Återkallelse Honda CBR1000RR 2008

Jahapp, det verkar minsann som även solen har fläckar. Å jag som hade tänkt köpa en fireblade 08 när jag vuxit upp:D
 
Den mest sålda hojen i Sverige är inte det Kawasaki Er6?

Och kollar man sporthojsmaskinerna 5000 mila test i Motorrad så av de 4 stora japs tillverkarna för sporthojar kommer suckan k5/k6 högst upp på listan.

Då jämför jag inte in touringloken och stadsmoppen utan bara racemaskinerna mellan.
1:a är Honda cb stadsmoppen någonting men den körs nog inte lika hårt som en sporthoj så jag tycker inte man kan jämföra dem igentligen.

Hondaägare är som sektfolk totalt hängivna sitt märke och de tror de har alltid rätt i allting.
Själv gillar jag Suzuki men skulle lätt byta om jag tröttna på den eller spy galla om man fick för mycket problem med maskinen.

Jag är inte märkesgalen som en del andra är här.

Popcornsmiley:hihi :hihi

Fireblade 08 är Sveriges mest sålda SPORTHOJ år 08, därmed inte sagt att den är den bästa. Tittar du i ett nyare nummer av motorrad, så ligger R1:an före.
Har du tappat greppet, i annan tråd trodde du att en gammal 400cc från -85 gick som en turbo.:nicka :nicka
 
Fick tillbaka min 08:a i Måndags efter kopplingsbytet.
Var ute och testade den idag och vid 6000 varv började den slira som f-n.:huvet
Hade inga problem innan med kopplingen men då det var garantijobb så fick det bli byte ändå.
Fick höra att det var fler som hade fått samma problem.
Någon annan som har bytt som har fått reda på vad det är för problem.
Nu ska den i på verkstan igen för att montera dit min gamla koppling i avaktan på vad som kan ha gått snett.
Satan vad sne man blir.
 
Last edited:
Fick tillbaka min 08:a i Måndags efter kopplingsbytet.
Var ute och testade den idag och vid 6000 varv började den slira som f-n.:huvet
Hade inga problem innan med kopplingen men då det var garantijobb så fick det bli byte ändå.
Fick höra att det var fler som hade fått samma problem.
Någon annan som har bytt som har fått reda på vad det är för problem.
Nu ska den i på verkstan igen för att montera dit min gamla koppling i avaktan på vad som kan ha gått snett.
Satan vad sne man blir.

Antagligen har dom en bricka "nr 18" för mycket! Skriv ut denna bild och ta med till din verksta, eftersom det är många som haft samma problem och det har varit just att mekanikerna missat att denna bricka sitter kvar inne i del "nr 5" och ändå satt dit en ny plus den som redan sitter där.
 

Bifogat

  • 14MFL801_MFL4E0700A.gif.jpg
    14MFL801_MFL4E0700A.gif.jpg
    121.1 KB · Visningar: 197
Antagligen har dom en bricka "nr 18" för mycket! Skriv ut denna bild och ta med till din verksta, eftersom det är många som haft samma problem och det har varit just att mekanikerna missat att denna bricka sitter kvar inne i del "nr 5" och ändå satt dit en ny plus den som redan sitter där.

Tur att detta forum finns så man kan få hjälp när det behövs.
Var som du sa:tummenupp , en bricka för mycket.
Tackar ödmjukast för hjälpen:Bugar . Nu kan man åka igen.
 
Tur att detta forum finns så man kan få hjälp när det behövs.
Var som du sa:tummenupp , en bricka för mycket.
Tackar ödmjukast för hjälpen:Bugar . Nu kan man åka igen.

Fick min igår och som sagt samma problem. Lite störande men som tur är fick man reda på vad problemet var nu!
Men ni tror inte att något kan ha pajat nu i den nya kopplingen?

Tackar för infon! :tummenupp
 
Tur att detta forum finns så man kan få hjälp när det behövs.
Var som du sa:tummenupp , en bricka för mycket.
Tackar ödmjukast för hjälpen:Bugar . Nu kan man åka igen.

Var så lite så! :)
Kör lugnt! :tummenupp

Fick min igår och som sagt samma problem. Lite störande men som tur är fick man reda på vad problemet var nu!
Men ni tror inte att något kan ha pajat nu i den nya kopplingen?

Tackar för infon! :tummenupp

Du behöver knappast vara orolig för att något pajat, men fortsätter du att köra så sliter du onödigt på lammellerna.
 
Last edited:
Ringde verkstaden nyss. Det var nog inte samma problem tydligen. Ska dit om en stund och ta reda på mer fakta om vad som var fel. Hoppas det inte händer fler där ute.
 
Har dom hällt i ny olja vilket dom troligtvis har så kan det slira. Kanske prova en annan olja till å börja med?
 
Ringde verkstaden nyss. Det var nog inte samma problem tydligen. Ska dit om en stund och ta reda på mer fakta om vad som var fel. Hoppas det inte händer fler där ute.

Jaha, vad drygt. Men du har alltså redan lämna in den och dom har rivit ut kopplingen utan att hitta nått fel? Anledningen varför den där brickan är lätt att missa är att den suger fast riktigt bra och ser ut som att den är del av den delen! :)

Fast du kanske har oturen att det är något annat fel. Berätta gärna vad verkstaden säger!
 
Ja man får ju hoppas att dem inte missade det om det nu skulle vara det felet. Men dem sa i telefonen att det inte var det felet. Dem hade iallafall hittat vad det var på bara någon timme i morse så det verkar inte vara något allvarligt. Hur vet du allt detta om brickan och det förresten?
 
Ja man får ju hoppas att dem inte missade det om det nu skulle vara det felet. Men dem sa i telefonen att det inte var det felet. Dem hade iallafall hittat vad det var på bara någon timme i morse så det verkar inte vara något allvarligt. Hur vet du allt detta om brickan och det förresten?

Skönt att dom hittat felet iaf! Men dom sa bara att dom hittat felet men inte vad det var?

www.1000rr.net där kan man läsa om allt! :tummenupp

En pdf om återkallelsen.
http://www.otdcyclesports.com/upload/file/Honda 2008 CBR10 Recall(1).pdf

EDIT:Verkar som jag missuppfattat det lite nu...Verkar vara lite olika problem folk har haft men det har oftast haft något med brickan att göra, läs nedan:
Now that some online outfits have the 09 parts fiche up I can use it to help clarifiy things for those that need it.

The 08 clutch product update essentially gives you the redesigned clutch parts which are standard on all 09's and later 08's. In the attached photo the redesigned parts are 9, 6, and 5. Those parts are directly substituted with the new parts.

Now the two items whose LOCATION AND DESIGN changes. Part 7 and 8 in the photo are the judder spring and the spring seat for the 2008 clutch old style. In the update redesign and all 09's parts number 7 and 8 are GONE in favour of parts number 22 and 23 which is the judder spring and spring seat but they are redesigned and they are in a new location (other side of the pack). If the update is performed as per the instructions which is to remove and install the whole pack as an assembly this is not an issue because the old stuff comes off and the new stuff all goes on as a set. If you have the old style clutch pack you use 7 and 8, if you have the new style clutch pack (update) you use 22 and 23.

The typo in the instructions is regarding the outermost clutch plate that is the outermost plate in box 6 closest to part 7. That plate must be rotated one spline out of the rest and inserted into the baskets shallow groove. That is nothing new, the original pack is like that too and so is the 600RR and lots of Hondas. The update clutch pack is preassembled in this manner with the othermost plate offset one notch so it should just slide on.

The last thing to mention for those that are interested is when doing the update its important to make sure you don't accidentally remove part 18 from the equation. Every time I've done it part 18 is tightly stuck to the back of part 5 and it would be possible to overlook that because it sits perfectly on the back and sits tight there sealed on by oil. And the new pack slides on and could be assembled without part number 18 in place which would naturally cause issues.
 
Last edited:
Tjena!
Fick hem hojen igår. Verkstadskillen hade öppnat upp och kollat, tagit loss grejerna igen och sedan satt på allt noggrant och spänt allt. Han hittade inget fel, utan den fungerade klockrent efter detta. Han har väl förmodligen missat någon liten del förra gången, nu går den bättre än vad den någonsin gått :yoparty
Skönt och ha henne hemma nu iallafall! :tummenupp
 
Tjena!
Fick hem hojen igår. Verkstadskillen hade öppnat upp och kollat, tagit loss grejerna igen och sedan satt på allt noggrant och spänt allt. Han hittade inget fel, utan den fungerade klockrent efter detta. Han har väl förmodligen missat någon liten del förra gången, nu går den bättre än vad den någonsin gått :yoparty
Skönt och ha henne hemma nu iallafall! :tummenupp

Sånt där blir jag vansinnig på!
Fan, vet de ej vad de sysslar med!?
 
Det viktiga e iallafall att den fungerar som de ska nu. Blir det något framtida problem ska dem få smisk :D
 
Jag har problem med min koppling också. De bytte den och nu slirar den iväg vid 6000rpm. Var inne med den men då ville de inte göra något pga någon mutter som slits om den återanvänds vid nästa montering så de skulle beställa hem en sån först. Vad var det för snack? Jag fick ingen vettig förklaring.
 
Var sitter det körnslaget? jag menar, så att man som köpare vet var man ska leta, (och som säljare vet var man ska slå?)
Idiotsystem.

Är man orolig ringer man sin Honda ÅF och uppger sitt regnr eller chassinummer så slår de det i systemet och kollar om det finns något ogjort.

Honda är iaf ärliga och utför dessa reparationer kostnadsfritt för sina kunder, även utanför garantitiden. Bättre än att sopa under mattan som vissa tillverkare tydligen gör?
 
Fick ett brev från Honda idag om återkallelse för att byta koppling.
Undrar om det kommer något senare om att åtgärda oljeförbrukningen?

Om inte oljeförbrukningen går ner skickar dom kostnadsfritt ut ett set Yamaha-dekaler, då ska det vara så!

(förlåt alla Yamaha-ägare, men visst har ni humor?)
 
Nyheter
Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Back
Top