Åsikter om ZX10R 04a

Bj.O.rn skrev:
Ta exemplet med jetmotorn, den är ju ingen mekaniskt kompressor, det handlar istället om dynamik.. ingen relativ hastighet mellan skovelsystem och luft, ingen kompression... Samma sak händer grovt förenklat ett luffarturbosystem, men på en helt annan skala. Det handlar om att ta tillvara luftens tröghet.. Luft har en massa å därför är vi tillbaka till gubben Newton, klutigare än dom flesta..

/B

Nja. Nu är du ute ock cyklar. Kompressionen i en jetmotor blir när luften trycks bakåt av skovelhjulen genom den koniskadelen. Volymen minskar och en tryckökning uppstår (sk. kompression). I följande länk ser den intresserade hur en jetmotor funkar. Jetmotor

TbA skrev:
Nja. Nu är du ute ock cyklar. Kompressionen i en jetmotor blir när luften trycks bakåt av skovelhjulen genom den koniskadelen. Volymen minskar och en tryckökning uppstår (sk. kompression). I följande länk ser den intresserade hur en jetmotor funkar. Jetmotor

Nej, jag cyklar inte, sitter still här..

skovelbladen är vad som primärt skapar tryckökningen, rättare sagt deras relativa hastighet gentemot luftmassan..

/B

Ska äntligen få prova zx10:an.. På måndag, efter de kommer ja me min åsikt.. Vet iofs redan nu va ja kommer tycke om hojen :banana

Bj.O.rn skrev:
Nej, jag cyklar inte, sitter still här..

skovelbladen är vad som primärt skapar tryckökningen, rättare sagt deras relativa hastighet gentemot luftmassan..

/B

Det är volymminskningen som gör att kompression kan förekomma. Skovelbladen "matar/föser" in luften (sköter flödet).

*edit* Har varit ute i solen idag "semester" är därför mer susig än vanligt.

Allmänna gaslagen säger att P = nRT/V vilket i korthet innebär att trycket inte kan ändras om inte Volymen (V), substansmägnden (n) eller temperaturen (T) ändras. R är en konstant.

*edit 2* fortsätter här: Trycksatt luftburk

Last edited:
TbA skrev:
Det är volymminskningen som gör att kompression kan förekomma. Skovelbladen "matar/föser" in luften (sköter flödet).

Allmänna gaslagen säger att P = nRT/V vilket i korthet innebär att trycket inte kan ändras om inte Volymen (V), substansmägnden (n) eller temperaturen (T) ändras. R är en konstant.

Visst är det kul att frossa i fysikaliska fenomen :tummenupp

Så du menar att mc-tillverkarna har fel ang trycksatt luftburk???
Varför tar du inte anställning hos dem och förklarar för dem att trycksatt luftburk är bara en bluff.

TbA skrev:

TbA skrev:

Allmäna gaslagen har inte mycket med det här att göra...faktist

/B

Ni skulle ju starta en egen tråd som handlar om luft å tryck. Trodde denna tråden handlade om vad man tycker om Kawasaki ZX10R ??? :va

Jag har kört 800 mil med min å har fått lite problem med den , mekanikerna jobbar för fullt för att lokalisera felet. Annars är det en jävulsk maskin :yoparty

Tjing !! :tummenupp

Kawapeter skrev:
Ni skulle ju starta en egen tråd som handlar om luft å tryck. Trodde denna tråden handlade om vad man tycker om Kawasaki ZX10R ??? :va

Jag har kört 800 mil med min å har fått lite problem med den , mekanikerna jobbar för fullt för att lokalisera felet. Annars är det en jävulsk maskin :yoparty

Tjing !! :tummenupp

Vad är det för fel/symptom :confused:

bebbe skrev:
Vad är det för fel/symptom :confused:

Ojämn gång på låga växlar , jag tror att det är insprutningen, missljud i motorn , troligen generatorn, men inget är fastställt ännu. Får förhoppningsvis mer info i morgon!!

Kawapeter skrev:
Ojämn gång på låga växlar , jag tror att det är insprutningen, missljud i motorn , troligen generatorn, men inget är fastställt ännu. Får förhoppningsvis mer info i morgon!!

Kan vara intressant info att få :)

Kawapeter skrev:

Generatorn är ju en känd barnsjukdom, Kim Rääs Jensen som kör ZX10R i Superbike har redan slitit ut ett mindre lager med generatorer, ganska troligt att det är den då ja....

bebbe skrev:
Kan vara intressant info att få :)

Japp, har en kompis som kör superbike med 10:an , han har bytt ut en del delar i motorn som han fått av Kawasaki. Han skall byta dessa delar på min oxå , så får vi se om det hjälper. :confused:
Börjar bli riktigt sugen på att ut å köra igen :tungan

Chris Ash skrev:
Generatorn är ju en känd barnsjukdom, Kim Rääs Jensen som kör ZX10R i Superbike har redan slitit ut ett mindre lager med generatorer, ganska troligt att det är den då ja....

Pier Dahl kör oxå superbike med 10:an , oxå bytte generatorn!!

Kawapeter skrev:
Pier Dahl kör oxå superbike med 10:an , oxå bytte generatorn!!

Finns det ingen lösning på problemet nu då? Som en generator med bättre lager eller liknande :confused:

bebbe skrev:
Finns det ingen lösning på problemet nu då? Som en generator med bättre lager eller liknande :confused:

Jag tror Kawasaki har tagit fram nya delar , men är inte 100 % säker. Få se i morgon om dom kan ge mig nått bra svar om detta. :rolleyes:

Tjing!

800 mil denna regniga sommar?? Tok!

Skönt med garanti kan man tänka ;)

Don Quixote skrev:
800 mil denna regniga sommar?? Tok!

Skönt med garanti kan man tänka ;)

Har man en hoj som 10:an blir det gärna massa mil. Svårt att låta bli den :)
Brukar köra mellan 1500-2000 mil per säsong :tummenupp

Japp, garanti är bra :D :tummenupp :banana

Tjing!!

Vad är det för delar som strular mekaniska eller elektriska?

Kawapeter skrev:
Japp, har en kompis som kör superbike med 10:an , han har bytt ut en del delar i motorn som han fått av Kawasaki. Han skall byta dessa delar på min oxå , så får vi se om det hjälper. :confused:
Börjar bli riktigt sugen på att ut å köra igen :tungan

Nyheter
Stabilt läge på Gotland Ring!

Den trista dispyten om ägan...

Anpassad service för Ducati Desmo 450 MX

Ducati lanserar serviceinte...

Oro för batteriet

Batteriet oroar mest – men ...

Video: Ducati Hypermotard

Bikes Rikard Ploj åker ner ...

Video: Ducati Hypermotard

Bikes Rikard Ploj åker ner ...