Återigen: Vad ska jag bjuda på för mat?

Anders

Tidigare Dee_cati
Gick med
8 Mar 2003
Hoj
Säsongsavslutning
På fredag har jag bjudit över syrran och hennes man på käk och film och det är jag som står för matlagandet och planeringen.
Jag trodde inte att det skulle vara några problem men det var fan svårare än vad jag trodde.
Förrätten är klar, det blir en stark fisksoppa och efterrätten är också klar så det är bara varmrätten som kvarstår.
Så vad har ni för tips? Thaimat var jag inne på förut då vi alla gillar det samt brukar åka till Thailand ihop men jag vette fan :va
Mina egna ideér är Lammstek provencale (känns för "krystat" och avancerat), het kycklinggryta (stark mat efterfrågas av syrrans karl) och kycklingspett med vitlökscreme och rosmarinpotatis. De två sista känns så tråkiga då jag har gjort dem några gånger, dock inte bjudit på.
Ni får gärna ge mig "enkla" tips, jag har bättre saker för mig än att stå 3 timmar i köket :gnissla

Alltså, jag är verkligen "your man" i det här fallet. Jag är så jävla grym på att laga mat att jag borde få en Michelin-stjärna på min hemadress. :fakta

Slå upp dirty rice på tasteline till att börja med, sedan köper du lamminner som är fullständigt omöjlig att misslyckas med, alternativt någon annan trevlig bit. Till det gör du något bbq-svängigt, typ turk-yoghurt med vitlök, salt, bbq-sås och kanske sweet chili.

Lycka till.

Ps. Jag bygger upp en samling bilder till min egen kokbok.

Bifogat

• dirty rice.JPG
    dirty rice.JPG
    28.5 KB · Visningar: 179
Blodpudding. Nyttigt, gott och tar bara några minuter att tillaga. Serveras med lingonsylt.

:tummenupp

Kycklingsatay är faktiskt najs. Köp små kycklingfiléer, slipper du skära till själv. Trä dem på spett, marinera dem med färdig sataymarinad. Serveras med jordnötssås (finns lite olika färdiga varianter på denna) och ris.

Va fan ska du på det för om du måste fråga om råd varje gång du ska laga mat? :D

här får du en enkel men jävligt god rätt...

4 kyllingfiléer
1 litet blomkålshuvud
1 gul lök
2 vitlöksklyftor
1 burk krossade tomater
2 tsk spiskummin
1 msk curry
8 dl kycklingbuljong

tärna kyllingen och bryn i en stor stekpanna eller gryta tills de får lite färg, vräk sedan i löken (båda och de ska vara finhackade), spiskummin och curry, rör runt en del och häll sedan på krossade tomater och buljong, låt sedan koka typ så det bara är lite vätska, sedan lägger du i den numera delade blomkålen och vevar runt och låter stå typ 6-7 minuter beroende på hur mjuk du vill ha blomkålen, sedan är det klart, servera med lite solroskärnor och en klick grek/turk-yoghurt!

åt detta igårkväll och det är grymt gott och riktigt enkelt att tillaga, tror ditt middagssällskap kommer gå igång på detta utan tvekan! lycka till! :tummenupp

Bacon-/broccoligryta.
Koka broccolin, bryn baconen. Rör ner creme fraiche och gorgonzola ihop med broccolin, dra i en eller ett par buljongtärningar, lite soya samt nån pepparmix. Alltså svartvitröd pepparblandning. Sen i med bacon. Till detta spaghetti. Funkar med rödvin eller öl.

Alltså, jag är verkligen "your man" i det här fallet. Jag är så jävla grym på att laga mat att jag borde få en Michelin-stjärna på min hemadress. :fakta

Slå upp dirty rice på tasteline till att börja med, sedan köper du lamminner som är fullständigt omöjlig att misslyckas med, alternativt någon annan trevlig bit. Till det gör du något bbq-svängigt, typ turk-yoghurt med vitlök, salt, bbq-sås och kanske sweet chili.

Lycka till.

Lamminnerfilé? Hur ska den stekas? Det såg riktigt smaskigt ut.

Ohhh, fan vad hungrig jag blir då!
Det är svåra val men Markus rätt ligger på topp men mest för att jag själv älskar lamm samt att kyckling är ju vanlig vardagsmat.
Jag ska rådfråga med tjejen vad hon tycker passar bäst, men kommer ni på några fler så upp med dem!
Satay är jäkligt gott men det har de bjudit på har jag för mig och då känns det lite tråkigt.
Bacon/broccoli låter helt ok förutom just baconet :D
Mizou´s kan funka, det är ju jävligt enkelt då det lagar sig själv iaf.
Men som sagt, jag är osäker på om man ska köra på kyckling.

