Ålderskriterier och försäkringspremier

Harmon Rabb

Gudomlig sporthojare
Gick med
1 May 2004
Hoj
Ducati
Har sett att folk börjar ställa på sina motorcyklar. Jag har inte ställt på än men förväntar mig ungefär samma premie som förra året. Det hör inte till ovanligheten att man höjer den något vissa år. Att jag blivit äldre, klokare och skickligare förare har inte visat sig på premiesidan. Har aldrig behövt utnyttja försäkringen än så länge.

Själv funderar jag på om försäkringsbolagen inte utgår från den första premien man erbjöds och accepterade på en viss typ av motorcykel och att man därmed nått någon form av acceptens om minsta nivå som ska gälla för alltid. Det har aldrig hänt att man sänkt premien något år. När jag var 23 år gammal sa man att premien skulle bli lägre vid 30. Det har inte hänt. Kan tillägga att jag jämfört premier varje år mellan olika bolag och har aldrig fått lägre premie någon annanstans.

Vad är nästa magiska gräns? 35 eller 40? Påminn mig om att jag ska återkomma med besked om nivån i förhållande till idag. Det skulle förvåna mig om man sänkt den. Vad tror ni?

Givetvis finns det andra kriterier som försäkringsbolagen väger. Inte bara ålder. Det är ju i stort set omöjligt att jämföra premier mellan olika personer då man har olika förutsättningar.

Ålder, vart man bor, tidigare olyckshistorik, hur många försäkringar man har i bolaget etc. Man gör även skillnad på om man bor i bostadsrätt och hyresrätt (samma adress) om jag förstått saken. Åtminstone är det en fråga jag fått ofta när jag ber kollar upp försäkringspremier på bil och motorcykel.

Hur man väger dessa och andra kriterier mellan varandra har jag ingen aning om. Det är nog inget försäkringsbolagen är intresserade av att avslöja heller. Man har nog en del snillrika statistiker som sitter och räknar så att bolagen ska kunna ge avkastning till sina ägare. Inget fel i det. Alla som driver någon form av verksamhet vill gå med vinst.

Jag har bott på samma ställe, haft samma födelsedag och samma hoj sen -06 och jag får då lägre premie varje år :tummenupp

Jag ringde dock och frågade om premien i olika områden för några år sen när jag ev skulle ha blivit tvingad att flytta, och fick till svar att dom vägrade berätta sånt, dom hade listor men dom var tydligen hemliga. Jag fick rådet att flytta runt och kolla! :dummer Han mumlade även något om alla som ringde och ställde dumma jobbiga frågor :huvet

Skillnaden mellan 39 år och 40 är i alla fall ofta minst en tusenlapp, ibland mycket mer. Jag upplevde iofs att det gav en del vid 30 också - istf basförsäkring på kanske 7000, så gick det ner till runt hälften (på just den hojen jag hade då - en gammal sur Kawa).

Det var också en befrielse att flytta bort från stan, vad gäller premierna.

Jag har bott på samma ställe, haft samma födelsedag och samma hoj sen -06 och jag får då lägre premie varje år :tummenupp

Något måste vara fel i datasystemet hos mitt försäkringsbolag :va

Det var också en befrielse att flytta bort från stan, vad gäller premierna.

Hur mycket påverkade det dina premier. Ägde du samma bil eller motorcykel i samband med att du flyttade?

Last edited:
Smaka på den här då. Kollade försäkring hos LF idag. Jag är 36, haft tungt mc-kort sedan 1993. 15 skadefria år.

Tänkte vara laglig och försäkra veteranmoppen. Honda CB 50 från 1980... 2hk på 80 kg ger en häpnadsväckande toppfart på ca. 45km/h. Den är tröttare än trött och så ska den förbli. Hursomhelst, det vet ju inte dom, att den går så fort, så det är bara att teckna. Fick en offert på...

RolandChayer-DrumRollSmiley.gif

1783:- halvförsäkring/helår!!!

:mad:

Och då hade de ändå dragit bort förmånskund-rabatt på 70:- :mad:

Det får bli lite krångel och MHRF försäkring.

Jag är 40+ och har mina hojar försäkrade i Folksam. Dom har nåt som dom kallar för 35 års försäkring. Har haft MC kort i 28år och kört skadefritt:D Och nej jag fick inte behörigheten på "köpet":)
Betalar 3900:- Hel/halv för ZX9R tex.

Nu kör ja visserligen en äldre hoj som klassas som sporttouring...

Iaf. Ja e 25, bor i Göteborg centrum...

Jag har haft helförsäkring/helår och är inne på mitt tredje år me samma hoj utan att byta ägare (ej avställbar).

Jag har fått 2 sänkningar från Salus ansvar utan att jag ringt lr gjort nåt. Ja e nu nere på 3700:- helår/helförsäkring :banana:banana

Edit: Ja e medlem i MHF och SMC...

Last edited:
Jag har precis som trådskaparen aldrig märkt någon sänkning.
Jag har har mc-kortet sen 2008 och är 28 år gammal så där är det
kanske inte så konstigt. Men b-kortet har jag haft sedan 2000 och aldrig fått någon premiesänkning på någon bil trots att jag aldrig
råkat ut för någon skada.

Har haft min hoj sedan 04 och sedan dess har premierna sakta men säkert vandrat uppåt lite för varje år. Har haft If hela tiden och dom har helt enkelt varit billigast år efter år. Har hänt att man ringt runt till olika bolag på vårkanten men då har dom varit bra mycket dyrare (bla Folksam)

Men detta år så ringde jag till Folksam igen "bara för att". Dom hade i princip halverat månadspremien nästan mot min nuvarande och även avställningsförsäkringen var 5 ggr billigare än buden dom gett mig tidigare år.

De blev ett snabbt ägarbyte för att byta bolag helt enkelt.

Jag försäkrade min Ducati 848 -10 idag (Hämtar den från butik imorgon :yoparty) hos LF...Har ännu inte trillat över 40-sträcket men är ruggit nära. Lyckades förhandla till mig 40+ och hamnade på ca: 8500 hel/hel.

Jag försäkrade min Ducati 848 -10 idag (Hämtar den från butik imorgon :yoparty) hos LF...Har ännu inte trillat över 40-sträcket men är ruggit nära. Lyckades förhandla till mig 40+ och hamnade på ca: 8500 hel/hel.

Gratulerar till en läcker hoj och en trevlig premie!

För övrigt gäller väl bolagens "lyckohjul" vid premiepris?

Vad gäller ålder och försäkringspremier så är det olika hur försäkringsbolagen tillämpar detta. Vissa tar nästan ingen hänsyn alls till detta(ofta märkesförsäkringar). Andra tar hänsyn till åldern på både hojen, föraren och körkortet vilket gynnar oss som är närmare 60 än 20 och inte har fabriksnya hojar :tummenupp

Brytpunkterna i ålder skiljer också hos olika bolag. Det kan t.ex. vara allt från 24, 30, 35, 40 och 50 på ägaren. Plus skillnader i ålder på hoj och körkort.

De olika försäkringsbolagens tariffsystem är i praktiken för mycket att hålla reda på så om man vill otimera premien gäller det vanliga, ringa runt till samtliga varje år och kolla premierna..

Jag fattar inte varför folk envisas med att tro att försäkringsbolagen vill jävlas, eller medvetet lägga fel premier på kunder? Det är ju konkurrens mellan olika bolag. Och varför är det olika premier mellan olika bolag? Jo alla har ju naturligtvis sin egen avdelning som sätter premien på en viss modell. Baserat på sitt eget urval av kunder.

Skulle ett bolag ta för hög premie får de självklart inga kunder. Lägger de sig för lågt går de med förlust. Försäkringspremien ÄR dyr på motorcyklar. (Ja de flesta i alla fall) Face it. Tycker en kund att han/hon fick en för dyr premie, så är det i 9999 av 10000 fall, kunden som har dålig medvetenhet om vilken risk han/hon har, snarare än att försäkringsbolaget satt "fel pris". Det är inte bara vilken hoj som spelar in, utan även i förhållande till:

antal körkortsår (ju fler desto lägre risk såklart)
ålder (ju högre desto mindre riskbenägen)
vart du bor
hur gammal du är
hur gammal du är i förhållande till vart du bor
osv osv osv osv

Lite som: " Varför kostar inte alla skinnställ exakt lika mycket, oavsett märke?"

Och sen säger även alla: - "Men JAG kör ju lugnt, jag kommer inte krocka, fattar inte varför jag ska betala så dyr premie". Men jo, den inställningen har alla. Ingen VILL väl krocka med flit.

Jag fattar inte varför folk envisas med att tro att försäkringsbolagen vill jävlas, eller medvetet lägga fel premier på kunder? Det är ju konkurrens mellan olika bolag. Och varför är det olika premier mellan olika bolag? Jo alla har ju naturligtvis sin egen avdelning som sätter premien på en viss modell. Baserat på sitt eget urval av kunder.

Skulle ett bolag ta för hög premie får de självklart inga kunder. Lägger de sig för lågt går de med förlust. Försäkringspremien ÄR dyr på motorcyklar. (Ja de flesta i alla fall) Face it. Tycker en kund att han/hon fick en för dyr premie, så är det i 9999 av 10000 fall, kunden som har dålig medvetenhet om vilken risk han/hon har, snarare än att försäkringsbolaget satt "fel pris". Det är inte bara vilken hoj som spelar in, utan även i förhållande till:

antal körkortsår (ju fler desto lägre risk såklart)
ålder (ju högre desto mindre riskbenägen)
vart du bor
hur gammal du är
hur gammal du är i förhållande till vart du bor
osv osv osv osv

Lite som: " Varför kostar inte alla skinnställ exakt lika mycket, oavsett märke?"

Och sen säger även alla: - "Men JAG kör ju lugnt, jag kommer inte krocka, fattar inte varför jag ska betala så dyr premie". Men jo, den inställningen har alla. Ingen VILL väl krocka med flit.
Är du skitförbannad idag? :krama

"Alla" är väl att ta i, särskilt när det gäller det sista citatet för det är nog något som du tagit ur luften.
Jag tror att om ingen skulle klaga, och nu menar jag inte enbart på internetforum, utan bara snällt betala, så har snart ytterst få råd att skaffa sig motorcykel.

Det var visst tal om att regeringen ville höja skatten på trafikförsäkringen till 60% eller något sådant. Det är en jäkla tur det finns folk som protesterar mot sådant, annars hade det säkerligen klubbats igenom.

Jag förstår inte vart du vill komma med skinnställsjämförelsen, men jag är väl trög idag.

Last edited:
Har ringt runt till ett antal bolag nu på förmiddagen. För första gången på alla år har jag fått bättre premie genom andra bolag än mitt eget på Duccen.

Årspremien på IF 2010 är 43800 kr. En höjning från föregående år. Har ingen exakt siffra i huvudet, men jag tror det rörde sig om ca 38 000 2009. Trygg Hansa erbjöd mig en premie på strax över 10 000 kr. Helförsäkring och ej avställningsbar. Folksam erbjöd å andra sidan erbjöd mig en premie på strax över 14 000 kr. Den är av och påställningsbar. Självrisken är visserligen dubbelt så hög, men det är något jag kan leva med.

Min hel/hel försäkring på CBRen sjönk med ca 3000/år nu när jag fyllde 35 i april, från ca 14k till 11k, det tackar vi för. =)
Det är likt dig dock den enda sänkningen av en försäkringspreimie jag har varit med om i mitt liv.

Honda CB 50 från 1980... 2hk på 80 kg ger en häpnadsväckande toppfart på ca. 45km/h.

1783:- halvförsäkring/helår!!!
Det är ju saftigare än vad min hoj kostar. Har för mig att den ligger på ca 1350kr/år för halvförsäkring på mig. :hihi

Mopeder är rent generellt svindyra att försäkra. Jag har för mig att moppen som farsans firma har kostar ca 3500kr för halvförsäkring/helår. Det är helt enkelt för många fjunisar som kraschar med de. Som jämförelse så har jag för mig att halvförsäkring på min GSX1400 kostade 4000kr/år.

Men nog tycker jag att försäkringarna blir billigare när man börjar komma upp lite i ålder och har haft körkortet ett tag.

Nej. försäkringsbolagen vill inte djävlas utan tjäna så mycket deg som det bara går. Det är upp till oss som konsumenter att se till att vi ger de så lite som det bara går.

Jag är 43, kört hoj i 9 år skadefritt. Varje år blir premierna på de hojar jag har högre och högre. Hojarna blir inte nyare och dyrare och jag blir inte yngre och mer riskbenägen samt mindre erfaren motorcyklist. Go figure. Därför köper jag av årsförsäkriongar som jag bryter med ägarbyte.

Det är ju saftigare än vad min hoj kostar. Har för mig att den ligger på ca 1350kr/år för halvförsäkring på mig. :hihi

Mopeder är rent generellt svindyra att försäkra. Jag har för mig att moppen som farsans firma har kostar ca 3500kr för halvförsäkring/helår. Det är helt enkelt för många fjunisar som kraschar med de. Som jämförelse så har jag för mig att halvförsäkring på min GSX1400 kostade 4000kr/år.

Men nog tycker jag att försäkringarna blir billigare när man börjar komma upp lite i ålder och har haft körkortet ett tag.
Ja, moppar är tydligen dyrt, även veteranfordon. Men jag förstår inte varför de inte tittar på ålder, körkortsår osv när det gäller en sån. Skenförsäkring gormar någon, ja, skenförsäkras inte sporthojar då?

Nyheter
Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka

Under 46:e Coca Cola 8-timm...

Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP