Återmontera slavcylinder - axelproblem

Lägger man ner/kraftig vinkel på hojen när man tar av kopplingskåpan så behöver man inte tappa ur oljan. Förvisso lite svårt att meka med slavcylindern men stången kan ju stickas ner från kopplingssidan oxå.

Efter att du demonterat kopplingen på ynka 2 enkla minuter - montera tillbaks slavcylindern först av allt så att tryckstången du trycker in från kopplingssidan landar i slavcylinders "hål".
- Japp, så lär jag gå tillväga om slavcylinderns fjäder funkar som den ska och alltså inte är orsaken till det hela.

Lägger man ner/kraftig vinkel på hojen när man tar av kopplingskåpan så behöver man inte tappa ur oljan. Förvisso lite svårt att meka med slavcylindern men stången kan ju stickas ner från kopplingssidan oxå.
- Ja sant, men jag tänkte passa på att byta olja o filter om jag ändå är där o donar.

El problemo es solved!

Provtryckte kopplingsaxeln hårt mot dess säte i slavcylinderkolven (alltså INTE pressade axeln hårt in mot kopplingskorgen), och den gav ju med sig o flexade in ytterligare de millimetrar som krävdes för att slavcylindern skulle gå hela vägen in.
Tidigare har jag läst på olika forum att man ska vara försiktig med den där axeln, och inte bruka något somhelst våld mot den...men lite maskulint pressvåld gick fint utan några skador på vare sig hojen eller hojåkaren.

Så..för info till alla som sliter sitt hår med samma dilemma - du får ta i en smula för att få det hela på plats. Inte inåt i motorn, men in i slavcylinderns säte. Glöm inte lossa luftningsnippeln först..som jag gjorde.

El Moderatore får gärna komplettera trådrubriken med ordet "löst", för de som kan ha hjälp av den.

En undran dock - när jag startade upp hojen, rusade tomgången direkt upp till 3000 varv och stannade där. (stängde av efter ett par minuter eftersom jag höll på att förgasa mig själv inne i garaget)
Jag vet ju att den normalt sett drar igång så någon halv minut innan den kommer till ro vid behagliga varv, men nu var det ovanligt.

Någon idé om vad det kunde bero på?

Någon idé om vad det kunde bero på?
Ett fel som är trasigt? :näsblod

Börja med det mest uppenbara, gasvajer som hoppat ur sitt säte uppe vid gashandtaget? Glömd vakumplugg på förgasarna? Glömd vakumslang någonstans? Choken hängd? På min B12'a ploppar pluggen för #2 förgasaren bort när jag tar bort/sätter dit tanken.

Ett fel som är trasigt? :näsblod

Börja med det mest uppenbara, gasvajer som hoppat ur sitt säte uppe vid gashandtaget? Glömd vakumplugg på förgasarna? Glömd vakumslang någonstans? Choken hängd? På min B12'a ploppar pluggen för #2 förgasaren bort när jag tar bort/sätter dit tanken.
- Hm..glömd vakuumslang någonstans. Får kolla det imorgon.
(förgasare har jag inga på CBR1000RR:en)

Last edited:
Nyheter
Nordic Sport & Event sammanfattar 2025 års GGN

Pressrelease; Visby, 2025-1...

2026 års YAMAHA XSR900 GP

Yamahas Sport Heritage-seri...

Yamaha firar 70 år med klassiska Supersport-färger

Yamaha Motor firar sitt 70-...

Smarta garageprylar från IVON!

IVON motorcykellyft, 450 ki...

Med ny V-twin och monocoque-ram

Ducati presenterar nya Hype...

Slutstrid i MotoGP

MotoGP-säsongen börjar lida...

CFMOTO V4 SR-RR

CFMOTO presenterade sitt pr...

Honda V3R 900 E-Compressor

Honda V3R 900 E-Compressor ...

Indian Concept Girder – En framtidsvision?

Indian Concept Girder är en...

Yamaha R7 får stor uppgradering!

Yamaha R7 får en nängd uppg...

Back