Ålderskriterier och försäkringspremier

jag har inte haft min hoj påställd sen nästan 3 år tillbaka.
så när jag nu ställde på så skulle det bli intressant vad premien landa på. har haft if tidigare.
senast det begav sig så hade jag en premie på runt 20000 halv/hel
nu när jag liksom hojen är treår äldre och dessutom flyttat ut i bushen tänkte jag att nu har det hänt grejer. garage gick nämligen ner från 1500 till 500 på helåret. men min påställningsförsäkring halv hel gick bara ner till runt 16500. ringde då lite andra bolag vilket inte var så dumt. så nu blir det 6600 på trygghansa istället ej avställningsbar men
men betalar ju ändå mindre på ett år än jag gör på de 7-8 månaderna den e påställd.

med tanke på de bilar jag haft med så tycker jag det verkar som om det händer mest om man byter bolag. så tidigare har jag bytt varje år även på mina bilar.
ålder i tjänst och fysisk ålder spelar på både hoj och förare inte lika stor roll som att byta bolag

lite rörigt där i slutet men jag skriver samtidigt som jag pratar med if i telefon =)

Jag är också inne på samma spår som ts.
Att fb aldrig kommer sänka priserna oavsett ålder har man en gång betalat 25k om året när man är snoris så kommer man säkert ha råd med de när man är 30 så varför ska de sänka premien.
Så billiga försäkringar som 40+ har idag kommer ingen få igen.

Då var beslutet taget. Härmed har jag bytt försäkringsbolag på min motorcykel för första gången sedan 2003. Det blev Folksam. Det var inte mycket att fundera över efter att man ställt lite kontrollfrågor. Folksam verkar ta mer hänsyn till motorcykelns ålder samt motoreffekt. En R1 från 2008 ville man ha ca 33 000 kr för. Lite kuriosa.

Passade även på att skriva ett brev till IFs produktchef på motorsidan där jag framförde mina tankegångar. Det ska bli intressant att se om och hur han svarar.

Produktchefen på If skrev bland annat så här gällande premierna. Han blev nyfiken och gick tillbaka och kollade premieutvecklingen under 2000 talet.

"Klass 7-hojarna har i vårt bestånd varit klart mer
skadedrabbat än övriga hojar vilket fått till följd att de årliga premiehöjningarna i denna klass i princip
tagit ut effekterna av att ägarna blivit äldre och hojarna i sig också blivit äldre."

Ja sorry, var kanske lite överdriven.

Men blir så trött på allt gnäll o oförstående för försäkringsbolagen bara. Orkar inte förklara allt men Svensson har som regel fel i sina påståenden o tankar om "de dumma föraäkringsbolagen" 9 gånger av 10.

Det är med 100% staten vill höja trafikpremien. Typ 30% höjning är redan genomförd. O vi får se när resten kommer.

Ang skinnstället så menar jag bara att olika företag har olika produkter med olika kvalité o med olika priser. Välj det som passar dig bäst, o skit i de andra produkterna.

Typ så ;)

Är du skitförbannad idag? :krama

"Alla" är väl att ta i, särskilt när det gäller det sista citatet för det är nog något som du tagit ur luften.
Jag tror att om ingen skulle klaga, och nu menar jag inte enbart på internetforum, utan bara snällt betala, så har snart ytterst få råd att skaffa sig motorcykel.

Det var visst tal om att regeringen ville höja skatten på trafikförsäkringen till 60% eller något sådant. Det är en jäkla tur det finns folk som protesterar mot sådant, annars hade det säkerligen klubbats igenom.

Jag förstår inte vart du vill komma med skinnställsjämförelsen, men jag är väl trög idag.

Nyheter
Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti