Åretrunt försäkring "farlig"

Varför skulle man särskilja försäkringsbolag och driva dem på ett närmast planekonomiskt sätt enl ovan??

Inte vet jag. Jag menar ju inte att man ska tvinga befintliga bolag till att ändra sitt sätt att driva företaget. Tanken var att en klubb/förening kanske skulle starta ett företag med kundernas bästa som intresse inte företagets årsvinst.

Vet du hur mycket rehab kostar egentligen? En skrotad hoj är en liten liten del av ett försäkringsbolags omkostnader vid en olycka med svårare personskador.

Nej vet du det?...
Vet inte vart jag skrev nånting om det, eller vad du feltolkade exakt. Men om man säger så här att den som skrotar en hoj gör sig förmodligen illa också och kostar alltså en del i sjukhuskostnader.
Var ju också därför jag menade att man måste vara tillräckligt många för att det ska gå ihop just på grund av de höga kostnaderna.
 
Last edited:
Var ju också därför jag menade att man måste vara tillräckligt många för att det ska gå ihop just på grund av de höga kostnaderna.

Det är det kommande försäkringsreformen bygger på, att respektive fordonsslag ska bära sina egna kostnader, inte som idag, att det sprids över hela försäkringskollektivet. Därför blir det dyrare, för att sporthojarna bär långtifrån sina egna kostnader.

Alltså, en fin tanke, men jag ställer mig frågande till att det ska fungera.
 
Har hört siffror på runt en halv miljon för sjukhus plus rehabilitering vid allvarligare mc-olyckor.
Även hört att kostnader för att ersätta själva hojen inte är det stora vid en krasch utan snarare alla kringkostnader, hört från folk i försäkringsbranschen då alltså.
 
Helt klart finns det ju ålbeten som inte förstår att det kan vara rätt dumt att ta ut bågen i januari trots att det är snöfritt...vi har ju haft minst en som jag vet som lade bågen tidigt i år pga ishalka.

Och en annan som på något otroligt sätt fick ut en ny cbr1000rr från handlarn' i februari, med rådet att dra den lite på växlarna och nådde 200+...till en ung grabb med begränsat kort.
Jag vet inte vem som var värst där. :hihi

Jag tror körkåtheten överstiger det lilla förstånd en del besitter, och i en snöfattig vinter, när solen skiner - så står bågen där inreggad och försäkrad...

Det är ju en total brist på förmåga att ta ansvar för det man själv ställer till med i det här sossifierade mjäk-landet som är problemet här, inte fan är det åretruntförsäkringarna (det och att sunt förnuft inte är något som delas ut längre till ungdomar, och det förvärras ju närmare stadskärnor man kommer :fakta ).

/J
 
Massa text...

/J

Kan bara hålla med.
Även fast jag kanske var en av de tidigaste vad jag förstått genom det här och ett par andra forum så var jag aldrig ut när vv.se visade mindre än +3 i vägbanan. Vid två tillfällen kom jag på vägar med mindre temp och märkte direkt vilken skillnad det blev med greppet.
 
Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Back
Top