TbA skrev:Så man kan få övertryck i en luftburk fast inte på det vis som många kanske tror.
Det som händer på bilden jag laddade upp finns alltså inte? är det photoshop?
/B
Last edited:
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Note: This feature may not be available in some browsers.
TbA skrev:Så man kan få övertryck i en luftburk fast inte på det vis som många kanske tror.
Chris Ash skrev:Fullgaskörning upp till 225 på en 250 racer så byggs ett övertryck på ca 15 millibar upp, har du inte läst loggen?
TbA skrev:Har läst loggen och ser ett "lufttrycksvärde" på 101,5 ???
Vad var lufttrycket vid mätningen ? Det är av betydelse pga att lufttrycket variera med bl.a höjd över havet. ??
Chris Ash skrev:101.5???? 1049 mbar ser jag......som du säkert vet är det jävligt högt för att vara ett omgivande lufttryck...
Det har ingen betydelse eftersom du ser hur kurvan ser ut, det teoretiska övertrycket ökar ju med kvadraten på hastigheten, tyvärr har jag ingen logg från ett jaktplan men du hade fått svårt att snacka bort de övertrycken...
TbA skrev:Ett jaktplan har en jetmotor som komprimerar luften. Dvs skapar övertryck i slutna kammare. Där sker övertryck. Inuti en förbränningsmotor komprimeraras förbränningsluften av en kolv mot stängda ventiler, där förekommer övertryck. Övertryck kan inte existera i ett öppet system.
Däremot kan övertryck förekomma om man med hastighetens hjälp kan trycka in mer luft i en luftburk än vad motorn klarar av att svälja. Sker tex vid gasavslag i fart.
TbA skrev:Ett jaktplan har en jetmotor som komprimerar luften. Dvs skapar övertryck i slutna kammare. Där sker övertryck. Inuti en förbränningsmotor komprimeraras förbränningsluften av en kolv mot stängda ventiler, där förekommer övertryck. Övertryck kan inte existera i ett öppet system.
Däremot kan övertryck förekomma om man med hastighetens hjälp kan trycka in mer luft i en luftburk än vad motorn klarar av att svälja. Sker tex vid gasavslag i fart.
TbA skrev:Övertryck kan inte existera i ett öppet system.
Bj.O.rn skrev:Lufttrycket vid stillastående hoj (och motor) på min log är 99,7 kpa, jag visar det uppzoomat här då det hamnar i kanten på loggen och annars svårt att se, lagt till varvtalsloggen längst ner så du ser att motorn är stoppad..
Så, ämnet dött! Fast det är säkert photoshoppat alltihopa... :kocko
/B

#Olsson# skrev:Det här systemet är väl hyfsatt öppet, eller?
TbA skrev:
TbA skrev:Med Bj.O.rn båda logger får man 102 - 99.7 = 2,3 kPa övertryck
Om denna mätning är utfört på rätt sätt så har det varit ett övertryck på 2.3 kPa i luftburken. Detta har då skett genom att fartvinden pressar in mer luft än vad motorn klarat av att "svälja". Fartvinden blir då "kompressorn" som skiljer luftburkens volym och tryck med omgivningen. Dvs luftburken har blivit ett slutetkärl.
Bj.O.rn har då mätt upp ett litet, men ändock övertryck i sin luftburk.
Detta är slutsatsen man kan dra efter dessa uppgifter. Hur exakta och verifierade uppgifterna är går jag inte in på. Dock ser alla att det inte är något enormt "övertryck" man är ute efter med luffarturbo utan det är den stora volymökningen av tilluft man är ute efter.
Den som kan sin Fysik vet att naturlagarna är svåra att lura ty Övertryck kan inte förekomma i ett öppet system
Bj.O.rn skrev:Ingen som påstått att enorma tryckökningar kan uppnås.. Slutet eller öppet system, kalla det precis vad du vill. övertrycket bildas med en väl utförd luffarturbo oavsett vad du säger..
/B

TbA skrev:Anledningen att jag "la mig" i denna tråd var att belysa vad Fysiken säger om tryck och tryckdifferanser. Det var många olika funderingar och synsätt på detta. Ville bara hjälpa till att reda ut det.
Om du sedan hänvisar till ofullständiga eller felaktiga uppgifter får du räkna med att bli ifrågasatt.![]()
Bj.O.rn skrev:felaktiga uppgifter? har jag lämnat det?
Efter att arbetat inom forskarvärden vet jag att det gäller att ha koll på testmetoderna. Att använda statistiskt säkra mätmetoder. Använda kalibrerad utrustning, mm, mm. Jag säger inte att du lämnat felaktiga uppgifter bara ofullständiga.TbA skrev:...ofullständiga eller felaktiga uppgifter...
Bj.O.rn skrev:Angående fysikens lagar så motsäger du dig själv i vissa avseenden...![]()
). Mewn som sagt, det är små marginaler mellan tillverkarna och pressen är som vanligt bra på att överdriva.bebbe skrev:Har tyvärr aldrig kört den. Men i många utländska tidningar har jag läst att den är alltför extrem. Någon skrev någonting i stil med det här " Using a ZX10 on the road is like killing a mosquito with a handgranade". Tycker att det talar ganska mycket för hurdan den är. Men vill man vara värst så.... (inget som sägs om ifall man är snabbast dock). Jag hade nog kunnat tänka mig en, skall se om jag kan få till en provkörning någonstans
![]()
Silwer skrev:Mewn som sagt, det är små marginaler mellan tillverkarna och pressen är som vanligt bra på att överdriva.
Jag har en test där de kör zx10r mot R1an 0-270 knut och zx10an var då en (1) meter före r1an.
Visst det kan bero på exemplar och så vidare, men där ser man vad det handlar om.
Du har rätt, men en skillnad kan ju vara att 98 stod R1 helt ensam i sin klass egentligen, nu är ju de väldigt jämnstarka.Chris Ash skrev:Så hette det om R1 också 1998, att folk aldrig lär sig att pressen gärna snackar skit för att sälja tidningar.
|
|
Stabilt läge på Gotland Ring!
Den trista dispyten om ägan... |
|
|
Anpassad service för Ducati Desmo 450 MX
Ducati lanserar serviceinte... |
|
|
Oro för batteriet
Batteriet oroar mest – men ... |