Åldersgräns för passagerare?

En polis borde väl kunna svara på det.
Fanns det inte en polis som höll till här?
Hette han inte Xjellkåpan eller nåt? :)
KJECOP heter en, CHROLO är en annan känd polis på forumet.

Det känns ganska öppet för tolkning?!
Ja det kan man lungt säga. Lite snabbt kan jag tycka att låta en
kotte sitta bakom med eller utan spännrem inte är "särskid skyddsutrustning".
Tror snarare att barnsitsen från Touringbutiken kan tyckas vara "bättre",
fast vad vet jag. :confused:

Det gäller att allt hänger med när man skjutsar en full.:tungan

Det som gäller för MC är att både förare och passagerare ska klara ett utandningsprov har jag hört .. föraren blir av med kortet även om han är nykter om passageraren blåser negativt. :va Låter iofs vettigt eftersom det ger inverkan på körningen .

Nu hittade jag det som jag anade att jag hade läst.
En ändring som kom 1 januari.

Nu är frågan vad "särskild skyddsanordning" är på MC.

Länk till SMC
http://www.svmc.se/templates/NewsPage.aspx?id=2074
Det där är inte tillämpligt, läs på rätt ställe.:mattias
Du syftar på ett stycke i TF 4. kap under 10 §, som bara berör färd i personbil, lastbil, tre- eller fyrhjulig motorcykel med karosseri eller tre- eller fyrhjulig moped med karosseri.
Skyddsutrustning vid färd på motorcyklar och mopeder behandlas strax ovanför, i 9 §.:tummenupp

Det där är inte tillämpligt, läs på rätt ställe.:mattias
Du syftar på ett stycke i TF 4. kap under 10 §, som bara berör färd i personbil, lastbil, tre- eller fyrhjulig motorcykel med karosseri eller tre- eller fyrhjulig moped med karosseri.
Skyddsutrustning vid färd på motorcyklar och mopeder behandlas strax ovanför, i 9 §.:tummenupp

Säger som en kompis till mig, Ja men Nej! :tummenupp
Det du syftar på är användandet av skyddshjälm, som står i § 9. Inte åldersgränsen.
Jag hade fel gällande § 10, my bad. :huvet
Men det står inget angående åldersgräns, så jag tar tillbaka det jag skrivit tidigare i tråden.

Förra säsongen hade jag min 5åring med flera ggr. riktig hjälm, moddat ryggskydd o spänrem runt oss, går hur perfa som helst. Det finns ingen lag om ålder.

Svarar till mig själv:tummenupp Tycker att jag o grabben åker MKT säkert,då vi har tillräckligt med skydd!!! har kört hoj i 10 år o inte har vart med om nån olycka. jämför det med alla eu-moppe fuckon som åker ostrypt i mysbyxor o t-shirt....och inte har en tillstymmelse till trafikvett:mad: man ser för mkt idiotsaker som dessa eu moppe fucks gör, tur för alla att det inte händer mer olyckor än det gör......summa: tror det är lugnt att åka med barn om man ser till att skydda dem så bra som möjligt o inte idiotköra! ps alla du möter, ser i trafiken är fiender! ge dig inte på dem...ds

"2. Ett barn som är tre år eller äldre och kortare än 135
centimeter får inte färdas i ett fordon där det inte finns
möjlighet att använda en särskild skyddsanordning för barn,
annat än vid tillfälliga transporter under korta sträckor."

Men ett barn som är 2år och under 135cm är ok att köra utan "särskild skyddsanordning":va
Notera, återigen, att ovanstående ur TF 4. kap 10 § inte berör vanliga motorcyklar; hela paragrafen och alla dess underpunkter handlar om bilar (och motorcykelreggade saker med kaross).

Nyheter
ZXMOTO – nytt mc-märke i Sverige

PRESSMEDDELANDE, Köpenhamn,...

Gotland Ring Bike Week, välbokat trots turbulens i bolaget!

Det är med glädje vi pratar...

Danske Vilh. Nellemann övertar Honda-importen i Sverige

Äntligen är frågan om vem s...

Danske Vilh. Nellemann övertar Honda-importen i Sverige

Äntligen är frågan om vem s...

Harley‑Davidson ”Creators Custom Clash”

Harley‑Davidson drar igång ...

Di Giannantonio tillbaka som vinnare!

Fabio Di Giannantonio är fö...

The Distinguished Gentlemans’s Ride – Körs i morgon!

Den 17 maj är det åter dags...

GOTLAND GRAND NATIONAL OCH AFTONBLADET SÄNDER 12 TIMMAR LIVE FRÅN ÅRETS TÄVLING!

Foto: Karin Tornblom Pre...

Allt om MC på Rapidos öppet hus!

Kom och hälsa på Rapido MCK...

Bike på Rapidos öppet hus!

Kom och hälsa på Rapido MCK...

Back