Rekommenderat sidotugg är inbakad brie.

Ta en hel brie (ca 20cm i diameter), smeta på ett lager med aprikosmarmelad uppepå och baka in kalaset i smördeg. Bakas sedan i ugnen i 15-20 minuter så att osten blir genomvarm och lite mjukare. Perfekt till välkomstdrinken. :tummenupp

Ps. Smördeg köper man färdig på ICA... :)

Plankstek av fläskfilé, spritsa potatismos runt plankan.
Lägg dit baconlindad sparris och in i ugnen, servera med b-sås.
Busenkelt och skitgott o inte alls dyrt :tummenupp

Ohhh, fan vad hungrig jag blir då!
Det är svåra val men Markus rätt ligger på topp men mest för att jag själv älskar lamm samt att kyckling är ju vanlig vardagsmat.
Jag ska rådfråga med tjejen vad hon tycker passar bäst, men kommer ni på några fler så upp med dem!
Satay är jäkligt gott men det har de bjudit på har jag för mig och då känns det lite tråkigt.
Bacon/broccoli låter helt ok förutom just baconet :D
Mizou´s kan funka, det är ju jävligt enkelt då det lagar sig själv iaf.
Men som sagt, jag är osäker på om man ska köra på kyckling.

Men vafan din velpelle, kör på Marcus bidrag och funkar det inte kan du alltid klaga här sen :D

Tycker lamm såg gott ut, om nu bara marcus kan berätta hur man steker det så blir jag glad (flickvännen med om hon skärper till sej)

Men vafan din velpelle, kör på Marcus bidrag och funkar det inte kan du alltid klaga här sen :D

Tycker lamm såg gott ut, om nu bara marcus kan berätta hur man steker det så blir jag glad (flickvännen med om hon skärper till sej)

Jo, det får väl bli så om inte tjejen har något emot det då hon inte gillar lamm i vanliga fall. Men jag funderar på att byta ut riset mot nån form av potatis, möjligtvis en sån där potatisrulle med massa grejjer i? Men vad fasen heter det nu igen?

Rödspätta i brödrost med pulvermos som du tillagar direkt från varmvattenkranen.

Smakar inget vidare med du slipper garanterat kocka dom närmsta åren.

Lycka till.

Detdär ser gott ut!

Bacon-/broccoligryta.
Koka broccolin, bryn baconen. Rör ner creme fraiche och gorgonzola ihop med broccolin, dra i en eller ett par buljongtärningar, lite soya samt nån pepparmix. Alltså svartvitröd pepparblandning. Sen i med bacon. Till detta spaghetti. Funkar med rödvin eller öl.

Är du knäpp eller? Bacon en långfredag?

Plankstek av fläskfilé, spritsa potatismos runt plankan.
Lägg dit baconlindad sparris och in i ugnen, servera med b-sås.
Busenkelt och skitgott o inte alls dyrt :tummenupp

Du också? Fläskfilé OCH bacon. :mad:

Edit: Märks det att jag bara käkat vegetariskt och fisk i över en vecka? :näsblod

Last edited:

Edit: Märks det att jag bara käkat vegetariskt och fisk i över en vecka? :näsblod

Baconlindad fläskfilé är faktiskt riktigt gott, även baconlindad kyckling. Men som sagt, inte en fredag kanske...

Är du knäpp eller? Bacon en långfredag?

Va fan ska man äta då?? :mad:
Ska man käka kinderägg bara för att det är långfredag.
Spelar ingen roll vilken jävla fredag det är, fläskfilé går alltid ner. Även med baconlindad sparris.

Nä tugga din jävla morötter du medans vi andra njuter av god mat.

*/ ?>
Nyheter
Vinn en batteriladdare från CTEK

I samarbete med CTEK har vi...

Video: KTM 1390 Super Adventure S EVO!

Super Adventure och Teide ...

Bokningar pågår till Gotland Ring Bike Week!

Boka sommarens härligaste b...

Gotland Ring GPE Circuit i konkurs, verksamheten räddad!

Bolaget bakom den dagliga d...

Besöksstorm till MC-mässan på Elmia

Den svenska mc-mässan har v...

MC-mässan startar idag

Med start idag, den 23 janu...

Fullt drag på mc-mässan i Jönköping!

Bikes monter full till bred...

Nya Indian Chief Vintage

I kölvattnet av att ha spar...

MotoGP 2026: kalender och förare

MotoGP-kalendern och förarn...

Benavides till dramatisk Dakar-seger