Åsikter om ZX10R 04a

Underbar hoj att köra!
Kvaliten har jag inget att klaga på. Dock var det en som lyckades bryta fotpinnen i ett nerlägg, men tar man bort den extra pluggen så slipper man det. Sen märker man även att att den har slirkoppling, men det är endast positivt. Insprutningen är inte lika mjuk som på R1:an är nog det jag skulle klaga på om man nu måste klaga.....

Skitrolig att köra men jag skulle inte kunna leva med den. Motorkaraktären gör att man bara vill vrida på mer och mer, mycket svårt att "lufsa" med den vilket innebär att körkortet sitter väldigt löst. Dom inledande testerna snackade mycket om att växellådan var väldigt hårdväxlad men det är inget som jag upplever, däremot så går den "hårt" på mellanregistret, dvs vibrerar ganska mycket.
Sen är fjädrarna alldeles för hårda för dämpningen, på vanlig svensk väg så hoppar den omkring vilket gör den onödigt fladdrig, styrdämpare är ett måste. Annars enda nackdelen för min del är att jag är ganska stor, 10:an ser ut som en 400 när jag sitter på den. Jag valde Hondan för den passar mej bättre...men 10:an är väldigt rolig att köra :)

Jag har inte upplevt några som helst problem, vilket jag inte heller tycker an bör göra hos en hoj för 133,000:-

Sitter just nu utanför Bike Trollhättan och väntar på att 100milaservicen skall bli klar med ca 130 mil på mätaren å den har gått helt felfritt.

Jag har aldrig heller kört något så här vilt som 10an.

Den som åtminstone inte provkör den missar en livsändrande upplevelse.

/Mike

Superbike Roger skrev:
Undrar vilka åsikter ni har som kör en ZX10R om kvalite´ på hojen.
Har det varit många barnsjukdommar på ZX10R?

Det kommer förmodligen värre hojar om några år.

zx10an gissar jag kommer bli putsad mot att bli snällare, det brukar bli så med de som är hetsigast.

I Bike´s test för några nummer sedan valde alla testförare ZX-10R före de andra sporthojarna..... men om du kan hålla dig så sägs det att GSX-R 1000 -05 ska bli något i hästväg !

Har bara provkört ZX-10R hos handlare o har inte så mycket erfarenhet av hojen.... men den lilla tur jag tog var underbar :)

Webspy skrev:
I Bike´s test för några nummer sedan valde alla testförare ZX-10R före de andra sporthojarna..... men om du kan hålla dig så sägs det att GSX-R 1000 -05 ska bli något i hästväg !

Har bara provkört ZX-10R hos handlare o har inte så mycket erfarenhet av hojen.... men den lilla tur jag tog var underbar :)

Får man provköra ZX10:an hos kawasaki i gbg?

En mycket extrem hoj och absolut inget för rookies med wannabe-ambitioner.
Du blir garanterat aldrig less den och den är underhållande i alla avseenden.
Styrdämpare är ett måste och det blir en helt annan hoj med den monterad.
Otroligt fladdrig och nervös utan styrdämpare men "lugn och stabil" med dämpare.
Jag är inne på min 13:e sporthoj och det är den absolut bästa hoj jag någonsin ägt/provkört...
Kvalitetsmässigt ännu inget att klaga över efter ca 200 mils hårdkörning.

Men jag tror det är just rookies med wannabe-ambitioner som köper dessa hojar.

Så har det alltid varit med den hoj som för tillfället anses giftigast.

zx10r har helt enkelt tagit över den tronen nu.
Skulle var kul att provköra, men det ser jag som fullständigt omöjligt om man inte kan visa upp ett bra kontoutdrag före:lol

Webspy skrev:

Och kan du hålla dig till 2006 så ska nya R1an bli något i hästväg kommer det likaså sägas... :rolleyes:

Det spelar nog inte så stor roll vilken hoj man väljer nu (om man inte vill välja italienskt)med tanke på prestandan... man ska välja den man gillar bäst o tycker ser bäst ut :)

Även fast jag kör R1, så tycker jag att nya Zx10r är finare än nya R1an :)

Last edited:
Mattiaz skrev:
Och kan du hålla dig till 2006 så ska nya R1an bli något i hästväg kommer det likaså sägas... :rolleyes:
Om du kan hålla dig till 2011, då jävlar va grymma hojjarna kommer att vara... :tungan

CorbenDallas skrev:
Om du kan hålla dig till 2011, då jävlar va grymma hojjarna kommer att vara... :tungan

Jag säljer skiten :rolleyes: jag har nu och börjar spara redan nu! :tummenupp :rolleyes:

Eller så spar man sina pengar o slickar lite på rätta ställen så kanske man kan få tjing på en Desmosedici 2005/06 ... väger betydligt tyngre än någon av japsarna då kan jag säga :yoparty

Silwer skrev:
Men jag tror det är just rookies med wannabe-ambitioner som köper dessa hojar.

Så har det alltid varit med den hoj som för tillfället anses giftigast.

Efter alla år med hoj så är det samma sak, häftigast hoj vinner i depån, och det är ju så det skall vara :D

Vi som varit med ett tag (i år räknat), och framförallt varit mycket på bana, vi vet ju att den snabbaste föraren kör fortast oavsett hoj, och hur snabb man än är så finns det alltid någon som är snabbare...i regel mycket snabbare...dessutom är det nästan alltid den tysta killen i hörnet som kör fortast...inte den som har störst käft :)

Niklasinorr skrev:
Efter alla år med hoj så är det samma sak, häftigast hoj vinner i depån, och det är ju så det skall vara :D

Vi som varit med ett tag (i år räknat), och framförallt varit mycket på bana, vi vet ju att den snabbaste föraren kör fortast oavsett hoj, och hur snabb man än är så finns det alltid någon som är snabbare...i regel mycket snabbare...dessutom är det nästan alltid den tysta killen i hörnet som kör fortast...inte den som har störst käft :)

Javisst är det så men tänk om den lilla tysta killen i hörnet sitter på den snabbaste hojen som finns....då blir han ju ännu snabbare.

Dessutom så är det mycket lättare att åka fort på en bättre hoj...gäller oavsett kunnande...

Bojje skrev:
Hur många bakhjulshästar har en ZX10:a?

Varierar...147-165 bakhjulshästar.
Beror också på i vilken skala dom mäter SAE el DIN.
Min hade 156 SAE och 161 DIN-hästar under taskiga förhållanden men jag hoppas på närmare 165 efter modifiering och injustering...
Hur som helst så är det alldeles tillräckligt och polaren med R1-04 och Akra helsystem fick då pisk iaf... :banana

Javisst är det tillräckligt...

Hur blir det med luffarturbon då? Kan ni inte typ blåsa luft på den så att den fungerar vid bänkning?

Bojje skrev:
Javisst är det tillräckligt...

Hur blir det med luffarturbon då? Kan ni inte typ blåsa luft på den så att den fungerar vid bänkning?

Det finns en bänk som kallas superflow som klarar av det men jag vet inte någon som har en sådan.

Greenblood skrev:
Styrdämpare är ett måste och det blir en helt annan hoj med den monterad.
.
.
Kvalitetsmässigt ännu inget att klaga över efter ca 200 mils hårdkörning.

Om jag fattat det rätt så sitter det ingen styrdämpare original på hojjen. Det är isåfall RIKTIGT kass [ :zpy ] - precis som du säger så är det ett måste. Att inte originalmontera en är något att klaga på kvalitetsmässigt. :7peta

Pejo skrev:
Om jag fattat det rätt så sitter det ingen styrdämpare original på hojjen. Det är isåfall RIKTIGT kass [ :zpy ] - precis som du säger så är det ett måste. Att inte originalmontera en är något att klaga på kvalitetsmässigt. :7peta

...enligt Kawa så "behövs det inte"... :kocko
Kanske på japanska motorvägar och banor men om man åker efter nordiska vägar och banor så blir man snabbt varse om det motsatta.
Jag tycker inte att det är dålig kvalitet...men det är sniket...
Å andra sidan så ersätter många dom fabriksmonterade dämparna mot bättre...kanske inte på nya bladen men på andra...

Nyheter
Stabilt läge på Gotland Ring!

Den trista dispyten om ägan...

Anpassad service för Ducati Desmo 450 MX

Ducati lanserar serviceinte...

Oro för batteriet

Batteriet oroar mest – men ...

Video: Ducati Hypermotard

Bikes Rikard Ploj åker ner ...

Video: Ducati Hypermotard

Bikes Rikard Ploj åker ner ...

Bike-Dagarna har öppnat!