Årets bästa allroundhoj?

Kawa6

Medlem
Gick med
5 Mar 2007
Hoj
Ingen för tillfället
Funderar på att byta hoj eventuellt i år. En Er-6n är en mycket fin allroundhoj om man tittar på helheten, men vissa saker saknar jag.

+ Ekonomi
+ Körglädje
+ Design
+ Körbarhet/smidighet
+ Ljud

- Kunde kännas mer gedigen kvalitetsmässigt i detaljerna
- Jobbig om man ska åka långt
- För lite kubik

Vad ska man köpa för att bli nöjd när man efterfrågar mer kubik, mer prestanda och fin långvägskomfort, men ändå vill behålla övriga fina egenskaper hos Er-6?? Ekonomi värderar jag högt.

FZS1000/FZ-1S? Allroundernas allround? Å en sån yamma går väl aldrig sönder heller, så ekonomi lär det väl va hyggligt med...

Nu vet jag inte dina ekonomiska ramar (eller om du kan tänka dig en beggad hoj) men ska du köpa nytt så har jag svårt att se hur du ska kunna få mer "bang for the buck" än just ER6. Det är en riktigt kul hoj som ger mkt körglädje per satsad krona. Och ALLA hojar går att åka långt på, det är bara att bita ihop lite mer på vissa :D

Som med så mkt annat så får man kompromissa lite med extragodiset när man köper nytt och ekonomin sätter begränsningar.

Den har 4 starka + av 5. Ekonomi vad är det:va

det betyder att man ska ha råd med annat än hojåkning också, t ex att äga en fin snabb bil av adelt märke, hus och spännande fritidssysselsättningar ;) Men även kunna ha en buffert! Jag tror inte mervärdet av att äga en svindyr hoj motsvarar de extra slantarna man får punga ut för detta. Men här finns ju intressanta alternativ som t ex Yama FZ1-S, Hornet mm som är roliga hojar till rimliga pengar.

Nu vet jag inte dina ekonomiska ramar (eller om du kan tänka dig en beggad hoj) men ska du köpa nytt så har jag svårt att se hur du ska kunna få mer "bang for the buck" än just ER6. Det är en riktigt kul hoj som ger mkt körglädje per satsad krona. Och ALLA hojar går att åka långt på, det är bara att bita ihop lite mer på vissa :D

Som med så mkt annat så får man kompromissa lite med extragodiset när man köper nytt och ekonomin sätter begränsningar.

mina ekonomiska ramar utgör inget problem och visst kan jag tänka mig en beggad hoj (typ 3-4 år). Min strategi är enkelt uttryckt, "optimalaste hojen för minst pengar" Visst, Er6 är kul, men varför sitta och lida på hojen när man ska ut på lång semester tripp. Då sitter jag nog hellre och myser! =) Dessutom är Kawan lite ansträngd vid motorvägskörning och det visar sig såklart än mer då :tuttar ska med. Brist på kubik som sagt.

Last edited:
Tja...
Precis som du åkte jag ER-6n förra året och hade väl samma åsikter som dig om hojen. Kawan blev lite trött vid långkörning, speciellt med skjuts...
Men maken till lättmanövrerad, prisvärd och rolig hoj får man leta efter.

Jag kollade runt lite och valet föll på en -07 Yamaha FZ1-SA (med ABS, krav av mig) och de säljs ut för 95-99000.

Tyvärr hann jag inte med så mkt åka före vintern slog till men i April:yoparty

Lycka till.....

//cage

BMW R1200R!

+ Ekonomi - Drar 0,47L/mil, kostar mig 2,805kr/år helförsäkrad.

+ Körglädje - Har mer kul på den än min gamla K1200S eller min gamla Mille!

+ Design - Tycker själv att den är en av de snyggare BMW-hojarna.

+ Körbarhet/smidighet - Otroligt smidig och välbalanserad hoj. Lättstyrd, bra bromsar, antispin, elektroniskt fjädring.

+ Ljud - Enkelt fixat med slipon.

mfbike1.jpg

BMW_R1200R_set2-035rr.jpg

Bumsen är faktiskt inget dåligt alternativ...men att glömma bort Trajjorna Street Triple (675-motor, låg vikt i smidigt chassi, priset och vettig försäkring) eller Tiger (1050-motor, mer kåpa för att klara långåka, packväskor, körställning, vettigt pris (under 110k) samt bra försäkring).

Lycka till - det är ju angenäma problem Du brottas med:tummenupp

Kawa ZX9R om du ska semestra på hoj. Lite trista bromsar jämfört med det allra senaste men annars en bekväm sport/tourer

Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman