

Sen finn ju även Nakenhoj. Som inte är en streetfighter även om den är väldigt lika.
Honda Hornet är t.ex. en nakenhoj.
View attachment 475162

Haha ser ju helt sjukt ut ?
Att man inte gillar kaféracer här, har det med utseendet att göra eller är det någon praktisk anledning med?
 
Haha ser ju helt sjukt ut ?
Att man inte gillar kaféracer här, har det med utseendet att göra eller är det någon praktisk anledning med?
Tror Café Racers är ganska gillade här på forumet. Tyskrövar däremot är ganska ogillade av...tja förklarliga estetiska skäl.
 
Pratar vi din 2005a nu?

Isf omfattas den av ett "helfordonsgodkännande" som inte tillåter någon förändring alls - så länge inte den monterade delen har ett uttryckligt godkännande till just din hoj.

Sverige tolkar ännu så länge denna EU-lagstiftning mycket fritt, men exempelvis Tyskland belägger svenska hojar med körförbud eller rent av tar dem i beslag om dom anser att dom avviker från helfordonsgodkännandet på kritiska punkter.

Vilken dag svenska myndigheter väljer att göra ett lappkast i tillämpningen av lagen här hemma är oklart, men det kommer, var så säker.
Rimligen kommer man använda sig av denna möjligheten den dag man på allvar bestämmer sig att börja jaga bort fossilfordon från vägarna.
Då är det åtskilliga fina och fungerande hojar som kommer reduceras till sitt metallvärde hux flux.

Fram till dess gäller följande för din 2005a:


1. Varje tillbehör du monterar bör vara godkänt för just den modellen.

Om inte:

2. Varje förändring du gör på hojen måste kunna gå att återställa till original.
Jag pratar mer i allmänhet, men det är ju bra att känna till vad som gäller för min hoj också. Man får se till att behålla originaldelarna såklart. Vad jag lyckats läsa mig till är att ingen bryr sig på besiktningen så länge man inte gör något väldigt galet eller störande. Som att sätta på nya avgasrör som låter för mycket.
 
Jag pratar mer i allmänhet, men det är ju bra att känna till vad som gäller för min hoj också. Man får se till att behålla originaldelarna såklart. Vad jag lyckats läsa mig till är att ingen bryr sig på besiktningen så länge man inte gör något väldigt galet eller störande. Som att sätta på nya avgasrör som låter för mycket.
Om du tänker byta blinkers på din hoj, så kan det vara bra att känna till vissa regler kring de nya blinkersen som vissa besiktningstekniker kan underkänna din hoj för:

Avståndet mellan blinkersen: 24cm i fram å 18 cm i bak

Inget tonat glas tillåts (kan ha ändrats nu?).
Vid vitt glas måste man ha orange lampa (kan ha ändrats nu?)

Godkänd märkning kollas inte vid vanlig besiktning men vid reg. besiktnining av t,ex
import hoj görs det.

Blinkfrekvens = 10-35 blinkningar på 15 sek vid tomgång/laddningsvarv
 
Nu lite seriös allmänbildning.

Café Racer
Med eller utan halvkåpa. Enkelsits och clip-on styre
Exempel:
View attachment 475158
Fast nu måste jag bli lite besvärligt mot dig. ;)
Det där är ju mer en gammal racer. Ingen framlampa och annat "onödigt". En café racer är från början en hoj som moddats, lättats, trimmats i syfte att gå fortare -> till nästa kafé!
Se här Wikipedias definition

Däremot tror jag - precis som du - att folk inte har något emot cafe racers, tvärtom. Vad man har svårt för i den här svårflörtade gruppen (=SH:s tyckarpanel :) ) är halvlyckade sönderkapningar av gamla fina originalhojar, med tveksamt resultat och dålig funktion. Som dessutom ofta saknar proportioner och estetik. Det kan man gott få klaga på! (y)
 
Haha ser ju helt sjukt ut ?
Att man inte gillar kaféracer här, har det med utseendet att göra eller är det någon praktisk anledning med?
Nä, alltså, folk gillar nog cafe racer i allmänhet här. Men det har blivit väldigt poppis bland folk som inte kan något om hojar att köpa någon billig hoj och försöka "bygga om" den till en caferacer eller scrambler eller bobber, utan att egentligen veta vad de vill eller vad stilen innebär. Slutresultatet brukar vara något som är halvklart med "bara lite eljobb" kvar, som har fått ramgeometri och alla designlinjer totalt saboterade. Och dessutom lyckats kränga på framdäcket fel.
 
Om du tänker byta blinkers på din hoj, så kan det vara bra att känna till vissa regler kring de nya blinkersen som vissa besiktningstekniker kan underkänna din hoj för:

Avståndet mellan blinkersen: 24cm i fram å 18 cm i bak

Inget tonat glas tillåts (kan ha ändrats nu?).
Vid vitt glas måste man ha orange lampa (kan ha ändrats nu?)

Godkänd märkning kollas inte vid vanlig besiktning men vid reg. besiktnining av t,ex
import hoj görs det.

Blinkfrekvens = 10-35 blinkningar på 15 sek vid tomgång/laddningsvarv

Yes, köpte tonade men enligt andra på nätet så släpps dessa igenom vanligtvis. Tror inte de är supermörka, det är om de lyser för svagt på grund av färgen eller inte lyser orange de brukar anmärka.
 
Yes, köpte tonade men enligt andra på nätet så släpps dessa igenom vanligtvis. Tror inte de är supermörka, det är om de lyser för svagt på grund av färgen eller inte lyser orange de brukar anmärka.
Att sätta på blinkers eller lysen med sämre synbarhet än original tyder på bristande förstånd.
Som mc-förare vill man bli sedd och att mottrafikanterna förstår vart du är på väg.
När du blinkar vänster för att köra om framförvarande och den tänker svänga vänster så är det bra att denne ser din blinkers. Det är inte tufft att vara korkad.
Jag är helt för att byta till snyggare grejer på hojen, men det ska inte bli sämre utan bättre.
 
Du är medveten om att jag länkade till den brittiska Wikipedia sidan och markerade detta med RÖD text som du även citerade.....?
:7peta :hihi
Nä. Att du hade gjort en sådan länkning var inte så lätt att inse. Att den röda texten innebar länkning gick mig förbi. Jag har bara jobbat med olika former av nät/webb sedan 1995 så jag har inte hunnit ta till mig sådana grejor. :D

Men min länk var tydligare, så det så! Skönt att du styr upp det här lite! :)
 
Nä. Att du hade gjort en sådan länkning var inte så lätt att inse. Att den röda texten innebar länkning gick mig förbi. Jag har bara jobbat med olika former av nät/webb sedan 1995 så jag har inte hunnit ta till mig sådana grejor. :D

Men min länk var tydligare, så det så! Skönt att du styr upp det här lite! :)
Svarade inte på de andra sakerna för att jag håller med :sneaky:
 
Nä. Att du hade gjort en sådan länkning var inte så lätt att inse. Att den röda texten innebar länkning gick mig förbi. Jag har bara jobbat med olika former av nät/webb sedan 1995 så jag har inte hunnit ta till mig sådana grejor. :D

Men min länk var tydligare, så det så! Skönt att du styr upp det här lite! :)
Jag missade också att den röda texten också var en länk. Webmaster sedan 1997 eller så. Byggde ett eget intranät på jobbet. Bra länkat i alla fall. :)

Inget att tillägga förutom att cafestilen för min del är den som gällde på Donken Sveavägen 77-84. Stilen som, redan från början, syftade till att förbättra hojen så den blev snabbare. Mer effekt, bättre bromsar, lägre vikt, bättre markfrigång, lägre luftmotstånd, borrade skivor, klibbigare däck. Eventuellt kåpa men max halvkåpa.

Sen har vi ju tillbehören som Dresda fyrkantsving, koniska styrlager, K&Ns koniska luftfilter (ja jag vet men fyll på vetja), Öhlinare, stålomspunna bromsslangar, progressiva gaffelfjädrar, styrdämpare (Kawasaki original).
Sänkt sadel eller en Guliari (stavning). Lägre tyngdpunkt, lättare att få ner knät i asfalten, mer stöd för röven när man gasar vid rödljusen.
Några påsar lätthål i olika storlekar är både snyggt och effektivt.
Styrändsvikter är aldrig cafe.

Är Rickmankawan en caferäser? 3/4-kåpa. Fabriks...
TRX850, en modern caferäser ju. Ingen kallar den caferäser. Tänk om den hade kommit redan 1982!
Kawasaki tog fram en 650-glidare som de döpte till caferacer. Oförlåtligt Kawazaki(!) :(

Vad var det facebookmotståndarna sa? Går inte att söka efter inlägg på fejan. Orkar inte scrolla. Forum är grejen.
Nu har vi ännu en tråd där vi definierar vad en caferäser är.

Undrar om ts verkligen inte visste vad en caferäser är. Han har ju motorcykelkompisar som säger att ABS är prio ett på en motorcykel. Dom vet ju grejer. Google vet och kan visa bilder och text.

Edit, radmatningar
 
Jag protesterar definitivt mot att en bild på en racer med startnummer visas i anslutning till en diskussion om caferacers…

Det går att läsa spaltkilometer om caferacerns uppkomst och utveckling, och den har inget med en tävlingsbana att göra…
 
Vad var det facebookmotståndarna sa? Går inte att söka efter inlägg på fejan. Orkar inte scrolla. Forum är grejen.
Nu har vi ännu en tråd där vi definierar vad en caferäser är.
Och den bästa finns här:

Edit: Det finns några till, men jag orkar inte länka flera trådar.
Den var den senaste
 
Och den bästa finns här:

Edit: Det finns några till, men jag orkar inte länka flera trådar.
Den var den senaste
Där har vi ju tydlig definitioner och gränsdragningar. :D


Som musik, Enya - rave eller techno?



PowerCruiser i motljus med caferäserbakstudsar.

BDA154F6-5A52-4B52-8BB1-05D6B683C0EC.jpeg
 
Att sätta på blinkers eller lysen med sämre synbarhet än original tyder på bristande förstånd.
Som mc-förare vill man bli sedd och att mottrafikanterna förstår vart du är på väg.
När du blinkar vänster för att köra om framförvarande och den tänker svänga vänster så är det bra att denne ser din blinkers. Det är inte tufft att vara korkad.
Jag är helt för att byta till snyggare grejer på hojen, men det ska inte bli sämre utan bättre.
Ja, det är förstås något att ta i beaktning. Får se hur jag gör, syns de dåligt så tar jag bort dem eller lägger till på styret eller något.
 
Jag missade också att den röda texten också var en länk. Webmaster sedan 1997 eller så. Byggde ett eget intranät på jobbet. Bra länkat i alla fall. :)

Inget att tillägga förutom att cafestilen för min del är den som gällde på Donken Sveavägen 77-84. Stilen som, redan från början, syftade till att förbättra hojen så den blev snabbare. Mer effekt, bättre bromsar, lägre vikt, bättre markfrigång, lägre luftmotstånd, borrade skivor, klibbigare däck. Eventuellt kåpa men max halvkåpa.

Sen har vi ju tillbehören som Dresda fyrkantsving, koniska styrlager, K&Ns koniska luftfilter (ja jag vet men fyll på vetja), Öhlinare, stålomspunna bromsslangar, progressiva gaffelfjädrar, styrdämpare (Kawasaki original).
Sänkt sadel eller en Guliari (stavning). Lägre tyngdpunkt, lättare att få ner knät i asfalten, mer stöd för röven när man gasar vid rödljusen.
Några påsar lätthål i olika storlekar är både snyggt och effektivt.
Styrändsvikter är aldrig cafe.

Är Rickmankawan en caferäser? 3/4-kåpa. Fabriks...
TRX850, en modern caferäser ju. Ingen kallar den caferäser. Tänk om den hade kommit redan 1982!
Kawasaki tog fram en 650-glidare som de döpte till caferacer. Oförlåtligt Kawazaki(!) :(

Vad var det facebookmotståndarna sa? Går inte att söka efter inlägg på fejan. Orkar inte scrolla. Forum är grejen.
Nu har vi ännu en tråd där vi definierar vad en caferäser är.

Undrar om ts verkligen inte visste vad en caferäser är. Han har ju motorcykelkompisar som säger att ABS är prio ett på en motorcykel. Dom vet ju grejer. Google vet och kan visa bilder och text.

Edit, radmatningar

Nä, jag visste. Jag ville bara höra dig gnälla.
 
Haha ser ju helt sjukt ut ?
Att man inte gillar kaféracer här, har det med utseendet att göra eller är det någon praktisk anledning med?
Kommentaren om att du bör bygga om till caféracer och skita i att dra elen handlar nog mest om att Blocket tidvis fullkomligt svämmar över av gamla halvfärdiga sönderkapade objekt som någon ivrig och ambitiös individ försökt bygga om till just caféracer. Personen har sen tappat intresset och/eller insett att de tagit sig vatten över huvudet, och istället för att färdigställa hojen eller åtminstone reparera det man haft sönder så försöker de istället sälja sitt mer eller mindre trasiga och oftast mindre smakfullt modifierade härke till överpris.

Välkommen till forumet förresten, trist att du fick en brysk början men kudos för att du hänger i! :) Det är mycket internskämt och jargong på detta forum så det kan ta lite tid att komma in i...
 
Jag har i regel byggt tillbaka till original och antingen behållt grejerna till nästa hoj, eller sålt till någon här. Speciellt om man byter in en hoj hos handlare - man får i regel inte en spänn mer betalt för sin hoj i inbyte för att den har helsystem tex. Bättre att sätta på original och sälja det andra vid sidan av.

/snålkewken
 
Nyheter
Indian Motorcycles bryter sig loss

Screenshot Polaris Inc h...

YAMAHA TRACER 7 OCH TRACER 7 GT Y-AMT

Yamahas TRACER 7 och TRACER...

KTM är tillbaka!

Dags för ”Tracking” med fot...

Stark Varg SM – Världens starkaste supermoto!

Det har tisslats och tassla...

ZX Moto gör en Honda-lik retromodell

Screenshot Titta bakåt u...

Nya Ducati Multistrada V4 Rally

Pressrelease från Ducati (B...

MV Agusta bekräftar ny Brutale

MV Agusta har avslöjat en d...

Yamaha rekordsatsar på GGN

När världens största enduro...

Buell 1190 Super Cruiser rullar av linan

Screenshot När Buell för...

Nytt världsrekord:”highchair wheelie” i 204 km/h

Den brittiske stuntföraren ...

Back
Top