Återigen: Vad ska jag bjuda på för mat?

Eftersom du ska ha fisksoppa blir det ju lite mycket med fisk till huvudrätt också. Att laga mat i ugnen är klart underskattat så då kör vi två grymma recept för ugnen. Lycka till. :)

Ska du köra lamm är följande recept sjukt gott. Det tar en stund men är grymt smakrikt och köttet blir oerhört mört.

4 personer.
4 rejäla lammbitar med benen, kommer inte ihåg vad de heter men kallas shanks på engelska.
1 tsk korianderfrö
1 liten torkad chili
färsk rosmarin
1 tsk torkad mejram eller oregano
1 vitlöksklyfta
1 morot
2 lökar, röd eller charlotten
4 selleristjälkar
6 ansjovisfileér
2 burkar tomater, finaste kvalité hela
färsk mejram, mjöl, olivolja, balsamvinäger och vitt vin.

Krossa chili, korianderfrön, färsk rosmarin och torkad mejram i en mortel.

Gnugga in köttet med havssalt, svartpeppar och kryddblandningen. Få in det i köttet ordentligt. Det kan dra en stund om man vill. Badda med mjöl, inte för tjock.

Värm en tjockbottnad gryta, gjutjärn.
Häll i olivolja och fräs köttet på alla sidor. Ska inte genomsteka utan abar få färg.
Ta bort köttet.
Sänk temperatiren och ha i vitlök, den finhackade moroten, finhackad selleri, lök och lite salt. Mjuka upp dem i oljan. Tillsätt ca 2 matskedar balsamvinäger och reducera till en sirap.
Häll i 1,5 dl vitt vin och sjud i ca två-tre minuter.
Lägg i ansjovis och de fina hela tomaterna.

Lägg i lammköttet och placera i ugnen, under lock.
ca 180grader i 1,5 h. Ta av locket och ha det ytterligare 0,5 h.
Se till att ta bort fett emellanåt.
Smaka av såsen med salt och peppar.
Tillsätt rejält med färsk hackad mejram.

Servera med mandelpotatispuré, polenta eller ris. Ett mustigt rött vin passar utmärkt till.

Tar tid men är som sagt väldigt gott, ni kan ju äta förrätten under tiden det är i ugnen tex.

--------------------------
Ska man göra kyckling till middag är helrostad kyckling mycket godare än torra filéer. Verkar vara mer pyssel än det är men det är ju en del av tjusningen och det blri mycket saftigare än bara filéer.

Köp en färsk hel kyckling på ca 1,4 kg.
Rejält med färska kryddor, basilika, persilja, mejram. Blanda gärna.
4 matskedar olivolja
1 citron
2 stjälkar försk rosmarin
4 lagerblad
salt och färsk svartpeppar.

Värm ugnen och ett ugnsfast fat med höga kanter till 225 grader.
Tricket är att fylla kycklingen både inuti och mellan skinnet och filéerna.
Tvätta kycklingen npga och torka med papper.
Ta tag i skinnet över bröstfiléerna och drag försiktig uppåt ta andra handen och separarera skinnet från köttet så att du kan fylla med färska örter mellan skinn och filéerna.
Gnugga in salt på filéerna och inne i kycklingen , addera olivolja.
Hacka kryddorna, man kan nästan inte ta för mycket och placera mellan skinn och filéerna. Se till att skinnet inte blir för uttöjt så att själva filéerna syns för då blir de torra.
Skiva citronen och fyll innuti kycklingen med salt, peppar, citroner samt lagerblad och de två rosmarinstjälkarna.
Bind ihop benen så att kycklingen inte öppnar sig i ugnen.
Man kan snitta låren och gnugga in salt, peppar och kryddor om man vill.
Gnugga in olivolja, generöst med salt och peppar över hela kycklingen.
Ta ut fatet och lägg i lite olja. Lägg kycklingen med bröstfiléerna neråt och in i ugnen i fem till tio minuter för att bryna skinnet.
Vänd på kycklingen och kör den i ca 1 h.

