Åt vilket håll svänger du?

nicke30

Ny medlem
Gick med
6 Mar 2005
Hoj
BMW K1300S
Jag läste i tråden om Myter där en del pratade om styret.

Har ni tänkt på åt vilket håll MC:n svänger när ni bryter styret åt höger?

Jag förutsetter att man gör snabbare än "styrfart"

Jo man svänger åt Vänster.... Känns rätt fel när man tänker på det förstagången...

Vad beror det på då?
Jo vrider man styret åt höger, kommer MC:n att lutas åt vänster och så svänger man åt vänster...

Ah, jag sökte faktiskt en del utan att hitta nått....

Man måste ju vara världens kassaste på att söka i Forum.. :huvet

Motstyningsdiskussioinen dör visst aldrig ut... :tungan

Grundregeln är att hojen mer eller mindre ska föjla vägens krökning. Klarar man av det så han man kommit en bit på vägen (hoho).

Jag svänger lite åt båda hållen beroende på humör o sällskap. Närå, jag är är strejt. Jag lovar... :whip

nicke30 skrev:
Vad beror det på då?
Jo vrider man styret åt höger, kommer MC:n att lutas åt vänster och så svänger man åt vänster...

sondär är Lurigt.. :3freak .. så de smartaste tipset ja kan ge är att.. svänga inte alls. då slipper du de konstiga me att hojjen svänga åt fel holl :rofl

Motstyrning är självklart!
Jag upptäckte det långt innan jag ens hade kört moped.

Nej, motstyrning använder jag bara om det är trixigt. Annars svänger jag som vanligt.

Dez skrev:
Motstyrning är självklart!
Jag upptäckte det långt innan jag ens hade kört moped.

Jag håller helt och hållet med jag förstår faktiskt inte vad det är som är så speciellet med "motstyrning"?

eV1Te skrev:
Jag håller helt och hållet med jag förstår faktiskt inte vad det är som är så speciellet med "motstyrning"?

Det har ju behandlats en hel del här på forumet, minst sagt, men jag skulle vilja säga att just på en sporthoj i höga farter kan man styra snabbare och lättare om man medvetet använder motstyrning. Det handlar om hur man initierar svängen. Hur man än gör det så kommer det man gör att resultera i en motstyrning, men för att svänga effektivt är det bäst att ge sig på styret direkt. Som nån skrev i en annan tråd så är det motstyrning som gör att hojen svänger även om man inte håller i styret utan bara lutar sig, men det är ju ett mycket långsam sätt att svänga på.

Det står i körkortsboken.

Tjejen håller på att ta flänglappen för båge.
Och det beskrivs i körkortsboken att alla använder motstyring medvetet eller omedvetet. Och att det är bra för manöveregenskaperna om man lär sig behärska tekniken medvetet.

Tydligen ett sisophys-arbete att övertyga folk om motstyrning.
J-a tur för olycksstatistiken att man inte behöver fatta hur det funkar för att köra...
Å andra sidan så skulle debatten i annat fall självdö med tvivlarna. :D
/u

Last edited:
Nyheter
Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...