Åre-Ancona-Chamonix-Åre i September

Troutbiker

Ny medlem
Gick med
11 Jan 2023
Hoj
Honda cb500x 2013
Hej! Jag kör Åre-Ancona-Chamonix-Åre med start i början av september. I Ancona och Chamonix ska jag hälsa på goda vänner, men annars är resan helt oplanerad. Jag kör själv och har aldrig hojat I Europa förut, funderar på att ta färja till Swinoujscie och köra Polen/Tjeckien/östra Tyskland ner till Österrike och vidare till Italien, kanske via några trevliga bergspass. Tänkte bo på hotell längs vägen. Jag skulle vara väldigt tacksam för synpunkter på vägval/vad man ska tänka på o.s.v. som ensamhojare i den delen av Europa! Hojen är förstås nyservad med olja/filter/drivpaket/däck o.s.v.

Hej! Jag kör Åre-Ancona-Chamonix-Åre med start i början av september. I Ancona och Chamonix ska jag hälsa på goda vänner, men annars är resan helt oplanerad. Jag kör själv och har aldrig hojat I Europa förut, funderar på att ta färja till Swinoujscie och köra Polen/Tjeckien/östra Tyskland ner till Österrike och vidare till Italien, kanske via några trevliga bergspass. Tänkte bo på hotell längs vägen. Jag skulle vara väldigt tacksam för synpunkter på vägval/vad man ska tänka på o.s.v. som ensamhojare i den delen av Europa! Hojen är förstås nyservad med olja/filter/drivpaket/däck o.s.v.

Trafik:

Minimera riskexponeringen i Polen, jag skulle välja Rostock om det är första gången i Europa. Självklart vill du välja bergspass och det finns massor av dem om du kommer från Österrike. Varför inte Großglockner, vidare till Villach och Kranjska Gora; över Vrsič och sedan ner till italienska gränsen och så kör du ungefär Bolzano StMoritz Lugano Grindenwald Chamonix. Välj pass så små som möjligt med så lite trafik som möjligt om du vill ha fin körning i egen takt.

Utrustning:

Ta med en regnjacka i signalfärg. Skitväder så syns du annars inte, det är största risken.

Glöm inte San Marino när du kör förbi. Värt ett besök om du inte varit dit tidigare.

Skickat från min iPhone med Tapatalk

Trafik:

Minimera riskexponeringen i Polen, jag skulle välja Rostock om det är första gången i Europa. Självklart vill du välja bergspass och det finns massor av dem om du kommer från Österrike. Varför inte Großglockner, vidare till Villach och Kranjska Gora; över Vrsič och sedan ner till italienska gränsen och så kör du ungefär Bolzano StMoritz Lugano Grindenwald Chamonix. Välj pass så små som möjligt med så lite trafik som möjligt om du vill ha fin körning i egen takt.

Utrustning:

Ta med en regnjacka i signalfärg. Skitväder så syns du annars inte, det är största risken.

Glöm inte San Marino när du kör förbi. Värt ett besök om du inte varit dit tidigare.

Tack för synpunkter! Rostock är absolut ett alternativ, kanske lite mer civiliserat trafikbeteende där än i Polen... Ska fundera på passen i Österrike, har inte obegränsat med tid, prio ett är ju att hälsa på vännerna i Ancona och Cham, men när man ändå är där så...

Jag är inte van mc-resenär ute i Europa, men har bilat en del.
Tryck inte in för många hållpunkter längs vägen. Risken är att det blir orienteringstävling och inte njutning.

Jag är inte van mc-resenär ute i Europa, men har bilat en del.
Tryck inte in för många hållpunkter längs vägen. Risken är att det blir orienteringstävling och inte njutning.

Man behöver inte ha många punkter men det är trevligt att få idéer om sträckningen mellan A B och C.

Varför inte Großglockner, vidare till Villach och Kranjska Gora; över Vrsič och sedan ner till italienska gränsen

Precis där har du ungefär min start på varje alpresa:

Grossklockner - Wurzenpass - Vrsicpass.
Med det avklarat kan man resa blicken och tänka: "Vad gör jag nu"?

Kolla öppettider för Grossklockner så sent på säsongen, Wurzenpass är i det närmsta öde efter att Karawankentunneln öppnat och Vrisč med sin brutala historia är alltid en upplevelse.

500px-Ruski_vojni_ujetniki_in_Avstro-ogrski_stražarji_pred_Ruska_kapelico.jpg

Vrsič har stensatta hårnålar. Något att tänka på i lövfällningstider...

Efter hårnålarna följer du Sočadalen ner till typ Gorizia med underbara sweepers längs turkost strömmande vatten.

Sedan är det riktigt tråkig transport på italiensk Autostrada ner till Ancona, men det är bara att bita ihop.

Obs! Motorcyklar betalar numera bompeng som bilar på italienska betalvägar. Det svider rejält i reskassan om man inte kalkylerat med det.

Läs på innan, kolla om det finns någon transponder kopplat till betalkort att beställa. (Vet ej, men det kan dra ner milkostnaden avsevärt,)

Här finns också information om vägarbeten och -avstängningar.

Trevlig resa!

Man kan såhär års köra kustvägen istället för autostradan. Tar förvisso längre tid men vackrare och nu är semestrarna slut så trafiken är måttlig. Jag skulle kanske överväga att först ta Chamonix så jag inte missar den bästa alpkörningen. Sedan ned till Ancona snett genom Italien och som avslutning rakt upp och köra via östra sidan Como och Arlberg hemåt.

Annars är väl snabbaste vägen till Ancona Innsbruck Brenner och rakt söderut? Men mycket tristare numer när gamla Brennerpasset är ersatt av en motorväg.

Annat var det förr. Brenner eller möjligen Loibl 1976 eller 1977. Rast mellan köerna av kokande bilar; luftkylda VW och Fiat 600/Zastava 750 smet emellan liksom Deutzlastbilarna. Låååångsamt i uppförsbackarna, inte som idag.

ee92303a309ffb75cdf3ff57e0081c66.jpg

Ha en viss beredskap för vädret, både mentalt och som plan B rent körmässigt och låt dig inte luras av att "det är så långt söderut". Vädret i bergstrakter kan vara ombytligt.

Jag körde till Lugano/Como i mitten av september förra året och fick ändra planen flera gånger. Det var frostgrader och snö i de schweiziska passen som jag hade planerat in. Stelvio hade nollgradigt, lätt regn och snö i terrängen. Så allt det där skippades.

I Chamonix var det +5 på tidigt förmiddag. Vid passage av San Berhardino-passet (Schweiz, 2065 möh) var det +4, dimma och duggregn. Jag var i det närmast helt ensam på vägen, mötte bara någon enstaka bil på flera mil. Inga hojar. Undrar varför...? 😉

I maj i år upplevde jag den udda kombinationen åska och snöfall i sydligaste Jurabergen strax väster om Genève. Först sol på förmiddagen, sedan åska och lite snö. I maj. Därefter sol på kvällen.

Men när solen skiner är det magiskt! ☀️☀️

Trafik:

Utrustning:

Av intresse, vad är det som gör just Polen riskabelt?

Av intresse, vad är det som gör just Polen riskabelt?

Äh, det är mest min personliga uppfattning efter snart 40 års resande i Europa. Trafikkultyren är kass i Polen av någon anledning. Kör man från Litauen som ändå inte är något direkt föredöme märker man skillnad efter någon kilometer; vad fan håller folk på med liksom. Likaså från/till Tyskland eller Tjeckien…

Man håller inte avstånd vare sig framåt eller i sidled, struntar i blinkers och högerregel, kör vansinnesfort överallt och gör gärna omkörningar i skymda högerkurvor. Vete fan vad de håller på med. Har åkt rakt igenom, åkt kusten, östra och västra Polen. Likadant överallt. Men inte alls så i grannländerna.
Kulturen är kass, helt enkelt.

Annars jättefint land med underskattad mat. Och lämplig färja Nynäshamn-Gdansk om man skall ned på kontinenten.

Äh, det är mest min personliga uppfattning efter snart 40 års resande i Europa. Trafikkultyren är kass i Polen av någon anledning. Kör man från Litauen som ändå inte är något direkt föredöme märker man skillnad efter någon kilometer; vad fan håller folk på med liksom. Likaså från/till Tyskland eller Tjeckien…

Man håller inte avstånd vare sig framåt eller i sidled, struntar i blinkers och högerregel, kör vansinnesfort överallt och gör gärna omkörningar i skymda högerkurvor. Vete fan vad de håller på med. Har åkt rakt igenom, åkt kusten, östra och västra Polen. Likadant överallt. Men inte alls så i grannländerna.
Kulturen är kass, helt enkelt.

Annars jättefint land med underskattad mat. Och lämplig färja Nynäshamn-Gdansk om man skall ned på kontinenten.

Låter som här hemma. :hihi

Kul tråd och sorry för trådkapning men det går i samma topic och geografiska läge ändå.

Den 1-5 September har jag en lucka som skall tas! Det blir Europasemester med mig och Lena Handén.

Ska komma utomlands. Får bli en färja->Hotell -> Färja tillbaka.

Vespan funkar faktiskt riktigt bra på motorväg så nu kan jag planera lite längre rutter. Vart åker jag från Rostock om man vill ha fin körning sen slagga på hotell och sen tillbaka? Vilket är bästa utflyktsmål i Norra Alperna?

Kul tråd och sorry för trådkapning men det går i samma topic och geografiska läge ändå.

Den 1-5 September har jag en lucka som skall tas! Det blir Europasemester med mig och Lena Handén.

Ska komma utomlands. Får bli en färja->Hotell -> Färja tillbaka.

Vespan funkar faktiskt riktigt bra på motorväg så nu kan jag planera lite längre rutter. Vart åker jag från Rostock om man vill ha fin körning sen slagga på hotell och sen tillbaka? Vilket är bästa utflyktsmål i Norra Alperna?

Rekommenderar Bayreuth, vilket är ungefär halvvägs eller 55 mil från Rostock. Alternativ Prag för att sedan åka via Linz…

Berchtesgaden är väl både givet som resmål och nordligt beläget strax söder om Salzburg. Salzburg är vackert att närma sig norrifrån, alpkänslan är total!

Där har vi det. Stort tack, så får det bli. Har ingen erfarenhet av dessa ställen själv så ska bli kul att utforska.
Rekommenderar Bayreuth, vilket är ungefär halvvägs eller 55 mil från Rostock. Alternativ Prag för att sedan åka via Linz…

Berchtesgaden är väl både givet som resmål och nordligt beläget strax söder om Salzburg. Salzburg är vackert att närma sig norrifrån, alpkänslan är total!

det

Nyheter
Fat Boy Gray Ghost – 35 år efter Terminator 2

2025-års Fat Boy Gray Ghost...

European Bike Week: 2-7 september 2025

Under veckan den 2 – ...

Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...

Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka