...men då läggs antagligen flest mil också. Jag menar det är ju inte riskfritt att köra i december bara för det inte finns någon stapel![]()
Skönt att budvurporna inte är representerade..

Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Note: This feature may not be available in some browsers.
...men då läggs antagligen flest mil också. Jag menar det är ju inte riskfritt att köra i december bara för det inte finns någon stapel![]()
...men då läggs antagligen flest mil också. Jag menar det är ju inte riskfritt att köra i december bara för det inte finns någon stapel![]()
...men då läggs antagligen flest mil också. Jag menar det är ju inte riskfritt att köra i december bara för det inte finns någon stapel![]()
Precis. Sådan statistik borde vara relaterad till hur mycket som körs annars känns den ganska missvisande. Man kan få fram nästan vad som helst med statistik bara man vinklar det rätt och har rätt parametrar.
Förlorarna? Det är ju vi som får köra hoj, och de pröjsar för eventuella skador...
Men visst är det dyrt!
Jag sitter och kollar lite på vad jag ska byta till nästa år och kollar då självklart på vad försäkringen på den tilltänkta hojen skulle kosta. Man vill ju inte bli överraskad av 12k extra per år![]()
Kan man inte bara ta sitt eget ansvar någon gång eller har den förmågan avlats bort helt genetiskt i vårat överbeskyddar-kontrollsamhälle?
Sunt förnuft försvann i samband med varningslapparna överallt.. Varför inte ta bort alla varningar och sätta Darwins teorier på praktiskt prov?
Där måste jag tyvärr säga att du har fel. Det är inte försäkringsbolaget som betalar, det är försäkringstagarna (kunderna) som betalar och själva försäkringsbolaget väljer vart pengarna skall ta vägen (plus att dom måste ta ut en vinst till sig själva för arbetet m.m.).
På vilket sätt är vi förlorare? tja ta exempelvis en åretruntförsäkring, när man oftast knappt kan använda sin motorcykel ett halvår, finns det någon anledning till att ha den försäkrad året om? varför försöker man inte pracka på dessa försäkringar på bilar som till och med kör året om? man har sett att man kan tjäna stora pengar på detta, och det är bara kolla i allmänhet är folk eller försäkringstagarna positiva till detta. Något som skulle vara mer logiskt skulle vara en halvårsförsäkring eller en fast 3 månaders försäkring. Men där finns inte lika mycket pengar att hämta som ur en försäkring som varar i 12 månader.
Åretruntförsäkringar ska givetvis finnas men man skall kunna välja, inte bli påtvingad detta. I framtiden kommer troligtvis åretruntförsäkringarna ha tagit över helt.
Kan man inte bara ta sitt eget ansvar någon gång eller har den förmågan avlats bort helt genetiskt i vårat överbeskyddar-kontrollsamhälle?
Tja karteller är förbjudna men dom existerar fortfarande men man säger ju inte att det är karteller (förutom om oljans prissättning) :listig Samma sak gäller industrisamhällen och kyrksamhällen, dom får inte existera i Sverige men dom gör det ändå fast man säger ju inte rakt ut att dom är just sådana :ännulistigare
Jag tror att åretruntförsäkringar är ett nytt sätt för försäkringsbolagen att tjäna stora pengar på något helt onödigt, men det är inte långt kvar tills dom kommer lägga restriktioner om ägarbytena att du måste ägt hojen i si och så många månader plus att du inte får äga den inom si och så lång tid när den väl bytt ägareDom stora förlorarna är och kommer alltid vara vi motorcyklister (och fordonsägare för den delen)
![]()
VM i ickediskussion.
Vari ligger problemet att låta bli att köra när man anser att det inte är väder för det? Jag var ute och körde tidigt, tidigt på våren och sent in i november även när jag inte hade åretruntförsäkring. Är det jag eller försäkringsbolaget som är dumt då?
Håller med om att åretruntförsäkringar skall finnas , men som du säger tror jag också att dessa blir de enda som kommer finnas inom en snar framtid. Detta då det är en bättre affär för försäkringsbolagen.
Detta med att sälja hojen hit och dit för att "komma ur " detta kommer försäkringsbolgen också att genomskåda och även på nåt sätt begränsa.
