Ångest över S1000RR köp :(

Kristijan

Medlem
Gick med
30 Aug 2005
Ort
V M O
Hoj
SV650S K4 Såld! Yamaha R6 -02 utagen -03 Såld - Nuvarande hoj Yamaha YZF-R1 -98
Hej!

En kompis har kört Yamaha R1 alla år (avverkat 5st olika årsmodeller, senast Crossplane 2010) och är sugen på en S1000RR.
Han har lagt handpenning hos MC handlare på en 2011 nu och ska få hojen levererad om nån vecka. Jag tycker den är skitfin o fräsch men.....
Problemet nu är att han har läst på olika forum (internationellt) att S1000RR har haft en hel del problem med motorerna, ventilerna, växellådan krånglar, att växlarna fastnar och dylikt. Han är så rolig :) :p han säger "söker du på youtube på S1000RR engine problem" så kommer det en jäääääääääävla massa upp Hehehe

Det har gått så långt att han vill annullera köpet hahahaaa
Är det några sjukdomar S1000RR har eller är det verkligen i en så stor omfattning eller är det som jag misstänker att min kompis lider av överdriven paranoia (nästintill schizofren :) ;) )

Ni S1000RR ägare finns det några minus / plus ni kan råda med.
Ber om ursäkt om infon finns på forumet nånstans, men jag hittar inget

MVH / Kristijan
 
Den är väl itne markant sämre än de andra sporthojarna överlag. Söker man R1 engine failure på youtube får man också upp en jäääävla massa träffar. :hihi
 
Exakt vad jag sa till honom, men han har fått för sig nu att S1000RR är en problemhoj med massa motorrelaterade sjukdomar ???????????? och i o med att den inte har motor garantin kvar så nojar han
 
Är väl som alla literhojar runt 200hk, livslängden/hållbarhet blir väl knappast längre med mycket effekt, man får nog vara beredd på att saker går sönder, eller slits fortare.
 
Den kommer att skära DirecKt!
Hur långt har den gått?
Hur många ägare?
Firman lär väl lämna minst 3 månaders garanti på motor och växellåda?
Ta kontakt med senaste ägare och fråga om han känner till några problem med hojen.
Sunt förnuft kommer man långt på.
 
Varning för OT !

Jag tycker att "min kompis har/ska/vill"-trådar är rätt söta !
 
Bmw gör knappast skitgrejer. Det mesta har väl med körsätt att göra. Sparkar man i växlar, kör på fullgas med kall motor, sliter och rycker i allt så går saker sönder. Jag säger inte att man inte ska köra sportigt för det...Relax

Men 1000cc, sugmotor, 14000 varv och 200 hk är vad det är....därför jag gillar kawa h2 2016/2017 bättre
 
Last edited:
Den kommer att skära DirecKt!
Hur långt har den gått?
Hur många ägare?
Firman lär väl lämna minst 3 månaders garanti på motor och växellåda?
Ta kontakt med senaste ägare och fråga om han känner till några problem med hojen.
Sunt förnuft kommer man långt på.


Om de är en Firma? Lämnar dom MRF Garanti sannolikt! -Vilket inte omfattar Motor+Vxllåda. "Garantin" på Beg Cykel omfattar bara de som har med trafiksäkerhet att göra.
 
ALLT går sönder till slut eller blir åtminstone blir lite slitet :mad:
 
Själv tycker jag att min R1:a var den sämsta skithoj jag någonsin ägt! Aldrig mer Yamaha :huvet
 
Jag har två kompisar som kör s1000rr och ingen av dem klagar! Ingen av dem har haft några problem som helst!
Jag tycker absolut att du ska köpa s1000rr för att det är en väldigt häftig och bra motorcykel men smaken är som baken.
Däremot har jag hört att r1an har en tendens att få problem med växellådan!
Lycka till :tummenupp
 
2010 2011 hade kamaxelproblem men de visade sig oftast inom de första hundratalet mil.
Var väl till och med en som rasade i tidningen MCM:s test om jag inte missminner mig.
Min uppvisade färgskiftningar på kamnockar vid 3000 mila service.
20150824_111320 först.jpg
 
Ähh vafan nojja för något som KANSKE händer. Har det inte tokrasat än på en 2010-2011 skulle jag inte oroa mig så mycket om den ska köras gata.
 
Om de är en Firma? Lämnar dom MRF Garanti sannolikt! -Vilket inte omfattar Motor+Vxllåda. "Garantin" på Beg Cykel omfattar bara de som har med trafiksäkerhet att göra.

Njae...

MRF-Garanti kan bara en MRF-ansluten (bil-)handlare lämna.
MRF-Garanti är INTE samma sak som "Trafiksäkerhetsgaranti".
Läs här:
https://www.mrf.se/wp-content/uploads/2016/06/Konsumentfolder_MRF-garanti_A6.pdf


För motorcyklar är SMR-garantin mer lämplig, om man nu köpt hos en SMR-ansluten handlare.
Villkoren är liknande i de båda varianterna på garantin, och omfattar hela hojen - även motor och växellåda:
SMR-Garanti i tolv månader, dock högst 10 000 km, rekommenderas för fordon som vid leveransen är högst tre år (36 månader) gamla och gått högst 50 000 km.

SMR-Garanti i sex månader, dock högst 5 000 km, rekommenderas för fordon som vid leveransen är mer än tre år (36 månader), dock högst sex år (72 månader) gamla och gått högst 100 000 km.

För övriga fordon rekommenderas Trafiksäkerhetsgaranti.

Fordonets ålder räknas från dagen för den första registreringen, dvs när fordonet togs i trafik

SMRs garantier – gäller endast hos företag anslutna till Sveriges Motorcykelhandlares Riksförbund

Fulla villkor här:
http://www.smr.se/kopa-mc/begagnad-mc/garantivillkor-for-begagnade-fordon/
 
2010 2011 hade kamaxelproblem men de visade sig oftast inom de första hundratalet mil.
Var väl till och med en som rasade i tidningen MCM:s test om jag inte missminner mig.
Min uppvisade färgskiftningar på kamnockar vid 3000 mila service.
View attachment 437483
Efter 3000 mil, ja det var väl inget drastiskt, med tanke på motorns potens. Det är ingen goldwing :hihi
 
Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Back
Top