Om du vill kan du köra potatis och rotfruktsklyftor i samma panna som kycklingen.
:)

Jag måste tacka för alla bra recept, alla är numera inklistrade i ett word-dokument förutom Markus som jag inte hittade :(
Dessvärre så har det blivit lite knas på hemmafronten så tiden är knapp och jag kör ett recept jag kan för då vet jag att jag hinner med. Det blir Beef Bourguignon med potatisstomp eller dylikt.
Knaset på hemmafronten är att vi hämtade nya kattungen igår och att jag har sovit väldigt lite och den kommer kräva uppmärksamhet hela dagen också. Dålig tajming helt enkelt, iaf när man ska laga mat, städa och handla och allt medans tjejen är på jobbet och har det "lugnt" :D

Är du knäpp eller? Bacon en långfredag?

Du också? Fläskfilé OCH bacon. :mad:
:D :D

Jaa, katoliker och fundamentalister i olika former har ju lätt för att bli upprörda av andras uppfattningar. :rolleyes:
Är övertygad om att en sund kosthållning får dig på bättre humör!:tummenupp
Byt baconen mot lamm/kyckling/aubergine eller nåt. Har inte provat själv men det är lite det som är tjusningen. Det BORDE funka!

Jag kommer att köpa första exemplaret..vad det än kostar:yoparty

Nänä, det är mitt ex. Inbundet och signerat, du får ta No2!

Förresten, om någon har receptet på såna där bananpannkakor man käkar i thailand så får ni gärna säga till! Tänkte göra det till efterrätt ihop med lite hallon-cheesecake.

Lamminnerfilé? Hur ska den stekas? Det såg riktigt smaskigt ut.

Som allt annat kött, ganska lite. :)
Nej men den ska putsas lite för de har mycket hinnor på sig och sedan drar jag på dem på fullt gjutjärn i 1½ min på var sida kanske och sedan på lågvärme i någon minut till.
Kryddning kan vara vad som helst, salt, peppar, timjan t.ex. Annars är blackened min favorit, kolla tasteline!

Förresten, om någon har receptet på såna där bananpannkakor man käkar i thailand så får ni gärna säga till! Tänkte göra det till efterrätt ihop med lite hallon-cheesecake.

Jag har inte det receptet, men jag skulle chansa på vanlig pannkakssmet fast med mindre mjölk. Det är ju en deg som de lagar pannkakan på.

Men, du hinner inte pröva idag så du gör som jag testat:
Vanlig pannkakssmet
Stek som vanligtm en bara ena sidan, slå av värmen till låg och i med frukt/banan/whatever i mitten på pannkakan och linda ihop den till ett knyte. "Gjut" igen den med mer pannkakssmet och vänd på den om du är snitsig, kör tandpetare om du inte är snitsig. Lycka till.

Last edited:
Som allt annat kött, ganska lite. :)
Nej men den ska putsas lite för de har mycket hinnor på sig och sedan drar jag på dem på fullt gjutjärn i 1½ min på var sida kanske och sedan på lågvärme i någon minut till.
Kryddning kan vara vad som helst, salt, peppar, timjan t.ex. Annars är blackened min favorit, kolla tasteline!

Perfekt! Måste testas!

:D :D

Jaa, katoliker och fundamentalister i olika former har ju lätt för att bli upprörda av andras uppfattningar. :rolleyes:
Är övertygad om att en sund kosthållning får dig på bättre humör!:tummenupp
Byt baconen mot lamm/kyckling/aubergine eller nåt. Har inte provat själv men det är lite det som är tjusningen. Det BORDE funka!

Låter gott, bjuder du mig på det eller? Jag är varken katolik eller fundamentalist, så det går att ha mig som middagssällskap.

*/ ?>
Nyheter
Vinn en batteriladdare från CTEK

I samarbete med CTEK har vi...

Video: KTM 1390 Super Adventure S EVO!

Super Adventure och Teide ...

Bokningar pågår till Gotland Ring Bike Week!

Boka sommarens härligaste b...

Gotland Ring GPE Circuit i konkurs, verksamheten räddad!

Bolaget bakom den dagliga d...

Besöksstorm till MC-mässan på Elmia

Den svenska mc-mässan har v...

MC-mässan startar idag

Med start idag, den 23 janu...

Fullt drag på mc-mässan i Jönköping!

Bikes monter full till bred...

Nya Indian Chief Vintage

I kölvattnet av att ha spar...

MotoGP 2026: kalender och förare

MotoGP-kalendern och förarn...

Benavides till dramatisk Dakar-seger