Dom är ju som någon sa i kartell.
Det är nog bara att betala för hela året och se glad ut om man vill fortsätta köra hoj och det vill man ju.
Det är ju "vi själva" som sett till att året runt modellen kommit till genom att ställa av och på i tid och otid för att undkomma dyra försäkringspremier.
Ska man hårddra det så är det en följd av bristande ansvarstagande/ekonomi hos försäkringstagarna.
Jag har säsong mars-november och upplever det inte farligare att åka tidig vår eller sen höst än mitt i sommaren. Det handlar mest om att anpassa sig.
Där måste jag tyvärr säga att du har fel. Det är inte försäkringsbolaget som betalar, det är försäkringstagarna (kunderna) som betalar och själva försäkringsbolaget väljer vart pengarna skall ta vägen (plus att dom måste ta ut en vinst till sig själva för arbetet m.m.).
På vilket sätt är vi förlorare? tja ta exempelvis en åretruntförsäkring, när man oftast knappt kan använda sin motorcykel ett halvår, finns det någon anledning till att ha den försäkrad året om? varför försöker man inte pracka på dessa försäkringar på bilar som till och med kör året om? man har sett att man kan tjäna stora pengar på detta, och det är bara kolla i allmänhet är folk eller försäkringstagarna positiva till detta. Något som skulle vara mer logiskt skulle vara en halvårsförsäkring eller en fast 3 månaders försäkring. Men där finns inte lika mycket pengar att hämta som ur en försäkring som varar i 12 månader.
Åretruntförsäkringar ska givetvis finnas men man skall kunna välja, inte bli påtvingad detta. I framtiden kommer troligtvis åretruntförsäkringarna ha tagit över helt.
Självklart tråkigt om försäkringsbolag drivs för att gå med vinst, men det är nog svårt att motivera någon att göra det på annat sätt. Allting ska det ju tjänas pengar på i dagens samhälle. Men jag tror inte att något bolag vill ge en försäkring där du får tillbaka pengarna som "blev över" förutom en del som blir budget inför nästa år då. Det låter ju bara dumt ur en företagares synvinkel, även om man kan tycka att de borde nöja sig med sin lön. Man får väl se det som en sorts tjänst, som alla andra, dvs du betalar för en tjänst, du får hjälp med det du behöver och de tjänar sig en hacka.
Om någon är sugen skulle det kanske vara en idé att börja lägga upp ett förslag och säga, vi behöver så här många som försäkrar hos oss för att kunna erbjuda den här premien. När sedan så många + ett visst överslag har anmält sitt intresse så skickar man ett mail till alla att nästa år så sparkar vi igång men för att det ska fungera så gäller det att du försäkrar hos oss. Det som blir över används till att betala din premie för nästa år. Hur mycket som blir över "per person" beror på hur mycket denne har betalat in jämförelse med de andra försäkringstagarna och om han/hon har använt försäkringen eller inte.
Hur mycket varje person ska betala i förs. avgörs efter tidigare statistik om ålder, år med kk, hojtyp, skadefria år. Sen så kan man sälja lite kringtjänster som vinterförvaring, förråd, man kan sälja lås och larm m.m.
Bolaget får ju gärna ha så få anställda som möjligt också för att minimera personalkostnader och annat, de kanske till och med kan jobba hemifrån så behöver man inte ha så mycket till kontor.
Inte moderat va!!!!!!
![]() |
Tierp Arena värd för EM i Dragracing
Den 7–10 augusti 2025 förva... |
120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla
Screenshot Den 16–17 aug... |
|
En vecka kvar!
Nu är det exakt en vecka kv... |
|
![]() |
Farligt vilseledande alkomätare på marknaden
Ett stort oberoende test ut... |
![]() |
Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey
För att fira den trefaldige... |
![]() |
Vi provkör Indian Sport Chief RT
I Allt om MC nummer 8 som k... |
Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma
När en hojfirma i Tombolo i... |
|
Äldre än en gentleman
Vi har fotograferat en 100 ... |
|
![]() |
MV Agusta återgår till 100% eget ägande
MV Agusta Motor S.p.A. till... |
![]() |
MV Agusta åter självständigt
MV Agusta Motor S.p.A. till... |