Åretrunt försäkring "farlig"

...men då läggs antagligen flest mil också. Jag menar det är ju inte riskfritt att köra i december bara för det inte finns någon stapel :D

Precis. Sådan statistik borde vara relaterad till hur mycket som körs annars känns den ganska missvisande. Man kan få fram nästan vad som helst med statistik bara man vinklar det rätt och har rätt parametrar.

Kollade i SMC's lilla årsbok som jag fick hem tidigare i år och om man läser statistiken där över MC-olyckor så blir man inte direkt förvånad över att det är dyrt. Det verkar dessvärre berättigat med höga premier.

Teorin om kartellbildning håller ju endast om bolagen kommer överrens inofficiellt. Jag menar vem som helst som har en telefon eller internet kan ju kolla vad olika försäkringsbolag har för premier och vilkor, så det är väl givet att dom kikar på varandra som konkurenter.

Men visst fan är det tråkigt med höga kostnader. Man får sluta klota som mc-åkare helt enkelt :näsblod

...men då läggs antagligen flest mil också. Jag menar det är ju inte riskfritt att köra i december bara för det inte finns någon stapel :D

Precis. Sådan statistik borde vara relaterad till hur mycket som körs annars känns den ganska missvisande. Man kan få fram nästan vad som helst med statistik bara man vinklar det rätt och har rätt parametrar.

Jag uppfattade att det var trådskaparens fundering om året runt-försäkringar är farliga på så sätt att fler motorcyklister kör under lågsäsong. Poängen med att visa statistiken var att den inte tyder på att det körs särskilt mycket under lågsäsongen, trots dessa försäkringar. Det var alltså inte för att visa att det är farligare under någon viss period, som vissa verkar förstå det. Men jag bjöd väl in till det med min ironiska kommentar att augusti är farligast, så jag får väl skylla mig själv... Det var iaf inte det som var avsikten.

Förlorarna? Det är ju vi som får köra hoj, och de pröjsar för eventuella skador...

Men visst är det dyrt!
Jag sitter och kollar lite på vad jag ska byta till nästa år och kollar då självklart på vad försäkringen på den tilltänkta hojen skulle kosta. Man vill ju inte bli överraskad av 12k extra per år :gnissla

Där måste jag tyvärr säga att du har fel. Det är inte försäkringsbolaget som betalar, det är försäkringstagarna (kunderna) som betalar och själva försäkringsbolaget väljer vart pengarna skall ta vägen (plus att dom måste ta ut en vinst till sig själva för arbetet m.m.).

På vilket sätt är vi förlorare? tja ta exempelvis en åretruntförsäkring, när man oftast knappt kan använda sin motorcykel ett halvår, finns det någon anledning till att ha den försäkrad året om? varför försöker man inte pracka på dessa försäkringar på bilar som till och med kör året om? man har sett att man kan tjäna stora pengar på detta, och det är bara kolla i allmänhet är folk eller försäkringstagarna positiva till detta. Något som skulle vara mer logiskt skulle vara en halvårsförsäkring eller en fast 3 månaders försäkring. Men där finns inte lika mycket pengar att hämta som ur en försäkring som varar i 12 månader.

Åretruntförsäkringar ska givetvis finnas men man skall kunna välja, inte bli påtvingad detta. I framtiden kommer troligtvis åretruntförsäkringarna ha tagit över helt.

Kan man inte bara ta sitt eget ansvar någon gång eller har den förmågan avlats bort helt genetiskt i vårat överbeskyddar-kontrollsamhälle?

Bra sammanfattning av problemet!

Sunt förnuft försvann i samband med varningslapparna överallt.. Varför inte ta bort alla varningar och sätta Darwins teorier på praktiskt prov?

Undrar vad som skulle hända med invånarantalet i vårt land då....?

"Ska du ut och åka nu? Det är ju snöstorm!"

"Ingen fara,jag har åretruntförsäkring"

Henrik

Där måste jag tyvärr säga att du har fel. Det är inte försäkringsbolaget som betalar, det är försäkringstagarna (kunderna) som betalar och själva försäkringsbolaget väljer vart pengarna skall ta vägen (plus att dom måste ta ut en vinst till sig själva för arbetet m.m.).

På vilket sätt är vi förlorare? tja ta exempelvis en åretruntförsäkring, när man oftast knappt kan använda sin motorcykel ett halvår, finns det någon anledning till att ha den försäkrad året om? varför försöker man inte pracka på dessa försäkringar på bilar som till och med kör året om? man har sett att man kan tjäna stora pengar på detta, och det är bara kolla i allmänhet är folk eller försäkringstagarna positiva till detta. Något som skulle vara mer logiskt skulle vara en halvårsförsäkring eller en fast 3 månaders försäkring. Men där finns inte lika mycket pengar att hämta som ur en försäkring som varar i 12 månader.

Åretruntförsäkringar ska givetvis finnas men man skall kunna välja, inte bli påtvingad detta. I framtiden kommer troligtvis åretruntförsäkringarna ha tagit över helt.

Håller med om att åretruntförsäkringar skall finnas , men som du säger tror jag också att dessa blir de enda som kommer finnas inom en snar framtid. Detta då det är en bättre affär för försäkringsbolagen.
Detta med att sälja hojen hit och dit för att "komma ur " detta kommer försäkringsbolgen också att genomskåda och även på nåt sätt begränsa.
Dom är ju som någon sa i kartell.
Det är nog bara att betala för hela året och se glad ut om man vill fortsätta köra hoj och det vill man ju.

Tja karteller är förbjudna men dom existerar fortfarande men man säger ju inte att det är karteller (förutom om oljans prissättning) :listig Samma sak gäller industrisamhällen och kyrksamhällen, dom får inte existera i Sverige men dom gör det ändå fast man säger ju inte rakt ut att dom är just sådana :ännulistigare

Jag tror att åretruntförsäkringar är ett nytt sätt för försäkringsbolagen att tjäna stora pengar på något helt onödigt, men det är inte långt kvar tills dom kommer lägga restriktioner om ägarbytena att du måste ägt hojen i si och så många månader plus att du inte får äga den inom si och så lång tid när den väl bytt ägare :( Dom stora förlorarna är och kommer alltid vara vi motorcyklister (och fordonsägare för den delen) :(

Det beror väl lite på hur dom lägger upp försäkringarna kan jag tycka.
Bilsport & MC som har försäkrat min hoj har bara helårsförsäkringar som inte är avställbara men premien är fördelad över året så att jag betalar nästan ingenting för försäkringen under vintern när man normalt sett inte kör just något och så får jag betala lite mer för sommarmånaderna.

Man skulle kunna säga att det är en anpassning så att man betalar för det försäkringsskydd man faktiskt använder.

VM i ickediskussion.

Vari ligger problemet att låta bli att köra när man anser att det inte är väder för det? Jag var ute och körde tidigt, tidigt på våren och sent in i november även när jag inte hade åretruntförsäkring. Är det jag eller försäkringsbolaget som är dumt då?

VM i ickediskussion.

Vari ligger problemet att låta bli att köra när man anser att det inte är väder för det? Jag var ute och körde tidigt, tidigt på våren och sent in i november även när jag inte hade åretruntförsäkring. Är det jag eller försäkringsbolaget som är dumt då?

Du :D Kör när du vill , betala försäkringen när du vill.....
I Norrland är sässongen typ slutet av April-slutet av September. Inte många månader att köra men vi får ju gladeligen betala för hela året. Visst man kan ju flytta söder ut men det är inte så lätt med barn och jobb. Avställningsbar försäkring är bäst för oss i Norrland.

Kanon bra att kunna få en billigare försäkring som gör att man kan köra hela året om man vill (vi som har dubb). Man slipper bli rostig på vårkanten och lär sej att köra med omdöme efter väglagets förutsättningar. Precis som man gjorde med bilen innan det vart lag på vinterdäck och man bara ägde sommar sulor. I alla fall om man bor i sthlm där det i princip är snöfria vägar. Vet inte hur många porsche ägare som inte har råd att försäkra bilen, men man får försöka se till helheten när man köper sporthoj. Även om försäkringsbolagen inte beter sej snyggt har man ju hört till leda att premierna är motiverade, och det är ju trist.

Håller med om att åretruntförsäkringar skall finnas , men som du säger tror jag också att dessa blir de enda som kommer finnas inom en snar framtid. Detta då det är en bättre affär för försäkringsbolagen.
Detta med att sälja hojen hit och dit för att "komma ur " detta kommer försäkringsbolgen också att genomskåda och även på nåt sätt begränsa.
Dom är ju som någon sa i kartell.
Det är nog bara att betala för hela året och se glad ut om man vill fortsätta köra hoj och det vill man ju.

Det är ju "vi själva" som sett till att året runt modellen kommit till genom att ställa av och på i tid och otid för att undkomma dyra försäkringspremier.

Ska man hårddra det så är det en följd av bristande ansvarstagande/ekonomi hos försäkringstagarna.

Jag har säsong mars-november och upplever det inte farligare att åka tidig vår eller sen höst än mitt i sommaren. Det handlar mest om att anpassa sig.

Det är ju "vi själva" som sett till att året runt modellen kommit till genom att ställa av och på i tid och otid för att undkomma dyra försäkringspremier.

Ska man hårddra det så är det en följd av bristande ansvarstagande/ekonomi hos försäkringstagarna.

Jag har säsong mars-november och upplever det inte farligare att åka tidig vår eller sen höst än mitt i sommaren. Det handlar mest om att anpassa sig.

Snygg avatar , är det verkligen du :D

Jo det får jag väl hålla med om. Men om man kollar så är ju en årsförsäkring generellt sätt billigare, kan det inte bara vara så att de sprider ut kostnaden över året för att framstå som billigare och attraktivare för kunden.
Självklart tråkigt om försäkringsbolag drivs för att gå med vinst, men det är nog svårt att motivera någon att göra det på annat sätt. Allting ska det ju tjänas pengar på i dagens samhälle. Men jag tror inte att något bolag vill ge en försäkring där du får tillbaka pengarna som "blev över" förutom en del som blir budget inför nästa år då. Det låter ju bara dumt ur en företagares synvinkel, även om man kan tycka att de borde nöja sig med sin lön. Man får väl se det som en sorts tjänst, som alla andra, dvs du betalar för en tjänst, du får hjälp med det du behöver och de tjänar sig en hacka.

Det är verkligen inte kul att känna att man inte kan köpa en hoj för att den är på tok för dyr att försäkra... men det är ju ingen som gör slag i saken och startar ett "goodwill" försäkringsbolag heller.
Om någon är sugen skulle det kanske vara en idé att börja lägga upp ett förslag och säga, vi behöver så här många som försäkrar hos oss för att kunna erbjuda den här premien. När sedan så många + ett visst överslag har anmält sitt intresse så skickar man ett mail till alla att nästa år så sparkar vi igång men för att det ska fungera så gäller det att du försäkrar hos oss. Det som blir över används till att betala din premie för nästa år. Hur mycket som blir över "per person" beror på hur mycket denne har betalat in jämförelse med de andra försäkringstagarna och om han/hon har använt försäkringen eller inte.
Hur mycket varje person ska betala i förs. avgörs efter tidigare statistik om ålder, år med kk, hojtyp, skadefria år. Sen så kan man sälja lite kringtjänster som vinterförvaring, förråd, man kan sälja lås och larm m.m.
Bolaget får ju gärna ha så få anställda som möjligt också för att minimera personalkostnader och annat, de kanske till och med kan jobba hemifrån så behöver man inte ha så mycket till kontor.

Att påstå att det är delvis försäkringsbolagets fel att vissa förolyckas för att det är en åretruntförsäkring är ju lika som att påstå att det är försäkringsbolagens fel att vissa kör ihjäl sig för att de försäkrat en alldeles för snabb hoj till de som kör ihjäl sig pga av farten... eller varför inte tillverkaren...
Nej, fram med hojar som inte går så snabbt... gärna med bälte... airbag... nån skyddande ruta... gärna något tak... och så skall man gärna få plats fler... och vänta vänta vänta, något som skyddar mot krock... och gärna någon sorts musikanläggning... eller vänta, heter det inte bil då?!?!?! ;)

Självklart tråkigt om försäkringsbolag drivs för att gå med vinst, men det är nog svårt att motivera någon att göra det på annat sätt. Allting ska det ju tjänas pengar på i dagens samhälle. Men jag tror inte att något bolag vill ge en försäkring där du får tillbaka pengarna som "blev över" förutom en del som blir budget inför nästa år då. Det låter ju bara dumt ur en företagares synvinkel, även om man kan tycka att de borde nöja sig med sin lön. Man får väl se det som en sorts tjänst, som alla andra, dvs du betalar för en tjänst, du får hjälp med det du behöver och de tjänar sig en hacka.

Varför skulle man särskilja försäkringsbolag och driva dem på ett närmast planekonomiskt sätt enl ovan??

Om någon är sugen skulle det kanske vara en idé att börja lägga upp ett förslag och säga, vi behöver så här många som försäkrar hos oss för att kunna erbjuda den här premien. När sedan så många + ett visst överslag har anmält sitt intresse så skickar man ett mail till alla att nästa år så sparkar vi igång men för att det ska fungera så gäller det att du försäkrar hos oss. Det som blir över används till att betala din premie för nästa år. Hur mycket som blir över "per person" beror på hur mycket denne har betalat in jämförelse med de andra försäkringstagarna och om han/hon har använt försäkringen eller inte.
Hur mycket varje person ska betala i förs. avgörs efter tidigare statistik om ålder, år med kk, hojtyp, skadefria år. Sen så kan man sälja lite kringtjänster som vinterförvaring, förråd, man kan sälja lås och larm m.m.
Bolaget får ju gärna ha så få anställda som möjligt också för att minimera personalkostnader och annat, de kanske till och med kan jobba hemifrån så behöver man inte ha så mycket till kontor.

Vet du hur mycket rehab kostar egentligen? En skrotad hoj är en liten liten del av ett försäkringsbolags omkostnader vid en olycka med svårare personskador.

Last edited:
Jag fick sänkt premie och årentruntförsäkring, bara att tacka och ta emot. Räknat på effektiv period då jag kör går det på ett ut.

Sedan var det väl inte så oväntat, med alla på och avställningar?

Nästa steg är väl att ta tag i dom som "säljer" hojarna till flickvän under vintern. Undrar vad dom kontrar med då?

Tyvärr är det fifflet som driver fram motreaktioner från FB...

Har inte läst hela tråden men...

Kan inte bara alla dumma jävlar som vurpar hela tiden sluta med det?! Då skulle det kunna vara nästan gratis att försäkra hojen! :tummenupp

//Linus

Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...