Åretrunt försäkring "farlig"

Romi34

Äntligen hoj igen
Gick med
15 May 2007
Ort
Härnösand
Hoj
Kawasaki ZZR 1400-07
En fundering , är det inte så att nu när det snart bara finns åretruntförsäkringar att "man" börjar köra tidigare på sässongen och avslutar senare än med en avställningsbar försäkring. Man vill ju få "valuta" för det man betalar för.

Detta innebär att det ofta är sand/grus kvar på vägen samt att bilister är "ovan/oförberedd" på oss motorcycklister.
Ökar olycksrisken som jag ser det.

Detta innebär också att man håller ut längre på hösten med mörker och kanske löv på vägen samt att kylan gör att man kanske blir okoncentrerad.
Ökar olycksrisken som jag ser det.

Finns det statistik som visar vilken tid på året mc-olycker inträffar ? Vore intressant att ta del av.
 
Är huvudet dumt får kroppen lida, som det brukar heta.
Om det nu är så hemskt med året runtförsäkring får du väl "sälja" hojen till sambo/pappa/kompis som du litar på och låta den vara avställd hela vintern. Sen "köper" du tillbaka den på våren.
 
Givetvis löper man en större risk att drabbas för olyckor om man exponeras längre perioder i trafiken. Man kan väl också vända på resonemanget och hävda att den som kör mer regelbundet löper mindre risk att klanta till det. De flesta olyckor borde väl ske på våren/försommaren då många är gassugna samtidigt som de är lite ringrostiga.
 
Är huvudet dumt får kroppen lida, som det brukar heta.
Om det nu är så hemskt med året runtförsäkring får du väl "sälja" hojen till sambo/pappa/kompis som du litar på och låta den vara avställd hela vintern. Sen "köper" du tillbaka den på våren.


Sälja den till sambo eller dyl. kan vara en god ide. Men det ser inte snyggt ut i pappren med en hoj som haft 22 ägare på några år. :gnissla
Jag i min enfald trodde att KARTELLBILDNING i sverige var förbjudet:confused: . Tycker inte ni som jag att det är konstigt att i stort sätt alla försäkringsbolagen har kommit på samma ide :va att inte kunna "ställa av" försäkringen mer än vid huvudförfallodagen. Vad tror NI??? En drös me' knuttar kommer att åka oförsäkrat och avställt under hela säsongen. Dom hojarna som jag har kostar inte mer än att jag har råd att vara på ställd hela året, så det drabbar inte mej nämnvärt. Men tänk en 20-åring som förra året tjackade en R1:a eller en relativ ny gixxer:hoppa eller liknade. Hur faan ska han kunna fixa en försäkring på ett par tusen i månaden:gnissla utan att någon äldre fam.medlem står som ägare:huvet :huvet . Flera av försäkringsbolagen har dessutom de tillägget om man har en 30 el. 40+ försäkring inte tillåter utlåning till yngre förare.
Så beträffande uttrycket "När huvet e' dumt......" får vi nog revidera till "När försäkringbolaget ta'tt sitt, får pluskan lida"
 
Sälja den till sambo eller dyl. kan vara en god ide. Men det ser inte snyggt ut i pappren med en hoj som haft 22 ägare på några år. :gnissla
Jag i min enfald trodde att KARTELLBILDNING i sverige var förbjudet:confused: . Tycker inte ni som jag att det är konstigt att i stort sätt alla försäkringsbolagen har kommit på samma ide :va att inte kunna "ställa av" försäkringen mer än vid huvudförfallodagen. Vad tror NI??? En drös me' knuttar kommer att åka oförsäkrat och avställt under hela säsongen. Dom hojarna som jag har kostar inte mer än att jag har råd att vara på ställd hela året, så det drabbar inte mej nämnvärt. Men tänk en 20-åring som förra året tjackade en R1:a eller en relativ ny gixxer:hoppa eller liknade. Hur faan ska han kunna fixa en försäkring på ett par tusen i månaden:gnissla utan att någon äldre fam.medlem står som ägare:huvet :huvet . Flera av försäkringsbolagen har dessutom de tillägget om man har en 30 el. 40+ försäkring inte tillåter utlåning till yngre förare.
Så beträffande uttrycket "När huvet e' dumt......" får vi nog revidera till "När försäkringbolaget ta'tt sitt, får pluskan lida"

I mitt fall blir det samma pengar med en "vanlig" försäkring och garage på vintern som en åretrunt. Vad det gäller ung/hög premie så har väl det dryftats 30 000 gånger.
 
Sälja den till sambo eller dyl. kan vara en god ide. Men det ser inte snyggt ut i pappren med en hoj som haft 22 ägare på några år. :gnissla
Jag i min enfald trodde att KARTELLBILDNING ....

Då får väl vi hojägare bilda vår lilla "kartell". Sälja på hösten o köpa tillbaka på våren. Inga problem för min del att köpa en hoj med 22 ägare om säljaren kan visa alla reg bevis och vartannat namn är ägarens sambo/kompis/mamma etc.
 
Men tänk en 20-åring som förra året tjackade en R1:a eller en relativ ny gixxer:hoppa eller liknade. Hur faan ska han kunna fixa en försäkring på ett par tusen i månaden:gnissla utan att någon äldre fam.medlem står som ägare:huvet :huvet . Flera av försäkringsbolagen har dessutom de tillägget om man har en 30 el. 40+ försäkring inte tillåter utlåning till yngre förare.
Så beträffande uttrycket "När huvet e' dumt......" får vi nog revidera till "När försäkringbolaget ta'tt sitt, får pluskan lida"

Jävligt dumt att tjacka den då då... :rolleyes:

Välj produkt efter plånbok...
 
Sälja den till sambo eller dyl. kan vara en god ide. Men det ser inte snyggt ut i pappren med en hoj som haft 22 ägare på några år. :gnissla
Jag i min enfald trodde att KARTELLBILDNING i sverige var förbjudet:confused: . Tycker inte ni som jag att det är konstigt att i stort sätt alla försäkringsbolagen har kommit på samma ide :va att inte kunna "ställa av" försäkringen mer än vid huvudförfallodagen. Vad tror NI??? En drös me' knuttar kommer att åka oförsäkrat och avställt under hela säsongen. Dom hojarna som jag har kostar inte mer än att jag har råd att vara på ställd hela året, så det drabbar inte mej nämnvärt. Men tänk en 20-åring som förra året tjackade en R1:a eller en relativ ny gixxer:hoppa eller liknade. Hur faan ska han kunna fixa en försäkring på ett par tusen i månaden:gnissla utan att någon äldre fam.medlem står som ägare:huvet :huvet . Flera av försäkringsbolagen har dessutom de tillägget om man har en 30 el. 40+ försäkring inte tillåter utlåning till yngre förare.
Så beträffande uttrycket "När huvet e' dumt......" får vi nog revidera till "När försäkringbolaget ta'tt sitt, får pluskan lida"

Men, om man då istället... Nää, fan jag orkar inte. All energi att skriva klart bara försvann :(
 
Kan man inte bara ta sitt eget ansvar någon gång eller har den förmågan avlats bort helt genetiskt i vårat överbeskyddar-kontrollsamhälle?

Sunt förnuft försvann i samband med varningslapparna överallt.. Varför inte ta bort alla varningar och sätta Darwins teorier på praktiskt prov?
 
Sälja den till sambo eller dyl. kan vara en god ide. Men det ser inte snyggt ut i pappren med en hoj som haft 22 ägare på några år. :gnissla
Jag i min enfald trodde att KARTELLBILDNING i sverige var förbjudet:confused: . Tycker inte ni som jag att det är konstigt att i stort sätt alla försäkringsbolagen har kommit på samma ide :va att inte kunna "ställa av" försäkringen mer än vid huvudförfallodagen. Vad tror NI??? En drös me' knuttar kommer att åka oförsäkrat och avställt under hela säsongen. Dom hojarna som jag har kostar inte mer än att jag har råd att vara på ställd hela året, så det drabbar inte mej nämnvärt. Men tänk en 20-åring som förra året tjackade en R1:a eller en relativ ny gixxer:hoppa eller liknade. Hur faan ska han kunna fixa en försäkring på ett par tusen i månaden:gnissla utan att någon äldre fam.medlem står som ägare:huvet :huvet . Flera av försäkringsbolagen har dessutom de tillägget om man har en 30 el. 40+ försäkring inte tillåter utlåning till yngre förare.
Så beträffande uttrycket "När huvet e' dumt......" får vi nog revidera till "När försäkringbolaget ta'tt sitt, får pluskan lida"

Tja karteller är förbjudna men dom existerar fortfarande men man säger ju inte att det är karteller (förutom om oljans prissättning) :listig Samma sak gäller industrisamhällen och kyrksamhällen, dom får inte existera i Sverige men dom gör det ändå fast man säger ju inte rakt ut att dom är just sådana :ännulistigare

Jag tror att åretruntförsäkringar är ett nytt sätt för försäkringsbolagen att tjäna stora pengar på något helt onödigt, men det är inte långt kvar tills dom kommer lägga restriktioner om ägarbytena att du måste ägt hojen i si och så många månader plus att du inte får äga den inom si och så lång tid när den väl bytt ägare :( Dom stora förlorarna är och kommer alltid vara vi motorcyklister (och fordonsägare för den delen) :(
 
Trådskaparen:
En fundering , är det inte så att nu när det snart bara finns åretruntförsäkringar att "man" börjar köra tidigare på sässongen och avslutar senare än med en avställningsbar försäkring. Man vill ju få "valuta" för det man betalar för.

Ungefär lika logiskt som att dom som förr ställde på veckovis satt och körde vardagmornar, kvällar och nätter för att få valuta för sina dyra försäkringar


Jag tror att åretruntförsäkringar är ett nytt sätt för försäkringsbolagen att tjäna stora pengar på något helt onödigt, men det är inte långt kvar tills dom kommer lägga restriktioner om ägarbytena att du måste ägt hojen i si och så många månader plus att du inte får äga den inom si och så lång tid när den väl bytt ägare :( Dom stora förlorarna är och kommer alltid vara vi motorcyklister (och fordonsägare för den delen) :(

Tror snarare att man kommer att få betala en större del av premien under sommarmånaderna. Så har t.ex. TH haft sedan tidigare på sina avställbara försäkringar men med tanke på hur mycket folk fuskar med ägarbyten så är det en tidsfråga innan det hamnar även här. För mig som inte fuskar vore det nästan bra, då får fuskarna betala en större del av kakan och jag kanske åtminstone slipper delar av framtida höjningara :rolleyes:
 
Last edited:
jupp de har ändrat så att man betalar samma summa varje månad.. blir inte billigare på vintern.. vare det du undra?
 
Dom stora förlorarna är och kommer alltid vara vi motorcyklister (och fordonsägare för den delen) :(

Förlorarna? Det är ju vi som får köra hoj, och de pröjsar för eventuella skador...

Men visst är det dyrt!
Jag sitter och kollar lite på vad jag ska byta till nästa år och kollar då självklart på vad försäkringen på den tilltänkta hojen skulle kosta. Man vill ju inte bli överraskad av 12k extra per år :gnissla
 
Apropå trådskaparens fråga om vilken tid på året som mc-olyckor inträffar. Här är statistik från Vägverkets djupstudie av dödsolyckor. Farligast är tydligen augusti...
 

Bifogat

  • Tidpunkt.png
    Tidpunkt.png
    66.8 KB · Visningar: 105
Apropå trådskaparens fråga om vilken tid på året som mc-olyckor inträffar. Här är statistik från Vägverkets djupstudie av dödsolyckor. Farligast är tydligen augusti...
...men då läggs antagligen flest mil också. Jag menar det är ju inte riskfritt att köra i december bara för det inte finns någon stapel :D
 
Nu har jag inte orkat läsa alla inlägg men...

Så länge du är dum nog att köra bara för att "få valuta för det man betalar för" så ska du kanske inte ha hoj. Anledningen till att vissa, iaf jag, skaffade året-runt-fösäkring var att det var billigare än att ta en som var dyr påställd men billigare när jag ställde av den.
Kör du större delen av året så blir du kanske inte riktigt lika ringrostig och osäker i början varje år.
 
Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Kurviger – Appen som hittar vägarna du inte visste att du ville köra

Att köra motorcykel handlar...

Richa blickar framåt mot 70 år i branschen

Bike var på plats på Richa ...

Back
Top